اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دومین چشمه آب شور جهان در سیطره زباله/ باداب سورت ارزش هزاران بار دیدن دارد

خبرگزاری فارس: اینکه گفته شد چشمه آب معدنی سورت در معرض تخریب قرار گرفته است حرف تازه‌ای نیست و اینکه تاریخ نشان داده است که هر جا که انسان پایش به آنجا بازش شود باید کلنگ تخریب را بر تیشه طبیعت بزند نیز حرف تازه‌ای نیست ولی باید چاره اندیشید.

دومین چشمه آب شور جهان در سیطره زباله/ باداب سورت ارزش هزاران بار دیدن دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، بارها گفته شد، چشمه آب معدنی سورت دومین چشمه منحصر به فرد آب معدنی جهان به لحاظ شکل، طبیعت و نوع آب معدنی است.

اینکه گفته شد سورت در معرض تخریب قرار گرفته است، نیز حرف تازه‌ای نیست و اینکه تجربه و تاریخ نشان داده است که هر جا که انسان پایش به آنجا بازش شود باید کلنگ تخریب را بر تیشه طبیعت بزند نیز حرف تازه‌ای نیست.

گزارش فارس از تخریب دومین چشمه آب گرم جهان

اما باز هم به نظر من باید نوشت و منتظر بود تا آنچه که تن زیبای سورت را زخمی می‌کند  دست از کارش بردارد.

در یک نیم روز تابستان اگر به این چشمه آب معدنی که 140 کیلومتر با مرکز مازندران فاصله دارد و سراغش را باید در انتهای مسیر جاده مازندران به سمنان گرفت، سری بزنیم، متوجه می‌شویم که سورت با سورتی که بومی‌ها از سال‌های سال می‌شناختند و به دور از چشم من و شمای رسانه و مدیر تنی به آب می‌زدند و زخم‌های فصلی و خستگی بدن را به حوضچه‌های شور و ترش این چشمه می‌سپردند، فراموش کرد.

چرا کسی به فکر نیست!!!!!!!

* تَرک‌های کوچک و بزرگ را بر پیکر سورت به راحتی می‌توان دید

دیگر چشمه بکر، دست نخورده و نابی نیست که طاق طاقه‌های آن سالم بماند، ترک‌های کوچک و بزرگ را بر پیکر سورت به راحتی می‌توان دید، حضور انواع و اقسام خودروهایی که با پلاک‌های متفاوت در سایت سورت و بی‌خال و بر ‌روی حوضچه‌های سورت در حال تردد هستند، آنها خود را دوستدار طبیعت می‌دانند و می‌گویند از راه دور برای دیدن این زیبایی طبیعی آمده‌ایم، اما نمی‌دانند که خودش با آوردن خوردوهایشان تیشه را به راحتی به ریشه این چشمه وارد کردند.

ایجاد ترک در چشمه سورت

ما سال‌های سال برای آب تنی به این چشمه می‌آمدیم. از دوران کودکی اما هرگز این اندازه اشغال و زباله را در این چشمه ندیدیم. این را پیرمردی که می‌گوید از روستای اروست آمده‌ است با خودش بیان می‌کند و می‌گوید: همیشه پیاده آمده‌ام سطل اشغال‌های سروته و پر شده از زباله نشان می‌دهد که کسی خودش را مسئول حفاظت از این فضای بکر و طبیعی نمی‌داند اما اگر و هزاران اگرهای دیگر فراهم شود، می‌گویند سورت مال ما است.

ریختن زباله در حوضچه‌های آجری رنگ و سرخ رنگ سورت دیگر چشم‌آزار نیست چون چند سالی است که این منظره را می‌بینیم و بی‌خیال از کنار این زباله‌ها رد می‌شویم تا پایمان به زباله برخورد نکند.

* فقط یکبار به دیدن سورت می‌آیند

واقعا زیباست!!!!!

خودروها با پلاک‌های به غیر از پلاک خودروهای مازندران دیده می‌شود و مسافرانی را می‌بینیم که از لهجه‌هایشان پیدا است شمالی نیستند، از اصفهان، شیراز، کرمان، تهران و سمنان برای دیدن سورت می‌آیند، محلی‌ها می‌گویند‌، این‌هایی که می‌آیند و می‌روند فقط یکبار به دیدن سورت می‌آیند و در هر رفت و برگشت و وقتی که سر صحبت با بومی‌ها را باز می‌کنند می‌گویند امکانات ندارد، برای اقامت حتی یکی دو ساعته دیده شد. این مسافران شب‌ها درب منزل خیلی از اهالی روستا را می‌کوبند و حاضرند برای اقامت در روستاهای منتهی به سورت هزینه پرداخت کنند تا سفرشان را که از راه دور و دراز آمدند به سورت دوباره فراهم شود.

بارها و بارها از نداشتن امکانات در سورت گفته شد که در این مدت فقط منجر به یک دکه فروش نوشابه و بستنی ختم شد تا مسافرانی که از راه دور و دراز و با فرار از گرمای تابستان خودشان را به سورت رساندند از فضای بکر و طبیعی و زیبایی چشم‌نواز این چشمه بهره مند شوند.

* دومین چشمه آب شور جهان راه دسترسی ندارد

سورت راه دسترسی ندارد

داشتن راه دسترسی مناسب برای رفتن به چشمه آب معدنی سورت نیز یکی از هزاران خواسته مسافران است که برای دیدن این زیبایی منحصر به فرد جهان هستی می‌آیند، است.

اگر سورت را واقعا دوست داشته باشی باید برای رفتن به سورت از چند کیلومتر مانده به این چشمه در انتهای صخره ماشینت را پارک کنی و با پای پیاده خود را به پله پله‌های زرد و قرمز چشمه آب معدنی سورت برسانی.

چشمه آب معدنی سورت در سال 86 ثبت ملی شد و بعد از آن خبرگزاری فارس چندین گزارش خبری و تصویری از این چشمه آب معدنی سورت انعکاس داد.

* بی‌مهری است که گفته شود رسانه‌ها موجب تخریب این چشمه شدند

واقعا بی‌مهری است!!!!!!!!!!!

بی‌مهری است که گفته شود، رسانه‌ها با معرفی سورت موجب هجوم مسافران و تخریب این چشمه شدند.

چشمه آب معدنی سورت دو چشمه آب معدنی شور و ترش دارد و بر اثر جاری شدن آب در مسیری که از حوضچه اصلی به بیرون می‌ریزد، پله‌های کوچک و بزرگ در اندازه های مختلف در مسیر حرکت آب ایجاد شده است.

* حریم سورت مشخص شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره جایگاه و ضرورت توجه به بنای تاریخی و طبیعی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری با تاکید بر اینکه اگر منابع طبیعی، زمین پیرامونی چشمه سورت را بدون تشریفات واگذار کند ما فنس‌کشی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه‌ای مثبت جهانی بناهای تاریخی این است که حریم آن مشخص شود.

واقعا کسی به فکر این همه زیبایی نیست

سیف‌‌الله فرزانه با اعلام اینکه حریم سورت مشخص شده است، از تعیین تکلیف این بنای طبیعی جهانی با همکاری منابع طبیعی خبر داد. 

======================

گزارش از مهرانگیز عباسی و جابر معافی

======================

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول