اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نابسامانی گردشگری اردبیل گزارش می‌دهد

جارچیان و آبرو‌ریزی گردشگری سرعین / چهره زشت شهر با هیاهوی دلالان

شهر سرعین به عنوان قطب گردشگری کشور و حتی جهان در حال حاضر با معضل جارچیانی روبرو است که آبروی گردشگری این شهر و دیار را به خطر انداخته‌اند.

جارچیان و آبرو‌ریزی گردشگری سرعین / چهره زشت شهر با هیاهوی دلالان

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، با آغاز فصل گردشگری در ایام نوروز و تابستان جارچیان از بی‌توجهی و عدم برنامه‌ریزی مسئولان نهایت بهره را برده و در یک رشد قارچ‌گونه در هر نقطه‌ای از شهر سرعین با ترفندها و شیوه‌های مختلف سعی می‌کنند مسافران و گردشگران را مورد آزار و اذیت قرار داده و حتی در برخی از موارد زمینه سوء استفاده از آنها را فراهم کنند.

در هیاهوی تابستان داغ که مسافران و گردشگران ورودی به سرعین به دنبال مکان خنک برای استراحت می‌گردند تعدادی از جارچیان با سر و وضعی نامناسب و اغلب نوجوانان و جوانان بیکار چنان از سر و کول خودروها و سواری‌های مسافران و گردشگران بالا می‌روند و با هزار خواهش و تمنا و قسم و ترفند سعی می‌کنند گردشگر ورودی را به سمت مکان مورد نظر خود جذب کنند که این عمل گردشگر را از حضور در سرعین پشیمان کرده و حتی برخی از گردشگران با دیدن این اوضاع و احوال و ترافیک سنگین در ورودی شهر رفتن را بر ماندن ترجیح داده و فرار را بر قرار اولویت می‌دهند.

این معضل که سال‌های سال است در شهر سرعین ریشه دوانده و حتی جارچیان برای خود در محدوده‌ای از ورودی شهر حریمی قائل شده‌اند مسئولان و متولیان شهری و استانی تنها به شعار دادن بسنده کرده‌اند و در نهایت بی‌انصافی نه تنها قدمی از قدم در این زمینه برنداشته‌اند بلکه تنها به برخی نگاه‌ها و نگرش‌های برخورد سلبی اکتفا کرده‌اند.

سرعین که این روزها به رغم آمار و ارقام مسئولان چندان مملو از گردشگران و مسافران تابستانی نیست و در گرانی و تورمی که در جامعه وجود دارد امسال میزان گردشگران به حداقل رسیده است اما جارچیان و دلالان همچنان میدان‌داری می‌کنند و کسی نیست که جلوی آنها را بگیرد و به این چالش گردشگری برای همیشه خاتمه دهد.

استانداران و مسئولان تنها شعار دادند در عمل هیچ چیز برطرف نشده است

سابقه خبری رسانه‌های مختلف به ویژه خبرگزاری فارس نشان می‌دهد که در هشت سال اخیر استانداران مختلف از نیکزاد بزرگ گرفته تا نیکزاد کوچک و از صابری مصمم گرفته تا حقیقت‌پور متفکر و صاحب ایده هیچ کدام نتوانستند معضل جارچیان سرعین را برطرف کنند در حالی که همه ساله بر تعداد آنها افزوده می‌شود و این جارچیان هستند که برای مسئولان و مدیران شهری سرعین خط و نشان کشیده و حدود و مرز تعیین می‌کنند.

هر چند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در سال‌های گذشته با راه‌اندازی ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی گردشگری سعی کرد از دامنه این مشکلات بکاهد اما این طرح با ناکامی روبرو شد و تاکنون هیچ کس نتوانسته است به طیف جارچیان بگوید بالای چشمتان ابرو است.

برخی از جارچیان اراذل و اوباش هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما فرماندار سرعین در این زمینه معتقد است از بهمن ماه سال گذشته با تشکیل جلسات مستمر و ماهانه موضوع جارچیان را با مسئولان و متولیان امر اعم از نیروهای انتظامی، امنیتی و قضایی در میان گذاشته‌اند تا نسبت به رفع این پدیده زشت از چهره شهر سرعین اقدام کنند.

علی واحد اظهار داشت: هر چند تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده اما همچنان در اجرا با مشکلاتی روبرو هستیم چرا که زیاد نمی‌توان با بگیر و ببند و حرکت‌‌های انتظامی و قضایی و برخوردهای سلبی در شهر توریستی سرعین تشنج ایجاد کرد.

وی با بیان این مطلب که عده‌ای از جارچیان اهل کسب و کار هستند ولی نمی‌دانند چگونه کسب در‌آمد کنند و در مقابل عده‌ای مزاحم و اراذل و اوباش به شمار می‌روند، گفت: باید دستگاه‌های مختلف فرهنگی، امنیتی و قضایی دست به دست هم دهند تا در یک فضای آرام و کم‌تنش معضل جارچیان برطرف شود.

فرماندار سرعین یادآور شد: شهرستان سرعین در ایام تابستان همه ساله میزبان گردشگران بی‌شماری است که قصد دارند از ظرفیت‌های گردشگری بهره ببرند که در این زمینه سرعین با داشتن چشمه‌های بهشتی گرم و معدنی همه ساله میزبان مسافرانی است که از گرمای تابستان به خنکای سرعین و مناطق همجوار روی آورده‌اند تا اتراقی کرده و از فضا لذت ببرند.

واحد افزود:‌ در این بین برخی برخوردها و رفتارهای نامناسب به ویژه از سوی جارچیان مورد پسند و مقبول نیست و ضرورت دارد در این زمینه تعامل و همفکری مناسبی صورت گیرد.

اما در کنار معضل جارچیان وضعیت ارائه خدمات نامطلوب بوده به طوری که اکثر مسافران و میهمانان از گرانی مواد غذایی و خوراکی‌ها به شدت دلزده شده و در کمتر از یک روز سعی می‌کنند سرعین را به مقصد شهرهای دیگر ترک کنند.

در یک ضعف نظارتی که مسئولان امر باید پاسخگو باشند قیمت اجناسی که به‌طور معمول چندین برابر در یک سال اخیر افزایش یافته به خاطر بی‌انصافی و مطرح کردن این مسئله که سرعین توریست‌‌پذیر است و توریست نیز باید در حضور خود پولی هزینه کند گاه مواد غذایی، آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها را به چندین برابر نرخ معمول می‌فروشند و هیچ دستگاه نظارتی نیز حاضر به برخورد با این سوداگران نیستند.

در بررسی که خبرنگار خبرگزاری فارس از قیمت اجناس داشته است به طور معمول قیمت انواع مواد غذایی، خوراکی‌ها و همچنین غذاهای معمولی که مردم از غذاخوری‌ها تامین می‌کنند در مقایسه با شهر اردبیل حداقل دو برابر و حداکثر پنج برابر افزایش نشان می‌دهد به‌طوری که به عنوان مثال آش دوغی که در اردبیل به قیمت 1000 تومان به فروش می‌رسد در سرعین به نرخ 1700 تا حتی 2000 تومان نیز به مسافران و گردشگران می‌فروشند و هیچ کسی نیز در این زمینه نظارت واقعی و حقیقی را ندارد.

سئوال واقعی اینجاست که دستگاه‌های مدعی نظارت و تنظیم بازار و همچنین متولیان صنعت گردشگری در کجای این نرخ‌گذاری قرار دارند که فروشنده به خود جرات می‌دهد به شکل روزانه و حداقل دو سه روز یکبار نرخ خدمات خود را افزایش دهد و بخواهد از این مسیر سوء استفاده کرده و زمینه بی‌اعتمادی گردشگران را فراهم آورد.

آب‌های گرمی که بهداشت و سلامت در آن گم شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شهر سرعین که به چشمه‌های آبگرم معروف است با داشتن ده‌ها آبگرم و سرد مورد توجه گردشگران و جذاب برای آنهاست اما به رغم افزایش نرخ خدمات آب‌های گرم همچنان اکثر این آب‌های گرم از مشکلات و نارسایی‌های بهداشتی و سلامتی رنج می‌برند.

در کنار بی‌توجهی به نرخ‌گذاری آب‌های گرم که جدیداً از سوی مسئولان این آب‌های گرم اعمال می‌شود امکانات موجود در آنها بسیار پایین است و فروشگاه‌هایی هم که در این مجتمع‌ها راه‌اندازی شده با قیمت گزاف مواد نوشیدنی و خوراکی به مردم عرضه می‌کنند که آن هم چندین برابر نرخ خود شهر سرعین است در حالی که در تمام دنیا معمول است در جذب گردشگر خدمات با کیفیت مطلوب و معمولاً پایین‌ترین قیمت عرضه می‌شود و در یک رقابت سالم مجموعه‌های تفریحی گردشگری سعی می‌کنند با پایین آوردن قیمت خود رقابتی حقیقی در این مسیر داشته باشند.

و سخن آخر اینکه سرعین به رغم استعدادهای بی‌نظیر امروزه به جای فضای جذب گردشگری به خاطر برخی معضلات به فضای دفع گردشگران تبدیل شده که به نظر می‌رسد اگر معضلات و مشکلات که مسئولان وعده حل آن را می‌دهند اما در عمل چیزی مشاهده نمی‌شود عینیت پیدا نکند قطعاً سرعین در رکودی حقیقی فرو خواهد رفت.

=======================

گزارش از :‌ علیرضا حسین‌نژاد ـ زهرا جلالی

=======================

انتهای پیام/62006/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول