اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اداره تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی:

علنی نبودن مذاکرات کمیسیون‌های مجلس برخلاف قانون شفاف‌سازی است

خبرگزاری فارس: مدیر اداره تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: علنی نبودن مذاکرات کمیسیون‌های مجلس در مورد بررسی طرح‌ها و لوایح خطرناک و برخلاف قانون شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

علنی نبودن مذاکرات کمیسیون‌های مجلس برخلاف قانون شفاف‌سازی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی اسلامی‌پناه در نشست علمی بررسی اصل 85 قانون اساسی و قوانین آزمایشی در ایران در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، اظهار کرد: قانونگذار می‌تواند قوانینی را بنویسد و به صورت موقت اجرا کند حتی بعد از انقضای مدت قوانین با تصمیم مجلس شورای اسلامی همان قانون تمدید و یا دائمی می‌شود در این مورد اصل 85 قانون اساسی به قانون‌گذار مجوز داده است.

وی افزود: قوه مقننه در یک فرآیند صد ساله به فکر افتاد که گاهی اوقات قانون‌های موقت بنویسد اما به طوری که اعتبار موقت بودن قانون از بین نرود یعنی هم قانون باشد و هم موقت باشد و پس از انقضای مدت حق داشته باشد با یک بلی یا خیر این قانون را دائمی کند به عبارتی مستلزم بررسی مجدد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نباشد به همین سبب قوانین آزمایشی به وجود آمد.

اسلامی‌پناه ادامه داد: این قوانین به اصل 85 معروف است اما از چنان ویژگی برخوردار است که پس از گذشت مهلت موقت پنج ساله، قانونگذار مجبور نیست دوباره آن را در صحن علنی مجلس بررسی کند بلکه با یک تصویب آن‌ها را دائمی می‌کند.

مدیر اداره تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون‌های موقت غیر آزمایشی توسط مجلس و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود اما قانون‌های موقت آزمایشی را لزوما مجلس باید به یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس واگذار کند؛ این در حالی است که مجلس شورای اسلامی 290 نفر نماینده دارد که به گروه‌های تخصصی کوچکتر به نام کمیسیون تقسیم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس به صورت ضروری موظف هستند بر اساس تجربه و مدارک تحصیلی که دارند در یکی از این کمیسیون‌ها قرار بگیرند اما اگر هیچ تجربه و تخصصی نداشتند بر اساس علاقه‌مندی در یکی از کمیسیون‌های مجلس عضو می‌شوند و در نهایت به عنوان قدرت فکری مجلس در عرصه‌های مختلف وارد عمل می‌شوند.

اسلامی‌پناه یادآور شد: هر طرحی که وارد مجلس می‌شود، نخست برای بررسی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌شود البته به غیر از طرح‌ها و لوایحی که دارای دو یا سه فوریتی است در چنین مواردی اول کلیات طرح تصویب می‌شود سپس اصل طرح در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و نیازی به بررسی توسط کمیسیون‌ها نیست.

مدیر اداره تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون‌ها از نظر تاثیر بر طرح‌ها و لوایح به سه دسته تقسیم می‌شود، گفت: در برخی قوانین کمیسیون‌ها نقش ندارند مانند طرح‌های دو و سه  فوریتی که اساسا همه نمایندگان مجلس در وضع آن قوانین نقش دارند؛ اما برخی طرح‌ها و لوایح فقط باید از طریق کمیسیون‌ها بررسی شود مانند قوانین آزمایشی؛ برخی طرح‌ها و لوایح نیز با همکاری مشترک کمیسیون‌ها و مجلس تصویب می‌شود که آن را یک فوریتی می‌نامیم.

وی اظهار کرد: امروز در حالی که مردم دوست دارند دسترسی آزاد به اطلاعات و اخبار مجلس داشته باشند بسیار خطرناک است که مذاکرات کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی به صورت علنی نیست.

اسلامی‌پناه تصریح کرد: اصل بر این است که هر نماینده در وضع قانون دخیل باشد و در اصل 85 قانون اساسی نیز آمده که سمت نمایندگی قائم به شخص است و نماینده نمی‌تواند کار قانونگذاری را به دیگری واگذار کند.

وی اظهار کرد: اما گاهی وضعیت اقتضا می‌کند که قوانین موقت و آزمایشی توسط کمیسیون‌ها وضع شود به همین سبب عده‌ای با این موضوع موافق نیستند و عقیده دارند که این امر برخلاف اصل قائم به شخص بودن نمایندگان است همچنین از خرد جمعی نمایندگان نیز استفاده نشده و رسانه‌ها نیز آن‌طور که اخبار صحن علنی مجلس را پوشش می‌دهند اخبار کمیسیون‌ها را نمی‌توانند پوشش دهند.

مدیر اداره تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی افزود: مشروح تمام مذاکرات و قوانینی که از سال 1285 تاکنون در مجلس شورای اسلامی وضع شده است به صورت اسناد در مجلس ثبت و بایگانی شده است.

انتهای پیام/70008/ر20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول