اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع ذخایر اسلامی:

ترجمه کتاب «مؤسس علم جراحی در دوره اسلامی» منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع ذخایر اسلامی از چاپ ترجمه کتاب ابوالقاسم زهراوی مؤسس علم جراحی در دوره اسلامی خبر داد.

ترجمه کتاب «مؤسس علم جراحی در دوره اسلامی» منتشر می‌شود

حجت‌الاسلام صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به چاپ ترجمه کتاب ابوالقاسم زهراوی مؤسس علم جراحی در دوره اسلامی اظهار کرد: این کتاب توسط زهیر حمیدان تالیف و از سوی عیوض هوشیار و یوسف بیگ‌باباپور ترجمه شده است.

وی خاطر نشان کرد: زهراوی بنیانگذار علم جراحی بود که در سال 325 هجری متولد شده و در سال 404 قمری فوت کرده است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی ادامه داد: با اینکه بیش از هزار سال از وفات زهراوی می‌گذرد ولی زهراوی بسیاری از ابزار جراحی آن دوران مانند پنس، سرنگ و لوله داغ را تولید کرده است.

وی یادآور شد: ابزاری مانند کارد، خونگیری، حجامت و تزریق که زهراوی از آنها در کار طب و جراحت استفاده می‌کرد در این کتاب مصور شده است.

ترجمه کتاب ابوالقاسم زهراوی مؤسس علم جراحی در دوره اسلامی به همت مجمع ذخایر اسلامی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده و در دومین همایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در آبان رونمایی می‌شود.

ابوالقاسم زهراوی پزشک مشهور عربی بود که در رشته‌های پزشکی، داروشناسی و کالبدشکافی تخصص داشت.‏

وی یکی از پزشکان مسلمان و از مفاخر جهان اسلام است و در قرن چهارم هجری که ابن سینا و علی بن عباس اهوازی در شرق تمدن عظیم اسلامی طلوع کردند او در غرب تمدن اسلامی و سرزمین اندلس منشأ بسیاری از پیشرفت‌های علمی و عملی به خصوص در زمینه جراحی شد و سالیان سال دانشمندان سراسر دنیا از خرمن دانش او خوشه‌چینی کردند. زهراوی که در زمان خود در رشته جراحی سرآمد بود و به آن درجه از برجستگی رسید که کتاب او به نام التصریف لمن عجز عن التألیف در تمام دانشگاه‌های اروپا تا قرن 17 میلادی تدریس می‌شد.

در زمان ابوالقاسم زهراوی کار کردن در رشته‌های جراحی میان پزشکان در جامعه اروپا کاری پسندیده و مورد قبول نبود و روی آوردن به جراحی در اروپا بسیار محدود بود، اما این رشته میان پزشکان عرب و مسلمان پسندیده و مورد قبول بود و رنسانس اروپا از تألیفات علمی دانشمندان مسلمان از جمله تألیفات زهراوی به عنوان مرجع و منبع اصلی استفاده کرد.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول