اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

راهپیمایی پنجاه هزار نفری در مکه

خبرگزاری فارس: بیش از 50هزار نفر با حضور در راهپیمایی مکه با امام بیعت کردند . مامورین امنیتی عربستان به شدت از هرگونه شعار در حمایت از امام جلوگیری می کردند . شب پنجشنبه 4مامور امنیتی و سیاسی عربستان با مراجعه به ستاد حج امام خواستار آن شدند که راهپیمایی بیعت با امام در مکه برگزار نشود .

راهپیمایی پنجاه هزار نفری در مکه

رخدادهای 4 آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز با دبیران عضو انجمن اسلامی آذربایجان شرقی دیدار و ضمن تبیین مرزهای آزادی و اختناق فرمودند: اگر ما می توانستیم بطور کامل از غرب منقطع شویم به صلاحمان بود .

امروز همچنین راهپیمایی گسترده بیعت امت با امام در سراسر کشور به دعوت حزب جمهوری اسلامی برگزار شد . آیت الله دکتر بهشتی نائب رئیس مجلس خبرگان و محمد علی رجایی در این تجمع سخنرانی کردند .

50هزار نفر از حجاج ایرانی نیز علیرغم ممانعت و کارشکنی مقامات سعودی در مکه مکرمه در راهپیمایی بیعت با امام شرکت کردند .

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه امروز تهران گفت : مواظب باشید آنچه سبب پیشرفت ما بود یکی ایمان ، همبستگی و رهبری قاطع ایشان و روشن بینی ایشان که اهل تصمیم و قاطعیت هستند بود . وی ادامه داد : دشمن می خواهد بین ما و رهبر با شایعه پراکنی فاصله ایجاد کند ، شایعه پراکنی همیشه در دنیا معمول بوده شایعه های دروغ سبب می شود قدرت ملت را خرد کنند.

شاه سابق در شصتمین سالروز تولد خود به زیر تیغ جراحان رفت تا پزشکان فکری به حال سرطان غدد لنفاوی وی بکنند . پزشکان معالج شاه سابق امروز گفتند : اگر شاه سابق6ماه تا یک سال در نیویورک تحت معالجه قرار گیرد شانس این را خواهد یافت تا چند سال دیگر زنده بماند . در پی اعلام این موضوع وزارت خارجه آمریکا بلافاصله موافقت کرد که محمد رضا تا پایان معالجه در آمریکا بماند .

خبر دیگر اینکه اسقف حسن دهقانی اسقف پروتستان ایران صبح امروز بوسیله سه نفر ناشناس در خانه خود مورد سوء قصد قرار گرفت ولی جان سالم به در برد . وی قرار است برای شرکت در کمیته کمک به آوارگان فلسطینی که از سوی شورای جهانی کلیساها تشکیل می شود به قبرس مسافرت کند .

راس همه اصلاحات اصلاح فرهنگ است

رهبر انقلاب امروز با دبیران عضو انجمن اسلامی آذربایجان شرقی دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- اگر بخواهید ملت شما نجات پیدا بکند، نجات ملت در فرهنگ و در دانشگاهها باید طرح بشود. مادامی که ما پیوستگی مغزی داریم به خارج و اجانب، هیچیک از این گرفتاریهایی که شمردید نمی‎توانیم از زیرش فرار کنیم. رأس همه اصلاحات، اصلاح «فرهنگ» است.

شما تصور نکنید که اینها برای ما و برای صلاح ما یک قدم بردارند. هر که این را تصور بکند این جاهل است که اینها بخواهند ممالک شرق یک قدم رو به ترقی بروند! اینها نمی‎خواهند. ممالک شرق باید فکر خودشان باشند، نسیان کنند غرب را. و خودشان مشغول بشوند به اصلاح حالشان. اگر ما می‎توانستیم که بکلی منقطع بشویم از اینها، اجازه می‎داد این مسائل که بکلی منقطع بشویم از اینها، به صلاحمان بود.
مرز آزادی و اختناق

2- مع‎الأسف اینهایی هم که در ایران هستند و آزادی‎طلب هستند باز وقتی که می‎بینید یک چیزی که برای مملکت ما تباهی داشته است و جلویش را گرفتند آنها فریادشان درآمده است که اختناق است! ... اگر چنانچه یک چیزی که بر ضرر جامعه ما هست، بر ضرر نهضت ما هست، بر ضرر کشور ما هست، توطئه در کار باشد، جلویش را بگیرند، این اسمش اختناق نیست. این اسمش جلوگیری از فساد است.

جلوگیری از فساد اختناق نیست

3- این دو تا را باید این دو مرز را از هم جدا کرد. جلوگیری از فساد، آزاد قرار ندادن جوانها را در اینکه در این مراکز فحشا وارد بشوند، هروئینی بشوند، تریاکی بشوند، به فحشا وارد بشوند، قمار باز بشوند، و امثال ذلک، جلوگیری از اینها؛ اسمش جلوگیری از آزادی نیست و اسمش اختناق نیست.

صلاح ما در قطع کامل روابط با غرب

4- شما تصور نکنید که اینها برای ما و برای صلاح ما یک قدم بردارند. هر که این را تصور بکند این جاهل است که اینها بخواهند ممالک شرق یک قدم رو به ترقی بروند! اینها نمی‎خواهند. ممالک شرق باید فکر خودشان باشند، نسیان کنند غرب را. و خودشان مشغول بشوند به اصلاح حالشان. اگر ما می‎توانستیم که بکلی منقطع بشویم از اینها، اجازه می‎داد این مسائل که بکلی منقطع بشویم از اینها، به صلاحمان بود.

امام خمینی : این دو تا را باید این دو مرز را از هم جدا کرد. جلوگیری از فساد، آزاد قرار ندادن جوانها را در اینکه در این مراکز فحشا وارد بشوند، هروئینی بشوند، تریاکی بشوند، به فحشا وارد بشوند، قمار باز بشوند، و امثال ذلک، جلوگیری از اینها؛ اسمش جلوگیری از آزادی نیست و اسمش اختناق نیست.
رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و بره است

5- خیال نکنید که روابط ما با امریکا و روابط ما با نمی‎دانم شوروی و روابط ما با اینها یک چیزی است که برای ما یک صلاحی دارد. این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاحمندی برای بره نیست، اینها می‎خواهند از ما بدوشند، اینها نمی‎خواهند به ما چیزی بدهند.(1)

راهپیمایی بیعت امت با امام در سراسر کشور برگزار شد

میلیونها ایرانی در اقصی نقاط کشور با راهپیمایی و تظاهرات با امام خمینی رهبر انقلاب تجدید بیعت کرده و آمادگی خود را برای مقابله با توطئه های امپریالیسم جهانخوار و دشمنان انقلاب نشان دادند .

علی رغم نامساعد بودن هوا در برخی از شهرهای کشور گروه های کثیری از مردم در راهپیمایی بزرگ وحدت امت با امام شرکت کردند . (2)

آیت الله دکتر بهشتی در دانشگاه تهران برای مردم سخنرانی کرد و گفت : ما از همه روشنفکران متعهد دارای هر نوع فکر و سلیقه ای که باشند دعوت میکنیم بیایند با هم بنشینیم مطالب را در میان بگذارند ، بحث آزاد داشته باشیم و آراء ما نباید تبدیل به عقده های ما شود.

وی ادامه داد : امام در مسیر انقلاب همچنان میلیونها مسلمان متعهد انقلابی را همراه دارد ، امام در اداره و پیشبرد انقلاب صدها و هزاران نفرافرادی را که می تواند در اداره و ادامه انقلاب او را یاری کنند همراه دارد.

رجایی : تجربه دولت مصدق در آموزش و پرورش را تکرار نکنیم

در ادامه محمد علی رجایی کفیل آموزش و پرورش طی سخنانی گفت : ما تجربه دوران حکومت دکتر مصدق را در رابطه با آموزش و پرورش نباید تکرار کنیم ، در آن موقع به هر علتی مدرسه را تعطیل می کردند و به خیابان ها میریختند .

وی ادامه داد : در رژیم گذشته آموزش و پرورش در پائین ترین سطح قرار داشت و ارتش در بالاترین سطح ، امروز وظیفه ما است که بکوشیم آموزش و پرورش را در سطح بالای همه نهادهای جامعه قرار دهیم . رجایی گفت : اگر آموزش و پرورش اصلاح نشود هیچ نهادی قابل اصلاح نیست ، فرهنگ ما باید اسلامی ، انقلابی و متعهد شود . (3)

نیویورک پست نوشته است آمریکا یک روادید بدون مدت به شاه سابق داده است و به این ترتیب وی می تواند تا هر مدتی که پزشکان لازم بدانند در آمریکا بماند .  ناظران سیاسی معتقد هستند توقف طولانی مدت شاه سابق در آمریکا مشکلات عدیده ای میان روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد .
بیعت با امام در مکه

گفتنی است بیش از 50هزار نفر نیز با حضور در راهپیمایی مکه با امام بیعت کردند . مامورین امنیتی عربستان به شدت از هرگونه شعار در حمایت از امام جلوگیری می کردند . شب پنجشنبه 4مامور امنیتی و سیاسی عربستان با مراجعه به ستاد حج امام خواستار آن شدند که راهپیمایی بیعت با امام در مکه برگزار نشود . (4)

دشمن می خواهد میان ما و رهبر فاصله ایجاد کند

نماز جمعه امروز پس از راهپیمایی همبستگی امت با امام برگزار شد و آیت الله منتظری گفت : ملت ایران امروز یکبار دیگر در برابر دنیا عهد خود را با امام تجدید کرد .

آیت الله منتظری ادامه داد : بعد از این که امام از پاریس به کشور بازگشتند در چند روز اول با اقشار مختلف مردم دیدار داشتند به ایشان گفتم خوب است دیگر این دیدار ها را تعطیل کنید و  به کارهای اساسی انقلاب بپردازید . وی ادامه داد : امام در پاسخ به من گفتند «خیال کردی اعلامیه من و تو شاه را از ایران بیرون کرد ، همین ملت با همین تظاهرات و با همین همبستگی شان سبب شدند و حکومت طاغوتی را سرنگون کردند»

آیت الله منتظری گفت : ما وظیفه مان است که همبستگی خودمان را با رهبرمان همیشه تجدید کنیم ، تجدید بیعت کنیم ، مواظب باشید آنچه سبب پیشرفت ما بود یکی ایمان ، همبستگی و رهبری قاطع ایشان و روشن بینی ایشان که اهل تصمیم و قاطعیت هستند بود .

وی گفت : دشمن می خواهد بین ما و رهبر با شایعه پراکنی فاصله ایجاد کند ، شایعه پراکنی همیشه در دنیا معمول بوده شایعه های دروغ سبب می شود قدرت ملت را خرد کنند و همبستگی ملت را با رهبرشان کم کنند . (5)

محمد علی رجایی : در رژیم گذشته آموزش و پرورش در پائین ترین سطح قرار داشت و ارتش در بالاترین سطح ، امروز وظیفه ما است که بکوشیم آموزش و پرورش را در سطح بالای همه نهادهای جامعه قرار دهیم . اگر آموزش و پرورش اصلاح نشود هیچ نهادی قابل اصلاح نیست ، فرهنگ ما باید اسلامی ، انقلابی و متعهد شود .
وزارت خارجه آمریکا با ماندن شاه سابق در این کشور موافقت کرد

پزشکان معالج شاه سابق امروز در شصتمین سالروز تولد وی با اعلام اینکه سرطان غدد لنفاوی محمد رضا پهلوی گسترش یافته گفتند : اگر شاه سابق6ماه تا یک سال در نیویورک تحت معالجه قرار گیرد شانس این را خواهد یافت تا چند سال دیگر زنده بماند .

در پی اعلام این موضوع وزارت خارجه آمریکا بلافاصله موافقت کرد که محمد رضا تا پایان معالجه در آمریکا بماند و در این میان تظاهرات علیه او در نیویورک ادامه یافت و از طرف دیگر عده ای از دوستان شاه سابق از جمله رئیسان چند کشور تلفنی با وی صحبت کردند .

از سوی دیگر کارمندان سفارت جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن به عنوان اعتراض به حضور شاه سابق در نیویورک روزه سیاسی 24ساعته اعلام کردند .

نیویورک پست نوشته است آمریکا یک روادید بدون مدت به شاه سابق داده است و به این ترتیب وی می تواند تا هر مدتی که پزشکان لازم بدانند در آمریکا بماند .  ناظران سیاسی معتقد هستند توقف طولانی مدت شاه سابق در آمریکا مشکلات عدیده ای میان روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد . (6)

آیت الله منتظری  : ما وظیفه مان است که همبستگی خودمان را با رهبرمان همیشه تجدید کنیم ، تجدید بیعت کنیم ، مواظب باشید آنچه سبب پیشرفت ما بود یکی ایمان ، همبستگی و رهبری قاطع ایشان و روشن بینی ایشان که اهل تصمیم و قاطعیت هستند بود . دشمن می خواهد بین ما و رهبر با شایعه پراکنی فاصله ایجاد کند ، شایعه پراکنی همیشه در دنیا معمول بوده شایعه های دروغ سبب می شود قدرت ملت را خرد کنند و همبستگی ملت را با رهبرشان کم کنند .
ترور نافرجام اسقف پروتستان ایران در اصفهان

اسقف حسن دهقانی اسقف پروتستان ایران صبح امروز بوسیله سه نفر ناشناس در خانه خود مورد سوء قصد قرار گرفت ولی جان سالم به در برد . در این حادثه همسر اسقف حسن دهقانی مجروح شد . گفتنی است وی قرار است برای شرکت در کمیته کمک به آوارگان فلسطینی که از سوی شورای جهانی کلیساها تشکیل می شود به قبرس مسافرت کند . (7)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 356

2- اطلاعات ، 5آبان 1358، صفحه 10

3- اطلاعات ، 5آبان 1358، صفحه 11

4- کیهان ، 5آبان 1358، صفحه3

5- اطلاعات ، 5آبان 1358، صفحه 12

6- اطلاعات ، 5آبان 1358، صفحه2

7- کیهان ، 5آبان 1358، صفحه 12

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول