اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شبکه بهداشت دماوند مطرح کرد

افزایش بیماری‏های قلبی و عروقی با استفاده از فست‏فودها

خبرگزاری فارس: معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: استفاده از غذاهای موسوم به «فست‏فود» خطر ابتلا به بیماری‏های قلبی و عروقی را در انسان افزایش می‏دهد.

افزایش بیماری‏های قلبی و عروقی با استفاده از فست‏فودها

حسن خیرخواه امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: کنترل حجم غذا، کاهش مصرف چربی‏ها، استفاده از روغن‏های غیراشباع (مایع) به میزان مناسب و کاهش مصرف انواع غذاهای موسوم به فست‏فود که دارای مقادیر بالایی از نمک و چربی بوده و زمینه‏ساز چاقی و افزایش فشارخون است، را می‏توان از جمله اقدامات مؤثر در کاهش ابتلا به بیماری‏های قلبی و عروقی دانست.

خیرخواه اضافه کرد: کاهش مصرف غذاهای فرآوری ‏شده مانند انواع غذاهای آماده و کنسروها، انواع نوشیدنی‏های شیرین و گازدار، آب‏میوه صنعتی و تنقلات فاقد ارزش غذایی نظیر چیپس و پفک خطر ابتلا به بیماری‏های قلبی را کاهش می‏دهد.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند افزود: در مقابل، استفاده از برنامه غذایی روزانه حاوی انواع لبنیات کم‏چرب، فیبر، مصرف حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات ضد عفونی‏شده، حبوبات، غلات و نان‏های سبوس‏دار ارتقای سطح سلامت را به دنبال دارد.

وی، مصرف ماهی دست‏کم دو بار در هفته، جایگزینی سبزی‏های معطر، آب‏لیمو، آب‏غوره، روغن زیتون و ماست کم‏چرب به جای سس‏های چرب در سالاد سبزی و میوه، طبخ غذاها به صورت آب‏پز، بخارپز، کبابی یا تنوری را به نوعی گام برداشتن به سوی زندگی سالم خواند.

خیرخواه، افزایش فعالیت‏های بدنی، کنترل وزن بدن و جلوگیری از چاقی را در کاهش بروز بیماری‏های قلبی و عروقی مؤثر دانست و افزود: انجام حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز با شدت متوسط، پیاده‏روی، شنا، دو، دوچرخه‏سواری و تمرینات کششی از بهترین فعالیت‏ها برای کاهش وزن قلمداد می‏شود.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند با بیان اینکه کاهش مصرف نمک کنترل فشار خون را در پی دارد، تصریح کرد: فشار خون بالا عامل اصلی ابتلا به بیماری‏های قلبی و در نتیجه سکته مغزی است.

وی ادامه داد: ورزش و فعالیت بدنی منظم، ارتباط مناسب با دوستان و دعا و نیایش نیز در کاهش استرس به عنوان عامل بیماری‏‏زا مؤثر است.

خیرخواه، دوری از دخانیات را عاملی مؤثر در ارتقای سلامت قلب اعضای خانواده دانست و گفت: یک پنجم عامل بیماری‏های قلبی و عروقی مصرف سیگار است؛ یک سال پس از ترک مصرف دخانیات خطر بیماری‏های عروق «کرونر» قلب به نصف تقلیل یافته و با گذشت زمان بدن به وضع طبیعی می‏رسد.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند افزود: اطلاع از وضع بدن و کنترل شاخص‏های سلامتی نظیر فشار خون، کلسترول، قند خون، حجم دور شکم و نمایه توده بدنی(BMI)  از اهم موارد در ارتقای سلامتی است.

وی با اشاره به نشانه‏های هشدار دهنده ابتلا به بیماری‏های قلبی و عروقی خاطرنشان کرد: احساس ناراحتی در قفسه سینه و انتشار این درد در نواحی دو بازو، پشت گردن، فک یا سرمعده، تنگی نفس و سایر نشانه‏ها اعم از ضعف یا خستگی غیرقابل توجیه، اضطراب یا عصبانیت غیرمعمول، سوء‏ هاضمه یا درد ناشی از نفخ، عرق، سر درد، تهوع، استفراغ، سبکی سر، سنکوپ و شوک از علائم و نشانه‏های اصلی هشداردهنده حمله قلبی شمرده می‏شوند.

انتهای پیام/صا20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول