اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر اعلام کرد

ارتقای کیفی خدمات بهداشتی با اولویت پزشک خانواده در خرمشهر

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر گفت: همه تلاش شبکه بهداشت و درمان خرمشهر ارتقای کمی و کیفی خدمات بهداشتی ـ درمانی با اولویت طرح پزشک خانواده است.

ارتقای کیفی خدمات بهداشتی با اولویت پزشک خانواده در خرمشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، پیشگیری همیشه آسان‌تر و راحت‌تر از درمان است، زیرا درمان از طریق داروهای شیمیایی و یا بعضی داروهای گیاهی غالباً با اثرات سوء همراه است و عوارض جانبی منفی در بدن به جا می‌گذارد و چه بسا بعضی اوقات درمان امکانپذیر نیست؛ علاوه بر این از نظر اقتصادی هزینه درمان خیلی بیشتر از هزینه پیشگیری است.

با ایجاد شبکه بهداشت و درمان و زیرمجموعه این شبکه، بحث بهداشتی، درمانی و پزشکی توسط این بخش پیگیری و خدمت‌رسانی به مردم با نوساناتی در حال انجام است.

در چند سال اخیر با مطرح شدن «طرح پزشک خانواده» که با رویکردی مناسب و هدفمند در نظام سلامت کشور در حال شکل‌گیری‌ست، جرقه امید را در دل بسیاری از مردم به‌ویژه بیماران نیازمند به درمان زده است.

با اشاره به موارد مطرح شده در این طرح، ایجاد حفظ و ارتقای سلامت از دستاوردهای مهم طرح پزشک خانواده است که در آن از هزینه‌های کاذب جلوگیری و این هزینه‌ها به یک هزینه واقعی تبدیل می‌شود.

برخورداری از بهداشت و سلامتی یکی از حقوق مسلم فردی و اجتماعی است که در دین اسلام به صورت تکلیف وجوبی، حرمتی، استحبابی و یا مکروهی گنجانده شده و جامعه موفق جامعه‌ای‌ست که جسم و روان مردم آن سالم باشد، سلامت جسم و روان مهم‌ترین ابزار تکامل انسان است و از دیدگاه اقتصادی نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

شهرستان خرمشهر نیز که در دوران جنگ تحمیلی خط مقدم بوده و تاکنون نتوانسته آنطور که شایسته است سر پا بایستد، امروز در فقر بهداشتی و درمانی دست و پا می‌زند.

فقر و کمبودهایی که با گام برداشتن در کوچه پس کوچه و مراکز بهداشتی ـ درمانی آن به آسانی می‌توان مشاهده کرد.

در همین راستا به گفت‌وگو با فرشید بهشتی، رئیس بیمارستان شهید بهشتی آبادان، عضو شورای اسلامی شهر آبادان و رئیس مرکز بهداشت خرمشهر پرداخته و مسائلی را پیرامون وضعیت بهداشتی ـ درمانی خرمشهر می‌خوانیم.

 

* فارس: با توجه به اینکه به مدت یک‌ماه است که مدیریت شبکه بهداشت و درمان خرمشهر را بر عهده گرفته‌اید، وضعیت بهداشتی ـ درمانی این شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید.

بهشتی: با تشکر از دعوت خبرگزاری پرتلاش و مجموعه مجرب و کارآمد فارس جنوب خوزستان از اینجانب و با تقدیر از رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان به‌دلیل اینکه زمینه‌ای را فراهم کرد تا بتوانم بیش از پیش به مردم خرمشهر خدمت کنم، مردم این منطقه سختی و مشقت‌های بسیاری را در جنگ هشت ساله تحمیلی و دوران پس از آن کشیده و امروز باید به حداقل‌ و بدیهی‌ترین امکانات زندگی یعنی بهداشتی ـ درمانی مجهز باشند، خرمشهر امروز پس از گذشت 20 سال از جنگ همچنان گرفتار مشکلات و کمبودهای بی‌شماری‌ست و تنها تعصب مردم و افرادی که این شهر زادگاهشان بود و بعد از اتمام جنگ به خانه‌هایشان بازگشتند سبب شده این منطقه رو به رشد گام بردارد، خرمشهر و آبادان دو شهری هستند که اگر به مسئولی پیشنهاد خدمت در آن را بدهند علاوه بر بحث مادی، عشق تعهد به نظام و دامن‌گیر بودن خاک این مناطق، کلمه «نه» را در دهان نمی‌چرخاند، در نهایت باید بگویم وضعیت بهداشتی ـ درمانی در خرمشهر ضعیف است.

 

* فارس: از شبکه بهداشت و درمان این شهرستان بگویید...

بهشتی: شبکه بهداشت این شهرستان مجهز به 13 مرکز بهداشتی ـ درمانی که شش مرکز آن روستایی و هفت مرکز دیگری شهری‌‌ست و 21 خانه بهداشت که بخش روستایی و شهری را به‌طور کامل پوشش می‌دهند، است، همچنین آموزشکده بهورزی، ستاد مرکز بهداشت در بخش‌های مختلف بهداشت محیط، پزشک خانواده که 81 درصد سرشماری مردم را پوشش داده و بیمارستان ولیعصر خرمشهر است.

 

فارس: آیا در بخش روستایی، با کمبود خانه‌های بهداشت روبه‌رو نیستید؟

بهشتی: خیر، بخش روستایی و شهری به‌طور کامل پوشش درمانی ـ بهداشتی می‌شوند و تا 45 کیلومتری خرمشهر خانه‌های بهداشتی مستقر شده است.

 

فارس: از تجهیزات بیمارستان ولیعصر(عج) و چگونگی خدمات‌دهی این مرکز درمانی بگویید...

بهشتی: این بیمارستان با برخورداری از 240 تخت مصوب و 160 تخت خالی، دارای بخش‌های مختلف درمانی برای خدمت‌رسانی به بیماران است، در ماه میانگین یک‌هزار تا یک‌هزار و 200 بیمار را برای بستری پوشش داده و ماهیانه بین 400 تا 450 عمل جراحی در آن انجام می‌شود، ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان 60 درصد بوده که بسیار پایین است و سعی داریم این میانگین را به استاندارد تعریف شده نزدیک کنیم، بین 12 تا 15 هزار واحد اورژانس داشته و در سطح شهر با 35 پزشک عمومی، 30 متخصص و حدود پنج پایگاه فوریت‌های پزشکی، سه پایگاه جاده‌ای، دو پایگاه شهری و هشت دستگاه آمبولانس، خدمت‌رسانی به شهروندان و بیماران منطقه را انجام می‌دهیم.

 

فارس: دلیل کاهش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان را در چه می‌بینید؟

بهشتی: دلایل این امر مختلف است اما راهکار آن جذب پزشکان متخصص بیشتری در سطح شهر برای انجام عمل‌های جراحی بوده که باید در این راستا برنامه‌ریزی منظمی صورت گیرد، باید به رشد درمانی رسید که بیماران خرمشهری که نیاز به جراحی دارند را در همین شهر درمان کرد.

 

فارس: مهم‌ترین و حادترین مشکلات کنونی شبکه بهداشت خرمشهر چیست و آیا برای برون رفت از این مشکلات تمهیداتی اندیشیده شده است؟

بهشتی: مدیریت پیشین این شبکه برای این شهر زحمات بسیاری را ارزانی داشته اما ما اعتقادمان بر این است که ظرفیت‌های خرمشهر بیش از این بوده و باید با تعامل و حمایت سایر بخش‌های اجرایی شهرستان تقویت شود، برای تقویت شاخص‌های بهداشتی، درمانی و پزشکی شهرستان تلاش و برنامه‌ریزی کرد، مواردی نظیر اورژانس 115 برای خدمت‌رسانی به بیماران سرپایی، بحث اشغال تخت‌های بیمارستان که متوسط و استاندارد تعریف شده آن 75 درصد است، متوسط اقامت بیمار، متوسط پذیرش بیمار، رضایت‌مندی بیمار، کاهش میزان سزارین، کاهش عفونت‌های بیمارستانی، کاهش فوت شدگان و ... از مواردی‌ست که برای این شهرستان مشکل آفرین بوده و در راستای مرتفع ساختن آنها در حال برنامه‌ریزی هستیم.

 

فارس: آیا همه تخصص‌های درمانی ـ پزشکی در شهرستان وجود دارد؟

بهشتی: نه، برخی از تخصص‌ها چون مغز و اعصاب در خرمشهر وجود ندارد و بیماران این بخش برای درمان به اجبار به شهرهای مجاور چون آبادان و اهواز مراجعه می‌کنند.

 

فارس: آیا با کمبود آمبولانس مواجه هستید؟

بهشتی: نه، در حال حاضر در این زمینه کمبودی احساس نمی‌شود، زیرا علاوه بر آمبولانس‌های در حال استفاده، تعدادی نیز به‌عنوان کمکی کنار گذاشته شده که در صورت وجود نقص فنی جایگزین می‌شوند.

 

فارس: از پزشک خانواده و سرشماری و اجرای آن خبر جدیدی دارید؟

بهشتی: سرشماری این طرح ملی در شهرستان انجام شده، در خرمشهر با استقبال خوبی از طرح پزشک خانواده، 81 درصد مردم در آن شرکت کرده و همه زیرساخت‌های لازم برای خدمت‌رسانی پزشکان نیز ترتیب داده شده است، در حال حاضر منتظر اجرای آن از سوی استان هستیم، شهرستان خرمشهر آمادگی کامل برای اجرای طرح پزشک خانواده را دارد.

 

فارس: آیا در این طرح شهروندان خود پزشک‌شان را انتخاب می‌کنند؟

بهشتی: انتخاب پزشک توسط شهروندان به دلخواه بوده اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که سقف پذیرش هر پزشک 2 هزار و 500 بیمار بوده و اگر از این تعداد بیشتر شود پزشکان خانواده دیگری به شهروندان معرفی می‌شود، همچنین میزان فاصله مرکز بهداشت و بیمارستان با محل زندگی افراد در انتخاب پزشک خانواده آنها مؤثر است.

 

فارس: تاکنون چند پزشک در طرح پزشک خانواده خرمشهر شرکت داشته‌اند؟

بهشتی: حدود 60 درصد پزشکان عمومی و متخصص ثبت‌نام کرده و آماده خدمت‌رسانی به بیماران هستند، اما انتظار می‌رود که در صورت اعلام اجرای طرح، تعداد ثبت‌نام پزشکان نیز بیشتر شود.

 

فارس: در مجموع نظرتان راجع‌ به اجرای این طرح چیست؟

بهشتی: طرح پزشک خانواده، طرح خوبی‌ست زیرا سبب می‌شود بسیاری از بیماران از دغدغه‌های مالی رهایی یابند، امروز شاهد هستیم برخی افراد به دلیل هزینه‌های بالای درمانی مجبور به ترک ادامه درمان خود شده و همین امر در آینده آنها را مشکل مواجه می‌کند.

 

فارس: همانطور که می‌دانید خرمشهر تنها یک بیمارستان دارد آیا در این زمینه کمبودی احساس نمی‌شود؟

*بهشتی: کمبودها در خرمشهر زیاد است و نیاز به ساخت یک بیمارستان دیگر در این منطقه احساس می‌شود، در این زمینه بخش خصوصی به تازگی وارد عمل شده و قصد دارد بیمارستانی با گنجایش 150 تختخواب را در شهرستان احداث کند، این اقدام توسط پزشک آبادانی در دستور کار قرار گرفته است، در حال حاضر کمبود تجهیزات در بخش‌هایی و گاهاً نبود آنها، مشکلات بسیار عدیده‌ای را برای بیماران خرمشهری ایجاد کرده که از مهمترین آنها می‌توان به عدم وجود دستگاه سی.تی.اسکن اشاره کرد، این دستگاه دو ماه پیش از کار افتاد و برای تأمین مجدد آن نیازمند 280 میلیون تومان نقدینگی هستیم، در همین راستا بیماران خرمشهری برای استفاده از این دستگاه مجبورند به آبادان راهی شوند، البته در راستای تأمین تجهیزات بیمارستانی با فرماندار و نماینده مردم خرمشهر در مجلس رایزنی‌هایی صورت گرفته و قول مساعدت‌هایی داده شده که امیدواریم هر چه سریع‌تر پیگیری و اجرایی شود، مردم خرمشهر مستحق بیشتر از اینها هستند.

 

فارس: آیا بیمارانی از کشور عراق نیز به بیمارستان مراجعه می‌کنند؟

بهشتی: کمابیش، برخی از اتباع عراقی به بیمارستان شهرستان برای درمان مراجعه می‌کنند و البته خدمات به آنها چون سایرین انجام می‌شود، اما راهکاری که برای مراجعان خارجی به بیمارستان مطرح کرده‌ایم احداث بیمارستان توریستی ـ درمانی است که بتواند این دسته از افراد را تحت درمان قرار دهد، مهم نیست این بیمارستان در آبادان و یا خرمشهر ساخته شود فقط بحث بر سر احداث و راه‌اندازی آن برای خدمات‌دهی بیشتر است، در همین راستا می‌توان بیمارستان سوم خرداد که در حال حاضر به صورت متروکه درآمده را برای این کار در نظر گرفت.

 

فارس: از دیگر مشکلات شبکه بهداشت خرمشهر اگر مطلب دارید، می‌شنویم...

بهشتی: شبکه بهداشت و درمان شهرستان با بدهی‌های سنگینی مواجه است که از عمده آنها می‌توان به بدهی 300 میلیون تومانی به اداره برق اشاره کرد که اخیراً 20 میلیون تومان آن را پرداخت کرده‌ایم، همچنین بدهی به شرکت‌های دارویی تجهیزات پزشکی و مصرفی، تأمین اجتماعی و ... برای این شبکه مشکلات بسیاری را ایجاد کرده که تنها با تعامل و حمایت مسئولان مرتبط می‌توان در رفع آنها اقدام کرد، به‌دلیل بدهی گزاف به اداره برق تاکنون چندین بار برق شبکه قطع شده است!

 

فارس: تعامل شبکه بهداشت خرمشهر با سایر ادارات شهرستان چگونه است؟

بهشتی: همه تلاش ما در راستای برقراری ارتباط تنگاتنگ‌تر با ادارات و بخش‌های مختلف اجرایی شهرستان است زیرا بر این اصل معتقدیم که برای پیشرفت شکوفایی نمی‌توان مقابل رو در روی یکدیگر قرار گرفت، مشکلات، نواقص و کمبودها را باید با تعامل و همکاری مضاعف مرتفع کرد و روز به روز به سوی ارتقای بیشتر گام برداشت.

 

فارس: وضعیت بهداشتی بازارهای این منطقه به‌ویژه بازار روز اسفناک است، در این زمینه برنامه‌ای دارید؟

بهشتی: مردم باید بدانند یک شبه مشکلات حل نمی‌شود و باید در این راستا برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد، قبول دارم که وضعیت بهداشتی بازار صفا و روز خرمشهر بسیار نابسامان است و در این خصوص نیز از شهرداری خواسته شده با تعامل بیشتر و اختصاص اعتبار مکفی نسبت به رفع مشکلات این بازار گام بردارد، باید وضعیت این بازار را از غیربهداشتی به بهداشتی تبدیل کرد، همچنین درصدد هستیم که با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند کشتارگاه صنعتی این شهرستان را راه‌اندازی و در جهت ارتقای بهداشت منطقه گام برداریم.

 

فارس: بعضاً مشاهده می‌شود که برخی مواقع سگ‌های ولگرد در محوطه بیرونی و حیاط بیمارستان ولیعصر(عج) این شهرستان پرسه می‌زنند، این اتفاق برای چنین فضایی در خور شأن است؟!

بهشتی: بله، این امر بارها مشاهده شده و برای رفع آن درصدد اقدام عاجلی هستیم که البته امیدواریم با تعامل شهرداری هر چه سریع‌تر محق شود.

 

فارس: آیا با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستید؟ استخدامی نیروهای جدید در دستور کار شبکه هست یا خیر؟

بهشتی: بله با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و این نیاز در بیمارستان، فوریت‌های پزشکی و مرکز بهداشت نیز به شدت احساس می‌شود که در حال ساماندهی و پیگیری برای استخدام هستیم.

 

فارس: بعضاً مشاهد می‌شود که برخی پزشکان عمومی در مطب‌های خود اقدام به انجام جراحی‌های تخصصی و غیر مرتبط با رشته خود می‌کنند، برای نظارت در این خصوص چه برنامه‌ای دارید؟

بهشتی: معمولاً بسیاری از جراحی‌ها توسط پزشک عمومی انجام می‌شود که البته بلامانع است اما آن دسته از جراحی‌هایی که نیاز به تخصص دارد را نباید بپذیرند، در این راستا نیز شبکه بهداشت با برنامه‌ریزی مطلوب، نظارت و دقت بیشتری به خرج می‌دهد، کادر معاونت درمان را برای نظارت، تقویت و فعال‌تر می‌کنیم.

 

فارس: اگر صحبتی باقیمانده است را مطرح کنید...

بهشتی: بیمارستان ولیعصر(عج) این منطقه از ظرفیت‌های بالقوه بسیار خوبی برخوردار است که باید با تعامل و حمایت مسئولان درصدد ارتقا و به فعل درآمدن آنها برآمد، همه تلاش شبکه بهداشت و درمان خرمشهر ارتقای کمی و کیفی خدمات درمانی ـ بهداشتی با اولویت طرح پزشک خانواده است.

انتهای پیام/صا10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول