اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی گیلان خبر داد

بیمه 4500 هنرمند صنایع دستی گیلان

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بیمه 4 هزار و 500 نفر از هنرمندان صنایع دستی گیلان در دست انجام است.

بیمه 4500 هنرمند صنایع دستی گیلان

نادر ذاکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت هنر صنایع دستی را یکی از محصولات موثر و کمک به اقتصاد دانست و اظهار کرد: محصولات صنایع دستی در راستای خارج شدن از وابستگی 100 درصد به نفت و محصولات حاصل از آن و روی آوردن به محصولات غیر نفتی نقش بسیار مهمی دارد.

وی هنر و هنرمندان صنایع دستی را تولیدکنندگان اصیل و سنتی در زمینه تزیینی و کاربردی محصولات صنایع دستی نامید و صادرات این هنر را یکی از مباحث و دغدغه‌های مهم در راستای فعالیت هنرمندان این رشته عنوان کرد.

صادرکنندگان گیلان برای صادرات صنایع دستی استان همت کنند/اختصاص تشویق‌های صادراتی

این مسئول، صادرات محصولات صنایع دستی توسط تجار کشور و استان را یکی از موارد مورد تاکید ذکر کرد و افزود: اگر صادرات این محصولات با تجار گیلانی که با هنر و سنت اصیل گیلانی آشنایی دارند انجام شود، بهتر است.

وی برگزاری نشست با تجار و صادرکنندگان استان برای شناخت کشورهای هدف را از جمله اهداف مهم ذکر کرد و گفت: صادرکنندگان محصولات مختلف با شناخت کشورهای هدف می‌توانند در زمینه صادرات صنایع دستی ورود کنند و با همکاری هنرمندان صنایع دستی و اداره کل استان محصولات را در اختیار کشورهای هدف قرار دهند.

ذاکری صادرات سازمان یافته محصولات صنایع دستی استان را از اهداف اداره کل میراث فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: نشست‌هایی که با روسای گمرک، سازمان میراث فرهنگی و ... برگزار شد راهکارهای تسهیل روند صادرات مورد بررسی قرار گرفت که تسهیل در اجرای اداری از جمله این راهکارهاست و تمام امور اداری خارج از نوبت حتی در سطح استان با مدیر کل گمرک گیلان صورت گرفت و وی قول مساعد داد که در کم‌ترین فاصله زمانی مسیر اداری صادرات محصولات صنایع دستی انجام شود.

معاون صنایع دستی گیلان، تشویق‌های صادراتی را از دیگر اقدام‌ها ذکر کرد و یادآور شد: این تشویق‌ها در سطح کشور ثبت و تصمیم‌گیری شده و قرار است اجرایی شود که به صورت مکتوب در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهیم.

ضرورت تشکیل اتحادیه صادرکنندگان صنایع دستی گیلان

وی استمرار جلسات تصمیم‌گیری صادراتی و عملیاتی شدن دستورات آن را مهم دانست و تصریح کرد: تشکیل اتحادیه صادرات صنایع نیز از جمله راهکارهای ورود صادرکنندگان است که در دستور بعدی کار مشترک ما با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان قرار دارد.

ذاکری با بیان اینکه در سطح کشور این اتحادیه وجود دارد، ابراز کرد: در سطح استان اتحادیه صادر کنندگان صنایع دستی به صورت مستقل تشکیل می‌‌شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر 12 هزار نفر هنرمند صنایع دستی در گیلان شناسایی شده است درباره بیمه آنها، اذعان کرد: کار بیمه هنرمندان صنایع دستی گیلان از سال گذشته در استان آغاز شده و روند شناسایی را طی می‌کند.

بیمه 4500 هنرمند صنایع دستی گیلان/هنرمند بیمه شده تا زمانی که کار کند، بیمه است

این مسئول با تصریح بر اینکه برای بیمه شدن نیاز به آزمون مهارت فنی و حرفه‌ای است، متذکر شد: در این زمینه هنرمندان را به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌کنیم.

وی از معرفی بالغ بر 4 هزار و 500 نفر در آزمون‌های مهارت فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: این افراد نمره قبولی گرفته‌اند و تا زمان صدور کارت مهارت آنها از طرف فنی و حرفه‌ای، ما کارت شناسایی و مهارت آنها را ضمیمه یک نامه اداری کرده و معرفی می‌کنیم که اکنون از مرز 2 هزار نفر گذشته است اما 4 هزار و 500 نفر این مسیر را طی می‌کنند و هر روز بر تعداد اینها افزوده می‌شود.

ذاکری با اشاره به اینکه از تعداد بیش از 4 هزار نفر، 2 هزار نفر بیمه هستند، خاطرنشان کرد: بیمه هنرمندان صنایع دستی تا زمانی ادامه دارد که بعد نظارتی ما است یعنی اینکه هنرمند بیمه شده حتما باید کار کند و تا زمانی که کار می‌کند بیمه است اما اگر کار نکند بیمه او باطل و کارتش از اعتبار ساقط می‌شود.

جایگزینی صنایع داخلی استان به جای خارجی

وی در ادامه درباره فروش محصولات صنایع دستی خارجی در شهرهای گردشگری استان به ویژه در شهرک تاریخی ماسوله و جایگزینی صنایع دستی داخلی به جای خارجی، بیان کرد: قانون ما مدون، منسجم، کامل و اسلامی است و رٱفت قانون اسلامی تا زمانی که به کشور لطمه وارد نکند رعایت می‌شود و به همین دلیل با کسانی که اقدام به فروش محصولات صنایع دستی خارجی به ویژه در شهرک تاریخی ماسوله می‌کنند به تدریج برخورد کرده و تلاش می‌کنیم با فراهم آوردن زمینه مناسب، صنایع دستی گیلان را جایگزین خارجی کنیم.

معاون صنایع دستی گیلان ادامه داد: شناسایی مکان‌هایی برای عرضه محصولات صنایع دستی یکی از درخواست‌های مغازه‌داران است که در این راستا هنرمندان صنایع دستی شناسایی شدند و زمینه بسته‌بندی و تسهیلات کم‌بهره را ایجاد کردیم ضمن اینکه قانون باید به صورت کامل اجرا شود.

وی تسهیلات هنرمندان صنایع دستی را در قالب مشاغل خانگی عنوان کرد و یادآور شد: 3 تا 5 میلیون تومان برای هر هنرمند اختصاص داده می‌شود و کارگاه‌های تولیدی نیز می‌توانند در قالب تسهیلات زودبازده استفاده کنند.

انتهای پیام/2300/ب/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول