اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ارتباط آیت الله با حزب برانداز!

خبرگزاری فارس: آیت الله خلخالی در بخشی از پاسخ خود به آیت الله قمی به ارتباط وی با حزب جمهوری خلق مسلمان اشاره کرده و آورده است : ملت ایران به رهبری امام خمینی پیروزی چشمگیری به دست آورده و شما حاضرید به هر قیمتی که شده به این انقلاب ضربه زده و با ضد انقلاب همکاری نمائید .

ارتباط آیت الله با حزب برانداز!

رخدادهای 26 اسفند 1358

چکیده

  • دادستان کل انقلاب طی اطلاعیه ای اعلام کرد که تقاضای استعفای خود را به حضور امام خمینی تقدیم داشته است . امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی استعفای آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی ایران را نپذیرفتند .
  • بنی صدر که به منظور رسیدگی به مشکلات مردم لنگرود به این شهر سفر کرده است بر لزوم تقویت دستگاه قضایی تاکید کرد .
  • سازمان چریک های فدایی خلق طی اطلاعیه ای به آن چه اعمال نفوذ گسترده و تقلب در انتخابات مجلس شورای ملی خواند اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به تخلفات انتخاباتی شد.
  • حافظ اسد رئیس جمهور سوریه اعلام کرد در جنگ آینده با اسرائیل یک میلیون سرباز وارد جنگ خواهد کرد .
  • در پی پاسخ شدید آیت الله خلخالی به اظهارات آیت الله قمی از علمای مشهد گروهی از مردم و علمای این شهر در تجمعاتی به آیت الله خلخالی اعتراض کردند .
  • آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور طی حکمی تیمسار ظهیرنژاد را به سمت فرمانده ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد .
امام  استعفای دادستان کل را نپذیرفتند

دادستان کل انقلاب طی اطلاعیه ای اعلام کرد که تقاضای استعفای خود را به حضور امام خمینی تقدیم داشته است . آیت الله قدوسی در این اطلاعیه از مردم درخواست کرد که تا ابلاغ اوامر امام در این زمینه از مراجعه به وی خودداری کنند . (1)

امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی استعفای آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی ایران را نپذیرفتند . در اطلاعیه دفتر امام خمینی که به همین منظور منتشر شد آمده است : حضرت امام دستور فرمودند که ایشان چون گذشته مورد تائید اینجانب می باشند و به کار خود در دادستانی انقلاب اسلامی ادامه دهند .  (2)

 

آیت الله خلخالی در پاسخ به اظهارات آیت الله قمی که جمهوری اسلامی را به شدت متهم کرده بود، در اطلاعیه ای خاطر نشان کرد : آیا زنای محصنه حد شرعی ندارد و فرماندهان دژخیم که دستور کشتار های دسته جمعی را در زمان رژیم سابق صادر کرده اند نباید به اعدام محکوم شوند و اگر از ثروت بیکران این ملت غارت شده و برای خود ، زن و فرزندانشان میلیونها تومان و دلار در بانک های داخل و خارج اندوخته کرده اند باید این اموال در دستان آنان بماند ؟

 

بنی صدر : راهی جز تقویت دستگاه قضایی نداریم

بنی صدر که به منظور رسیدگی به مشکلات مردم لنگرود به این شهر سفر کرده است بر لزوم تقویت دستگاه قضایی تاکید کرد . وی گفت : برای اینکه امنیت قضایی در کشور به وجود بیاید باید قضات بتوانند در آزادی و امنیت به کار خودشان مشغول باشند . بنی صدر اظهار داشت : همه شما می دانید که قانون اساسی که به آن رای دادید برای این بود که کشور ما بتواند امنیت داشته باشد و ما بتوانیم مقدمات پیشرفت صحیح ایران را فراهم بکنیم .

گفتنی است تعدادی از قضات شهرستان لنگرود که توسط فرمانداری این شهر دستگیر شده بودند با دستور بنی صدر رئیس جمهور آزاد شدند . (3)

اعتراض چریک های فدایی خلق به انتخابات ؛ تقلب شده است !

سازمان چریک های فدایی خلق طی اطلاعیه ای به آن چه اعمال نفوذ گسترده و تقلب در انتخابات مجلس شورای ملی خواند اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به تخلفات انتخاباتی شد. (4) گفتنی است در جریان برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی تعدادی از اعضای چریک های فدایی خلق که تصمیم داشتند با شناسنامه افراد مرده رای دهند دستگیر شده اند . این سازمان به همراه مجاهدین خلق [منافقین] متهم به تخلفات فراوان در جریان انتخابات هستند . (5)

آمادگی سوریه برای جنگ با اسرائیل

حافظ اسد رئیس جمهور سوریه اعلام کرد در جنگ آینده با اسرائیل یک میلیون سرباز وارد جنگ خواهد کرد . وی گفت : سوریه خود را آماده کرده است که یک تنه با اسرائیل بجنگد و از آرمان اعراب دفاع کند . اسد سازمان جاسوسی آمریکا سیا را متهم کرد که می کوشد در این اوضاع حساس در سوریه ایجاد آشوب و ناامنی کند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : آمریکا امتناع سوریه از پذیرش مفاد قرارداد کمپ دیوید را جرم نابخشودنی سوریه می داند و از این رو در تلاش است که ما را به خاطر این جرم مجازات کند ولی مادام که خون در رگ های ما جریان دارد این اجازه را نخواهیم داد که در صفوف ما رخنه شود . (6)

اعتراض گروهی از مردم مشهد به آیت الله خلخالی

در پی پاسخ شدید آیت الله خلخالی به اظهارات آیت الله قمی از علمای مشهد گروهی از مردم و علمای این شهر در تجمعاتی به آیت الله خلخالی اعتراض کردند . (7)

آیت الله قمی چه گفته بود ؟!

آیت الله طباطبایی قمی که هفته گذشته برای عیادت از امام به تهران آمده بود طی اظهاراتی گفته است : من مدتها است که از وضع کشور و جریاناتی که در این مملکت انجام می گیرد بسیار ناراحتم ، برای اینکه ما توقعمان این بود که در جمهوری اسلامی احکام اسلام بر طبق مقررات اسلامی انجام بشود ، ولی متاسفانه تمام قوانین دارد برخلاف انجام می شود ، محاکماتی که انجام می شود خیلی از آنها بر خلاف موازین اسلامی است ، از کشتار و زندان و مصادره اموال که به قدری کثیف انجام می شود که واقعا نمی شود توصیف کرد ، افرادی بنام جهاد سازندگی وارد امور کشور شده اند و غصب و ظلم را از حد گذرانده اند ، دیگر اصلا قابل توصیف نیست .  (8)

حافظ اسد رئیس جمهور سوریه اعلام کرد در جنگ آینده با اسرائیل یک میلیون سرباز وارد جنگ خواهد کرد . وی گفت : سوریه خود را آماده کرده است که یک تنه با اسرائیل بجنگد و از آرمان اعراب دفاع کند . اسد سازمان جاسوسی آمریکا سیا را متهم کرد که می کوشد در این اوضاع حساس در سوریه ایجاد آشوب و ناامنی کند .
پاسخی که گروهی را عصبانی کرد !

آیت الله خلخالی در پاسخ به این اظهارات در اطلاعیه ای خاطر نشان کرده است : آیا زنای محصنه حد شرعی ندارد و فرماندهان دژخیم که دستور کشتار های دسته جمعی را در زمان رژیم سابق صادر کرده اند نباید به اعدام محکوم شوند و اگر از ثروت بیکران این ملت غارت شده و برای خود ، زن و فرزندانشان میلیونها تومان و دلار در بانک های داخل و خارج اندوخته کرده اند باید این اموال در دستان آنان بماند ؟ همه این اقدامات در دادگاه انقلاب اسلامی بر طبق موازین قرآن ، سنت و احادیث انجام گرفته و امام امت و مراجع مسئول دیگر به آنها صحه گذاشته اند .

ارتباط آیت الله با حزب برانداز!

آیت الله خلخالی همچنین در بخش دیگری از پاسخ خود به آیت الله قمی به ارتباط وی با حزب جمهوری خلق مسلمان اشاره کرده و آورده است : ملت ایران به رهبری امام خمینی پیروزی چشمگیری به دست آورده و شما حاضرید به هر قیمتی که شده به این انقلاب ضربه زده و با ضد انقلاب همکاری نمائید . (9)

ظهیر نژاد فرمانده ژاندارمری شد

آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور طی حکمی تیمسار ظهیرنژاد را به سمت فرمانده ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد .(10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 26 اسفند 1358 ، صفحه 11

2- بامداد ، 27 اسفند 1358 ، صفحه 1

3- جمهوری اسلامی ، 26 اسفند 1358 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 26 اسفند 1358 ، صفحه 12

5- جمهوری اسلامی ، 25 اسفند 1358 ، صفحه 7

6- اطلاعات ، 26 اسفند 1358 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 26 اسفند 1358 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 20 اسفند 1358 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 25 اسفند 1358 ، صفحه 2

10- جمهوری اسلامی ، 26 اسفند 1358 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول