اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از فردوس گزارش می‌دهد

مسکن معلولان و چالشی به نام آب و برق

خبرگزاری فارس: مددجویان بهزیستی فردوس پس از دو سال انتظار برای خانه‌دار شدن، اکنون باید منتظر انشعابات آب و برق به واحدهای مسکونی خود باشند.

مسکن معلولان و چالشی به نام آب و برق

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، تأمین مسکن یکی از نیازهای ضروری انسان است که چنانچه این مهم محقق شود، هزینه‌های جاری مددجویان زیر پوشش بهزیستی تا حد زیادی کاهش می‌یابد چرا که بیشتر مددجویان بهزیستی در منازل استیجاری ساکن و ماهیانه نیز مبالغ زیادی بابت اجاره بها پرداخت می‌کنند.

در دولت نهم و دهم با اجرای طرح مسکن مهر، تعداد زیادی واحد مسکونی ویژه مددجویان بهزیستی فردوس احداث و بسیاری از مددجویان از مسکن مناسب برخوردار شدند.

در سال جاری نیز تعداد 65 واحد مسکونی ویژه مددجویان بهزیستی فردوس احداث و آماده واگذاری است که این تعداد واحد مسکونی هم‌اکنون در انتظار انتقال شبکه آب و برق به سر می‌برد.

*ماهیانه 240 هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنم

یکی از مددجویان بهزیستی فردوس که خود سرپرست خانوار است در این ارتباط در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار کرد: ماهیانه مبلغ 240 هزار تومان اجاره منزل پرداخت می‌کنم.

عذرا رمضانی افزود: با توجه به اینکه ماهیانه مبلغ 50 هزار تومان مستمری از بهزیستی دریافت می‌کنم، پرداخت این میزان اجاره برایم بسیار مشکل است.

وی یادآور شد: تأمین هزینه زندگی خود و دو فرزندم بسیار زیاد است که در صورت خانه‌دار شدن و رهایی از اجاره‌نشینی تحمل بار زندگی برایم سبک‌تر می‌شود.

این مددجو ادامه داد: مدت دو سال است در انتظار خانه‌دار شدن به سر می‌برم ولی هنوز واحدهای مسکونی مسکن مهر تکمیل نشده و حتی در صورت تکمیل شدن از آب و برق خبری نیست.

رمضانی تصریح کرد: یک زن سرپرست خانوار مشکلات زیادی دارد که تأمین مسکن یکی از آنها است و بهزیستی باید برای این مسئله فکر و توجه جدی داشته باشد.

*مسکن مددجویان بهزیستی فردوس کیفیت لازم را ندارد

یکی دیگر از مددجویان بهزیستی فردوس گفت: در ساخت و ساز مسکن مددجویان بهزیستی فردوس استانداردهای لازم رعایت نشده و مشکلات و معایب زیادی در این واحدها به چشم می‌خورد.

مژگان بهرامی یکی از زنان سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی فردوس به فضای بسیار محدود واحدهای مسکونی اشاره کرد و افزود: در ساخت درب و پنجره و حتی دیوارها اصول ایمنی و فنی رعایت نشده و این واحدها از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: مددجویان بهزیستی نیز باید مانند همه مردم برای مسکن مهر خود قسط پرداخت کنند پس چه دلیلی دارد که مسکن 65 متری و بی‌کیفیت تحویل مددجویان شود.

این مددجو از مسئولان خواست تا توجه بیشتری به زنان بی‌سرپرست و مددجویان بهزیستی داشته باشند و حال که قرار است منزلی به عنوان سرپناه به آنها واگذار شود، حداقل استاندارد و اصول ایمنی رعایت شود تا یک زن بی‌سرپرست به همراه فرزند خردسال خود بتواند با خیالی آسوده زندگی کند.

*فضای مسکن مددجویان بهزیستی بسیار محدود است

یکی دیگر از مددجویان بهزیستی فردوس به فضای بسیار محدود واحدهای مسکونی اشاره کرد و گفت: نقشه مناسبی برای ساخت این واحدها در نظر گرفته نشده و از نظر فنی معایب زیادی دارد.

علی دانشور اظهار کرد: بیش از 90 درصد واحدهای مسکونی بهزیستی فردوس به زنان بی‌سرپرست واگذار شده که با توجه به محدود بودن فضا و معایب موجود،‌ زنان بی‌سرپرست باید با همه مشکلات پیش رو به فکر مرمت و بهسازی این واحدها باشند.

وی تصریح کرد: در واگذاری واحدها به معلولیت افراد توجه نشده و در بعضی موارد طبقات فوقانی به معلولان واگذار شده که بدون شک یک فرد معلول نمی‌تواند پله‌ها را به راحتی طی کند و این خود یکی از معایب مسکن مددجویان بهزیستی است.

این مددجو یادآور شد: در حالی که بهزیستی فردوس از واگذاری واحدهای مسکونی به مددجویان خبر می‌دهد ولی باید بگوییم که این واحدها هنوز نیمه‌تمام و تا پایان سال تحویل نمی‌شود چرا که علاوه بر اجرای کف، سفیدکاری، روکاری و نصب در و پنجره هنوز برای اجرای شبکه آب و برق این واحدها هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

*تامین آب و برق واحدهای مسکونی بر عهده بهزیستی نیست

رئیس اداره بهزیستی فردوس نیز در ارتباط با تأمین آب و برق منازل واحدهای مسکونی مسکن مهر مددجویان این نهاد به خبرنگار فارس در فردوس اظهار کرد: از نظر قانونی مددجویان بهزیستی از پرداخت هزینه امتیاز آب و برق معاف هستند و بهزیستی نیز در تأمین آب و برق مسکن مهر معلولان مسئولیتی ندارد.

سیدحسین پارسای محبی افزود: تأمین آب و برق واحدهای مسکونی بر عهده ادارات برق و آب و فاضلاب است و در صورت احداث شبکه‌های آب و برق پیمانکار نیز متعهد است که انشعابات داخلی را انجام و واحدها را آماده تحویل دهد.

وی تصریح کرد: نقشه‌ مسکن مهر معلولان فردوس از سوی مرکز استان ارائه و مورد تائید مسکن و شهرسازی قرار گرفته و تائید نهایی آن نیز با شهرداری و در انتخاب آن نیز بهزیستی شهرستان نقشی نداشته است.

رئیس بهزیستی فردوس با قبول اینکه واحدهای مسکونی ساخته شده برای مددجویان این اداره کیفیت و استانداردهای لازم را ندارد، یادآور شد: این واحدها با توجه به توان مالی مددجویان و آورده شخصی آنان احداث شده است.

*برای تامین شبکه آب به 30 میلیون تومان اعتبار نیاز است

رئیس اداره آب و فاضلاب فردوس نیز در این ارتباط گفت: برای تأمین شبکه آب مسکن مهر مددجویان بهزیستی این شهرستان به 30 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

قاسم توکلی افزود: تأمین شبکه آب مسکن مهر مددجویان بهزیستی در اولویت‌های سال جاری قرار گرفته و مصوب شده است که بلافاصله پس از اختصاص اعتبار این پروژه اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای تامین شبکه آب مسکن مهر مددجویان بهزیستی فردوس به 1.5 کیلومتر شبکه آب نیاز است.

*برای تامین شبکه برق به 50 میلیون تومان اعتبار نیاز است

رئیس اداره برق فردوس نیز گفت: برای تأمین شبکه برق مسکن مددجویان بهزیستی به اعتباری معادل 50 میلیون تومان نیاز است که در صورت تأمین اعتبار لازم بلافاصله عملیات اجرایی پروژه آغاز می‌شود.

جواد فضلی افزود: برای تأمین شبکه برق مسکن مددجویان بهزیستی فردوس به احداث 109 متر شبکه فشار متوسط ، نصب یک دستگاه پست هوایی و 556 متر شبکه فشار ضعیف نیاز است.

وی ادامه داد: این میزان اعتبار در اعتبارات تملک دارایی سال جاری درخواست شده که در صورت تأمین اعتبار پس از آماده‌سازی معابر نیز پروژه برق‌رسانی به واحدهای مسکونی آغاز می‌شود.

* تعداد 2 هزار مسکن برای مددجویان بهزیستی در حال ساخت است

مدیرعامل تعاونی مسکن مهر معلولان خراسان‌جنوبی نیز در این ارتباط به خبرنگار فارس در فردوس اظهار کرد: هم‌ اکنون تعداد 2 هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان بهزیستی خراسان‌جنوبی در حال ساخت است.

حسن عباسی یادآور شد: برای احداث واحدهای مسکونی معلولان نقشه‌های 64 متری از طریق بنیاد مسکن ارائه شده و تعاونی امکان تغییر آن را ندارد.

وی تصریح کرد: قبل از اجرای پروژه با مددجویان بهزیستی فردوس مذاکره شد تا چنانچه آنها آورده شخصی خود را افزایش دهند واحدهای بزرگتری احداث شود ولی آنها عنوان کردند که امکان پرداخت آورده بیشتر را ندارند.

انتهای پیام/69007/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول