اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز در سرزمین طلای سرخ

رضایی: بیش از 47000 مسافر از جاذبه‌های تاریخی قاینات دیدن کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: از آغاز سفرهای نوروزی تاکنون 47 هزار و 35 مسافر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی قاینات بازدید کردند.

رضایی: بیش از 47000 مسافر از جاذبه‌های تاریخی قاینات دیدن کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد‌رضا رضایی عصر امروز در بازدید از آثار تاریخی قاین اظهار کرد: سه جاذبه گردشگری قاین شامل آرامگاه بوذر جمهر، بقاع متبرکه و مسجد جامع بیشترین بازدیدکننده را داشته است.

 آرامگاه بوذر‌جمهر قاین 34 هزار مسافر دارد

 وی ادامه داد: آرامگاه بوذر‌جمهر قاین تعداد 34 هزار و 315 مسافر و همچنین مسجد جامع قاین 4 هزار و 985 بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است.  

همچنین غار خونیک این روزها میزبان مسافران زیادی است.

به استناد شواهد و یافته‌های باستان‌شناسی، سابقه استقرار در غار خونیک واقع در 18 کیلومتری جنوب قاین به 12 تا 20 هزار سال پیش می‌رسد همچنین یافته‌های باستان‌شناسی از محوطه جعفرآباد افین نشانگر تعلق این محوطه به دوران نوسنگی است.

قاین در دوره اسلامی بزرگ‌ترین شهر قهستان بوده و اهمیت تجاری و اقتصادی قاین به این شهر در دوره اسلامی دارای بارویی با دروازه‌های مختلف بوده و خندقی بر گرداگرد آن احاطه داشته که هنوز بخش اندکی از بقایای این خندق باقی است.

مسجد جامع قاینات

 مسجد جامع قاین شاید زیباترین مسجد خراسان‌جنوبی است که همه ساله مسافران زیادی را پذیرا است.

به استناد کتیبه موجود در دیوان مسجد جامع این بنا در سال 796 ه.ق به دستور امیر جمشید قارنی ساخته شده بنابراین مسجد جامع قاین از آثار ساخته شده در اواخر دوره ایلخانی و اوایل دوره تیموری است.

این اثر دارای اجزایی از قبیل صحن، ایوان، شبستان‌های طرفین ایوان، حجره‌ها، درب ورودی، پایاب و ساعت آفتابی است.

شاخص‌ترین عنصر معماری مسجد جامع قاین ایوان آن بوده و عمده تزئینات به کار رفته در این بنا شامل آجرکاری‌های پیشانی ایوان، نقاشی‌های سطوح داخلی ایوان و تزئینات به کار رفته در محراب‌های دوگانه آن است.

انتهای پیام/69015/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول