اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

کارشناس فرهنگی آموزش‌ و پرورش استان قزوین:

55 درصد از دانش‌آموزان قزوینی عضو کتابخانه هستند

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره‌کل آموزش‌ و پرورش استان قزوین گفت: بیش از 55 درصد از دانش‌آموزان استان قزوین عضو کتابخانه مدارس هستند.

55 درصد از دانش‌آموزان قزوینی عضو کتابخانه هستند

خدایار باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه بیش از 55 درصد از دانش‌آموزان استان قزوین عضو کتابخانه مدارس هستند، اظهار کرد: تعداد عضویت دختران نسبت به پسران بیشتر است که این نشان‌دهنده علاقه‌مندی آنان به مطالعه کتاب است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش میدانی پنج ساله در مدارس با هدف بررسی مطالعه کتاب‌خوانی دانش‌آموزان صورت گرفته است، ابراز کرد: طبق این پژوهش استقبال دانش‌آموزان مقطع تحصیلی ابتدایی که از تجهیز کتابخانه کم‌تری نسبت به سایر مدارس دارند، بیشتر است که این بیانگر علاقه و انگیزه مطلوب آنان به کتاب‌خوانی است.

کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قزوین با اشاره به اینکه کتاب‌های جدید مقطع تحصیلی ابتدایی با رویکرد مطالعه در متن درسی تدوین شده است، بیان کرد: تحقق این هدف موجب شده تا دانش‌آموزان ابتدایی انگیزه و علاقه بیشتری به کتاب‌های غیردرسی داشته باشند که این امر از نکات مثبت تدوین این کتاب‌ها است.

این مقام مسئول با بیان اینکه دانش‌آموزان مقطع تحصیلی متوسطه که از تجهیز کتابخانه مطلوب‌تری نسبت به سایر مدارس دارند کم‌تر است، خاطرنشان کرد: این دانش‌آموزان بیشتر کتاب‌های درسی مطالعه می‌کنند و کم‌تر کتاب‌های غیردرسی را مطالعه می‌کنند.

باقری درگیر بودن دانش‌آموزان مقطع تحصیلی متوسطه با کنکور را از دلایل کاهش مطالعه کتاب‌های غیردرسی آنان عنوان و بیان کرد: متأسفانه فضای کنکور موجب می‌شود که آنان کم‌تر به مطالعه کتاب‌های‌ غیردرسی توجه کنند و بیشتر با مطالعه کتاب‌های درسی خودشان را برای کنکور آماده کنند تا بتوانند با شرکت در این آزمون رتبه مطلوبی را کسب کند.

کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قزوین ادامه داد: این مشکل از معضلات کنکور است که مسئولان مربوط تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی هدفمند و دقیق مطالعه کتاب‌های غیردرسی دانش‌آموزان مقطع تحصیلی متوسطه را ارتقا دهند.

استقبال مطلوب دانش‌آموزان از نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به اینکه بیستمین هفته کتاب کشوری به منظور توسعه و ترویج کتاب‌خوانی، ارتقای مطالعه بین دانش‌آموزان و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی و آموزشگاهی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این راستا نمایشگاه کتاب نیز در استان قزوین برپا شده است.

کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قزوین ادامه داد: 550 نمایشگاه کتاب در 550 مدرسه و مجتمع آموزش‌ و پرورش استان قزوین دایر است و دانش‌آموزان می‌توانند از این نمایشگاه کتاب‌های مورد نیاز خود را با تخفیف 20 درصد خریداری کنند.

باقری با اشاره به اینکه برگزاری 550 نمایشگاه کتاب تا بیست و هفتم آبان ماه ادامه دارد تا دانش‌آموزان به نحو مطلوب از این نمایشگاه استفاده کنند، اذعان کرد: تاکنون این نمایشگاه مورد استقبال مطلوب دانش‌آموزان بوده و تعداد بسیاری از این کتاب‌ها به فروش رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک‌هزار و 200 عنوان کتاب در 550 نمایشگاه کتاب در مدارس و مجتمع‌های آموزش‌ و پرورش فراهم شده است، یادآور شد: این کتاب‌ها بیش از 40 درصد در مقطع تحصیلی ابتدایی، 35 درصد راهنمایی و 20 درصد متوسطه توزیع شده است.

کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قزوین با اشاره به اینکه برنامه‌های بسیاری به مناسبت هفته کتاب در مدارس انجام می‌شود، ابراز کرد: دانش‌آموزان به مناسبت این هفته در مدارس سرود و نقاشی همگانی با مضامین کتاب یار مهربان را اجرا می‌کنند.

انتهای پیام/77009/خ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول