اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حیات جاودانه اسلام در گرو احیای امر به معروف

خبرگزاری فارس: امر به معروف و نهی از منکر ضربان قلب اسلام است و احیای این فرائض الهی حیات اسلام را برای همیشه جاودانه می‌کند.

حیات جاودانه اسلام در گرو احیای امر به معروف

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حیات ابدی دین مبین اسلام و همه‌گیر شدن این دین الهی در جهان تنها در سایه ترویج و بسط امر به معروف و نهی از منکر محقق می‌شود. 

امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ اسلامی، مانند جریان خون در رگ‌های یک پیکر است و سهل انگاری در این باره، بی‌رنگ شدن دین و مرگ تدریجی امت اسلامی را در پی‌دارد.

توجه به این ویژگی برخی از فرق مسلمان را بر آن داشت تا آن را جزئی از اصول مذهب خویش بدانند، آفریدگار جهان نخستین کسی است که امر به معروف و نهی از منکر کرده است تا جایی که در آیات متعددی از قرآن کریم مردم را بر ادای این فریضتین الهی دستور می‌دهد.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از احکام اجتماعی دین اسلام است تا جایی که امر به معروف و نهی از منکر روش پیامبران و شیوه صالحان و فریضه بزرگ الهی است که سایر فرایض به وسیله آن به پا داشته می‌شود و در پرتو آن راه‌ها امن، کسب‌ها حلال، حقوق افراد تامین و زمین‌ها آباد می‌شود و کارها در مسیر صحیح قرار می‌گیرد.

برقراری امنیت اجتماعی در هر کشوری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان و مردم است و برای تحقق این امر حیاتی، اسلام فریضه امر به معروف و نهی از منکر را مهم‌ترین واجب اجتماعی قرار داده است.این فریضه نقش مهمی در ایجاد و برقراری امنیت اجتماعی دارد چراکه مقوله امنیت اجتماعی از رهگذر حفظ ارزش‌ها و هنجارها در جامعه تامین می شود.

این فرایند در اجتماع از طریق کنترل اجتماعی به وقوع می‌پیوندد و این کنترل بیشتر از طریق نهادینه کردن ارزش‌ها، هنجارها و در مراحل پیچیده‌تر از طریق مجازات‌ها انجام می‌گیرد.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر پدیده‌ای اجتماعی و نظارتی همگانی محسوب می‌شود که ارزنده‌ترین آثار آن نیز در اجتماع نمود پیدا می‌کند.

از مهم‌ترین آثار اجتماعی این فریضه حفظ امنیت است و سایر آثار اجتماعی مثل بقای جامعه، وحدت، اجرای احکام، آبادانی و سازندگی همگی در راستای برقراری امنیت در جامعه، قرار می‌گیرند.

تلاش در راستای بسط و گسترش این فرائض الهی در جوامع اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های نظام و دولت مطرح بوده و در این راستا برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام و اجرا می‌شود.

 

گسترش امر به معروف نیازمند عزمی ملی است

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گسترش و تعمیق امر به معروف و نهی از منکر را نیازمند یک عزم ملی و همگانی است.

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌شاهرودی با بیان اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین عامل احیا و ثبات ارزش‌های دین مبین اسلام در جامعه است، تصریح کرد: توسعه این فریضتین الهی ضمن تحقق عدالت اجتماعی موجب حذف و ریشه‌کن شدن بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهد شد.

به گفته وی، برای نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر نیازمند تلاش همگانی و اجرای کارها و برنامه‌های فرهنگی محتوایی است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گسترش عدالت، امنیت اجتماعی  و حفظ حرمت‌ها را از مهم‌ترین پیامدهای اجرای این فریضه الهی در جامعه عنوان کرد و بیان داشت: آگاهی بخشی و بالا بردن سطح معرفت عمومی جامعه در خصوص اهمیت و اجرای این فریضه الهی، یکی از عوامل مؤثر در تحقق این دستور الهی است.

به گفته حجت‌الاسلام ‌شاهرودی، تحق عدالت اجتماعی، تثبیت حکومت اسلامی، نزول خیر و برکت، شکست جبهه نفاق، تحقق مصلحت عمومی جامعه و طرد نااهلان، تحقق اخلاقی الهی در جامعه و تحکیم امنیت اجتماعی از دیگر آثار نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

وی با اشاره به توطئه‌های شبانه روزی دشمنان در راستای حذف ارزش‌های دینی مسلمانان گفت: با توجه به تهدیدات دشمنان بیش از هر زمانی به ترویج و نهادینه کردن این فریضتین الهی در جامعه نیازمندیم.

 

مسیر تحقق نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف تسهیل شود

امام جمعه سنندج نیز با تاکید بر برداشتن موانع سد راه ترویج و گسترش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تصریح کرد:‌ موانع ترویج و راهکارهای احیاء امربه معروف و نهی از منکر وهمچنین عوامل موثر بر احیای این فریضه باید مورد بررسی قرار گیرد.

ماموستا حسام‌الدین مجتهدی افزود: احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی ما باید به صورت هدفمند دنبال شود تا بتوانیم تاثیرات مثبت آن را به خوبی مشاهده کنیم.

به گفته وی، در متون دینی و اسلامی مسلمانان به ویژه در آیات متعدد قرآن کریم بارها بر لزوم اجرای این فریضتین الهی تاکید شده است تا جایی که اقامه سایر فرایض منوط به انجام امر به معروف و نهی از منکر است.

نهادینه کردن امر به معروف ریشه‌های گناه را می‌خشکاند

امام جمعه بیجار نیز تکرار امر به معروف و نهی از منکر را زمینه‌ساز ریشه‌کن کردن گناه در جامعه دانست و افزود: احیای این فریضه الهی در جامعه اسلامی نشانه غیرت دینى و احساس مسئولیت همه افراد جامعه در برابر همدیگر است.

به گفته مرادی، همه فرائض واجب با امر به معروف و نهی از منکر اقامه پیدا می‌کند و این نشان از اهمیت این موضوع در جامعه اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف موجب رشد و بالندگی جامعه می‌شود و نهى از منکر، جامعه را از سقوط نجات می‌دهد.

شناساندن مصادیق امر به معروف به آحاد جامعه ضروری است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه بیت‌المقدس کردستان نیز بر شناساندن مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کرد و گفت: تبیین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر برای آحاد جامعه به ویژه برای جوانان و نوجوانان تاثیر بسزایی در گسترش و نهادینه کردن این فرائض الهی دارد.

حجت‌الاسلام محسن حیدریان تصریح کرد: تا زمانیکه جوانان و نوجوانان ما مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را به خوبی نشناسند نمی‌تواند در این مسیر به درستی عمل کنند.

به گفته وی، استفاده از توانایی و ظرفیت افراد تاثیرگذار به ویژه اساتید دانشگاهی، معلمین مدارس، روحانیون و علما می‌تواند مسر رسیدن به هدف را در این حوزه هموارتر سازد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه بیت‌المقدس کردستان بر استفاده از زبان نرم  و رفتار دلسوزانه  در این راستا تاکید کرد و افزود: برخوردهای تند و زبان جبر نمی‌تواند راه مناسبی برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشد.

ترویج امر به معروف نیازمند کارهای محتوایی است

معاون ادارات و کارخانجات ستاد احیای کردستان نیز ترویج امر به معروف و نهی از منکر را نیازمند اجرای برنامه‌های محتوایی دانست و اظهار کرد: مشارکت دستگاه‌های فرهنگی‌ و اجرایی و همچنین آحاد مردم مهم‌ترین نیاز برای ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

به گفته ایرج حسن‌زاده، آیین مقدس اسلام با شناخت اصولی از نیازهای اساسی انسان و ارائه دستوراتی از جمله فریضه امر به معروف و نهی از منکر و سایر مبانی دینی به روشنی مسیر رستگاری را پیش روی بشریت قرار داده است.

وی به برنامه‌های مختلف ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان اشاره کرد و افزود: با رهنمودهای ریاست ستاد احیا و نماینده ولی‌فقیه در استان طی چند سال اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تقویت این فریضتین الهی در سطح استان انجام شده است.

وی از ارائه آموزش‌های لازم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر به معتمدین و کارکنان در سطح استان خبر داد و گفت:‌ کارمندان استانداری‌ و فرمانداری‌های سطح استان زیر پوشش آموزش‌های مجدد امر به معروف و نهی از منکر قرار گرفته‌اند.

به گفته معاون ادارات و کارخانجات ستاد احیای کردستان، فعال شدن گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان‌های استان به ویژه در شهری مرزی از دیگر اقدامات ستاد احیای استان کردستان در سال‌جاری بوده است.

حسن‌زاده به اجرای طرح یادآوران معروف در سطح دانشگاه‌ها، مراکز عالی و مدارس استان اشاره کرد و بیان داشت:‌ این طرح با هدف ترویج و گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مدارس و دانشگاه‌های سطح استان در حال انجام است.

به گفته وی، بازنگری شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در سطح ادارات و کارخانجات استان کردستان از دیگر اقدامات ستاد احیای استان در سال‌جاری بوده است.

وی شناسایی فعالان عرصه کار و تولید با توجه به شرایط تحریم‌ها را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد دانست و گفت: به منظور افزایش بهره‌وری و خنثی کردن تهدیدات دشمنان این افراد شناسایی و از وجود آنها استفاده می‌شود.

ترویج بی‌حجابی از نتایج بی‌توجهی به امر به معروف است

یک شهروند سنندجی بی‌توجهی به اجرا و احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه موجب بروز و افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود گفت:‌ ترویج بدحجابی و  بی‌حجابی در جامعه از پیامدهای بی‌توجهی به اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است.

سیدمحمد احمدی بی‌توجهی به فرائض الهی را زمینه‌ساز گسترش ضد ارزش‌ها و حرکت جامعه به سمت پوچی و نابودی دانست و تصریح کرد:‌ تنها راه مقابله با مظاهر فساد و بی‌بند و باری ترویج و نهادینه کردن فرهنگ‌های ارزشی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال اجرا فریضه امر به معروف را ضامن سعادت انسان معرفی می‌کند، افزود: حضور افراد بدحجاب در جامعه و بی‌توجهی دیگران به نهی آنان از این منکر موجب بسط و گسترش این معضل اجتماعی و افزایش آسیب‌های اجتماعی دیگر در جامعه می‌شود.

به گفته احمدی، وقتی که از فریضه امر به معروف ونهی از منکر در جامعه فقط اسمی به جا می‌ماند و دولت و مردم بی تفاوت از کنار این مقوله عبور می‌کنند عجیب نیست که بی‌حجابی در یک جامعه اسلامی تبدیل به یک مزیت اجتماعی شود.

این شهروند سنندجی خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به این مهم شد و گفت:‌ تنها راه عبور از توطئه‌های نرم و فرهنگی دشمنان توجه به ارزش‌های دینی و تلاش در راستای احیای آنهاست.

گسترش همه جانبه امربه معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، پایه‌‌‌های تحکیم وحدت و حفظ کیان و ارزش‌های دینی و انقلابی است که اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر این تکلیف همگانی و وظیفه متقابل دولت ومردم تأکید وتصریح نموده است.

امر به معروف و نهی از منکر پایه و اساس دین است و دین اسلام بر محور این دو فریضه الهی استوار بوده و با استناد به آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) و دلایل عقلی و نقلی این دو فریضه واجب است و بدون آن دین شالوده‌اش را از دست خواهد داد و تحقق آرمان‌های دینی در سایه این دو فریضه مهم الهی میسر می‌شود.

...................................

گزارشی از شیرین مرادی

...................................

انتهای پیام/79002/صا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول