اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه هفته امر به معروف و نهی از منکر/

امر به معروف و نهی از منکر تکلیف خاص نخبگان جامعه است

خبرگزاری فارس: به مناسبت فرا رسیدن هفته امر به معروف و نهی از منکر در نوشتاری از زبان حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی، امام جمعه ابرکوه، در این یادداشت به بیان سیره عملی امام حسین (ع) در مورد این فریضه دینی پرداخته می‌شود.

امر به معروف و نهی از منکر تکلیف خاص نخبگان جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، امر به معروف و نهی از منکر از شئون اولیای خدا بوده و هست و ترک این دو فریضه موجب فراهم آمدن خشم، قهر، عذاب وغضب خدا بر امت‌های پیشین و علت نابودی آنان بوده است.

گرچه این فریضه به عنوان واجب کفایی بر همگان تکلیف است، اما تکلیفی خاص برای نخبگان اثرگذار در جامعه است و این مهم زن و مرد نمی‌شناسد، بلکه همه باید در میدان گسترش زندگی پاک، زلال و معنویت بخش برای یکدیگر حضور داشته باشند و خیرخواهانه از یکدیگر دفع بدی کنند.

آنها که امر به معروف و نهی از منکر را مغایر با آزادی انسان در جامعه می‌خوانند، نمی‌دانند که آزادی که مدنظر آنهاست، همان بزهکاری، فسادانگیزی و خباثت کاری است که دستاورد فرهنگ غربی است اما آزادی در اسلام در چهارچوب ارزش وفضیلت است؛یعنی اسلام به انسان در هنجارشکنی و زشت کاری و ارزش ستیزی آزادی  نمی‌دهد بلکه آزادی تا مرحله‌ای است که رشد و تعالی، عظمت و ارزش و عزت اجتماعی توسط خلافکار مورد خدشه قرار ندهد و به محض اینکه کسی بخواهد به حدود ارزش‌های تعالی و سعادت‌بخش و انسان‌ساز و عزت‌آفرین جامعه دینی تعرض کند، اسلام به عنوان نهی از منکر از او ممانعت می‌کند.

چرا در جامعه دینی باید به بی‌حجاب و بدحجابی اعتراض کنیم به این دلیل است که اینان هنجارشکنان حریم عفت جامعه هستند. اینکه چرا به رباخواران و سارقان باید اعتراض کرد به این دلیل است که آنها هنجارشکنان حریم حرمت مالی جامعه هستند؛ اینکه چرا با زانیان و بزهکاران باید برخورد کرد و حد الهی را بر آنان جاری کرد به این دلیل است که آنها متعرضان به حریم نوامیس مسلمین هستند و در منطق اسلام، آزادی هرکس تا حدی است که آزادی او حریم آزادی معنوی دیگران را نشکند وگرنه باید از او ممانعت کرد.

پس امر به معروف و نهی از منکر نه فقط منافاتی با آزادی واقعی ندارد بلکه ضامن زندگی سعادتمندانه فرد و جامعه بوده و حافظ آزادی آنهاست.

وجود مبارک رسول خدا (ص) در تمثیلی زیبا این حقیقت و حدود آزادی را بیان می‌کند و می‌فرماید: یک فرد گنهکار در میان مردم مانند کسی است که با جمعی از مردم سوار کشتی شده و وقتی در وسط دریا می‌رسند با وسیله‌ای اقدام به سوراخ کردن کشتی در محلی که نشسته، می‌کند و وقتی به او اعتراض می‌کنند نمی‌تواند بگوید من اختیار محل صندلی خودم را دارم و می‌خواهم آنجا را سوراخ کنم زیرا اگر دیگر مسافران کشتی از کار خطرناک او جلوگیری نکنند، طولی نمی‌کشد که آب وارد کشتی می‌شود و همگی در دریا غرق می‌شوند.

جامعه اسلامی یکپارچه و کشتی در حرکت به سوی ساحل سعادت است حال اگر کسی در این جامعه هر کاری می‌خواهد انجام دهد و آسیب‌رسانی کند، کشتی سعادت را غرق خواهد کرد.

گناه میخ و تبر سوراخ کننده کشتی زندگی و گناهکار معترض به حریم معنوی زندگی مردم است.

با ریشه گناه مبارزه کنید. ماهواره ریشه ترویج گناه است. سی دی و نوارهای مبتذل آتشی است که ریشه ایمان جوانان را می‌سوزاند و عامل بی‌حجابی و بدحجابی می‌شود.

خدای متعال درسوره شریفه توبه آیه 112 شاخصه‌های ارزش‌های دینی جامعه اسلامی را با لفظ جمع بیان می‌کند و می‌فرماید: «التائبون الحامدون السائحون الراکعون الساجدون الامرون بالمعروف والناهون عن المنکر و الحافظون لحدود الله و بشرالمومنین». توبه کنندگان و عبادت کاران و ستایشگران خدا و سیاحت کنندگان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان و آمران به معروف و ناهیان از منکر و حافظان حدود و مرزهای الهی؛ اینها مومنان حقیقی‌اند و به آنان بشارت ده.

امام حسین (ع) فدایی امر به معروف و نهی از منکر است و بسیار به جا هفته اول محرم را هفته امر به معروف ونهی از منکر نامگذاری کرده‌اند.

امام حسین (ع) وقتی در نامه خود به محمد حنفیه می‌فرماید: من برای اصلاح امت جدم و برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم. یعنی چون امت‌های پیشین را فساد و گناه متلاشی کرد، من اجازه نمی‌دهم که امت جدم به این سرنوشت دردناک مبتلا و متلاشی شوند.

جامعه اسلامی باید این مبنای امام حسین(ع) را درس عملی خود در زندگی قرار دهد و به توصیه قرآن، نظارت ملی حاکم باشد.

در قرآن مجید می‌فرماید: «المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بامعروف و ینهون عن المنکر» یعنی در جامعه ایمانی زن و مرد باید بر یکدیگر نظارت داشته باشند و امر به معروف و نهی از منکر کنند.

در باب ارزش و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به خاطر آثار ارزنده و سازنده‌اش هزار و یک دلیل عقلی و نقلی وجود دارد که از این میان اگر نصیحت جناب لقمان حکیم به فرزندش را نصب العین خود قرار دهیم، مسئولیت پذیر خواهیم شد.

همچون که در آیه17 سوره لقمان می فرماید : «یا بنی اقم الصلوة و أمر بالمعروف و انه عن المنکر و اصبر علی ما اصابک. ان ذالک من عزم الامور». فرزندم نماز بخوان و امر به معروف و نهی از منکر کن و در این راه نسبت به سختی‌ها و تلخی‌ها صبور باش».

اهمیت موضوع به این دلیل است که اگر مردم نسبت به ناهنجاری‌های اخلاقی و عملی و مفاسد حساسیت به خرج ندهند، منکرات شیوع پیدا کرده و تبدیل به فرهنگ غالب می‌شود به همین دلیل هرکس باید پلیس خود و دیگران در امر جذب فضائل و دفع رذائل باشد.

انتهای پیام/2464/غ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول