اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مشکلات ازدواج

اشتغال، مسکن و گرانی‌ها سد بلند در راه ازدواج جوانان

ازدواج امر پسندیده‌ای است که اسلام بر آن تاکید فراوان کرده است اما امروزه مشکلات مسکن، اشتغال و گرانی‌ها سد بلندی در برابر ازدواج ساخته‌اند.

اشتغال، مسکن و گرانی‌ها سد بلند در راه ازدواج جوانان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ازدواج امروز برای بسیاری از جوانان با توجه به افزایش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف به عنوان یک رویای دست‌نیافتنی شده است.

ازدواج موضوعی است که در سیره انبیا و امامان (ع) به آن سفارش‌های جدی شده است. شرایط فعلی در کشور به گونه‌ای است که بسیاری از جوانان به ازدواج به عنوان یک سد نفوذناپذیر نگاه کرده و حتی صحبت درباره آن را اشتباه می‌پندارند.

وجود گرانی‌ها، نبود شغل مناسب و مشکلات دیگر از جمله توجیهات جوانان برای فرار از ازدواج به شمار می‌رود.

وجود مشکلات زیاد بر سر راه جوانان، نبود پشتوانه و عدم توانایی مالی برای ازدواج سبب روی آوردن بسیاری از جوانان امروزی به خلاف‌ و فساد اخلاقی شده است.

متاسفانه امروزه بسیاری از جوانان از آنجایی که شرایط مناسب برای ازدواج ندارند به فسادهای اخلاقی دچار شده و راه‌هایی را می‌روند که در خیلی مواقع برگشتی ندارد.

روی آوردن به سیگار و مواد مخدر یکی از معضلات ازدواج دیر هنگام است که امروزه بسیاری از جوانان ما را تهدید می‌کند.

*ترس جوانان از هزینه‌های ازدواج

یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان در زمینه ازدواج ترس از هزینه‌های آن است که چشم و هم‌چشمی‌های مردم بیش از پیش این ترس‌ها را تقویت می‌کند. خرید جهیزیه‌های آنچنانی و گرفتن جشن‌های بزرگ و پر هزینه سبب عدم تمایل جوانان به ازدواج و یا به نوعی فرار آنها از این امر مقدس شده است.

تجمل‌گرایی برخی خانواده‌ها و ترویج برخی رسوم غلط و جدید ازدواج را برای جوانان سخت‌تر کرده است.

* وام ازدواج دیگر کارساز نیست

با وجود گرانی‌های بازار دیگر وام‌های ازدواج کارساز نیست و متاسفانه حتی بخش کوچکی از مشکلات مالی جوانان امروز با این وام‌ها برطرف نمی‌شود.

رقم پایین وام‌های ازدواج با همه دوندگی‌ها باعث شده است که زوج‌های جوان استقبال آنچنانی از این وام‌ها نکنند.

قول‌هایی که دولت برای پرداخت وام‌های 5 میلیون تومانی به افراد داده است دارای شرایط دشواری است که در برخی موارد به دلیل سلایق مدیران اجرایی نمی‌شود.

استاندار زنجان در زمینه موضوع ازدواج اظهار داشت: آنچه امروز در جامعه شاهد آن هستیم، افزایش سن ازدواج جوانان است که این امر به نوبه خود اثرات منفی را برای جامعه و جوانان به همراه دارد.

محمد رئوفی‌نژاد فرهنگ‌سازی در حوزه ازدواج سالم را به عنوان یک نیاز اساسی برای جامعه دانست و افزود: بنیاد ازدواج که یک ابتکار نو و جدید از سوی استان زنجان است، گام مهم در زمینه فرهنگ‌سازی ازدواج به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تشکیل بنیاد ازدواج در استان زنجان، کار جدیدی است و همه باید در این زمینه تعامل کنند، افزود: بنیاد ازدواج استان زنجان می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی ازدواج سالم و الگوی موثر برای کل کشور باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ازدواج موفق به عنوان یک دغدغه مهم برای آحاد مختلف جامعه است، افزود: در حال حاضر بیشترین آمار طلاق در جامعه ناشی از فرهنگ‌سازی غلط است.

وی با بیان به اینکه بیشترین آمار طلاق‌ها در جامعه شامل افراد برخوردار از لحاظ مالی می‌شود، گفت: ازدواج نیازمند فرهنگ‌سازی خاص و مبتنی بر اصول و قائده خاص است و نمی‌توان در حوزه ازدواج بدون برنامه‌ریزی کارشناسی وارد شد.

* استان زنجان از استان‌های با آمار پایین طلاق است

به گفته مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان به ازای هر 10 ازدواج یک مورد طلاق در استان صورت می‌گیرد.

به گفته موسوی متوسلین در استان زنجان، شهرستان خدابنده دارای بیشترین ازدواج‌ها و کمترین طلاق‌های ثبت شده در سال گذشته و در شهرستان خرم‌دره بیشترین طلاق ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: استان زنجان همواره در آمار ازدواج در زمره سه استان نخست کشور قرار دارد و همچنین از نظر آمار طلاق نیز جزو استان‌هایی با آمار طلاق پایین است.

انتهای پیام/73006/غ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول