اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توقف قطار مهرورزی دولت در 100 کیلومتر از راه‌های روستایی کهگیلویه

خبرگزاری فارس: علیرغم اقدامات مهم دولت‌های نهم و دهم در زمینه تکمیل راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد، اما هنوز 100 کیلومتر از راه‌های استان چشم انتظار مهرورزی دولت عدالت‌محور است.

توقف قطار مهرورزی دولت در 100 کیلومتر از راه‌های روستایی کهگیلویه

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، خدمات رسانی به روستاهای استان و خصوصاً روستاهای شهرستان کهگیلویه از هنگام پیروزی انقلاب و پایه‌گذاری جهاد سازندگی شتاب خوبی به خود گرفت و این خدمات رسانی‌ها در ابتدا با ایجاد راه‌های خاکی که بیشتر نیز بر اساس اصول مهندسی و استاندارد نبودند، آغاز شد و البته همین جاده‌های غیر استاندارد خود شاهرگ‌های حیاتی برای رساندن سایر خدمات به روستاییان شدند.

با گذر زمان و پایان جنگ، بهسازی جاده‌های روستایی هر چند به کندی اما آغاز شد و در مقطعی نیز روستاییان و جاده‌های آن‌ها به دست فراموشی سپرده شدند.

در سال‌های اخیر و خصوصاً با روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم و تفکر جهادی حاکم بر بدنه دولت و توجه خاص به روستاها و خدمات‌رسانی به آن‌ها روند مرمت و آسفالت راه‌های روستایی شتاب دو چندان گرفت به طوری که می‌توان گفت توسعه و آسفالت راه‌های روستایی در دولت کنونی با هیچ یک از دولت‌های گذشته در مقام قیاس نیست.

لطف دولت مهرورز و عدالت‌محور البته به روستاهای استان کهگیلویه خصوصاً روستاهای متعدد کهگیلویه نیز رسید و بیشتر روستاهای این شهرستان که زمانی راه آسفالته برای روستای خود را در خواب هم نمی‌دیدند از این نعمت برخوردار شدند.

اما در این میان تعدادی از روستاهای شهرستان کهگیلویه که کاملاً آماده هستند هنوز در حسرت راه آسفالته مانده‌اند.

تمام قضیه به اینجا ختم نمی‌شود بلکه مشکل و معضل اصلی این است که پروژه‌هایی که با رایزنی فراوان تا مرحله زیرسازی و قیرپاشی پیشرفت داشته‌اند به علت کمبود قیر متوقف شده‌اند و روزانه به وسیله باد و باران در معرض تخریب قرار دارند.

سید ناصر رضایی فرماندار شهرستان کهگیلویه با تأیید این مطلب ‌گفت: بیش از 100 کیلومتر راه‌های روستایی شهرستان کهگیلویه که با تلاش‌ و هزینه‌های فراوان تا مرحله زیرسازی پیشرفت داشته‌اند به دلیل کمبود قیر آسفالت نشده‌اند.

وی با بیا این موضوع که اگر این جاده‌های روستایی در اسرع وقت آسفالت و تکمیل نشوند هزینه‌های مضاعفی را در پی خواهند داشت، اظهار داشت: متأسفانه در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی به ما رسیده که این جاده‌ها در حال تخریب هستند.

سید محمدحسین نصیری‌راد رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه نیز با بیان این نکته که برای احداث هر کیلومتر راه روستایی بیش از 40 میلیون تومان هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه کمبود قیر باعث شده که بیش از 100 کیلومتر از راه‌های روستایی کهگیلویه که تا مرحله قیر پاشی و آسفالت پیشرفت داشتند، راکد بمانند.

رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه  با بیان اینکه بیش از 20 روستا از این 100 کیلومتر جاده روستایی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: تاکنون خسارات زیادی به را‌ه‌های روستایی زیرسازی شده وارد شده است.

وی از خسارت بیش از یک میلیارد تومانی به جاده‌های روستایی سخن به میان آورد و ادامه داد: اگر هر چه سریع‌تر چاره‌ای اندیشیده نشود میزان خسارات در بارش‌های بعدی نیز افزایش می‌یابد.

سید محمد موحدی رئیس شورای اسلامی طولیان در این‌باره عنوان کرد: راه روستای ما که تا مرحله زیرسازی پیشرفت داشت متأسفانه به علت تأخیر در اجرای آسفالت تقریباً از بین رفته و هیچ اثری از آن باقی نمانده است.

رجبعلی عطاران از اهالی دره خواجه از توابع بخش دیشموک نیز با بیان این‌که سال‌ها انتظار آسفالت شدن روستایشان را می‌کشیدند، گفت: با گذشت چند ماه از تکمیل زیرسازی این جاده هنوز آن را آسفالت نکرده‌اند و روز به روز بیشتر تخریب می‌شود.

با همه این اوصاف و با توجه به این‌که روستاهای مورد نظر از محروم‌ترین روستاهای شهرستان کهگیلویه هستند، انتظار می‌رود که مسئولان و متولیان امر خصوصاً استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی همت خود را برای تکمیل و آسفالت این را‌ه‌های روستایی به کار بگیرند.

قطعاً اقدام جهادی مسئولان استانی علاوه بر جلوگیری از هدر رفت بیت‌المال و برآوردن آرزوی روستاییان می‌تواند عیار خوبی برای سنجش تعهد آن‌ها و نیز توجه به مناطق محروم باشد.

=============

گزارش از قاسم خشت‌زر

=============

انتهای‌پیام/2571/م 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول