اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آغاز به کار همایش ملی توانمندسازی در یزد

برنامه‌های توانبخشی بر مدل پزشکی متمرکز شده است

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: برنامه‌های توانبخشی اغلب بر مدل پزشکی متمرکز شده گرچه این مدل در بسیاری از افراد معلول منجر به تغییرات مثبتی شده اما باعث ایجاد حالت وابستگی در فرد معلول شده است.

برنامه‌های توانبخشی بر مدل پزشکی متمرکز شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، یحیی سخنگویی پیش از ظهر امروز در همایش ملی توانمندسازی در سالن‌ همایش‌های باقرالعلوم یزد اظهار داشت: توانمندسازی افراد معلول برای دستیابی و حفظ حداکثر استقلال، توانایی کامل جسمانی، روانی، اجتماعی و شغلی و دخالت و مشارکت کامل در تمام جنبه‌های زندگی است.

وی افزود: توانمندسازی بر اهمیت توانمند شدن افراد معلول، خانواده و جامعه محلی آنان برای تسهیل روند عادی سازی معلولیت در همه بخش‌ها و اطمینان از دسترسی و برخورداری از حقوق آنها تاکید دارد.

سخنگویی عنوان کرد: واژه توانمندسازی به عبارت ساده، داشتن صدا و شنیده شدن، داشتن قدرت، خود تصمیم‌گیری، داشتن کنترل و یا به دست آوردن کنترل بیشتر، آزاد بودن، استقلال، توانایی مبارزه برای حقوق خود، به رسمیت شناخته شدن و برخورداری از احترام برابر با سایر شهروندان و انسان‌هاست.

وی بیان کرد: بسیاری از برنامه‌های توانبخشی بر مدل پزشکی متمرکز شده است یعنی ارائه خدمات توانبخشی به افراد معلول بدون درخواست چیزی در ازای آن ارائه می‌شود اما گرچه این مدل در بسیاری از افراد معلول منجر به تغییرات مثبتی شده است اما باعث ایجاد حالت وابستگی نگرش گیرنده و دریافت کننده صرف خدمات شده است.

سخنگویی تاکید کرد: توانمندسازی وقتی آغاز می‌شود و اتفاق می‌افتد که افراد یا گروه‌هایی از مردم تشخیص دهند که می‌توانند وضعیت خود را تغییر دهند.

دبیر همایش توانمندسازی عنوان کرد: هدف کلی تو انمندسازی این است که افراد معلول و اعضای خانواده آنها بتوانند برای زندگی خود تصمیم گرفته و مسئولیت تغییر زندگی خود و بهبود زندگی جامعه خود را بر عهده بگیرند.

سخنگویی با اشاره به نقش بهزیستی در این زمینه خاطرنشان کرد: کمک به فرآیند توانمندسازی از طریق ارتقا حمایت و تسهیل مشارکت فعال افراد معلول و خانواده‌های آنها، در مسائل تاثیرگذار مربوط به زندگی خود است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد نیز در این مراسم اظهار داشت: یزد استانی تلاشگر و کارآفرین است و برای بقاء رشد و بالندگی آن، راهی جز دانش و تلاش ندارد.

غلامحسین دشتی خاطرنشان کرد: در بحث توانمندسازی در حوزه‌های مختلف قدم‌های ارزشمندی برداشته شده است اما اقتضای کشور و استان یزد، توانمندسازی به معنای شناخت نعمت و بهره‌برداری درست از نعمت است.

وی افزود: برای توانمندسازی یک انگیزه قدرتمند نیاز داریم که با قدرت و قوت بیشتری به مسیر زندگی ادامه دهیم.

دشتی خاطرنشان کرد: فرهنگ دینی ما به قدری قوی است که از افراد ناتوان، افرادی فعال و توانمند می‌سازد و آنچه انگیزه را مضاعف می‌کند، انگیزه الهی و دینی است و بهزیستی باید از این ظرفیت استفاده کند.

وی تاکید کرد: برای توانمندسازی ایجاد انگیزه و نگاه درست لازم است تا حرکت ایجاد شده توسط افراد معلول، تداوم پیدا کند. نگاه به فرد مددجو نیز باید نگاهی به یکی از جلوه‌های خداوند باشد.

دبیر علمی همایش نیز در این مراسم اظهار داشت: توانمندسازی فرآیندی است هدفمند با رویکرد چند جانبه که به افراد در دستیابی به منابع و فرصت‌ها کمک می‌کند تا انتخاب‌های شخصی خود را معمول داشته و با حفظ کنترل نسبی بر محیط، کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند.

کیوان دواتگران افزود: ضرورت تغییر رویکردهای حمایتی به دیدگاه‌های مشارکتی در توانمندسازی، ما را بر آن می‌دارد تا بر فعالیت‌هایی متمرکز شویم که با تغییر باورها و سبک زندگی در چارچوب انتظارات روز جامعه بیانجامد.

به گزارش فارس، همایش کشوری توانمندسازی با عنوان «توانمندسازی مفاهیم، مبانی و مصادیق» با حضور معاونت‌های تخصصی بهزیستی، کارشناسان و صاحب‌نظران سازمان‌های بهزیستی سراسر کشور صبح امروز به میزبانی استان یزد آغاز شد.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول