اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر تربیت بدنی دانشگاه صنعتی کرمانشاه:

ورزش شهروندی ضرورت حیاتی شهر کرمانشاه است

خبرگزاری فارس: مدیر تربیت بدنی دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: ورزش شهروندی ضرورت حیاتی کلان‌شهرنشینان شهر کرمانشاه است.

ورزش شهروندی ضرورت حیاتی شهر کرمانشاه است

حسین پار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: ورزش از جمله موضوعاتی است که هم می‌تواند یک فرصت و هم یک تهدید تلقی شود، چراکه سلامت جامعه‌ شهری و شهروندان در گرو پرداختن به این مسئله مهم است که در صورت بی‌توجهی به آن، آسیب‌های جسمی و حتی ناهنجاری‌های روحی دامن‌گیر جوامع می‌شود.

پار تصریح کرد: با توجه به اهمیت ورزش به‌عنوان یک نهاد اجتماعی در جامعه و تأثیرگذاری آن در ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها، ورزش می‌تواند در ساختار جامعه و جهت دادن به آن نیز نقش بسزایی ایفا کند.

وی افزود: بر‌اساس طرح جامع ورزش کشور، ورزش همگانی در حیطه اختیارات شهرداری‌ها است.

وی ادامه داد: این نهاد هرگز نباید در حیطه ورزش حرفه‌ای و یا قهرمانی ورود کند اما این هرگز بدان معنا نیست که حمایت از ورزش‌های پایه و استعدادیابی در رشته‌های مختلف امری مردود به شمار می‌آید، بلکه کاملاً برعکس بوده و این مهم جایگاهی خاص در ورزش شهروندی دارد، چراکه می‌توان به کمک دیگر بخش‌های ورزشی کشور از جمله ورزش قهرمانی بیاید اگر چه خود مستقیماً نقشی در این حوزه ورزش قهرمانی نخواهد داشت.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه صنعتی کرمانشاه با اشاره به تعریف ورزش شهروندی که در واقع همان ورزش همگانی و ورزشی است که همه شهروندان امکان استفاده از آن را دارند گفت: خدمات ورزش شهروندی که از سوی شهردار و همکاران وی می‌تواند به شهروندان کرمانشاهی ارائه شود عبارت است از دسترسی آسان در همه مناطق شهرداری به خدمات ورزشی‌، قیمت مناسب و ارزان برای همه اقشار‌، ایجاد امکانی با استانداردهای ورزشی‌، با کیفیت و ایمن و در خور شأن شهروندان شریف کرمانشاهی و توجه به ورزش‌های بومی محلی خاص منطقه در احداث این اماکن است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: البته در این زمینه چند سالی‌ است که اقدامات خوبی از سوی شهرداری کرمانشاه صورت گرفته ولی هنوز تا جایگاه ایده‌آل، فاصله زیادی داریم و باید در این زمینه تلاش کنیم تا با طرح مسائل ورزش شهروندی‌، مردم و جامعه مدنی را وادار کنیم که در مدیریت ورزش همگانی نقش‌آفرین باشند. 

وی اظهار کرد: البته در این زمینه، عدم وجود امکانات کافی، به خصوص برای زنان که سهم بسیاری از جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند نیز از دیگر عوامل کم توسعه‌یافتگی ورزش همگانی در جامعه ما است و در این رابطه، دولت و ارگان‌های مرتبط موظف هستند که با ایجاد فضاهای مناسب، مانند پارک‌ها و مجموعه‌های اختصاصی امکانات توسعه ورزش همگانی برای بانوان را فراهم کند.

پار گفت: با توجه به پروژه‌های عمرانی اخیر شهرداری و مشکلاتی که شهروندان ایستگاه‌های تندرستی حاشیه کمربندی با آن مواجه هستند‌، ساماندهی پارک‌ها و بستان‌ها به‌منظور اجرایی شدن برنامه سه جلسه ورزش در هفته و حداقل هر جلسه یک ساعت که مصوبه دولت است می‌تواند از برنامه‌های اجرایی کوتاه‌مدت مفید شهرداری کرمانشاه در زمینه توسعه ورزش شهروندی باشد.

وی در عین حال، با تأکید بر اینکه یکی دیگر از دلایل عقب‌ماندگی ورزش در حیطه ورزش همگانی و شهروندی، نداشتن برنامه بلندمدت است؛ لزوم تهیه برنامه جامعی با همکاری محققان و دانشگاهیان را خواستار شد.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: شهردار جدید کلان شهر کرمانشاه برای آنکه بتواند نظر مساعد همشهریان کرمانشاهی خود را جلب کند باید در برنامه‌هایش جایی را برای تأمین بودجه برای ورزش شهروندی در نظر بگیرد و بتواند هر ساله برنامه‌های گسترده‌ای را در جلب مشارکت و تشویق آنان برپا ‌کند.

انتهای پیام/خ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول