اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کمیته امداد کردستان خبر داد

افتتاح 450 واحد مسکن مددجویی در کردستان / برگزاری جشن خودکفایی 5600 مددجو

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان از افتتاح 450 واحد مسکن مددجویی همزمان با چهارمین سالگرد سفر مقام معظم رهبری با حضور سرپرست کمیته امداد کشور خبر داد.

افتتاح 450 واحد مسکن مددجویی در کردستان / برگزاری جشن خودکفایی 5600  مددجو

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سابقه شکل‌گیری و پی‌ریزی تشکیلات کمیته امداد به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و حدودا سال 1342 بر می‌گردد که تعدادی از انقلابیون اول نهضت اسلامی که در زمره همراهان و همرزمان امام خمینی(ره) قرار داشتند و بعضا مسئولان فعلی این نهاد هستند، از طرف معظم‌له ماموریت رسیدگی و حمایت گسترده و فراگیر از اعتصابیون و خانواده زندانیان سیاسی و نیازمندان جامعه را به عهده گرفتند.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز فعالیت مجدد بخش‌های اداری، اقتصادی و فرهنگی کشور، لزوم حمایت از نیازمندان در صدر برنامه‌های نظام قرار گرفت و دقیقا 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 14 اسفند ماه 1357 هجری شمسی، به عنوان دومین نهاد انقلابی، با صدور حکم پرخیر و برکت و تاریخی امام خمینی (ره) برای مدت نامحدود، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه، در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آن، تأسیس شد.

این نهاد تحت نظر مستقیم مقام معظم رهبری(ولی فقیه) قرار دارد و اساسنامه اول آن در مورخ خرداد ماه 1366 به تائید حضرت امام خمینی(ره) و اساسنامه دوم آن در آذر ماه 1380 به تائید مقام معظم رهبری رسیده است.

برای آشنایی بیشتر با خدمات این نهاد مقدس در سطح استان و برای رسیدن به پاسخ این سوال که کمیته امداد امام خمینی استان کردستان تا چه میزان موفق عمل کرده و در مسیر تحقق اهدافش با چه مشکلات و چالش‌هایی روبروست با قنبر موسی‌نژاد مدیرکل کمیته امداد کردستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

فارس: آقای موسی‌نژاد برای سوال نخست هدف از تشکیل کمیته امداد چه بود؟

کمیته امداد با هدف رسیدگی به امور مناطق محروم و دور افتاده در سراسر کشور بود. امام راحل با نگاه بلندی که داشت در کنار دغدغه‌های که در ابتدای انقلاب در زمینه تشکیل حکومت اسلامی داشتند توجه به قشر نیازمند را فراموش نکرد و 22 روز بعد از پیروزی انقلاب دستور تاسیس این نهاد را صادر نمود.

توجه به قشر نیازمند همواره از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده تا جایی که در جلسات مکرر معظم‌له خدمت و توجه به نیازمندان و محرومین جامعه را وظیفه اصلی مسئولین در هر سمت و جایگاهی عنوان می‌کنند.

فارس: با گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب تلاش‌های انجام شده در راستای رفع محرومیت در جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسی‌نژاد: به دلیل فاصله طبقاتی چشم‌گیری که قبل از پیروزی انقلاب در کشور به ویژه مناطق محروم وجود داشت متاسفانه با وجود تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای که در دولت‌های مختلف در این راستا انجام شد هنوز باید اعتراف کرد مشکلاتی در این مسیر وجود دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

فارس: برای رسیدن به این نقطه مطلوب چکار باید کرد؟

موسی‌نژاد: تلاش در راستای جاری ساختن احکام دین مبین اسلام در جامعه که همواره از تاکیدات امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب است تنها راه برای حذف کامل محرومیت‌ها در جوامع اسلامی است.

فارس: برنامه‌های این نهاد مقدس در راستای محرومیت‌زدایی در سطح استان در چه سرفصل‌های تعریف و اجرا می‌شود.

موسی‌نژاد: کمیته امداد امام خمینی در این استان برای تمام نیازهای افراد در خانواده‌های زیرپوشش برنامه دارد و با توجه به انعطافی که در این نهاد وجود دارد در هر حوزه‌ای که احساس شود که مشکلی وجود دارد با برنامه‌ریزی دقیق وارد و انجام وظیفه می‌کند.

خدمات امداد از آغاز تشکیل تا به امروز در هر دهه بنا به نیاز مددجویان تعریف و اجرا شده است.

فارس: این خدمات در هر دهه به چه صورتی بوده است لطفا بیشتر توضیح دهید؟

موسی‌نژاد: خدمات امداد در دهه نخست فعالیت این نهاد بیشتر در زمینه پرداخت مستمری و در راستای رفع نیاز اولیه خانواده‌ها اختصاص داشت.

در دهه دوم فعالیت‌های این نهاد به سمت توسعه مشارکت‌های مردمی برای رفع مشکلات نیازمندان بود.

نهاد در دهه سوم فعالیت‌های خود بیشتر به بحث اشتغال، برنامه‌های فرهنگی و رفع مشکلات مسکن مددجویان اختصاص پیدا کرد.

فعالیت‌های امداد در دهه چهارم با توجه به فرامین مقام معظم رهبری بر دو محور پیشرفت و عدالت تعریف شده و اسناد بالادستی این نهاد نیز متناسب با برنامه‌های پنجم توسعه و برنامه‌های چشم‌انداز 20 ساله برنامه‌ریزی شده است.

تدوین برش استانی برنامه توسعه پنجم نیز از دیگر اقدامات انجام شده کمیته امداد استان به منظور تحقق اهداف با توجه به نیاز است.

تدوین برش استانی امداد اقدامی ارزشمند برای رسیدن به اهداف این نهاد در بخش‌های مختلف متناسب با اهداف برنامه توسعه 5 ساله و چشم‌انداز 20 ساله است.

فارس: در راستای توانمندسازی مددجویان چه برنامه‌هایی دارید؟

موسی‌نژاد: نگاه امداد به بحث توانمندسازی مددجویان بسیار گسترده و تمام نیازهای آنان را در نظر گرفته است.

ترویج و تقویت فرهنگ کار و تلاش در بین مددجویان به ویژه رفع مشکلات عمده مددجویان از جمله مسکن از اولویت‌های مهم کمیته امداد در راستای توانمندی مددجویان است.

رفع مشکل اشتغال و درمان به عنوان دیگر مشکلات عمده جامعه هدف امداد از دیگر اولویت‌ها بوده و خوشبختانه اقدامات بسیار ارزشمندی در این دو بخش در سطح استان در طول سنوات اخیر صورت گرفته است.

تلاش ما این است تا تقریبا در یک پروسه زمانی سه ساله که تقریبا تا پایان برنامه پنج ساله است بتوانیم قدم‌های جدیدی در راستای رفع مشکلات محرومین و جامعه هدف امداد برداریم.

فارس:‌ برای تحقق این هدف آیا برنامه خاصی دارید؟

موسی‌نژاد: توسعه مشارکت‌های مردمی به ویژه در بحث تامین مسکن مددجویان از اولویت‌های ما بوده است.

برای تحقق اهداف در حوزه مسکن به دلیل کمبود اعتبار کمیته امداد نمی‌تواند به تنهایی ورود پیدا کند از این رو مشارکت خود خانواده‌ها و همچنین توجه بیش از پیش و پشتیبانی دولت امری ضروری است.

تلاش دولت در بحث پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و همچنین تسهیل در نحوه پرداخت تسهیلات به مددجویان گام ارزشمندی در راستای تحقق اهداف این نهاد در این حوزه خواهد بود.

امیدواریم با تعامل و پشتیبانی دولت و همچنین منابع خود امداد بتوانیم تا پایان برنامه پنجم توسعه انقلابی حماسی در تامین مسکن مددجویان در سطح استان داشته باشیم.

فارس: در راستای ارتقا سطح فرهنگی مددجویان چطور؟

موسی‌نژاد:‌ در حوزه فرهنگی نیز برنامه‌های خاصی را مد نظر داریم چرا که اعتقاد داریم اگر بخواهیم در زندگی هر فرد یا گروهی تحول ایجاد کنیم باید فرهنگ خانواده‌ها را تغییر دهیم.

چرا که بدون توجه به کارهای فرهنگی سایر اقدامات و برنامه‌های ما در حوزه توانمندی مددجویان ابتر می‌ماند از این رو توجه به بسته‌های فرهنگی در اجرای برنامه‌های این نهاد در دستور کار قرار گرفته و در سال‌جاری با جدیت دنبال می‌شود.

داشتن بسته‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال، مسکن و تقویت بنیه علمی مانع از ابتر ماندن برنامه‌ها خواهد شد.

مدیران کمیته امداد در سطح استان نیز باید با این نگاه برنامه محور حرکت کنند و در راستای رسیدن به هدف با پشتیبانی دفتر مرکزی امداد و دولت گام بردارند.

فارس:‌ تعداد خانوارهای مددجو زیرپوشش این نهاد در سطح استان چه تعداد است؟

موسی‌نژاد: در حال حاضر بیش از 51 هزار خانوار در روستاها و شهرهای مختلف استان زیرپوشش این نهاد قرار داشته و در سرفصل‌های مختلف خدمات می‌گیرند.

فارس :جامعه هدف کمیته امداد در استان از چه طیف‌هایی هستند؟

موسی‌نژاد: بیش از 25 هزار نفر از جامعه هدف این نهاد مقدس در سطح استان زنان سرپرست خانوار هستند.

افراد سالخورده و از کارافتاده نیز جمعیت قابل توجهی از مددجویان زیر پوشش این نهاد را در کردستان به خود اختصاص داده‌اند.

افراد مستعد توانمند شدن نیز در جامعه زیرپوشش کمیته امداد وجود دارد که برای توانمند شدن آنها نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق است.

فارس: برای توانمندسازی مددجویان مستعد آیا برنامه خاصی دارید؟

موسی‌نژاد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های امداد در سال‌جاری بحث مددکار محوری است حرکت به سمت مددکار محوری در برنامه‌های حمایتی امداد به منظور شناسایی استعداد و نیازهای خانواده‌های زیرپوشش برای برنامه‌ریزی دقیق در این راستا است.

فارس:‌ توانمندسازی اقشار نیازمند زیر پوشش چگونه صورت می‌گیرد؟

موسی‌نژاد: همه دستگاه‌های حمایتی در سطح کشور و استان‌ها براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید تا پایان برنامه پنجم توسعه هر ساله 10 درصد از خانواده‌های مستعد زیرپوششان را بعد از توانمندسازی از زیرپوشش خارج کنند.

فارس: با توجه به گذشت دو سال از برنامه توسعه پنجم کمیته امداد کردستان تا کنون چند نفر از مددجویان مستعد را از زیر پوشش خارج کرده است؟

موسی‌نژاد: کمیته امداد استان کردستان با جدیت در این راستا حرکت و خوشبختانه در سال 90 و 91 بیش از 5 هزار و 600 خانوار از مددجویان را بعد از توانمندسازی از زیرپوشش خارج کرده است.

فارس: همانگونه که گفتید ایجاد اشتغال برای مددجویان یکی از راه‌های توانمندسازی مددجویان و خروج آنان از زیر چتر حمایت‌های کمیته امداد است در این راستا در طول دو سال گذشته چه حرکت‌های در سطح استان انجام شده است؟

موسی‌نژاد: در بحث اشتغال از سال 90 تا کنون حرکت‌ها و اقدامات قابل توجهی در سطح استان انجام شد تا جایی که از سال 90 که به عنوان سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد، بخش عظیمی از برنامه‌ها و اقدامات امداد به سمت اشتغال مددجویان معطوف و با حرکتی جهادی شاهد شتاب بسیار خوبی در این زمینه بودیم.

این حرکت در سال 91 نیز استمرار پیدا کرد و می‌توانیم دعا کنیم در طول این دو سال خدمات کمیته امداد در حوزه اشتغال‌زایی با 15 سال پیش از آن برابری می‌کنند.

در طول دو سال گذشته کمیته امداد در حوزه اشتغال موفق به کسب مقام نخست استان شده است.

البته کمیته امداد به تنهایی نمی‌تواند مدعی شود که این کار را انجام داده چرا که کسب این توفیقات به خاطر همراهی و تعامل بسیار خوب مسئولین ذیربط، جامعه مخاطبین و بانک‌های عامل بوده است.

فارس: آیا در راستای ایجاد اشتغال برای مددجویان مشکل خاصی وجود داشت؟

موسی‌نژاد: با توجه به اعتقادات مردم استان برخی از مراجعین ما حتی گرفتن وام را حرام می‌دانستند و در مرحله نخست حاضر به دریافت وام نبودن ولی خوشبختانه با برگزاری جلسات متعدد و بهره‌گیری از روشنگری‌های جامعه روحانیت پرنفوذ استان این مشکل حل شد.

جلسات متعدد با حضور شوراها و معتمدین در روستاها به منظور متقاعد کردن مددجویان برگزار شد و با بیان تاثیرات مثبت ایجاد اشتغال و نقش آن در توانمندی خانواده‌های زیرپوشش به حرکت در این سمت ترغیب شدند.

در کنار اینها همکاری و تعامل بسیار خوب بانک‌های عامل، توجه ویژه مسئولین کشوری و استانی به رفع مشکلات محرومین و تلاش شبانه روزی و بی‌وقفه امدادگران زمینه ایجاد شغل‌های پایدار زیادی را برای خانواده امداد استان فراهم کرد که نتیجه آن خودکفایی و خروج تعدادی از جامعه هدف ما از زیرپوشش است.

فارس: برای پایداری اشتغال‌های ایجاد شده چه برنامه‌هایی دارید؟

موسی‌نژاد: ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قبل از ایجاد اشتغال و حین ایجاد شغل از جمله اقدامات کمیته امداد امام خمینی به منظور تثبیت و پایداری اشتغال‌های ایجاد شده است. به گونه‌ای که این نهاد قبل از پرداخت هر وامی به مددجو 10 ساعت آموزش‌های کارآفرینی را با حضور اساتید مجرب برای آنان برگزار کرده است.

در کنار بحث آموزش نظارت بر شغل‌های ایجاد شده توسط ناظران این نهاد تا پایان پرداخت تسهیلات از دیگر اقدامات این نهاد است که نقش قابل توجهی در پایداری اشتغال‌ها داشته است.

ناظران ضمن نظارت بر نحوه پرداخت اقساط وام‌های خوداشتغالی مددجویان در بحث‌های فنی و مشکلات احتمالی که مددجویان دارند دخالت و با رفع موانع مسیر ماندگاری و تثبیت شغل‌های ایجاد شده را فراهم می‌کنند.

تا جایی که خوشبختانه هرساله شاهد برگزاری جشن اشتغال خودکفایی تعدادی از خانواده‌های مددجو در سطح استان هستیم.

فارس: به برگزاری جشن خودکفایی مددجویان اشاره کردید آیا امسال نیز در این زمینه برنامه‌ای دارید؟

موسی‌نژاد:‌بله برگزاری جشن خودکفایی 5 هزار و 600 مددجو همزمان با چهارمین سالگرد سفر مقام معظم رهبری با حضور مسئولین کشوری و استانی 25 همین ماه در سطح استان برگزار می‌شود.

فارس: آیا کمیته امداد چهارمین سالگرد سفر رهبری برنامه‌های دیگر نیز دارد؟

موسی‌نژاد: خوشبختانه همزمان با برگزاری جشن خودکفایی این تعداد مددجو شاهد بهره‌برداری از بیش از 450 واحد مسکن مددجویی در سطح استان خواهیم بود که 100 واحد از آن جزو مصوبات سفر تاریخی مقام معظم رهبری به استان است.

فارس: مصوبات سفر رهبری به استان برای مددجویان کمیته امداد در چه حوزه‌هایی بوده است؟

موسی‌نژاد: در سفر تاریخی مقام معظم رهبری 6 مصوبه با صرف اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان برای مددجویان زیرپوشش این نهاد در نظر گرفته شد که از دل آن حدود 50 طرح بسیار خوب اجرا شده است.

فارس: چه میزان از این اعتبار به صورت بلاعوض بوده است؟

موسی‌نژاد: تنها 8 میلیارد از کل اعتبار اختصاص یافته به مددجویان در سفر تاریخی مقام معظم رهبری در اردیبهشت 88 تسهیلات قرض‌الحسنه بوده و مابقی به صورت بلاعوض در راستای رفع مشکلات مددجویان به ویژه در بحث مسکن، ایجاد کانون‌های ولایت و کمک‌ هزینه ازدواج صرف شده است.

ایجاد 830 واحد مسکن مددجویی برای جامعه هدف این نهاد در سفر رهبری به استان تصویب شد که نقش مهمی در رفع مشکل مسکن محرومین زیرپوشش این نهاد در سطح استان داشته است.

یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر تاریخی رهبر به استان ایجاد 5 کانون فرهنگی پیرو ولایت است که خوشبختانه نقش بسزایی در ارتقا سطح فرهنگی مددجویان زیرپوشش این نهاد داشته است.

فارس:‌ به عنوان سوال پایانی چه میزان از مصوبات سفر رهبری به استان در حوزه کمیته امداد تحقق یافته است.

موسی‌نژاد: کل مصوبات سفر رهبری به استان کردستان در حوزه امداد به صورت 100 درصدی ضمن اجرا به پایان رسیده است.

---------------------------------

مصاحبه از شیرین مرادی

-------------------------

انتهای پیام/79002/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول