اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

علل استعفای معاونان وزارت خارجه

خبرگزاری فارس: کمال خرازی و دکتر صادقی تهرانی معاونان مستعفی وزارت امور خارجه تاکید کردند شیوه مدیریت در این وزارتخانه بطور فردی انجام می شده و در بسیاری از امور ضوابط اسلامی بکار گرفته نشده است .

علل استعفای معاونان وزارت خارجه

رخدادهای 25 اسفند 1358

چکیده

  • امام خمینی طی نامه ای دستور رسیدگی کامل به وضع خانواده های شهدای انقلاب و همچنین آسیب دیدگان و معلولین را صادر کرده و خواستار تاسیس سازمانی در این زمینه شدند .
  • آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور از نحوه برگزاری انتخابات ابراز رضایت کرد .
  • معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور: کاندیداها کم و بیش توانسته بودند تا روز چهارشنبه خویشتن را حفظ کرده از برخورد شدید با رقبای خودشان خودداری کنند اما متاسفانه نتوانستند روز انتخابات ضوابط را آنطور که شاید و باید رعایت بکنند و حالت سلامت را برای روز اخذ رای حفظ بکنند .
  • اولین فرماندار نظامی قم در رژیم شاه در دادگاه تجدید نظر محکوم به اعدام شد و این حکم امروز به مرحله اجرا درآمد .
  • سازمان مجاهدین خلق [منافقین] طی نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار تجدید انتخابات تهران شدند . در بخشی از این نامه آمده است : نظر به کثرت تقلبات گوناگون به استناد مغایرت رای مردم با نظر سنجی های صورت گرفته خواستار تجدید انتخابات تهران هستیم !
  • ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای به آشوبگران حوادث اخیر سنندج هشدار داد در صورتی که مراقب اعمال خود نباشند با عواقب وخیم این اقدامات روبرو خواهند شد .
  • کمال خرازی و دکتر صادقی تهرانی معاونان مستعفی وزارت امور خارجه تاکید کردند شیوه مدیریت در وزارت امور خارجه به طور فردی انجام می شده و در بسیاری از امور ضوابط اسلامی به کار گرفته نشده است .
  • داریوش فروهر وزیر مشاور و عضو هیئت ویژه کردستان که از اولین روزهای پیروزی انقلاب از اعضای هیئت دولت موقت بوده است پس از 13 ماه فعالیت امروز استعفای خود را تقدیم امام کرد .
رهبر انقلاب فرمان تشکیل بنیاد شهید را صادر کردند

امام خمینی طی نامه ای دستور رسیدگی کامل به وضع خانواده های شهدای انقلاب و همچنین آسیب دیدگان و معلولین را صادر کرده و خواستار تاسیس سازمانی در این زمینه شدند . در بخشی از حکم امام که خطاب به مهدی کروبی صادر شده آمده است : باید رسیدگی کامل به خانواده شهدا و آسیب دیدکان و معلولین در این راه چه در حال انقلاب و چه قبل و چه بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود .

رهبر انقلاب در این حکم مواردی را برای اجرا توسط بنیاد شهید خاطر نشان کردند ، از جمله این موارد عبارت است :

1- خانواده شهدا در مدارس و دانشگاهها باید با تسهیلات مقتضی وارد شوند .

2- مسکن ، زمین ، وسائل زندگی و سایر مایحتاج زندگی آنان تامین شود .

3- خانواده شهدا و معلولین در استخدام دولتی باید اولویت داشته باشند .

4- بیمه درمانی و استفاده از کارت های ویژه خرید دارو برای این اقشار مدنظر قرار گیرد .

5- قرار دادن حقوق رسمی به معلولین و خانواده شهدا

6- پیگیری معالجه جانبازان (1)

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] طی نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار تجدید انتخابات تهران شدند . در بخشی از این نامه آمده است : نظر به کثرت تقلبات گوناگون به استناد مغایرت رای مردم با نظر سنجی های صورت گرفته خواستار تجدید انتخابات تهران هستیم !
انتخابات در مجموع خوب برگزار شد

آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور از نحوه برگزاری انتخابات ابراز رضایت کرد و گفت : البته بعضی نارسایی های وجود داشت که قسمتی از آن به علت بی سوادی عده ای از رای دهندگان بود زیر آنها نمی توانستند شخصا اسامی کاندیداهای خود را در اوراق بنویسند و یا اصولا نمی دانستند به چه کسی رای بدهند و در نتیجه با اصرار به متصدیان صندوق ها مراجعه و از آنها می خواستند که خودشان تعدادی را برایشان انتخاب و در ورقه آن ها بنویسند که در پاره ای از موارد متصدیان صندوق از این کار سرباز می زدند . (2)

کاندیداها یی که نتوانستند تا آخر صبوری کنند

مهندس مصطفی میر سلیم معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور و سرپرست شهربانی کل کشور در گفت و گویی اعلام کرد : کاندیداها کم و بیش توانسته بودند تا روز چهارشنبه خویشتن را حفظ کرده از برخورد شدید با رقبای خودشان خودداری کنند اما متاسفانه نتوانستند روز انتخابات ضوابط را آنطور که شاید و باید رعایت بکنند و حالت سلامت را برای روز اخذ رای حفظ بکنند . (3)

اولین فرماندار نظامی قم اعدام شد

اولین فرماندار نظامی قم در رژیم شاه در دادگاه تجدید نظر محکوم به اعدام شد و این حکم امروز به مرحله اجرا درآمد . سرلشکر کمال نظامی نخستین فرماندار نظامی قم در دادگاه بدوی محاکمه و به حبس طویل المدت محکوم شده بود که در پی اصرار خانواده وی به تجدید نظر در حکم صادر شده این پرونده در دادگاه قم مجددا بررسی و نامبرده با بررسی مدارک جدیدی که از جنایات وی بدست آمد به اعدام محکوم شد .  (4)

مجاهدین خلق [ منافقین] خواستار تجدید انتخابات تهران شدند

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] طی نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار تجدید انتخابات تهران شدند . در بخشی از این نامه آمده است : نظر به کثرت تقلبات گوناگون به استناد مغایرت رای مردم با نظر سنجی های صورت گرفته خواستار تجدید انتخابات تهران هستیم ! در بخش دیگری از این نامه توصیه شده است : شمارش آرا باید از طرق اطمینان بخش تری از جمله کامپیوتر صورت گیرد .  (5)

هشدار ستاد مشترک درباره حوادث اخیر سنندج

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای به آشوبگران حوادث اخیر سنندج هشدار داد در صورتی که مراقب اعمال خود نباشند با عواقب وخیم این اقدامات روبرو خواهند شد . گفتنی است گروهی از افراد مسلح و آشوبگر در سنندج شبانه اقدام به دستگیری و زندانی کردن گروهی از مردم این منطقه کرده اند ، در میان دستگیر شدگان تعدادی نظامی نیز وجود دارند . (6)

مهندس مصطفی میر سلیم معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور و سرپرست شهربانی کل کشور در گفت و گویی اعلام کرد : کاندیداها کم و بیش توانسته بودند تا روز چهارشنبه خویشتن را حفظ کرده از برخورد شدید با رقبای خودشان خودداری کنند اما متاسفانه نتوانستند روز انتخابات ضوابط را آنطور که شاید و باید رعایت بکنند و حالت سلامت را برای روز اخذ رای حفظ بکنند .
علل استعفای معاونان وزارت خارجه اعلام شد

دو تن از معاونان وزارت امور خارجه که در تاریخ 18 اسفند طی نامه مشترکی استعفای خود را اعلام کرده بودند علل استعفای خود را توضیح دادند . کمال خرازی و دکتر صادقی تهرانی تاکید کردند شیوه مدیریت در وزارت امور خارجه بطور فردی انجام میشده و در بسیاری از امور ضوابط اسلامی بکار گرفته نشده است . صادق قطب زاده وزیر خارجه نیز اعلام کرد استعفای معاونان این وزارتخانه را پذیرفته است ، وی همچنین این خبر که در شورای انقلاب با این استعفا مخالفت کرده است تکذیب کرد . (7)

فروهر استعفا کرد

داریوش فروهر وزیر مشاور و عضو هیئت ویژه کردستان که از اولین روزهای پیروزی انقلاب از اعضای هیئت دولت موقت بوده است پس از 13 ماه فعالیت امروز استعفای خود را تقدیم امام کرد . گفته می شود فروهر در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی استعفا داده است . (8)

شورای انقلاب اوائل خرداد منحل می شود

دکتر باهنر عضو شورای انقلاب در گفت و گویی اعلام کرد : شورای انقلاب پس از تشکیل مجلس عملا وظیفه اش تمام می شود و رئیس جمهوری هیئت وزیران و مجلس شورای اسلامی از آن پس کشور را اداره خواهند کرد . وی ادامه داد : شاید بتوانیم نتایج انتخابات نخستین مجلس شورای جمهوری اسلامی را حدود 25 فروردین برآورد کنیم و تا نمایندگان جمع بشوند اواخر فروردین خواهد بود .(9)

شورای انقلاب خواستار تجدید نظر در قیمت گاز صادراتی به شوروی شد

شورای انقلاب در جلسه اخیر خود به ریاست بنی صدر خواستار تجدید نظر در قیمت گاز صادراتی به شوروی شد . علی اکبر معین فر وزیر نفت و عضو شورای انقلاب در زمینه فروش گاز به شوروی گفت : ما فعلا مذاکره با هیئت شوروی را قطع کرده ایم زیرا قیمت پیشنهادی ما حدود سی تا 40 درصد بیش از قیمت پیشنهادی هیئت شوروی است لذا ما پیشنهاد آنها را نپذیرفتیم . وی گفت : ما تصمیم داریم در صورتی که پیشنهاد ما مورد موافقت شوروی قرار نگیرد گاز را بسوزانیم ولی صادر نکنیم که این تصمیم مورد تائید شورای انقلاب نیز قرار گرفته است . (10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 26 اسفند 1358 ، صفحه 10

2- اطلاعات ، 25 اسفند 1358 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 25 اسفند 1358 ، صفحه 2

4-  اطلاعات ، 26 اسفند 1358 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 26 اسفند 1358 ، صفحه 12

6-  بامداد ، 25 اسفند 1358 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 25 اسفند 1358 ، صفحه 2

8-  اطلاعات ، 26 اسفند 1358 ، صفحه 2

9- بامداد ، 25 اسفند 1358 ، صفحه 12

10- بامداد ، 25 اسفند 1358 ، صفحه 10

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول