اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بهزیستی شیراز خبر داد

نگهداری 350 سالمند در مراکز شبانه‌روزی شیراز

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهزیستی شیراز گفت: 350 سالمند در مراکز شبانه‌روزی شیراز نگهداری می‌شوند.

نگهداری 350 سالمند در مراکز شبانه‌روزی شیراز

محمدباقر صفوت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: سیستم سازمان بهزیستی چندان با گسترش مراکز شبانه‌روزی سالمندان موافق نیست.

وی افزود: بهزیستی ترجیح می‌دهد سالمندان در کانون خانواده باقی بمانند و خدمات لازم را به صورت غیر شبانه‌روزی دریافت کنند.

صفوت ادامه داد: سالمندانی وجود دارند که بی‌سرپرست هستند یا اعضای خانواده‌های آنها قادر به نگهداری والدین خود نیستند و لازم است که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 350 سالمند در مراکز شبانه‌روزی شیراز نگهداری شده و از خدمات روان‌شناسی، توان‌پزشکی، مددکاری و پزشکی بهره‌مند می‌شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: نگهداری سالمندان در این مراکز شبانه‌روزی به این صورت است که اگر سالمند دارای خانواده باشد بخشی از هزینه توسط خانواده و مابقی توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

به گفته وی، اگر سالمند بی‌سرپرست باشد تمام هزینه نگهداری وی در مرکز شبانه‌روزی توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

صفوت اضافه کرد: در هفته سالمند مجوز فعالیت یک مرکز شبانه‌روزی دیگر در شیراز با ظرفیت 100 نفر دریافت شد که در روزهای آینده این مرکز مجهز شبانه‌روزی خیریه‌ای برای سالمندان بی‌سرپرست در منطقه اکبرآباد شیراز راه‌اندازی می‌شود.

وی اضافه کرد: بهزیستی شیراز دارای دو مرکز روزانه و پنج مرکز شبانه‌روزی سالمندان است.

صفوت افزود: مرکز روزانه سروش و کانون جهان‌دیدگان شیراز خدمات گسترده‌ای را به سالمندان ارائه می‌دهند.

به گفته وی، کانون جهان‌دیدگان 5 هزار و 500 عضو دارد که 2 هزار و 200 نفر آن عضو فعال هستند و خدمات رایگانی شامل روان‌شناسی، مددکاری، توان‌پزشکی، امور فرهنگی و هنری به آنها ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توافق صورت گرفته بین بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی استان، یک مرکز دندانپزشکی ویژه سالمندان در قلات راه‌اندازی می‌شود که مکان آن خیری است و کانون جهاندیدگان روزانه 40 سالمند را برای دریافت خدمات به آن اعزام می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: یک پنجم جمعیت ایران را تا 40 سال آینده سالمندان تشکیل می‌دهند.

به اعتقاد صفوت، جمعیت کشور در دهه‌های آتی جمعیت سالمندی می‌شود و باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در این بحث آنچه که در اولویت بوده، مناسب‌سازی اماکن برای سالمندان است که بتوانند از پارک‌ها، فضاهای عمومی و معابر بهره‌مند شوند.

این مسئول ادامه داد: مناسب‌سازی اماکن برای سالمندان هنوز با وضعیت ایده‌آل فاصله دارد و در شهر شیراز که پایلوت مناسب‌سازی کشور نیز هست این موضوع اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: دوره سالمندی دوره‌ای از زندگی است که اگر به خوبی از آن استفاده شود و با تکریم و احترام همراه باشد فرد سالمند به کانونی برای تولید فکر و تجربه تبدیل می‌شود و از زندگی خود احساس رضایت می‌کند.

صفوت اضافه کرد: اریکسون که از روان‌شناسان مشهور است گروه هشتم طبقه‌بندی خود را به سالمندان اختصاص می‌دهد و توضیح می‌دهد که اگر سالمند در دوران جوانی فعالیت‌های رضایت‌بخشی را انجام داده باشد سالمندی خوبی را تجربه می‌کند و در غیر این صورت ممکن است سالمندی او توام با رکود باشد.

به گفته وی، سالمندان باید در بحث سلامت نیز دقت داشته باشند چرا که در صورت انجام‌ندادن فعالیت‌های ورزشی، پوکی استخوان و عوارض دیگر جسمی سالمندی سختی را برای آنها رقم می‌زند.

صفوت تصریح کرد: سکته‌های قلبی و مغزی در سالمندی شیوع یافته و تغذیه مناسب و عدم استعمال دخانیات، سالمندی سالم‌تری را در پی‌دارد.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول