اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خورشید بر نیزه-13

راه‏اندازی خانه تعزیه کشور برای نخستین بار در استان سمنان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از راه‏اندازی خانه تعزیه استان سمنان هم‏زمان با ماه محرم خبر داد.

راه‏اندازی خانه تعزیه کشور برای نخستین بار در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، حمید یزدانی امروز گفت: پس از ثبت جهانی آیین تعزیه به عنوان یک میراث معنوی در یونسکو و ثبت پنج آیین عزاداری استان سمنان در فهرست میراث معنوی کشور، خانه تعزیه استان سمنان راه‏اندازی شد.

وی افزود: آیین نخل‏گردانی شاهرود، سنگ‏زنی روستای علای سمنان، تعزیه گرمسار و طوق‏بندان شهرستان‏های شاهرود و دامغان از آیین‏های ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: با راه‏اندازی خانه تعزیه کشور برای نخستین بار در استان سمنان، سعی در جلوگیری از ورود خرافه‏پرستی‏ها به آیین‏های با اصالت ملی و مذهبی و حفظ این آیین‏ها و انتقال آن به نسل‏های آینده را داریم.

یزدانی با دعوت از گروه‏های تعزیه‏خوانی در استان سمنان برای پیوستن به خانه تعزیه بیان داشت: خانه تعزیه مکان مناسبی برای تبادل تجربیات و نظرات گروه‏های مختلف است که از جمله برنامه‏های این مرکز، آموزش تعزیه‏خوانی با دعوت از اساتید کشوری، برنامه‏ریزی برای اجرای تعزیه در تمام طول سال در یکی از مکان‏های عمومی و تاریخی، ایجاد موزه تعزیه و ... است.

وی اضافه کرد: هم‏زمان با راه‏اندازی این مرکز در سمنان، گروه‌سنج و دمام استان بوشهر به دعوت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در دهه نخست محرم در استان سمنان به اجرای عزاداری مخصوص استان بوشهر می‏پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: در دهه دوم محرم، گروه سنگ‏زنی روستای علای سمنان در استان بوشهر به اجرای این آیین ثبت شده اقدام می‏کنند.

به گزارش فارس؛ هم‏اکنون در استان سمنان بیش از 50 گروه تعزیه‏خوانی در نقاط مختلف استان سمنان مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/2249/ع/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول