اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان:

فرهنگسازی مطالعه نیازمند حضور پررنگ مدرسه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: نقش معلم و مدرسه در کتابخوان کردن دانش‌آموزان همانند نقش خانواده در تربیت اجتماعی یک کودک است، از این رو فرهنگسازی مطالعه نیازمند حضور پررنگ مدرسه در این حوزه است.

فرهنگسازی مطالعه نیازمند حضور پررنگ مدرسه است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، تیمور احمدوند صبح امروز در جلسه مشترک با مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در خرم‌آباد گفت: باید در سنین کودکی و نوجوانی به فکر فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم که نقش مدرسه در این سنین بسیار پررنگ و تاثیرگذار است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: نقش معلم و مدرسه در کتابخوان کردن دانش‌آموزان همانند نقش خانواده در تربیت اجتماعی یک کودک است و اگر دانش‌آموز در محیط مدرسه به کتاب‌های غیر درسی دسترسی آسان داشته باشد، کار معلم در این حوزه بسیار ساده‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید در سنین کودکی و نوجوانی به فکر فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم، افزود: نقش مدرسه در این سنین بسیار پررنگ و تاثیرگذار است و ما وظیفه داریم، به سمتی پیش برویم که هر مدرسه خود یک کتابخانه مجهز و مستقل داشته باشد و این کتابخانه مناسب‌ترین و آرام‌ترین مکان مدرسه باشد، به طوری که دانش‌آموز در آنجا آرامش و امنیت فکری را کاملا احساس کند.

وی ادامه داد: البته کتابخانه‌های عمومی نیز از این قاعده مثتسنی نیستند، چراکه کتابدار نباید در برابر دانش‌آموز کتابخوان فقط نقش یک امانت دهنده کتاب را داشته باشد، بلکه باید با خلاقیت و ابتکار دنبال شکار اوقات فراغت وی باشد و در راستای غنی‌سازی این اوقات به وسیله کتاب و مطالعه نهایت تلاش خود را به کار گیرد.

احمدوند در ادامه به برنامه‌های فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: در همین راستا هر ماه در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای یک مسابقه فرهنگی برگزار می‌شود که با معرفی یک کتاب خاص و عمدتا مناسبتی علاقه‌مندان می‌تواند در مسابقات خلاصه‌نویسی و کتابخوانی شرکت کنند و از جوایز خوب آن بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا کمک آموزش و پرورش جهت شرکت دادن دانش‌آموزان در این مسابقات برای ما بسیار ارزشمند و کارگشا است.

در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش ضمن مفید و ضروری برشمردن این‌گونه جلسات در جهت تعامل هرچه بیشتر این دو نهاد فرهنگی گفت: مدرسه بدون کتابخانه و کتب غیردرسی نمی‌تواند آن‌گونه که ما می‌خواهیم دانش‌آموز را به سمت درست اندیشیدن و درست فکر کردن هدایت کند و البته باید با روش‌های خاص و متنوع به دنبال تحقق این امر باشیم، چراکه کتابخانه بدون استفاده هم فقط یک زیان مادی است.

حجت الله کلانتر اهدای کتاب به مناست‌های مختلف را یکی از راه‌های درگیر کردن فکر دانش‌آموز با کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سطح مدارس نیز می‌تواند بسیار راهگشا و کارآمد باشد که در این راستا برای اجرای برنامه‌های مشترک با کتابخانه‌های عمومی آمادگی کامل داریم.

کلانتر در ادامه خاطرنشان کرد: به منظور پرهیز از سیاست‌زدگی در حوزه آموزش و پرورش، می‌توانیم با تعامل با کتابخانه‌های عمومی و افزایش خدمات فرهنگی به دانش‌آموزان در آینده‌ای نزدیک شاهد به سامان شدن پروسه فعالیت‌های فرهنگی دانش‌آموزی و ارتقای هرچه بیشتر نگاه فرهنگی دانش‌آموزان استان باشیم.

انتهای پیام/ل۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول