اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

موسوی خوئینی‌ها و شهادت استاد مطهری

بخشی از مبارزان انقلاب عنوان می کنند که شهید مطهری معتقد بود منبرهای موسوی‌خوئینی‌ها گروه فرقان را پرورش داده است. حجت الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز و از مبارزین پیش از انقلاب هم در اظهاراتی صریح تر عنوان کرده است که شهید مطهری حتی گفته که خوئینی ها مارکسیست شده است.

موسوی خوئینی‌ها و شهادت استاد مطهری

رخدادهای 11 اردیبهشت 1359

چکیده

  • بنی صدر رئیس جمهور : ایادی دشمن تهدید کرده اند اگر ما توطئه گران را آزاد نکنیم آنها سفارت ما را در لندن منفجر خواهند کرد باید بگویم ما آماده ایم شهادت برادران خود را در انگلیس بپذیریم ولی تسلیم خواست های توطئه گران نخواهیم شد .
  • دیگ گریگوری مبارز سیاهپوست آمریکایی صبح امروز به حضور امام خمینی رسید . وی در این دیدار گفت :  امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران فقط به ایران تعلق ندارند بلکه امام یک شخصیت جهانی هستند و انقلاب اسلامی ایران نیز انقلابی است که تعلق به تمام جهان دارد .
  • موسوی خوئینی ها در مراسم روز کارگر با اشاره به توطئه های آمریکا خطاب به کارگران اظهار داشت : آمریکا دشمن شماره یک ما است و امروز تمام تفنگ ها و تمام قلمها به سوی آمریکا باید باشد .
  • ساعت دو بامداد امروز ارتش عراق با تانک و توپخانه سنگین منطقه مرزی قصر شیرین را مورد حمله قرار داد . بر اساس گزارش های رسیده این حمله که با آتش متقابل نیروهای مرزی ایران رو به رو شد دو ساعت به طول کشید .
بنی صدر فاش کرد : توطئه برای اضمحلال کشور توسط گروه های داخلی

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور امروز طی سفری به اصفهان در جمع کارگران این شهر سخنرانی کرده و اظهار داشت : وقتی من به خوزستان می رفتم گمان نمی رفت که دشمنان استقلال و موجودیت مستقل مردم ما چنین خواب آشفته ای را برای وطن ما دیده باشند ، در خوزستان اطلاعاتی رسید که یک توطئه وسیع برای از بین بردن حکومت چیده اند ، وقتی به تهران بازگشتم ، اطلاعات بیشتری از ابعاد وسیع این توطئه بر ما معلوم شد .

وی ادامه داد : معلوم شد یک شبکه وسیع در همه جای کشور مقدمات اضمحلال حکومت را فراهم می آورند ، پس از آنکه توطئه نظامی آمریکا با شکست مواجه شد و سربازان و پاسداران دلیر ما توطئه کردستان را با جانبازی ، شهامت و شجاعت بی نظیرشان درهم شکستند، پس از آنکه ما بخواست خدا و همکاری مردم آرامش را حفظ کردیم عناصری از توطئه گران دستگیر شدند .

دیگ گریگوری مبارز سیاهپوست آمریکایی صبح امروز به حضور امام خمینی رسید . گریگوری اظهار داشت : امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران فقط به ایران تعلق ندارند بلکه امام یک شخصیت جهانی هستند و انقلاب اسلامی ایران نیز انقلابی است که تعلق به تمام جهان دارد . وی ادامه داد : امام خمینی  و انقلاب اسلامی ایران ترس مقابله با مستکبرین را از قلب مردم محروم جهان زدوده است و به آنها شهامت و شجاعت داده است که بتوانند در این انقلاب جهانی شریک باشند .

اطلاعاتی که عرفات در اختیار بنی صدر قرار داد

بنی صدر در ادامه با اشاره به اطلاعاتی که از سوی عرفات در اختیار وی قرار گرفته است گفت : این اطلاعات موید و هم جهت با دیگر اطلاعاتی است که در اختیار ما است و نشان می دهد که آمریکا درصدد است تا برنامه های نظامی خود را در ایران ادامه داده و با فراهم کردن یک محیط آزاد برای متحدان خود در کشور عملیات ترور و وحشت را در شهرهای مختلف هدایت کند .

تا وقتی از رهبر کشور اطاعت شود دشمن هیچ کاری نمی تواند بکند

بنی صدر همچنین گفت : مردم ما میدانند که در روزهای سختی که دشمن برای آنها به وجود آورده است باید انسجام امور بیشتر باشد و رهبری کشور در سازمان های مسلح و امنیتی خود حاکمیت وسیع پیدا کند ، تا این نیروها از یک رهبری قوی پیروی کنند و تمام توطئه های دشمن را در هم شکنند ، تا وقتی که این ملت از رهبری خود حمایت می کنند دشمن بداند هیچ کاری نمی تواند بکند .

آماده شهادت برادران خود در لندن هستیم

وی به تسخیر سفارت ایران در انگلیس نیز اشاره ای کرده و اظهار داشت : ایادی دشمن سفارت ما در انگلیس را اشغال و 20 نفر را به گروگان گرفته اند ، آنها تهدید کرده اند اگر ما توطئه گران را آزاد نکنیم آنها سفارت ما را منفجر خواهند کرد باید بگویم این ملت بهای سنگینی داده و هیچ مسئله ای در اراده ما تاثیر نمی گذارد ، بنابر این ما آماده ایم شهادت برادران خود را در انگلیس بپذیریم ولی تسلیم خواست های آنها نخواهیم شد . (1)

مبارز سیاهپوستی که به حضور امام رسید

دیگ گریگوری مبارز سیاهپوست آمریکایی صبح امروز به حضور امام خمینی رسید . در این دیدار امام خمینی فرمودند :  تمام مستضعفین جهان باید برای مقابله با طبقه مستکبر قیام کنند ، رهبر انقلاب آرزو کردند که مستضعفین آمریکا نیز در این قیام شریک باشند.

بنی صدر با اشاره به اطلاعاتی که از سوی عرفات در اختیار وی قرار گرفته است گفت : این اطلاعات موید و هم جهت با دیگر اطلاعاتی است که در اختیار ما است و نشان می دهد که آمریکا درصدد است تا برنامه های نظامی خود را در ایران ادامه داده و با فراهم کردن یک محیط آزاد برای متحدان خود در کشور عملیات ترور و وحشت را در شهرهای مختلف هدایت کند .

گریگوری نیز اظهار داشت : امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران فقط به ایران تعلق ندارند بلکه امام یک شخصیت جهانی هستند و انقلاب اسلامی ایران نیز انقلابی است که تعلق به تمام جهان دارد . وی ادامه داد : امام خمینی  و انقلاب اسلامی ایران ترس مقابله با مستکبرین را از قلب مردم محروم جهان زدوده است و به آنها شهامت و شجاعت داده است که بتوانند در این انقلاب جهانی شریک باشند . (2)

مراسم بزرگداشت روزکارگر برگزار شد

به مناسبت روز جهانی کارگر مراسمی از سوی کارگران سراسر کشور برگزار شد .صدها هزار تن از کارگران واحدهای صنعتی و تولیدی و دیگر سازمان ها در صفوف منظم از مسیرهای نه گانه در حالیکه پلاکاردهایی مبنی بر پشتیبانی از جمهوری اسلامی حمل می کردند به سوی لانه جاسوسی حرکت کردند .

در این پلاکاردها نوشته شده بود : آمریکا ، آمریکا این آخرین پیام است ، ارتش 20 ملیونی آماده قیام است ، همه با هم سرتا سر ایران را گورستان تفنگداران آمریکایی جنایتکار می کنیم و کارگران با تولید بیشتر خود امپریالیسم جهانخوار را  به زانو در می آورند .

شناخت ضد انقلاب جز با شناخت خط امام میسر نیست

موسوی خوئینی ها در این مراسم با اشاره به توطئه های آمریکا خطاب به کارگران اظهار داشت : بر شما واجب است که خط انقلاب و خط ضد انقلاب را دقیقا بشناسید و شناخت نیروهای انقلاب با شعار آنان نیست و همینطور شناخت عوامل مزدور ضد انقلاب با شعار آنان نیست. وی افزود : امروز در ایران ممکن نیست کسی بتواند شعار ضد انقلابی سر دهد ، لذا شناخت ضد انقلاب آمریکایی ممکن نیست مگر با شناخت [امام] خمینی . یعنی خط انقلاب که همان خط امام خمینی است .

خوئینی ها در مسجد «جوستان» علیه شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید مفتح سخن می گفت و به دلیل آنکه شهید مطهری و شهید مفتح در دانشگاه تدریس می کردند، حتی آیه «یصدون عن سبیل الله» را بر آنها تطبیق می کرد .

گودرزی، از عناصر مطرح گروهک فرقان، هم به مسجد جوستان رفت و آمد داشت و به گفته مبارزان انقلابی سخت تحت تاثیر سخنان  موسوی خوئینی ها بود.

وی ادامه داد : آمریکا دشمن شماره یک ما است و امروز تمام تفنگ ها و تمام قلمها به سوی آمریکا باید باشد .

چرا استاد مطهری را شهید کردند ؟!

موسوی خوئینی ها در ادامه با اشاره به سالگرد ترور استاد شهید مطهری اظهار داشت : میبینیم استاد بزرگوار مطهری را به شهادت می رسانند و کسی را میکشند که امام فرموده است «من فرزند عزیزی را از دست داده ام» ، میبینیم با کشتار مطهری ها ، ضربه را بر امام وارد می کنند ، یعنی خط امام آنچنان ایجاد خطر برای دشمنان می کند که هرجا با ترور فرزندان و شاگردان امام می خواهند این خط را با شکست مواجه کنند . (3)

عراق چند نقطه مرزی ایران را با توپخانه زیر آتش گرفت

ساعت دو بامداد امروز ارتش عراق با تانک و توپخانه سنگین منطقه مرزی قصر شیرین را مورد حمله قرار داد .بر اساس گزارش های رسیده این حمله که با آتش متقابل نیروهای مرزی ایران رو به رو شد دو ساعت به طول کشید . همچنین از ساعت 4 و نیم بامداد امروز پاسگاه های خسروی و تنکاب نو مورد حمله نیروهای عراق قرار گرفت . (4)

سرنشینان هواپیمای عراقی تحویل دولت این کشور شدند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز گفت : 6 نفر از سرنشینان هواپیمای عراقی که چند روز قبل مجبور به فرود اجباری در خاک ایران شده بود تحویل مقامات عراقی در تهران شدند تا ترتیب انتقال آنان به کشورشان داده شود . هواپیمای مزبور چند روز قبل وارد حریم فضایی ایران در خوزستان شده بود که بلافاصله با دخالت هواپیماهای نیروی هوایی مجبور به فرود اجباری شد . (5)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 9

2- بامداد ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 4 ، سخنان روز 11 اردیبهشت 1359 موسوی خوئینی ها را از چند منظر می توان به تحلیل نشست و به بررسی آن پرداخت که در ادامه به صورت اختصار به آنها اشاره می شود . 1- موسوی خوئینی ها می گوید دشمن شماره یک ایران آمریکا است و باید همه قلم ها و تفنگ ها به سوی آمریکا نشانه گرفته شود و سوالی که مطرح است این است که آیا در 34 سال گذشته از عداوت آمریکا و دشمنی نظام سلطه نسبت به اسلام و مسلمانان و ملت مستضعف ایران کاسته شده است که موسوی خوئینی ها و دوستانش در جبهه اصلاحات و به ویژه مجمع روحانیون مبارز به سربازان و شوالیه های خط مقدم این دشمن شماره یک بدل شده اند ؟ 2- خوئینی ها به حق می گوید که شناخت انقلابی و ضد انقلابی به شعار های آنان نیست و باید عمل این دسته ها را دید ، چه بسا عده ای منافقانه سخنانی بگویند و کار دیگری بکنند . آیا مردم مسلمان ایران مجاز هستند این اصل را در مورد خود وی و دوستان اصلاح طلبش نیز به اجرا گذارند و بپرسند آقای خوئینی ها شما که می گوئید دشمن شماره یک آمریکا است چرا به مزدور آمریکا بدل شده اید ؟ چرا نوکر با جیره و مواجب آمریکا شده اید ؟ چرا لسانا و عملا طرفداران خود را به قیام علیه نظام اسلامی دعوت کرده اید و چرا و چرا و چرا ...3- موسوی خوئینی ها به حق می گوید دشمن با شناخت بزرگانی چون شهید مطهری آنان را از میان برداشت تا به خط امام ضربه بزند و امروز با گذشت نزدیک به 34 سال از آن روزها تاریخ شفاهی و مکتوب انقلاب نشان می دهد «تروریست هایی که آیت الله مطهری را به شهادت رساندند در مکتب خوئینی ها درس خوانده بودند » البته شواهد زیادی وجود دارد که این اتهام را اثبات می کند و نشان می دهد که خوئینی ها قبل از انقلاب با ارائه تفاسیر کمونیستی از قرآن ایجاد کننده اختلافات شدیدی بین خود و شهید مطهری گشته بود . او پس از تبعید امام خمینی(ره) به نجف رفت تا از کلاس‌های ایشان استفاده کند ولی یک سال بعد توسط دولت عراق اخراج گردیده و به قم بازگشت. اما به خاطر اختلاف نظر با روحانیون غیر سیاسی قم را هم نتوانست تحمل کند و به تهران رفت و کلاس‌های تفسیر قرآن در مسجد جوزستان نیاوران دایر کرد که با استقبال گروهی از جوانان روبرو شد.

با مشخص شدن روش تدریس و آن چه که خوئینی ها در کلاس های خود به مخاطبان ارائه می کرد بسیاری بر وی خرده گرفتند و اعتراض خود را علنی کردند .شهید مطهری از این گروه بود .

خوئینی ها در مسجد «جوستان» علیه شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید مفتح سخن می گفت و به دلیل آنکه شهید مطهری و شهید مفتح در دانشگاه تدریس می کردند، حتی آیه «یصدون عن سبیل الله» را بر آنها تطبیق می کرد .

گودرزی، از عناصر مطرح گروهک فرقان، هم به مسجد جوستان رفت و آمد داشت و به گفته مبارزان انقلابی سخت تحت تاثیر سخنان  موسوی خوئینی ها بود.

علی مطهری فرزند استاد شهید مطهری در این باره و در مصاحبه با نشریه «یادآور» می گوید: فرقانی ها متاثر از افکار مارکسیستی بودند و با تیپی که مخالف کتاب« مسئله حجاب» بودند، فرق داشتند. اینها داعیه روشنفکری داشتند و به جریان التقاط متعلق بودند. البته متحجر هم بودند ولی نوعی متحجر روشنفکر و متاثر از مارکسیسم، و می خواستند اسلام را برمارکسیسم تطبیق بدهند و احکام اسلامی را بر اساس مارکسیسم توجیه کنند»

علی مطهری تاکید می کند  که گروهک فرقان متاثر از افکار کسانی چون آقای موسوی خوئینی ها و گروهک فرقان بوده اند: «من معتقدم اینها بیشتر متاثر از افرادی چون موسوی خوئینی ها و دکتر پیمان بودند و همین طور از نهضت آزادی خارج از کشور و دکتر یزدی و قطب زاده، و جزواتی که از طرف آنها می آمد. در جزوه ای که آنها برای سالگرد دکتر شریعتی منتشر کرده بودند و احتمالا متعلق به دکتر یزدی و گروهش بود، به شهید مطهری حمله و ایشان را در کشتن دکتر شریعتی، همکار رژیم شاه معرفی کرده بودند! آنها « عدل الهی» و « خدمات متقابل ایران و اسلام » را مسخره کرده و گفته بودند که افرادی که به دنبال تحکم پایه های رژیم شاهنشاهی هستند، این مطلب را می نویسند. گودرزی و دوستانش بیشتر متاثر از این حرف ها بودند.»

از این رو است  که بخشی از مبارزان انقلاب عنوان می کنند که شهید مطهری معتقد بود منبرهای موسوی‌خوئینی‌ها گروه فرقان را پرورش داده است. حجت الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز و از مبارزین پیش از انقلاب هم در اظهاراتی صریح تر عنوان کرده است که شهید مطهری حتی گفته که خوئینی ها مارکسیست شده است.

وی می گوید « موسوی خوئینی‌ها علیه آقای مطهری با به کار بردن آیه «یصدون عن سبیل‌الله»، آن را این‌طور معنی می‌کرد که یک عده‌ای سد راه انقلاب هستند، با دولت‌ها سازش می‌کنند، بعد هم بهشتی و باهنر را جزو آموزش و پرورش و معاونین فرخ‌رو پارسا معرفی می‌کردند. مطهری را هم علناً اسم می‌برد و می‌گفت با دولت سازش کرده است و اینها را مزاحم انقلاب می‌دانست. شهید مطهری به موسوی خوئینی‌ها پیغام داده بودند که این‌قدر تفسیرهای مارکسیستی نکن. خلاصه می‌گفت که اینها مزاحم و سد راه انقلاب هستند و نمی‌گذارند انقلاب امام خمینی پیروز شود.»

شجونی ادامه می دهد :  «آقای آقارضی شیرازی به اتفاق آقای مطهری به دیدن آیت‌الله انواری که از زندان آزاد شده بود، رفت. دیدند آقای موسوی خوئینی‌ها آنجا نشسته است. آقای رضی می‌گوید تا من و آقای مطهری وارد خانه انواری شدیم،... از جا بلند شد و رفت و مطهری به انواری گفت: «آقای انواری! این را می‌شناسی؟» گفت: «نه!» گفت: «از کسانی است که مسائل اسلامی را به شیوه مارکسیستی و کمونیستی تفسیر می‌کند.»

هاشم صباغیان که از اعضای نهضت آزادی است و از نزدیک در جریان ارتباط گروه فرقان با  موسوی‌خوئینی‌ها بوده، درباره جلسات این گروه و ارتباط آن با  خوئینی ها در سال های پیش از انقلاب نیز می گوید: «واقعیت این است که ما در آن موقع هنوز به جوهره‌ی تفکر آنها پی نبرده بودیم و فقط در واکنش به شعارهای تندی که می‌دادند، می‌گفتیم دارند نظم مسجد را به هم می زنند! خود من بعدها ماهیت فرقانی ها را فهمیدم و متوجه شدم که از محصولات جلسه تفسیری آقای موسوی خوئینی ها هستند! همه می گفتند جلسات تفسیری آقای خوئینی ها خیلی شلوغ است. ما به دلیل فشردگی کارهائی که داشتیم، نمی‌رسیدیم برویم ببینیم چه می گوید. یکی دو بار گزارش هایی از این جلسات رسید و مهندس بازرگان که خودش تسلط کافی به قرآن داشت، از این سخنان، اظهار ناخشنودی کرد. ایشان ناراحت بود و می گفت که این برداشت ها خطرناک هستند.»

صباغیان اضافه می کند:«خاطرم هست قبل از انقلاب جلساتی با حضور آقای مطهری، آقای موسوی اردبیلی، مهندس بازرگان، مهندس کتیرایی، و ... تشکیل می شد به نام «کاک» که برای بررسی در مورد همین نوع مسائل بود. در آنجا هم این مسئله را مطرح کردند که اگر این تفاسیر ادامه پیدا کنند؛ خطرناک خواهد بود، ولی با نزدیک شدن به پیروزی انقلاب و مطرح شدن اولویت های دیگر، رسیدگی به این مسئله ممکن نشد.»

وی در ادامه به عزم شهید مطهری برای مقابله با تحلیل های مارکسیستی آقای خوئینی ها اشاره و عنوان می کند: «یکی از ویژگی های بارز شهید مطهری این بود که پس از مطالعه و تحقیق در باره مطلبی وقتی که به یقین می رسید، پافشاری و ایستادگی می کرد. یکی از آن موارد همین تحلیل های اگر نگوییم مارکسیستی، باید بگوئیم چپ گرایانه و غیر توحیدی از قرآن بود حتی گاهی با دکتر شریعتی هم این بحث ها را داشت. آن موقع برخی از همین دوستان روحانی ما به مرحوم مطهری حمله می کردند و می گفتند آقای خوئینی ها دارد جوان ها را جذب می کند چرا می گویید تفسیر های او درست نیست؟ ایشان می گفت باید جوان ها را با پایه ریزی صحیح جذب کنیم اگر این پایه های صحیح نباشد در آینده گرفتار اینها خواهیم شد.»

حجت الاسلام ناطق نوری نیز  از جمله مبارزان پیش از انقلاب است که به این موضوع اشاره کرده و پیرامون استفاده گروهک فرقان از منبرهای موسوی خوئینی‌ها در مسجد جوستان می گوید: «من بعدها در دادگاه فرقان، از یکی از اینها (اعضای گروهک فرقان) سئوال کردم که شما از کجا به اینجا رسیدید؟ او گفت: « ما اول تفسیر پرتوی از قرآن را خواندیم. بعد دیدیم یک کسی روشنفکرتر از او تفسیر می گوید و رفتیم به مسجد جوستان در خیابان نیاوران قدیم!»

ناطق نوری در ادامه از قول این عضو گروهک فرقان اضافه می‌کند: «بعد دیدیم یکی انقلابی تر از همه اینها آمده و روشنفکرتر از همه اینهاست و او اکبر گودرزی است!» مسیر را ملاحظه می کنید. مجاهدین خلق هم بیشتر بچه ها را از همین طریق گول می‌زدند. هم در زندان و هم در بیرون از زندان. آنها هم تفسیرهای تفنگی می کردند.»...( رک امین آبادی ، روح الله ، آن سوی نقاب ، انتشارات درک نو ،  جلد 3 ، چاپ اول ، 1390 ، صفحه 119-93)

4- بامداد ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

5- بامداد ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول