اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور عشایری سمیرم خبر داد

4 کانون هدایتی در سمیرم برای ساماندهی عشایر

رئیس اداره امور عشایری سمیرم گفت: در شهرستان سمیرم به منظور ساماندهی و اسکان عشایر علاوه بر کانون‌های خودجوش چهار کانون هدایتی در سمیرم وجود دارد.

4 کانون هدایتی در سمیرم برای ساماندهی عشایر

به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، ایرج دهقان ظهر امروز در هفتمین سفر راهیان خدمت مسئولان شهرستان سمیرم به منطقه عشایری منطقه پشته با بیان اینکه شیوه زندگی عشایری مبتنی بر کوچ است، اظهار داشت: عشایر به منظور تامین علوفه دام خود سالی دوبار مسیرهای کوچ بین ییلاق و قشلاق را طی می‌کنند.

وی با اشاره به نقش موثر عشایر در اقتصاد کشور افزود: هر چادر عشایری به منزله یک کارگاه تولیدی است و بیکاری در این قشر معنائی ندارد.

رئیس اداره امور عشایری سمیرم سرمایه دامی عشایر کشور را 22 میلیون واحد دامی اعلام کرد و گفت: عشایر کشور با تولید سالانه 85 هزار تن گوشت قرمز که با تکیه بر علوفه دامی است، یک پنجم گوشت تولیدی کشور و نیز یک سوم گوشت قرمز استان اصفهان را تامین می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: طبق سرشماری سال‌های 67- 77 و 87 جمعیت عشایری تقریبا دارای 1.2 نوسان بوده و نشان دهنده این است که مراتع کشور جوابگوی این تعداد خانواده عشایری است.

دهقان ابراز داشت: 32 میلیون هکتار (38درصد) از مراتع کشور در اختیار عشایر است که شامل 60 در صد از فضای جغرافیایی است.

وی جمعیت عشایری سمیرم را چهار هزار و 750 خانوار اعلام کرد و تصریح کرد: سمیرم بزرگ‌ترین شهرستان ییلاقی عشایر قشقائی استان اصفهان است که عشایر در تمامی مناطق شهرستان به جز مناطق پادنای وسطی و سفلی به وفور پراکنده هستند.

* وجود 4 کانون هدایتی در سمیرم برای ساماندهی عشایر

رئیس اداره امور عشایری سمیرم از وجود چهار کانون هدایتی برای ساماندهی عشایر شهرستان خبر داد و گفت: کانون هدایتی گل افشان تقریبا از حالت هدایتی خارج شده و فاز دوم خودجوش شده و برخی از عشایر متقاضی اسکان در این کانون هستند.

این مسئول ادامه داد: کانون‌های شهسوار، چشمه رحمان و قبرکیخا از دیگر کانون‌های هدایتی شهرستان سمیرم است و کانون قبر کیخا طراحی سایت آن در حال انجام است.

دهقان خاطرنشان کرد: اگر خانواده عشایری کوچ رو تمایل به اسکان خودجوش و یا هدایتی در اطراف روستاها و شهرها داشته باشد در صورتی که اشتغالش تامین باشد اداره امور عشایری حمایت می‌کند.

* اجرای مراحل پایانی طرح مطالعه و ثبت ایل راه‌ها 

وی بسته شدن ایل راه‌ها، گرانی نهاده‌های دامی و خشکسالی و در نتیجه فروش دام مادر را از مشکلات جامعه عشایری دانست و متذکر شد: ایل راه‌ها یک مشکل جامعه عشایری کشوری است که برای بررسی این طرح در هر استان مشاوری معرفی شده است که مسیر ایل راه‌ها مطالعه شده و اکنون در مراحل پایانی است که در انتها باید سنددار شود.

رئیس اداره امور عشایری سمیرم اذعان داشت: بسته شدن ایل راه‌ها منجر به کوچ ماشینی عشایر شده و چنانچه عشایر از راه‌های آسفالته کوچ کنند نیز تلفات جاده‌ای و مشکلات دیگری به همراه دارد.

انتهای پیام/2301/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول