اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

بهترین روزهای زندگی بازرگان

خبرگزاری فارس: مهندس مهدی بازرگان به هنگام ترک الجزایر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : از هنگام تصدی نخست وزیری تاکنون این سه روز که در الجزایر بودم بهترین روزهای زندگی من بود . بازرگان در دیدار سه روزه خود از الجزایر با مقامات کشورهای دیگر از جمله برژینسکی معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت و گو کرده است ، دیداری که انتقادات وسیعی را در ایران به دنبال داشته است .

بهترین روزهای زندگی بازرگان

رخدادهای 13آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با دانشجویان دانشگاه اصفهان تاکید کردند مالکیت نامشروع در جمهوری اسلامی محترم نیست و ولی فقیه می تواند در صورت صلاحدید مالکیت مشروع را نیز محدود کند .  امام خمینی همچنین در دیدار با مربیان امور تربیتی مناطق 19گانه آموزش و پرورش و دانش آموزان قم و تهران با تاکید بر اینکه ملت ایران سه خواسته اساسی در انقلاب خود داشت فرمودند : مردم به آنچه می خواست یعنی استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی رسیده است .

سفارت آمریکا در تهران امروز به تصرف دانشجویان مسلمان در آمد . گروهی از دانشجویان مسلمان خط امام که در خیابان آیت الله طالقانی تجمع کرده و قصد داشتند به سمت دانشگاه تهران حرکت کنند ، هنگامی که به جلوی در اصلی سفارت آمریکا رسیدند مسیر اصلی خود را تغییر داده و پس از گشودن زنجیرهای این در به داخل سفارت رفته و گروهی از دانشجویان نیز از دیوار خود را به داخل سفارت رسانده و پس از دو ساعت تلاش توانستند سفارت آمریکا را تصرف کنند . آیت الله منتظری از جمله کسانی است که در ساعت های اولیه تصرف سفارت آمریکا از حرکت دانشجویان حمایت کرد .

مهندس مهدی بازرگان به هنگام ترک الجزایر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : از هنگام تصدی نخست وزیری تاکنون این سه روز که در الجزایر بودم بهترین روزهای زندگی من بود . گفتنی است بازرگان در مدت حضور خود در الجزایر با برژینسکی معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار کرده است .

سیاست کلی ارزی دولت از سوی دکتر محمد علی مولوی رئیس بانک مرکزی تشریح شد . وی در پاسخ به این سوال که ارز حاصل از صادرات به چه مصرفی می رسد گفت : در حال حاضر ایران صادرات عمده ای ندارد ، صادرات ما منحصر به چند کالای سنتی از قبیل فرش ، کتیرا ، زیره و خشکبار است که کل ارز حاصل از آن حدود 400 تا 500 میلیون دلار تجاوز نمیکند و ما نمی توانیم به ارز حاصل از صادرات غیر نفتی متکی باشیم .

خبر دیگر اینکه امروز جزئیات بیشتری از حوادث خونین چند روز گذشته بانه منتشر شد . ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد وقایع بانه 163شهید ، مجروح و مفقود بر جای گذاشته است . در روز عید قربان در حالی که به سربازان دستور داده شده بود به نشانه حسن نیت از سلاح استفاده نکنند اشرار به یک گروه نظامی در بانه حمله کرده و 33سرباز را به شهادت رسانده و تعداد زیادی را نیز مجروح کردند .

ما ارتجاعی هستیم که ...

رهبر انقلاب امروز با دانشجویان دانشگاه اصفهان دیدار و گفت و گو کردند. اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- چاره نیست که ما تحمل کنیم برچسب ارتجاع را. ما ارتجاعی هستیم که دست خائنان را از مملکت قطع کردیم. و ما ارتجاعیون آزادی را به مملکت برگرداندیم. و ما ارتجاعیون استقلال را به مملکت خودمان برگرداندیم. و ما ارتجاعیون دزدها را که بر ذخایر ما سلطه داشتند، از مملکت خودمان خارج کردیم. و ما ارتجاعیون آزادی به همه قشرها دادیم.

مالکیت غیرمشروع محترم نیست

2- مالکیت غیرمشروع محترم نیست. اینهایی که اندوخته کردند و هیچ حسابی نداشتند و هیچ موازینی نداشتند، مالهای مردم را اینها اندوخته کردند، مالهای مردم مصادره باید بشود. لکن این معنا باید معلوم بشود که مصادره اموال روی موازین اداری، روی موازین قانونی باید باشد. اگر بنا باشد که هر کس برسد، بریزد و مصادره کند، این هرج و مرج است.

ولی فقیه می تواند مالکیت مشروع را نیز محدود کند

3- در اسلام اموال، مشروع و محدود به حدودی است و زاید بر این معنا ما اگر فرض بکنیم که یک کسی اموالی هم دارد که خیر، اموالش هم مشروع است، لکن اموال طوری است که حاکم شرع، فقیه، ولیّ امر تشخیص داد که این به این قدر که هست نباید این قدر باشد، برای مصالح مسلمین او می‎تواند قبض کند و تصاحب کند. و یکی از چیزهایی که مترتّب بر ولایت فقیه است و مع‎الأسف این روشنفکرهای ما نمی‎فهمند که ولایت فقیه یعنی چه، یکیش هم تحدید این امور است.(1)

امام خمینی: شما هیچ وقت فریاد کردید که نان می‎خواهیم؟ فریاد کردید منزل می‎خواهیم؟ کِی همچو فریادی؟ همه‎تان با هم جمع شدید، زن و مرد، بچه و بزرگ فریادکردید: «آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی». همانی که ملت ما می‎خواست دستش آمد. ایشان ادامه دادند: مگر انقلاب برای چه شده بود؟ انقلاب برای این سه تا مقصد، سه تا مطلب بود که اساس مطالب است.
همان که ملت می‎خواست شد

رهبر انقلاب امروز همچنین دانش آموزان قم و تهران را نیز بحضور پذیرفتند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- ای کوتاه فهمان! ای خیانتگران! اینقدر تزویر نکنید که چه شد. همان که ملت می‎خواست شد. ملت ما برای شکم قیام نکرده بود. ملت ما برای این امور منحط قیام نکرده بود. ملت ما برای آنچه قیام کرده بود، شد. چطور می‎گویید نشد؟ و از این به بعد هم تمام خواستهای دست دوم ملت انجام خواهد گرفت. و نه قدرتهای خارجی و نه توطئه‎های داخلی و نه قلمها و نه گفتارها نمی‎تواند جلوگیری کند از این سیل خروشان.

ما اجازه نمی دهیم توطئه ها به ثمر برسد

2- این اشخاصی که طرفداری می‎کنند از قدرتهای بزرگ، ولو به واسطه تضعیف ملت، اینها هستند که فرانسه‎شان آنطور است که بختیار را پناه داده است، و جوانان ما را به حبس کشیده. و امریکایشان آن است که آن جُرْثُومه فساد را در پناه خودش دارد حفظ می‎کند. اگر دست برندارند از این شیطنتها... ما با آنها به طور دیگر معامله می‎کنیم. ما نخواهیم گذاشت که توطئه‎های آنها به ثمر برسد. و ما به وضع دیگر با آنها معامله خواهیم کرد. ملت ما برای همه چیز حاضر است. توطئه‎ها را می‎شکنیم و این جُرْثُومه‎های فساد را یا اصلاح می‎کنیم و یا طرد.(2)

استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی سه خواسته اساسی ملت

رهبر انقلاب امروز همچنین در دیدار با مربیان امور تربیتی مناطق 19گانه آموزش و پرورش تهران با تاکید بر اینکه سه خواسته اساسی ملت ایران استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی بود فرمودند : چطور این خانه خرابها می‎گویند چیزی گیر ما نیامده. اینهایی که می‎خواهند شما را باز مأیوس کنند، سست کنند، اینها می‎گویند چیزی نشده، مگر ملت چه می‎خواست که بشود.

امام خمینی ادامه دادند: شما هیچ وقت فریاد کردید که نان می‎خواهیم؟ فریاد کردید منزل می‎خواهیم؟ کِی همچو فریادی؟ همه‎تان با هم جمع شدید، زن و مرد، بچه و بزرگ فریادکردید: «آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی». همانی که ملت ما می‎خواست دستش آمد. ایشان ادامه دادند: مگر انقلاب برای چه شده بود؟ انقلاب برای این سه تا مقصد، سه تا مطلب بود که اساس مطالب است. (3)

امام خمینی : چاره نیست که ما تحمل کنیم برچسب ارتجاع را. ما ارتجاعی هستیم که دست خائنان را از مملکت قطع کردیم. و ما ارتجاعیون آزادی را به مملکت برگرداندیم. و ما ارتجاعیون استقلال را به مملکت خودمان برگرداندیم. و ما ارتجاعیون دزدها را که بر ذخایر ما سلطه داشتند، از مملکت خودمان خارج کردیم. و ما ارتجاعیون آزادی به همه قشرها دادیم.
لانه جاسوسی آمریکا به اشغال دانشجویان درآمد

سفارت آمریکا در تهران امروز توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تصرف و دیپلمات های آمریکایی به گروگان گرفته شدند .

گروهی از دانشجویان مسلمان خط امام که در خیابان آیت الله طالقانی تجمع کرده و قصد داشتند به سمت دانشگاه تهران حرمت کنند ، هنگامی که به جلوی در اصلی سفارت آمریکا رسیدند مسیر اصلی خود را تغییر داده و پس از گشودن زنجیرهای این در به داخل سفارت رفته و گروهی از دانشجویان نیز از دیوار خود را به داخل سفارت رساندند و پیشروی خود را به سوی ساختمانهای داخلی سفارتخانه آغاز کردند .

پس از تصرف سفارت بوسیله دانشجویان پلاکاردهای پارچه ای بر دیوار سفارت نصب شد ، بر روی یکی از این پلاکاردها نوشته شده بود ما دانشجویان مسلمان پیرو امام به منظور اعتراض به جنایات آمریکا و پناه دادن به شاه مخلوع سفارت آمریکا را اشغال کرده ایم و پذیرش شاه از طرف آمریکا توطئه جدید علیه انقلاب اسلامی ایران است .

دانشجویان پس از اشغال سفارت بلندگویی نیز جلوی در اصلی نصب کردند که از این بلند گو سرودهای انقلابی و متن بیانیه های صادره از طرف دانشجویان پخش می شد.دانشجویان در 3بیانیه ای که تا ساعت 6بعد از ظهر امروز از طریق بلندگو پخش کردند اطلاع دادند که ساختمان اصلی سفارت در ساعت 15بعد از ظهر به تصرف کامل درآمد و حدود 100نفر از مزدوران آمریکایی مستقر در آن که عده ای تفنگدار آمریکایی در میان آنها بودند به گروگان گرفته شده اند .

دانشجویان اعلام کردند هر چند تصرف ساختمان با مقاومت 3ساعته و همراه با پرتاپ گاز اشک آور از جانب تفنگداران آمریکایی همراه بود ولی هیچگونه آسیبی به طرفین وارد نیامد .از ساعت 4بعد از ظهر امروز آزاد کردن گروهی از ایرانیانی که به عنوان ارباب رجوع یا کارمند در داخل سفارت بودند آغاز شد . یکی از افرادی که آزاد شده است گفت : دانشجویان کارمندان ایرانی را از آمریکایی ها جدا کرده و آمریکایی ها را با چشم بسته به محل دیگری منتقل کردند .

اسنادی که کشف شده است

سخنگوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بعد از ظهر امروز در کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت اشغال سفارت آمریکا برگزار شد گفت : با روی کارآمدن یکی از ارکان اجرای جدید که ظاهرا در آغاز دولت انتقالی بود سپس به دولت موقت تبدیل شد ، کارها در جهت عکس پیش رفت ، یعنی بجای اینکه ما به استقلال سیاسی ، نظامی و فرهنگی برسیم روز بروز در جهت عکس و حتی الامکان وابستگی پیش میرویم.

وی ادامه داد : جنبش دانشجویی باید رسالت خود را که دیدن دشمن اصلی و به عنوان قشری از روشنفکران که در خدمت انقلاب هستند معتقدیم با توجه به اینکه دشمن اصلی انقلاب ما آمریکا است و به علت فرقه گرایی ها و برخورد گروه ها وجود ضد انقلابیون ، اغتشاش ها ، ارگان های اجرایی انقلاب ایران در حال از دست دادن جهت اصلی خود است و به راههای فرعی کشیده می شود ، انقلاب وقتی نجات پیدا می کند که در خط اصلی خود قرار گیرد و این خط محور ضد امپریالیستی انقلاب است .

وی گفت : وقتی ما به سفارت آمدیم با مقاومت شدید آمریکایی ها مواجه شدیم ، دلیل همه این مقاومت و تسلیم ناپذیری این بود که اسناد را از بین ببرند تا بدست ما نیفتد ، به هر حال مقداری از این اسناد بدست ما افتاده است ، این اسناد در ارتباط با وقایع قبل و بعد از انقلاب است .

سخنگوی دانشجویان گفت : این اسناد آنقدر مهم است که عده ای از آمریکایی ها هنگام تصرف سفارت در ساختمان که شبیه گاو صندوق است درها را قفل می کنند و با نهایت جدیت به آتش زدن و سوزاندن این اسناد بپردازند .

وی همچنین گفت : اسنادی در رابطه با دخالت آمریکا در وقایع کردستان به دست آمده است .

سخنگوی دانشجویان همچنین گفت : گروههای مختلفی اعلام حمایت کرده اند و افرادی که حمایت خود را از ما اعلام داشته اند آیت الله منتظری(4) ، موسوی خوئینی ها و آیت الله طاهری هستند . با توجه به حمایت روحانیت مبارز از کار دانشجویان ما فکر می کنیم که جنبش دانشجویی بتواند سرآغاز یک حرکت نوین در ادامه انقلاب همپای روحانیت مبارز باشد . (5)

آیت الله منتظری سالها بعد و به موازات عدول از همه مواضع انقلابی گذشته خط بطلانی بر تائید گذشته خویش بر تسخیر لانه جاسوسی آمریکا کشید . وی در پاسخ به سوالات وبسایت "موج سبز آزادی" در مورد اشغال سفارت آمریکا در سال 1358 آن را اقدامی نادرست ارزیابی کرده است. آیت الله منتظری در پاسخ به این سوال که او زمانی از اشغال سفارت آمریکا حمایت می کرده اما بعدا آن را اشتباه توصیف کرده گفت که آن اقدام هم به لحاظ عواقب و هم به لحاظ اصول بین المللی کار اشتباهی بوده است
بهترین روزهای زندگی بازرگان

مهندس مهدی بازرگان به هنگام ترک الجزایر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : از هنگام تصدی نخست وزیری تاکنون این سه روز که در الجزایر بودم بهترین روزهای زندگی من بود . (6) بازرگان در دیدار سه روزه خود از الجزایر با مقامات کشورهای دیگر از جمله برژینسکی معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت و گو کرده است ، دیداری که انتقادات وسیعی را در ایران به دنبال داشته است .

دستگیری یک عضو مجاهدین خلق به اتهام سرقت مسلحانه از طلافروشی

یکی از اعضای مجاهدین خلق [منافقین] به جرم تلاش برای سرقت مسلحانه از یک طلافروشی دستگیر شد.مجاهدین خلق در بیانیه ای با تائید عضویت سعید متحدین در این گروهک تاکید کرد : اسلحه ای که این فرد در سرقت از آن استفاده کرده فاقد مجوز از سوی سازمان بوده است ! این گروهک ادامه داد : در صورت آزادی این فرد مجازات مجزایی اعمال خواهد شد . (7)

منافقین بعد از پیروزی انقلاب برای پیگیری اقدامات پرهزینه و تروریستی خود به سرقت از بانک ها و ...دست زد ، سعید متحدین عضو مجاهدین خلق در حال سرقت مسلحانه از جواهر فروشی زمردیان در خیابان ولیعصر (مصدق) نزدیک میدان ونک به پرستیژ سازمان کمک می کرده است .  سعید متحدین از اعضای پای کار منافقین بود که بعد ها و به دنبال حوادث خرداد 1360اعدام شد
رئیس کل بانک مرکزی سیاست های ارزی دولت را اعلام کرد

سیاست کلی ارزی دولت از سوی دکتر محمد علی مولوی رئیس بانک مرکزی تشریح شد . وی که در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرده بود گفت : قطع رابطه دلار با ریال به  عنوان خواسته ملت ایران تحت بررسی است .

وی ادامه داد : تصمیم داریم بدون دلیل ارز از کشور خارج نشود . مولوی سپس گفت : در حال حاضر مشغول تهیه مقررات جدیدی هستیم که این مقررات در مرحله نخست شامل واردات میشود و در این مورد سیاست ما این خواهد بود که در کوتاه مدت با نوسان نرخ ارز این عمل را انجام دهیم ، سیاست دولت متکی بر این است که بتواند نرخ ارز مربوط به واردات را تثبیت کند نه اینکه تورم را از راه واردات به داخل کشور سرایت دهد .

مولوی در مورد ارز دانشجویی نیز گفت : تا پایان سال تحصیلی آینده هیچ تغییری در وضع ارز دانشجویان داده نمیشود و هر شائبه ای هم به هر نحو منتشر شده یا میشود جدا مورد تکذیب است .

صادرات غیر نفتی چندانی نداریم

مولوی در پاسخ به این سوال که ارز حاصل از صادرات به چه مصرفی می رسد گفت : در حال حاضر ایران صادرات عمده ای ندارد ، صادرات ما منحصر به چند کالای سنتی از قبیل فرش ، کتیرا ، زیره و خشکبار است که کل ارز حاصل از آن حدود 400تا 500میلیون دلار تجاوز نمیکند و ما نمی توانیم به ارز حاصل از صادرات غیر نفتی متکی باشیم .مولوی گفت : ذخایر ارزی کشور در تاریخ 27مهر 12میلیارد دلار بوده که 11میلیارد دلار آن حاصل از صادرات نفت است . (8)

نکته حائز اهمیت این است که صادرات غیرنفتی که در سال‌های ابتدایی انقلاب چیزی بالغ بر 500 میلیون دلار بود در سال 83، به رقمی معادل 6.8 میلیارد دلار رسیده و در سال‌های بعد از آن با یک جهش قابل توجهی، از مبلغ 20میلیارد دلار در سال 86 عبور کرد.

آخرین گزارشها از حوادث خونین عید قربان پاوه

بانه از دو  روز پیش نسبتا آرام شد و فقط حدود یک ساعت صدای توپ و خمپاره به گوش میرسید . دیروز  نیز مانند چند روز قبل کلیه مغازه ها ، ادارات ، بانک ها و مدارس بانه تعطیل بود ، حوادث چند روز اخیر بانه تعداد زیادی کشته و مجروح برجای گذاشته است .

گزارش های رسیده حاکی است پیکر های 14شهید متعلق به نظامیان 3روز است که در یکی از مساجد بانه نگهداری می شود و هنوز اقدامی برای خاکسپاری این شهدا نشده است . ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد وقایع بانه 163شهید ، مجروح و مفقود بر جای گذاشته است .

در این اطلاعیه آمده است :مزدوران چپ نمای صهیونیسم و امپریالیسم جهانخوار گروهی از شجاع ترین برادران ما را برای دفاع از اسلام و استقلال میهن عزیزمان به غرب کشور اعزام شده بودند در روز عید قربان و بهنگام مراجعت از منطقه در داخل شهر بانه و در حالیکه برای اثبات حسن نیت از هرگونه اقدام نظامی منع شده بودند ناجوانمردانه مورد تهاجم قرار داده و به خاک و خون کشیدند .

در این اطلاعیه تاکید شده است : حاصل این فاجعه خونین تا این لحظه 33شهید ، 70مجروح و 60مفقود بوده است . (9)مهندس مهدی بازرگان نیز در پیامی به مناسبت فاجعه بانه تاکید کرد ضد انقلاب بزرگترین مصیبت بعد از پیروزی انقلاب را ببار آورد.(10)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 476

2- صحیفه امام ، جلد 10 ، صفحه 472

3- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 465

4- آیت الله منتظری سالها بعد و به موازات عدول از همه مواضع انقلابی گذشته خط بطلانی بر تائید گذشته خویش بر تسخیر لانه جاسوسی آمریکا کشید . وی در پاسخ به سوالات وبسایت "موج سبز آزادی" در مورد اشغال سفارت آمریکا در سال 1358 آن را اقدامی نادرست ارزیابی کرده است. آیت الله منتظری در پاسخ به این سوال که او زمانی از اشغال سفارت آمریکا حمایت می کرده اما بعدا آن را اشتباه توصیف کرده گفت که آن اقدام هم به لحاظ عواقب و هم به لحاظ اصول بین المللی کار اشتباهی بوده است.وی نوشت: "اشغال سفارت آمریکا در بدو پیروزی انقلاب که مورد حمایت اکثر اقشار انقلابی و مرحوم امام خمینی بود، مورد تایید این جانب نیز بود؛ ولی با آن عوارض منفى و حساسیت شدیدى که بین مردم آمریکا به‏ ‏وجود آورد که هنوز آثار آن باقى است، معلوم شد که کار درستى نبوده، و‏ ‏اصولا سفارت یک کشور به منزله جزئى از آن کشور است، و کشورى که‏ ‏در حال جنگ رسمى با ما نبود اشغال سفارت آن به منزله اعلان جنگ با آن‏ ‏کشور است و کار صحیحى نمى باشد. از قرار اطلاع بعضى از جوانان انقلابى‏ ‏و متعهدى که متصدى این کار بودند نیز اشتباه بودن آن را قبول دارند.(" آیت الله منتظری: اشغال سفارت آمریکا اشتباه بود ، بی بی سی فارسی ، 12آبان 1388)

5- اطلاعات ، 14آبان 1358، صفحه 2 ، سخنگوی دانشجویان در مصاحبه مطبوعاتی روند تسخیر سفارتخانه آمریکا را تشریح کرد . وی گفت :دانشجویان ابتدا طرح ریختند سفارتخانه را با یک حرکت و تاکتیک نظامی تصرف کنند اما حرکت نظامی حرکتی بود که متعاقب آن یک سری درگیری نیز بوجود می آمد . منجمله اینکه افراد مسلح داخل سفارتخانه تیراندازی خواهند کرد و منجر به درگیری هایی میشود که پیش از دسترسی پیدا کردن دانشجویان به سفارت آنها قادرخواهند بود مقدار زیادی اسناد و مدارک را از بین ببرند . دانشجویان با تحلیلی که کردند گفتند همانطور که انقلاب ایران یک انقلاب خاصی بوده و حرکت جدید سیاسی در دنیا بوجود آورده تسخیر سفارتخانه نیز باید به همین ترتیب باشد . به همین علت آمدند یک پیاده روی گذاشتند . تظاهراتی را از یک چهار راه آنطرفتر شروع کردند و آمدند به سمت سفارت آمریکا ، قبلا توسط گروههایی نقشه های دقیق برای انجام برنامه مطرح شده بود و رفت و آمد نیز کنترل میشد . دانشجویان ابتدا پشت در سفارت اجتماع کردند و شروع به دادن شعار نمودند . سپس با دستگاهی که آماده شده بود زنجیر در را پاره کردند و وارد سفارتخانه شدند . دانشجویان در این حالت صرفا تظاهرات می کردند و هیچگونه حرکت تندی از جانب آنها دیده نمی شد . علاوه بر این دانشجویان به هیچوجه مسلح نبودند و با دست خالی صرفا شعار می دادند . تعدادی که انتخاب کرده بودیم 400تا 450نفر بودند که این تعداد همه در سفارت هستند و مطمئن باشید با توجه به حمایتی که از سوی مردم می شود ما اینجا خواهیم بود و سفارت در تصرف ما خواهد بود . در سفارت یکسری ساختمان دیده می شود که آنتن هایی روی آنها نصب شده این ساختمانها مراکز بسیار مهمی هستند و در آن اسناد محرمانه ای نگهداری می شد . بر اساس نقشه قبلی ما میبایست یکسری از دانشجویان ساختمان های کناری و بقیه ساختمان اصلی را تصرف کنند . بر اساس همین نقشه می بایست در آغاز دوستان بیرون سفارت مستقر شوند و گروگان گیری صرفا به این دلیل بود که نبروهایی از بیرون نتوانند ما را از سفارت خارج کنند و نیز گروگانها عامل استقرار ما در سفارت و کسب اطلاعات از آمریکایی ها باشند . گروگان گیری از ساختمان اصلی به این صورت آغاز شد که آمریکایی ها که حدود یکصد نفر هستند مقداری از آن ها تفنگدار های آمریکایی و تعدادی زن و مرد هستند . در بین گروگانها ایرانیانی که کارمند سفارتند نیز وجود دارند ، تفنگدارها به تفنگ های دوربین دار ، گاز اشک آور و احتمالا گاز سمی مسلح بودند .ما حدس می زدیم حرکت سیاسی ما با یک برخورد مسلحانه مواجه خواهد شد . به این صورت که هنگام محاصره سفارت آنها اقدام به تیراندازی کنند و دوستان ما شهید شوند ، با تحلیلی که داشتیم حاضر شدیم شهادت را بجان بخریم و قرار بود که در صورت شهادت یکی از برادران یا خواهران او را سر دست به خیابان ببریم و به مردم بگوئیم که این جنایت از سوی سفارت آمریکا صورت گرفته است . در اینصورت مردم تصمیم قطعی میگرفتند و مطمئنا سفارتخانه روی زمین نمی ماند . بهر حال ساعت ده و نیم آغاز تظاهرات بود و ساعت 11قبل از ظهر حمله به سفارت آغاز شد .ما حدس می زدیم در فاصله زمانی حدود نیم ساعت سفارت را تسخیر خواهیم کرد ولی آنها با مقاومت خود و نیز برای از بین بردن اسناد مهمی که در سفارت بود این زمان را به حدود 2ساعت رساندند . دوستان ماحدود 2ساعت زیرباران شدید با آمریکایی ها به صورتی مسالمت آمیز به مذاکره پرداختند . ما به آنها گفتیم گروگان گیری فقط به این دلیل انجام خواهد گرفت که به ما حمله نشود ولی آنها از ساختمان بیرون نمی آمدند . دانشجویان دختر و پسر پنجره پائین ساختمان را شکستند و به طبقه اول رفتند ، آن ها در طبقه دوم موضع گیری کردند و تعداد زیادی گاز اشک آور به طبقه اول پرتاپ کردند .

فکر می کنم اثر گاز اشک آور آنها تا چهار روز آینده نیز در ساختمان خواهد بود . ما از قبل پیش بینی پرتاپ گاز اشک آور را کرده بودیم بهمین علت برای مسدود کردن دهان ، بینی و چشم های خود دستمال های خیس بهمراه داشتیم. برنامه به کندی پیش میرفت تا اینکه در ساختمان یاد شده تعدادی به گروگان گرفته شدند و با سپر قرار دادن این گروگان ها بقیه نیز تسلیم شدند . آنها اسلحه های بسیار دقیقی داشتند ولی در آخرین لحظاتی که تسلیم میشدند اسلحه های آنها ناپدید شد . حدس میزنیم اسلحه ها را در یکسری گاوصندوق هایی که در سفارت است پنهان شده باشد ماقصد داریم این گاو صندوق ها را بگشائیم .مهمترین مرحله گروگانگیری را باید در برخورد دانشجویان با آنها دانست . تصرف کنندگان با مسالمت با آنها مواجه شدند و به آنها گفته شد که کاملا در امان خواهند بود و آزاد خواهند شد .ولی آنها اسنادی را که پاره جگر ملت ایران بود از بین بردند ، از این اسناد مسائل مهمی بدست می آمد ، من همینجا اعلام میکنم که دانشجویان برخوردی کاملا انقلابی با آمریکایی ها داشتند .

کاردار سفارت آمریکا

سخنگوی دانشجویان مستقر در سفارت در پاسخ به یکی از خبرنگاران پیرامون وجود کاردار سفارت بین گروگان ها گفت : کاردار در سفارت نبود، شاید به این دلیل که تصرف سفارت روز یکشنبه یعنی تعطیلی آمریکایی ها صورت گرفت او در خارج از سفارت بوده است . به هرحال اگر لازم باشد کاردار را هم خواهیم گرفت [خنده خبرنگاران]مسئله بعدی اعلام حمایت هایی است که از ما شده است گروههای مختلفی اعلام حمایت کرده اند و افرادی که حمایت خود را از ما اعلام داشته اند آیت الله منتظری ، موسوی خوئینی ها و آیت الله طاهری هستند . با توجه به حمایت روحانیت مبارز از کار دانشجویان ما فکر می کنیم که جنبش دانشجویی بتواند سرآغاز یک حرکت نوین در ادامه انقلاب همپای روحانیت مبارز باشد .

پیغام امام...

در اینجاخبرنگاری سوال کرد آیا از امام پیغامی نرسیده است ؟ سخنگوی مذکور گفت : ایشان مستقیما نظری نداده اند ولی در تماس هایی که از دفتر امام با ما گرفته شده آنها به هیچ وجه با این حرکت ما مخالفت نکرده اند . خبرهای دیگر اینکه مجلس خبرگان حرکت ما را با اکثریت آرا مورد موافقت قرار داده است .

اسناد در رابطه با کردستان و خرمشهر

و خبر بعدی که اجازه دارم به آن اشاره کنم این است که در اسناد بدست آمده از سفارت آمریکا سندهایی در رابطه با وقایع کردستان و خرمشهر وجود دارد که بزودی در اختیارتان قرار خواهد گرفت .

در مورد سپاه پاسداران نیز بگویم برغم اینکه خیلی ها سعی در لوث کردن و ارتجاعی نشان دادن سپاه دارند سپاه پاسداران ماهیتی دقیقا ضد امپریالیستی و مترقی دارد ، در این جریان کاملا از ما حمایت کردند بعد از تصرف سفارت آنها آمدند و مردم را راهنمایی کردند و نظم را برقرار ساختند . پاسداران سفارت را در حلقه کنترل خود دارند و ما بسیار از آنها متشکریم .

حرکت دانشجویان در رابطه با هیچ مقامی نبوده است و قبلا نیز در این مورد با هیچ مقامی مذاکره نکرده ایم ، کار ما بر اساس رهنمودهای ضد آمریکایی امام صورت گرفته است.ما به عنوان یک نیروی دانشجویی که معتقد به حرکت در خط امام است دست به تصرف سفارت زدیم .

6- کیهان ، 13آبان 1358، صفحه 12

7- اطلاعات ، 13آبان 1358، صفحه 12، سعید متحدین برادر کوچکتر محبوبه متحدین است ،دکتر علی شریعتی در جزوه ای با نام حسن و محبوبه به وصف خواهر وی پرداخته است . منافقین بعد از پیروزی انقلاب برای پیگیری اقدامات پرهزینه و تروریستی خود به سرقت از بانک ها و ...دست زد ، سعید متحدین عضو مجاهدین خلق در حال سرقت مسلحانه از جواهر فروشی زمردیان در خیابان ولیعصر (مصدق) نزدیک میدان ونک به پرستیژ سازمان کمک می کرده است .  سعید متحدین از اعضای پای کار منافقین بود که بعد ها و به دنبال حوادث خرداد 1360اعدام شد .

8- کیهان ، 13آبان 1358، صفحه 12. در این میان نکته حائز اهمیت این است که صادرات غیرنفتی که در سال‌های ابتدایی انقلاب چیزی بالغ بر 500 میلیون دلار بود در سال 83، به رقمی معادل 6.8 میلیارد دلار رسیده و در سال‌های بعد از آن با یک جهش قابل توجهی، از مبلغ 20میلیارد دلار در سال 86 عبور کرد.

9- کیهان ، 13آبان 1358، صفحه 3

10- کیهان ، 13آبان 1358، صفحه 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول