اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هشدار داد

برگشت‌ناپذیری سلامت به بیماران مبتلا به COPD

خبرگزاری فارس: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نسبت به برگشت‌ناپذیر بودن سلامتی به بیماران مبتلا به COPD موسوم به انسداد ریوی هشدار داد.

برگشت‌ناپذیری سلامت به بیماران مبتلا به COPD

حسن قبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: اگر چه این بیماری قابل تشخیص و بخشی از آن قابل پیشگیری است اما مبتلایان به این بیماری سلامت خود را به طور کامل باز نمی‌یابند بلکه در طی درمان در زمان مرگ آنها تاخیر روی می‌دهد.

وی با هشدار به افراد سیگاری، گردانندگان قهوه‌خانه‌های سنتی و دارندگان نانوایی‌های سنتی ابراز داشت: اگر چه بعد از تشخیص بیماری و آغاز درمان سیر آن کند می‌شود اما متاسفانه باز هم مرگ به دلیل این بیماری سراغ مبتلایان می‌آید و باید اعلام کنیم 90 درصد این بیماران افراد سیگاری هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه زنان و کودکان آسیب‌پذیرترین افراد در مقابل دود سیگار هستند افزود: اطرافیان فرد سیگاری به عنوان فرد سیگاری غیر فعال تلقی می‌شوند و می‌توان گفت در این بین بیشترین قربانیان سیگار زنان و کودکان هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از فاقد علامت بودن بسیاری از بیماران COPD خبر داد و گفت: بر همین اساس آمار این بیماری‌ها در کل دنیا کمتر از حد واقعی گزارش می‌شود و فرد زمانی با هدف درمان به ما مراجعه می‌کند که بیماری استقرار یافته و هیچ کاری جز درمان‌های مقطعی نمی‌توان انجام داد.

قبادی به افراد سیگاری توصیه کرد برای ارزیابی و تست تنفس به کلینیک‌ها مراجعه کنند و در صورت داشتن علایمی همچون سرفه، تنگی نفس و دفع خلط که از علایم بیماری COPD است برای جلوگیری از روند گسترده این بیماری هرچه سریعتر اقدام کنند.

این مسئول در پایان سخنان خود دیگر عامل ابتلا به این بیماری را نانوایی‌های سنتی اعلام کرد و افزود: گروه دیگر که به انسداد ریوی مبتلا هستند افرادی هستند که در سال‌های قبل پخت نان داشتند و ما بر همین اساس بر جمع‌آوری تنورهای سنتی و صنعتی شدن نانوایی‌ها تاکید داریم.

انتهای پیام/62001/صا/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول