اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران استان همدان اعلام کرد

اجرای 200 برنامه به منظور کاهش اثرات طبیعی در استان همدان

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران استان همدان با تأکید بر لزوم توجه به بحث آموزش گفت: 200 برنامه در راستای کاهش اثرات بلایای طبیعی در استان همدان به اجرا درمی‌آید.

اجرای 200 برنامه به منظور کاهش اثرات طبیعی در استان همدان

علی‌مردان طالبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه امسال از 15 مهر تا 21 مهر ماه هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است، اظهار داشت: 20 مهر توسط سازمان ملل روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی اعلام شده و در تمام کشورها در این روز اقداماتی به صورت نمادین انجام می‌گیرد تا مردم با حوادث طبیعی پیرامون خود و نحوه مقابله با آنها آشنایی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین اقدامات اجرایی در این هفته مردم‌محور است، افزود:‌ در این راستا 200 برنامه در سطح استان، شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها اجرا می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان همدان با اشاره به اجرای‌ 70 مانور مختلف در سطح استان همدان تصریح کرد: ستاد حوادث به عنوان هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌ها و برنامه‌ها توسط کارگروه‌های تخصصی مدیریت بحران و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران، فرمانداری‌ها، دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی و بخش خصوصی عمل می‌کند.

وی عنوان کرد:‌ از دیگر برنامه‌های ما در این هفته برگزاری دوره‌های آموزشی در بحث‌های امدادی در مدارس و آموزش چهره به چهره حوادث و نحوه مقابله با آنهاست.

طالبی اضافه کرد: برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌های خبری، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات شهری، پرده‌نویسی، مسابقات، سخنرانی‌ها، نشریات و... نیز از برنامه‌هایی است که در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی در راستای اطلاع‌رسانی به مردم صورت می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: از جمله حوادث شاخص در استان همدان می‌توان از برف و کولاک، سیلاب، زلزله و خشکسالی نام برد.

مدیرکل مدیریت بحران همدان با بیان اینکه در زمینه حوادث طبیعی باید دو بحث را مد نظر قرار داد، اضافه کرد: یکی از این مباحث جنبه سخت‌افزاری و دیگری نیز جنبه نرم‌افزاری کار است.

وی با اشاره به اینکه در بخش سخت‌افزاری که عمده قضیه است در چند محور کار انجام می‌شود، تصریح کرد:‌ در بحث نرم‌افزاری باید آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی مناسب و مستمر به مردم از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما صورت گیرد و در زمینه آموزش‌های تخصصی نیز باید دستگاه‌ها و مدیران در چارچوب برنامه‌های خود اقدام کنند.

طالبی یادآور شد:‌ چرخه مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی است که نخستین گام در این چرخه پیشگیری است که در این بخش از عمده اعتباراتی که از محل حوادث به استان ابلاغ می‌شود سعی کرده‌ایم در چارچوب پروژه‌های پیشگیری اعم از پروژه‌های آبخیزداری، دیواره‌سازی رودخانه و... هزینه کنیم.

وی افزود: مقاوم‌سازی مسکن، حذف بافت‌های فرسوده و احداث مسکن مهر گام مثبتی در زمینه سخت‌افزاری و مقابله با حوادث به ویژه زلزله به شمار می‌رود.

مدیرکل مدیریت بحران همدان با اشاره به دومین شاخص چرخه مدیریت که آمادگی است، بیان داشت: ‌در این زمینه نیز نیروهای تخصصی و امدادی باید این آمادگی را داشته باشند که اگر اتفاقی افتاد در حداقل زمان با تجهیزات کامل و به روز در صحنه حاضر شوند.

وی ادامه داد: در بحث آمادگی انبارها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بر اساس منشوری که از طریق جهانی تعریف شده هر جامعه‌ای باید دو درصد از اقلام نیازهای اولیه جامعه را در انبارهای خود داشته باشد که در این راستا استان همدان دو درصد نیاز جامعه به اقلام امدادی اعم از چادر، غذا، کنسرو و... را در انبارها دارد تا اگر اتفاقی افتاد سریع اقدام شود.

طالبی گفت:‌ علاوه بر اقدامات صورت گرفته ما استان‌های معین را تعریف کرده‌ایم و آمادگی داریم که در هر گوشه‌ای از استان که حادثه‌ای اتفاق افتاد علاوه بر اینکه خود استان ورود پیدا می‌کند اگر لازم باشد از استان‌های معین هم در راستای امداد و نجات و اسکان کمک بگیریم.

وی با اشاره به اینکه آمادگی در استان همدان مطلوب است و در زمینه امداد و نجات پیشرو هستیم، اظهار داشت:‌ هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم و نقطه ایده‌آل نقطه‌ای است که هیچ خسارتی به مردم وارد نشود و در حداقل زمان با تجهیزات کامل در محل حادثه حاضر شویم.

مدیرکل مدیریت بحران همدان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی عنوان کرد: بازسازی و مقاوم‌سازی مسکن به خصوص مسکن روستایی و احیای بافت‌های فرسوده با ارائه تسهیلات از جمله کارهای مهمی است که در این زمینه صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی باید بیشتر روی آمادگی کار کنیم زیرا برخی از بلایا نظیر سیلاب و آب‌گرفتگی به دست‌اندازی‌های بشر در طبیعت برمی‌گردد و اگر ما بتوانیم عرصه‌های طبیعی، پوشش گیاهی و... را حفظ کنیم در مقابل این بلایا ایمن خواهیم بود.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول