اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

معامله وزارت بازرگانی با یک شرکت رژیم صیهونیستی

خبرگزاری فارس: دادستان سابق انقلاب اسلامی: بر اساس مدارکی که یکی از شاهدان به آن استناد می کند گویا چنین معامله ای با آن شرکت اسرائیلی صورت گرفته است ، حال آیا وزیر بازرگانی می دانسته که این شرکت اسرائیلی است یا نه من نمی دانم .

معامله وزارت بازرگانی با یک شرکت رژیم صیهونیستی

رخدادهای 5 آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز به مناسبت آغاز یک هزار و چهارصدمین سال هجرت پیامبر اعظم در پیامی خطاب به شورای انقلاب اظهار امیدواری کردند این قرن ، قرن نورانی کشورهای اسلامی باشد .

امام خمینی همچنین در دیدار با پاسداران سمیرم و جهاد سازندگی اصفهان از طرح مسائل مربوط به جریان های انحرافی در صدا و سیما و نیز کم کاری و بیکاری کارمندان به شدت انتقاد کردند .

گزارش های رسیده حاکی است که چندین پاسگاه ژاندارمری در مرز ایران و عراق مورد حمله مهاجمان قرار گرفته است . شهرهای مناطق غربی کشور نیز همچنان ناآرام است و گزارش های رسیده حکایت از درگیری های شدید نیروهای نظامی اعم از ارتشی و سپاهی با دموکراتها دارد . 

آیت الله آذری قمی دادستان سابق انقلاب مرکز امروز اطلاعات تازه ای در مورد فساد گسترده در وزارت بازرگانی که دولت دو روز پیش از آن خبر داد منتشر کرد .

بنی صدر عضو شورای انقلاب نیز گفت : دولت ایران باید در برابر امپریالیسم آمریکا سیاست فعالی را در پیش گیرد و ما باید سیاست خارجی فعال و مستقلی داشته باشیم .  وی تاکید کرد : برخورد ایران با آمریکا نباید برخوردی باشد که تصور شود خارج از ایران هیچ واقعیتی جز آمریکا وجود ندارد و تمام امکانات در او خلاصه می شود.

خبر دیگر اینکه شایعه ترمیم کابینه بازرگان بار دیگر قوت گرفت و این بار صحبت از ترمیم در سه وزارتخانه بزرگ است .

به دنبال تظاهرات دانشجویان مسلمان ایرانی در لندن و در حمایت از انقلاب اسلامی و رهبری آن امام خمینی پلیس لندن 8نفر از دانشجویان ایرانی را دستگیر کرد .

رادیو کلن نیز امروز گزارش داد ایران قصد دارد سفارش 5میلیارد دلاری این کشور به شرکتهای کشتی سازی آلمان فدرال جهت ساختن زیردریایی برای ایران را لغو و در عوض ماشین آلات و وسائل کشاورزی از آلمان فدرال خریداری کند .

یونایتد پرس نیز گزارش داده است با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و تغییر رژیم این کشور عده دانشجویان ایرانی در آمریکا رو به ازدیاد است و هم اکنون 15هزار ایرانی برای تحصیل در آمریکا در سال آینده تحصیلی تقاضای ثبت نام و پذیرش کرده اند و هم اکنون 60هزار ایرانی با ویزای تحصیلی در دانشگاه های آمریکا سرگرم درس خواندن هستند.

و خبر آخر اینکه عبدالعزیز حسین سفیر عراق در بحرین اظهار داشت اگر بحرین از خارج مورد تهدید قرار گیرد عراق نیروهای خود را به آن کشور گسیل خواهد داشت .

امیدواریم این قرن ، قرن نورانی کشورهای اسلامی باشد

رهبر انقلاب امروز به مناسبت نزدیکی به سال جدید هجری قمری و آغاز یک هزار و چهارصدمین سال  هجرت پیامبر اسلام در پیامی از شورای انقلاب خواستند « با همکاری ملت و دولت برای بزرگداشت این قرن عظیم پربرکت برنامه‌های انقلابی بر پا دارید.»

امام خمینی در این پیام اظهار امیدواری کردند « شرقِ در بند، و خصوصاً کشورهای اسلامی، در زیر پرچم توحید به مبارزات خود برای استقلال و آزادی ادامه داده، تا از چنگ غرب و شرق توطئه‌گر نجات پیدا کنند؛ و این قرن، قرن نورانی کشورهای اسلامی باشد.»(1)

ضرورت استقلال اقتصادی برای رهایی از وابستگی سیاسی

امام خمینی همچنین امروز پاسداران سمیرم و جهاد سازندگی اصفهان را به حضور پذیرفتند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- ما اگر چنانچه زراعت خودمان، کشاورزی خودمان، نتواند کفاف برای خودمان باشد، و دستمان دراز باشد پیش امریکا و امثال امریکا برای ارزاقمان، خوب ما وابسته خواهیم بود؛ نمی‎توانیم کاری انجام بدهیم؛ آن وقت در جهات سیاسی هم باید وابسته بشویم.

رهبر انقلاب امروز به مناسبت آغاز یک هزار و چهارصدمین سال  هجرت پیامبر اسلام در پیامی اظهار امیدواری کردند « شرقِ در بند، و خصوصاً کشورهای اسلامی، در زیر پرچم توحید به مبارزات خود برای استقلال و آزادی ادامه داده، تا از چنگ غرب و شرق توطئه‌گر نجات پیدا کنند؛ و این قرن، قرن نورانی کشورهای اسلامی باشد.»
انتقاد از کم کاری کارمندان ادارات

2- کارمندهای دولت هم از قراری که اطلاع به ما می‎دهند، کار نمی‎کنند؛ کم‎کاری می‎کنند، آن تشریفات طاغوتی باز هست. اینها غلط است، اینها باید همه تبدیل بشود، و درصدد برآیند که اصلاح بکنند. وزارتخانه‎ها درصدد برآیند که هر وزارتخانه‎ای خودش را اصلاح بکند. تا کی باید ما در قید و بند آن مسائل طاغوتی باشیم.

برنامه های گروه های انحرافی در تلویزیون پخش می شود

3- دستهایی در تلویزیون هست که انحراف پیدا می‎شود در آن، مثل اینکه مدیران تلویزیون ... نمی‎توانند درست برسند به مسائل. دستهائی فاسدی هست که بسیاری از کارها و بسیاری از چیزهایی که در تلویزیون هست، چیزهای انحرافی است. بسیاری از شعارهایی که در تلویزیون هست، اشعاری که در آنجا می‎خوانند، چیزهایی که در آنجا می‎گویند، از همین گروههای انحرافی است. اینها باید اصلاح بشود. تا کِی باید که باز تلویزیون ما تابع مسائلی باشد که همه‎اش انحرافی است؟(2)

حمله مهاجمان به پاسگاه ها در مرز ایران و عراق

گزارش های رسیده حاکی است که چندین پاسگاه ژاندارمری در مرز ایران و عراق مورد حمله مهاجمان قرار گرفته است . سرهنگ شهریاری معاون ناحیه ژاندارمری کرمانشاهان در این زمینه گفت : از روز پنجشنبه به مدت 24ساعت گروهی مسلح پاسگاه ژاندارمری شوشمی در آخرین نقطه مرزی ایران وعراق در منطقه نوسود را محاصره کرده بودند .  (3)

اوضاع در غرب کشور ناآرام است

شهرهای مناظق غربی کشور همچنان ناآرام است و گزارش های رسیده حکایت از درگیری های شدید نیروهای نظامی اعم از ارتشی و سپاهی با دموکراتها دارد . در این میان مهاباد به عنوان یکی از مراکز مهم دموکرات ها از حساسیت بیشتری برخوردار است .

ابوشریف فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌ایران  افزود: ضد انقلاب چند شب پیش تیراندازیهایی به محل سپاه پاسداران و پادگان مهاباد انجام داد و روز بعد یعنی پنج شنبه افراد حزب دموکرات در مهاباد عزای عمومی‌اعلام کردند. وی در مورد این خبر که سپاه پاسداران مهاباد به تصرف دموکراتها درآمده گفت: این خبر صحت ندارد و افراد در محل سپاه پاسداران مستقر هستند.

سخنگوی سپاه پاسداران مهاباد نیز گفت: یک درگیری بین افراد ارتش و افراد حزب در اطراف کوه‌های مهاباد روی داده و گفته می‌شود در این درگیری، سه خودروی دموکراتها منهدم شده است. ولی سرهنگ نجف‌زاده فرمانده‌ی پادگان مهاباد این خبر را تأیید و یا تکذیب نکرد. در این میان باکری فرمانده سپاه پاسداران ارومیه گفت‌: روی هم رفته در مهاباد درگیری بین ارتش و سپاه پاسداران از یک سو و دموکراتها در سطح خیلی پایین یعنی به صورت تک تیراندازی جریان دارد و حمله با سلاحهای سنگین دیده نمی‌شود.

معاون ابوشریف نیز می گوید مهاباد در دست نیروهای دموکرات است و آنها آزادانه در شهر رفت و آمد می کنند . (4)

آیت الله آذری قمی دادستان سابق انقلاب اسلامی مرکز اطلاعات تازه ای در  رابطه با فساد وزارت بازرگانی منتشر کرد . آذری قمی در این رابطه گفت : نیک خلق معاون وزارت بازرگانی و مدیرعامل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور در جلسه ای با من از مفاسد عدیده در وزارت بازرگانی  سخن گفت و خواستار این شد که اطلاعات مربوط به این مفاسد را به خدمت امام برسانم .
اطلاعات تازه ای از فساد در وزارت بازرگانی افشا شد

به دنبال انتشار خبر کشف توطئه عوامل ساواک در وزارت بازرگانی و برکناری نیک خلق معاون وزیر بازرگانی آیت الله آذری قمی دادستان سابق انقلاب اسلامی مرکز اطلاعات تازه ای در این رابطه منتشر کرد . آذری قمی در این رابطه گفت : نیک خلق معاون وزارت بازرگانی و مدیرعامل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور در جلسه ای با من از مفاسد عدیده در وزارت بازرگانی  سخن گفت و خواستار این شد که اطلاعات مربوط به این مفاسد را به خدمت امام برسانم .

وی ادامه داد: رهبر انقلاب نیز پس از استماع گزارش موضوع به من ماموریت دادند تا با وزیر بازرگانی سخن گفته، واقع امر را روشن سازم .آیت الله آذری قمی گفت : جلسه ای به شکل دادگاه و به مدت 3یا 4ساعت در منزل ما برگزار شد و نتیجه این جلسه آن شد که آقای وزیر بازرگانی و دو همراهش به اکثر سوالات پاسخ گفتند مگر بعضی اشکالات از جمله معامله با یک شرکت اسرائیلی .

وی گفت : غیر از انکار به این اتهام پاسخی داده نشد و بر اساس مدارکی که یکی از شاهدان به آن استناد می کند گویا چنین معامله ای با آن شرکت اسرائیلی صورت گرفته است ، حال آیا وزیر بازرگانی می دانسته که این شرکت اسرائیلی است یا نه من نمی دانم .

آیت الله آذری قمی گفت : بعد از اینکه مشخص شد اکثر موارد اتهامی مطرح علیه وزارت بازرگانی صحت ندارد با توافقی که صورت گرفت قرار شد دولت از شکایت اجتناب کند ولی چند روز پیش مشخص شد که وزیر بازرگانی آقای نیک خلق معاون وزیر را به این عنوان که عامل ساواک است و ...متهم کرده که میخواسته اقتصاد کشور را متلاشی کند . آیت الله آذری قمی در پایان اینگونه نتیجه گرفت که از مجموع رویدادها چنین برمی اید که گویا قصد انتقامجویی در میان است .

بنی صدر : دولت در برابر آمریکا سیاست فعالی ندارد

دولت ایران باید در برابر امپریالیسم آمریکا سیاست فعالی را در پیش گیرد و ما باید سیاست خارجی فعال و مستقلی داشته باشیم . بنی صدر عضو شورای انقلاب با بیان این مطلب اعلام کرد : برخورد ایران با آمریکا نباید برخوردی باشد که تصور شود خارج از ایران هیچ واقعیتی جز آمریکا وجود ندارد و تمام امکانات در او خلاصه می شود.

بنی صدر با بیان اینکه ما نیازی به خرید اسلحه نداریم گفت : قرار داد نظامی دو جانبه ایران و آمریکا و همچنین دو ماده 5و6از قرارداد 1921شوروی با ایران باید لغو شود و اصولا ما باید سیاست خارجی فعال و مستقلی داشته باشیم و بگردیم برای پیدا کردن امکانات در خدمت ایرانی مستقل و کمک به رهایی منطقه از سلطه خارجی .(5)

به دنبال تظاهرات دانشجویان مسلمان ایرانی در لندن و در حمایت از انقلاب اسلامی و رهبری آن امام خمینی پلیس لندن 8نفر از دانشجویان ایرانی را دستگیر کرد . این 8دانشجو درتظاهرات وسیعی که برای محکوم کردن توطئه های عوامل بختیار در لندن برگزار شده بود دستگیر شدند .
شایعه ترمیم کابینه بازرگان قوت گرفت

شایعه ترمیم کابینه بازرگان بار دیگر قوت گرفت و این بار صحبت از ترمیم در سه وزارتخانه بزرگ است . با وجودیکه هنوز اطلاع دقیقی از کم و کیف ترمیم در دست نیست گفته می شود تا پایان هفته جاری این ترمیم صورت خواهد گرفت .

یک مقام نزدیک به دولت امروز فاش کرد که تغییرات در سطح وزرای دولت موقت مهندس بازرگان در ترمیم قبلی کابینه مطرح بود ترمیمی که منجر به انتصاب اسپهبدی به عنوان وزیر کار ، معین فر در وزارت نفت و جابجایی فروهر شد . راهپیمایی میلیونی مردم در حمایت از امام و نیز انتقادات آیت الله بهشتی به دولت شایعه ترمیم کابینه را قوت بخشیده است . (6)

فروهر نیز به جمع گروه ویژه هیئت دولت در کردستان پیوست

یک مقام آگاه در هیئت دولت در این زمینه گفت : کمیسیون امنیت ملی با توجه به گزارش های داریوش فروهر از مذاکرات خود در مناطق کردنشین و ارائه پیشنهادهای گسترده در جهت حل بحران های منطقه تصمیم گرفت وی را نیز به هیئت سه نفری مامور دولت در کردستان اضافه کند . (7)

دستگیری 8دانشجوی ایرانی در لندن

به دنبال تظاهرات دانشجویان مسلمان ایرانی در لندن و در حمایت از انقلاب اسلامی و رهبری آن امام خمینی پلیس لندن 8نفر از دانشجویان ایرانی را دستگیر کرد . این 8دانشجو درتظاهرات وسیعی که برای محکوم کردن توطئه های عوامل بختیار در لندن برگزار شده بود دستگیر شدند .

روز دوم آبان ماه گروهی از طرفداران بختیار طی تظاهراتی در خیابان های لندن به رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی حمله کردند . تظاهرات اتحادیه دانشجویان مسلمان ایرانی در اعتراض به این تجمع برگزار شده بود . (8)

ایران قرار داد خرید زیردریایی از آلمان را لغو می کند

رادیو کلن گزارش داد ایران قصد دارد سفارش 5میلیارد دلاری این کشور به شرکتهای کشتی سازی آلمان فدرال جهت ساختن زیردریایی برای ایران را لغو و در عوض ماشین آلات و وسائل کشاورزی از آلمان فدرال خریداری کند . این موضوع را صادق طباطبایی سخنگوی دولت که به صورت خصوصی در آلمان فدرال اقامت دارد اعلام داشت .

 «شرکت آلمانی شرکت کرافت و رک یونیون طبق قرارداد با ایران متعهد می شود که با هزینه خود تمامی قطعات و تجهیزات مربوط به راکتورهای هسته ای را از بنادر اروپایی به تهران منتقل خواهد کرد. همچنین شرکت آلمانی 15 میلیون مارک برای پرداخت هزینه حمل و نقل کالاها به محل سایت در اختیار ایران قرار می دهد. شرکت آلمانی علاوه بر ترتیب دادن حمل کالاها باید مسائل بیمه ای را هم با شرکت بیمه دولتی آلمان، خود حل و فصل کند. کرافت ورک یونیون همچنین می پذیرد که نیمی از سوخت مورد درخواست ایران را به صورت دقیق و در یک مرحله تحویل دهد.»
طباطبایی همچنین از هلموت اشمیت صدراعظم آلمان فدرال در خواست کرد برای حل اختلاف میان ایران با شرکت آلمانی کرافت ورک یونیون میانجیگری کند ، این شرکت مامور ساخت نیروگاه اتمی بوشهر بوده است . دولت ایران بعد اعلام کرد که دیگر تمایلی برای اتمام ساخت این نیروگاه ندارد و بدنبال آن شرکت آلمانی کارکنان خود را از ایران خارج و از دولت ایران درخواست غرامت کرد .  (9)

60هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل می کنند

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و تغییر رژیم این کشور عده دانشجویان ایرانی در آمریکا رو به ازدیاد است و هم اکنون 15هزار ایرانی برای تحصیل در آمریکا در سال آینده تحصیلی تقاضای ثبت نام و پذیرش کرده اند .

در گزارش یونایتد پرس آمده است که هم اکنون 60هزار ایرانی با ویزای تحصیلی در دانشگاه های آمریکا سرگرم درس خواندن هستند و طبق گزارش های دیگر هزاران تن نیز با ویزاهای دیگر به درس مشغول هستند . گزارش های قبلی حاکی است عده ایرانیان مقیم آمریکا از 300هزار تن تجاوز میکند و هزاران ایرانی برای گرفتن ویزا در صف نوبت کنسولگری آمریکا در تهران روزشماری میکنند . (10)

صدام به امیر بحرین وعده کمک نظامی داد

عبدالعزیز حسین سفیر عراق در بحرین اظهار داشت اگر بحرین از خارج مورد تهدید قرار گیرد عراق نیروهای خود را به آن کشور گسیل خواهد داشت . روزنامه اخبار خلیج گزارش داد که فرستاده عراق در مذاکره با نخست وزیر بحرین این اطمینان را به دولت این کشور داده است .(11)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 364

2- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 365

3- اطلاعات ، 5آبان 1358، صفحه 2

4- کیهان ، 5آبان 1358، صفحه 11

5- اطلاعات ، 5آبان 1358، صفحه 1

6- کیهان ، 5آبان 1358، صفحه 2

7- کیهان ، 5آبان 1358، صفحه 3

8- کیهان ، 5آبان 1358، صفحه 12

9- قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر  در تاریخ 10تیر1354 بین سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت کرافت ورک اونیون آلمان غربی منعقد شد. براساس این قرارداد، شرکت کرافت ورک یونیون موظف‌شد طراحی، ساخت و نصب یک نیروگاه برق اتمی مشتمل بر دو واحد از نوع آب سبک تحت فشار به قدرت حرارتی هر یک 3765 مگاوات حرارتی با ظرفیت الکتریکی 1293 مگاوات در 18 کیلومتری جنوب‌غربی شهر بوشهر به‌صورت کلید در دست به انجام رساند.

افزون بر این، پیمانکار در قرارداد جداگانه‌ای تعهدکرد که سوخت مورد نیاز نیروگاه را برای ده سال اول تأمین‌کند. این قرارداد برای 30 سال عمر نیروگاه نیز قابل تمدید بوده‌است. همچنین، استفاده از بخار حاصل از نیروگاه اتمی بوشهر برای راه‌اندازی دو واحد آب شیرین‌کن ، هر یک به ظرفیت 100.000 متر مکعب در روز، برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی در منطقه بوشهر نیز به عنوان پروژه جانبی مطرح شد.

تا سال 1979 حدود 85 درصد عملیات ساختمانی واحد اول نیروگاه پایان‌یافته و قسمتی از تجهیزات برقی و مکانیکی ساخته‌شده و نصب‌گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت آلمانی از ادامه کار برای ساخت نیروگاه بوشهر سر باز زد.( رک پورتال سازمان انرژی اتمی ایران) در سال 1981 ایران خواستار دریافت 221 میلیارد دلار غرامت از شرکت کرافت ورک یونیون می شود. علت درخواست ایران، سر باز زدن شرکت آلمانی از تکمیل نیروگاه هسته ای بوشهر عنوان شده بود . شرکت آلمانی هم در نقطه مقابل مدعی شد  ایران باید در ازای ماشین آلات و تجهیزات ساخته شده برای نیروگاه بوشهر- که به علت لغو قرارداد به ایران منتقل نشده است - غرامتی 118 میلیارد دلاری بپردازد. براساس رای 13 مارس 1982 دادگاه بین‌المللی، مقرر شد، کلیه قطعات و دستگاه‌های ساخته شده در نیروگاه بوشهر تا آن زمان، به اضافه نیمی از سوخت هسته‌ای به مالکیت ایران درآیدو پیمانکار موظف شد که این قطعات را به صورت تحویل در بندر بوشهر، به ایران تحویل دهد. 27 مارس 1982نیز رادیو بیانیه ای را که از سوی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صادر شده بود، قرائت کرد . در این بیانیه توافق میان ایران و شرکت کرافت و رک یونیون آلمان تایید شد . به موجب این خبر «شرکت آلمانی با هزینه خود تمامی قطعات و تجهیزات مربوط به راکتورهای هسته ای را از بنادر اروپایی به تهران منتقل خواهد کرد. همچنین شرکت آلمانی 15 میلیون مارک برای پرداخت هزینه حمل و نقل کالاها به محل سایت در اختیار ایران قرار می دهد. شرکت آلمانی علاوه بر ترتیب دادن حمل کالاها باید مسائل بیمه ای را هم با شرکت بیمه دولتی آلمان، خود حل و فصل کند. کرافت ورک یونیون همچنین می پذیرد که نیمی از سوخت مورد درخواست ایران را به صورت دقیق و در یک مرحله تحویل دهد.»

10- اطلاعات ، 5آبان 1358، صفحه 12

11- اطلاعات ، 5آبان 1358، صفحه 12

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول