اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام وزیر در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

ابتلا به بیماری کلیوی در کشور 12 درصد رشد دارد

قائم‌مقام وزیر در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان میزان رشد بیماری کلیوی و دیالیز غیرقابل برگشت در کشور را حدود 12 درصد اعلام کرد و آن را هشداری برای مسئولان دانست.

ابتلا به بیماری کلیوی در کشور 12 درصد رشد دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رحیم سروری زنجانی ظهر امروز در مراسم بازدید خیران و برخی مسئولان استان از جمله نمایندگان زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی از ساختمان در دست احداث مجتمع تخصصی، آموزشی، پیشگیری و تحقیقاتی انجمن کلیوی استان زنجان اظهار کرد: با وجود اینکه زنجان به لحاظ جغرافیایی استان عریض و طویلی محسوب نمی‌شود ولی انسان‌های بزرگی در آن زندگی می‌کنند که باید به آنها بالید.

وی با اشاره به تسریع روند رشد حوزه سلامت در کشور و در استان زنجان افزود: مظهر و نماد این رشد ارتقای تیپ دانشگاه علوم پزشکی زنجان به یک بوده که آن را همتراز دانشگاه‌های بزرگ و معتبر کشور کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان را یکی از انجمن‌های قدیمی و با سابقه برشمرد و تاکید کرد: این انجمن اقدامات ارزشمند و قابل توجهی طی سال‌های گذشته در حمایت از بیماران انجام داده است.

وی به شعار انتخاب شده توسط سازمان جهانی بهداشت برای سال‌جاری اشاره کرد و افزود: جدی بودن نقش فشار خون و عدم اطلاع اغلب مبتلایان از بیماری خود موجب انتخاب این شعار شده است.

*ابتلای یک دهم از ایرانی‌ها به فشار خون

سروری فشار خون را یکی از فاکتورهای مهم در بروز بیماری‌های کلیوی دانست و اضافه کرد: بین یک هفتم تا یک دهم از مردم ایران به این بیماری مبتلا هستند.

وی مراجعه هفته‌ای سه بار برای دیالیز را برای بیماران موجب خارج شدن فرد مبتلا به بیماری کلیوی از چرخه تولید اقتصاد در هر کشور برشمرد و اضافه کرد: ابتلا به این بیماری موجب بروز مشکلات حاد اقتصادی برای خانواده شده و بار مالی قابل توجهی را بر دوش جامعه تحمیل می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان احداث مجتمع تخصصی، آموزشی، پیشگیری و تحقیقاتی انجمن کلیوی را موجب ارائه آموزش‌هایی برای پیشگیری از این بیماری اعلام کرد و گفت: ارائه خوراک علمی بدون شک در کاهش تعداد بیماران نقش ایفا می‌کند.

وی از ایجاد بخش فناوری توسط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در مجتمع تخصصی، آموزشی، پیشگیری و تحقیقاتی انجمن کلیوی خبر داد و افزود: دانشگاه توان ارائه کمک در این رابطه را با توجه به ظرفیت‌هایش دارد.

قائم‌مقام وزیر در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اقتصاد سلامت را در جهان کنونی مهم برشمرد و اضافه کرد: 80 درصد از اعتبارات سلامت کشور صرف عوارض ناشی از چهار بیماری فشار خون، قلبی عروقی، دیابت و دیالیز می‌شود.

وی تاکید کرد: عدم تحرک و توجه به مباحث تغذیه زیستی از مهم‌ترین دلایل بروز چهار بیماری فشار خون، قلبی عروقی، دیابت و دیالیز است.

سروری به کاهش 3 درصدی آمار بیماری‌های عفونی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: آمار ابتلا به چهار بیماری فشار خون، قلبی عروقی، دیابت و دیالیز 17 درصد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: میزان ابتلا به بیماری‌های متابولیک در کشور که نمی‌توان برای آنها کاری انجام داد در کشور رو به افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان میزان رشد بیماری کلیوی دیالیز غیر قابل برگشت را در کشور حدود 12 درصد اعلام کرد و آن را زنگ خطر و هشداری برای مسئولان کشور دانست.

وی بر لزوم پرهیز از نگاه شعاری به حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: براساس قانون پنجم توسعه کشور سهم مردم در تامین هزینه‌های درمان باید به 30 درصد کاهش پیدا می‌کرد.

سروری تاکید کرد: سهم مردم در تامین هزینه‌های سلامت خود در حال حاضر بیش از 70 درصد بوده که بیانگر عدم تحقق برنامه پنجم توسعه کشور است.

وی بر افزایش سهم سرانه تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: ایران جزو کشورهایی است که کم‌ترین هزینه را در این مورد در بخش سلامت می‌کند؛ به طوری که بعد از ایران فقط کشور پاکستان قرار گرفته است.

انتهای پیام/73004/ز40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول