اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تلاش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

فعالیت‌های دانشگاه علمی و کاربردی در یزد افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی یزد گفت: دانشگاه جامع علمی و کاربردی یزد با گسترش فعالیت در عرصه‌های چهارگانه کشاورزی، صنعت، خدمات و هنر با شعار «هر فرد یک حرفه»، کار خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی ادامه می‌دهد.

فعالیت‌های دانشگاه علمی و کاربردی در یزد افزایش می‌یابد

ناصر صدرا ابرقویی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی هر ارگانی باید برنامه‌ریزی خاصی داشته باشد و در این بین دانشگاه‌ها نیز وظایفی دارند و باید در مرحله نخست ارتباط خود را با بخش‌های اقتصادی جامعه تقویت کنند.

وی افزود: باید در این راستا تلاش شود تا پروژه‌های دانشجویی به ویژه پروژه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا به سمت پژوهش‌های کاربردی سوق داده شود و از این طریق ثابت کنند که می‌توانند در حل مشکلات و موانع بخش‌های اقتصادی جامعه بیش از پیش مؤثر و مفید واقع شوند.

صدرا ابرقویی عنوان کرد: در واقع باید شاخص‌هایی که در دانشگاه‌ها بر روی ارائه مقالات ISI تاکید می‌کند را به شاخص‌های جدید همچون تعداد پژوهش‌هایی که منجر به حل مشکلی از مشکلات بخش‌های مختلف جامعه شده است، تغییر داد.

وی در مورد رویکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی به طور خاص اظهار داشت: در سالیان اخیر دانشگاه جامع علمی کاربردی در جامعه دانشگاهی کشورمان خوب درخشیده است و این درخشش با فعالیت گسترده در حوزه‌های مختلف نه تنها به دستیابی دانشگاه به جایگاهی رفیع منجر شده بلکه افق‌های روشن‌تری را برای آینده این دانشگاه ترسیم کرده است و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است، دانشگاه جامع علمی کاربردی وارد بیستمین سال بالندگی خود می‌شود.

صدرا ابرقویی خاطرنشان کرد: ثمره این بالندگی و 20 سال تلاش، 380 هزار دانش‌آموخته کارآفرین و توانمندی است که در حال انجام وظیفه در جامعه هستند.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش‌های عالی مهارتی، وظیفه آموزش جوانان، شاغلان و فعالان اقتصادی بخش‌های مختلف، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی را با هدف ارتقای شایستگی‌های شغلی و مهارتی بر عهده دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی یزد عنوان کرد: امروز این دانشگاه با همکاری بیش از 70 سازمان، نهاد عمومی و دولتی و وزارتخانه‌های تخصصی در 920 مرکز آموزش عالی در سراسر کشور وظیفه تربیت 500 هزار دانشجو را در بیش از 600 رشته مهارتی دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار و ماموریت دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی برعهده دارد.

صدرا ابرقویی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال جاری ضمن تصویب نظام آموزش مهارت و فناوری، ‌با هدف استقرار نظام مهارتی، همایشی را همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه در سالن همایش‌های صدا و سیما با حضور هزار و 200 نفر از مقامات، روسای موسسات و واحدهای استانی و مراکز علمی کاربردی برگزار کرد.

وی عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد نیز در سال‌های اخیر در راستای تحقق اهداف دولت خدمتگزار گام­های موثری برداشته است و هم‌اکنون نیز با 22 مرکز علمی کاربردی در مجموعه سیستم‌های اداری، تولیدی و خدماتی با حدود 10 هزار دانشجو در 170 رشته در مهارت‌های مختلف در مقاطع کاردانی و کارشناسی حرفه‌ای و فنی در قالب دوره‌های آموزش مهارتی ترمی و پودمانی در حال انجام وظیفه است.

وی بیان کرد: رشته‌هایی که در دانشگاه جامع تصویب و به اجرا گذاشته می‌شود، رشته‌های مهارتی است که کمتر در دانشگاه‌های دیگر به چشم می‌خورد.

صدرا ابرقویی برخی از رشته‌هایی که در مراکز آموزشی زیر پوشش دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد در مقاطع کاردانی و کارشناسی فنی و حرفه‌ای در قالب دوره‌های آموزش مهارتی ترمی و پودمانی در حال اجراست را شامل رشته مربیگری قرآن کریم، رشته آسانسور و پله برقی، ابزار دقیق، امور بیمه، حسابداری دولتی، خبرنگاری، امداد سوانح، مدیریت عملیات امداد و نجات، حقوق علوم ثبتی، تأسیسات تهویه مطبوع، مدیریت امور حج و زیارت، کاردانی فنی و مهندسی جوشکاری و شبکه‌های انتقال و توزیع برق اعلام کرد.

وی، استخراج معدن، علوم سیاسی، سخت‌افزار کامپیوتر، فناوری ارتباطات و اطلاعات(ICT)، اینترنت و شبکه‌های گسترده، مهندسی سرامیک، کاشی و چینی، خط تولید سرامیک، نگهداری و بهره‌برداری قنات، مهندسی آب‌های زیرزمینی، گرافیک، بازی‌های رایانه‌ای، روابط عمومی، شهرسازی، آتش نشانی اطفاء حریق، نگهداری و مرمت ساختمان، معماری، مرمت ابنیه، صنعت شیرینی‌سازی، حسابداری صنعتی، هتلداری و گردشگری را از دیگر رشته‌های انحصاری دانشگاه علمی و کاربردی یزد برشمرد.

صدرا ابرقویی، مربی کودکان استثنائی، آسیب‌شناسی اجتماعی پیشگیری از اعتیاد، مدیریت تبلیغات تجاری، تربیت مربی مراکز پیش از دبستان، حقوق شورای حل اختلاف، مکانیک خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو، فرش دستباف، دوخت و تکنولوژی لباس، تکنولوژی پرورش طیور، تکنولوژی پرورش گاو و گاومیش، احیا و بهره‌برداری بیابان، گل و گیاهان زینتی، گیاهان دارویی و معطر و... را از دیگر رشته‌های انحصاری این دانشگاه برشمرد.

وی ادامه داد: این دانشگاه بر اساس برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده، در آینده با گسترش فعالیت‌های خود در کلیه عرصه‌های چهارگانه اقتصادی جامعه (کشاورزی، صنعت، خدمات و هنر) با شعار «هر کارخانه یک دانشگاه و هر خانه یک کارگاه و هر فرد یک حرفه»، فعالیت‌های خود را‌ در راستای رفع وابستگی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی ادامه می‌دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی یزد گفت: همچنین از دیگر برنامه‌های دانشگاه، مستند کردن کلیه حرفه‌های مورد نیاز جامعه و تصویب رشته‌های جدید و پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی با عنوان کاردان حرفه‌ای و کاردان فنی، کارشناسی حرفه‌ای و کارشناسی فنی، کارشناسی ارشد با عنوان کارشناسی فناوری ارشد و مهندسی فناوری ارشد و مقطع دکتری با عنوان کارشناس خبره است.

صدرا ابرقویی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در یزد، شناسایی و ساماندهی افراد توانمند در تدریس دروس آموزش‌های مهارتی است که در بخش‌های مختلف اقتصادی جامعه مشغول هستند و استفاده از توان و تجربه آنها در ارائه دروس مهارتی در دانشگاه است و همچنین توجه به پژوهش‌های کاربردی و کاهش فرآیند تبدیل ایده به پدیده است که در این راستا برنامه‌های تشویقی نیز برای دانشجویان دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد.

وی همچنین در مورد برنامه‌ریزی­ دستگاه‌های کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: باید فرهنگ‌سازی در راستای مصرف بهینه و پرهیز از اسراف و تبذیر در کشور بیش از پیش باشد که در این ارتباط برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های غیر ضروری دولتمردان و آحاد جامعه از پایه‌های اساسی این راهبرد به شمار می‌رود بنابراین اگر بتوانیم این برنامه‌ها را اجرا کنیم و حوزه مصرف بهینه را تقویت کنیم، می‌توانیم نیازهای اولیه ‌و امور عادی زندگی مردم را به گونه‌ای که مردم در تنگنا و فشار قرار نگیرند، تهیه کرده و به عبارتی دیگر مردم را از اقتصاد ریاضتی به اقتصاد مقاومتی سوق دهیم.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول