اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاعر برجسته کشور:

عرضه شعر بیش از تقاضای آن شده است

خبرگزاری فارس: شاعر برجسته کشور گفت: در سال‌های اخیر عرضه شعر بیش از تقاضای آن شده است و گمان می‌شود که شعر مخاطب ندارد و یا مخاطب آن کم است.

عرضه شعر بیش از تقاضای آن شده است

محمود حبیبی کسبی در حاشیه شب شعر ملکوت هشتم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: شعر آئینی در حقیقت همان شعر مذهبی یا شیعی است که در راستای اعتقادات تشیع است.

این شاعر برجسته کشور افزود: شعر آئینی جنبه‌های مختلفی مانند مرثیه، مولودی سروده‌ها، شعرهای حماسی و نگاه عرفانی به حضرات معصوم  دارد که در سال‌های اخیر به برکت انقلاب این گونه ادبی رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشته است.

حبیبی کسبی با اشاره به مداحی‌های اهل بیت که دچار تناقضاتی شده است، گفت: مداحان و ذاکران اهل بیت شعرهایی را می‌خوانند که در شأن اهل بیت(ع) نیست و گاهی نه تنها در شأن اهل بیت(ع) نیست بلکه وهن به ساحت حضرات معصوم است؛

این شاعر برجسته کشور ادامه داد: مداحان از شعر شاعران استفاده می‌کنند و اگر خطایی وارد است و یا رشد و تعالی در شعر به وجود آمده از شاعران منشا می‌گیرد.

وی یادآور شد: در حقیقت اگر شاعران شعر متعالی تولید کنند ذاکرین نیز شعر متعالی را خواهند خواند و در صورتی‌که شعر موهن بسرایند این شعر موهن توسط مداحان خوانده می‌شود و به گوش مخاطب می‌رسد.

شاعر برجسته کشور خاطرنشان کرد:  در سال‌های اخیر متاسفانه رقابتی بین بعضی از شاعرانی که در فضای هیئت‌ها کار می‌کنند به ‌وجود آمده است و در این راستا آنانی که صحنه فجیع‌تری از واقعه عاشورا ارائه دهند و یا برخورد صمیمی‌تری با حضرات معصوم داشته باشند، موفق‌تر هستند و یا از مقبولیت بیشتری برخوردارند که گاهی اوقات این برخوردها سبب وهن و بی‌احترامی به ساحت حضرات معصوم می‌شود.

حبیبی کسبی در ارتباط با جوانانی که به سراغ شعر آئینی می‌آیند توصیه کرد: تمام افرادی که به سمت سرودن شعر آئینی می‌آیند باید ادب سخن گفتن با معصومین را که با ادب سخن گفتن با هر فرد دیگری متفاوت است رعایت کنند؛ همچنین برای سرودن شعر آئینی حتماً مطالعه کافی داشته باشند.

وی افزود: جوانان برای سرودن شعر آئینی به دانسته‌های خود اکتفا نکنند و برای سرودن شعر عاشورایی تمام مقتل‌ها و زندگی‌نامه اهل بیت(ع) را مطالعه کنند و با مطالعه تاریخی و اصول و عقاید تشیع به سراغ سرودن شعر آئینی بیایند.

شاعر برجسته کشور در ارتباط با بحران مخاطب در شعر امروز اظهار کرد: در برنامه‌های مردمی مانند جشنواره شعر مشاهده حضور مردم هستیم که نشان می‌دهد که شعر مخاطب خود را دارد و مردم به کتابی که نویسنده آن را می‌شناسند و به آن اعتماد دارند را خریداری می‌کنند.

حبیبی کسبی تاکید کرد: در سال‌های اخیر تعداد شاعران افزایش یافته و ما بیش از تعداد لازم در ایران شاعر داریم که این امر سبب شده آثار ضعیف و بی‌ارزشی تولید شود و پیرو آن مخاطبان خیلی به فضای نشر مکتوب اعتماد نمی‌کنند و با وسواس اقدام به خرید کتاب می‌کنند.

وی افزود: به نظر من شعر مخاطب خود را دارد؛ اما در حال حاضر عرضه شعر بیش از تقاضای آن شده است و گمان می‌شود که شعر مخاطب ندارد و یا مخاطب آن کم است.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول