اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مناسب‌سازی بهزیستی استان اردبیل:

عمل به قانون حمایت از معلولان جامعیتی فراگیر دارد

خبرگزاری فارس: مسئول کمیته مناسب‌سازی بهزیستی استان اردبیل گفت: عمل به قانون جامع حمایت از معلولان جامعیتی ویژه در دفاع از حقوق این قشر دارد که باید بیش از گذشته مورد توجه نهادها و دستگاه‌های اجرایی باشد.

عمل به قانون حمایت از معلولان جامعیتی فراگیر دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نور‌الله رضایی صبح امروز در جلسه شورای شهر اردبیل که با محوریت موضوع مناسب‌سازی اماکن عمومی و شهری صورت گرفت، اظهار داشت: در قالب قانون جامع حمایت از معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 68 و بر اساس ماده 2 این قانون مناسب‌سازی فضای شهری و اماکن عمومی در اولویت جدی و اساسی قرار دارد.

وی با اعلام اینکه این قانون در 16 ماده و 25 بند طراحی شده که در خدمت‌رسانی به جامعه معلولان و احیای حقوق آنها فصل‌الخطاب می‌باشد، خاطرنشان کرد: معلولان نیز مانند سایر اقشار و شهروندان باید از حق و حقوق شهروندی برخوردار شوند و توقع این است که مسئولان در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام داده و معلولان را در رسیدن به شرایط آرمانی زندگی همراهی کنند.

مسئول کمیته مناسب‌سازی بهزیستی استان اردبیل یادآور شد: بر اساس ماده 2 قانون حمایت از معلولان و بر اساس آیین‌نامه‌های اجرایی مناسب‌سازی در اولویت قرار گرفته و ستادی نیز با عنوان پیگیری مناسب‌سازی فضای عمومی به ریاست استاندار و یا معاون عمرانی و اعضایی همچون شهرداری، شورای شهر، صدا و سیما، راهنمایی و رانندگی، فرهنگ و ارشاد و بهزیستی جلسات ماهیانه‌ای داشته که بهزیستی به عنوان دبیر این ستاد مصوبات اجرایی از سوی دستگاه‌ها را پیگیری می‌کند.

رضایی به نقش تاثیر‌گذار و مهم اعضای این ستاد در پیگیری موارد مختلف اشاره کرد و گفت: توقعی که ما از شورا و شهرداری داریم اینکه چالش‌های پیشروی مناسب‌سازی را با تزریق اعتبار مناسب برطرف کرده و با عمل به قوانین و مقررات زمینه‌ای را فراهم کنند تا بیش از گذشته معلولان از خدمات اجتماعی بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول بیان داشت:‌ در این حوزه ما با مسئولیت سنگین دو متولی اصلی شهرداری و راه و شهر‌سازی به عنوان عضو کمیته همکاری نزدیکی را داریم و انتظار ما این است که این دو مجموعه در مناسب‌سازی ساختمان‌های عمومی یاریگر ما باشند و حتی در احداث مسکن مهر نیز قوانین و مقررات مورد نظر در این زمینه لحاظ شود.

مسئول کمیته مناسب‌سازی بهزیستی استان اردبیل افزود: اگر در احداث ساختمان‌ها از مرحله طراحی تا اجرای مقررات و موازین مناسب‌سازی رعایت شده و آسانسور و رمپ‌های اصلاح شده مورد نظر باشد معلولان ما قطعاً با مشکلات کمتر می‌توانند تردد کنند.

رضایی تصریح کرد: رمپ‌هایی با شیب هشت درصد سبب می‌شود تا معلولان و جانبازان ما حرکتی مناسب داشته باشند ولی شیب‌های تند زمینه سختی را فراهم می‌آورد تا این قشر نتواند تردد راحتی داشته باشد.

وی تعبیه سرویس‌های بهداشتی متناسب با حال و هوای جانبازان و معلولان و ضرورت آموزش مهندسان ناظر و طراح را در این زمینه ضروری اعلام کرد و ادامه داد: با همسطح‌سازی پیاده‌روها با معابر اصلی از برخی دوباره‌کاری‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.

مسئول کمیته مناسب‌سازی بهزیستی استان اردبیل ابراز داشت:‌ در احداث ساختمان‌های اداری و حتی فضای پارک‌ها باید از افزایش پله‌ها و سطوح شیب‌دار تند پرهیز شود تا معلولان و جانبازان بتوانند با ویلچرهای خود به راحتی از این فضاها استفاده کنند.

رضایی به طراحی تابلوهای پارک ویژه جانبازان اشاره کرد و  گفت: در این آرم و نشان باید نام معلولین نیز ذکر شود تا آنها نیز بتوانند از این فضاها همچون جانبازان استفاده کنند که در این باب با راهنمایی و رانندگی و شهرداری مکاتباتی را انجام دادیم و انتظار داریم در این زمینه اقدامات صورت گیرد.

این مسئول به هزینه‌کرد 200 میلیون تومانی امسال شهرداری در حوزه بهسازی و مناسب‌سازی پیاده‌روها و اماکن عمومی اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم در برنامه‌ریزی سال آینده این کار در مناطق پر‌تردد معلولان بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مسئول کمیته مناسب‌سازی بهزیستی استان اردبیل در پایان سخنان خود نقش صدا و سیما و رسانه‌ها در فرهنگ‌‌سازی مناسب در این زمینه و توجه به اصلاح برخی نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی در برخورد با معلولان را ضروری اعلام کرد و اذعان داشت: امیدواریم در این زمینه یک تعامل مثبت به وجود آید.

انتهای پیام/62001/ح/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول