اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

کودکان قربانیان معصوم آلودگی هوا هستند

قرار گرفتن کودکان در معرض آلاینده‌های سمی هوا بر رشد و توسعه سیستم تنفسی، اعصاب، غدد و سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد و خطر سرطان‌های بعدی در زندگی را افزایش می‌دهد.

کودکان قربانیان معصوم آلودگی هوا هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، امروزه آلودگی هوای محیط به‌عنوان یک مشکل بسیار مهم در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شده است و کودکان و نوزادان از حساس‌ترین افراد جامعه نسبت به آلاینده‌های هوا هستند.

مطالعات اخیر علاوه بر ارتباط بین آلودگی هوا و علائم بیماری‌های تنفسی و بدتر شدن آسم ارتباط‌هایی بین آلودگی هوا و تولد زودرس، مرگ و میر نوزادان، کاهش ظرفیت ریه و حتی آسم را نشان داده است.

در بیشتر موارد ممکن است که کودکان در معرض تماس بیشتری با آلاینده‌های ناشی از هوا نسبت به بزرگسالان باشند، نوزادان و کودکان معمولا سریع‌تر از افراد بالغ تنفس می‌کنند که این امر تماس آنها را با هر نوع آلاینده‌ای در هوا افزایش می‌دهد.

کودکان و نوزادان اغلب از طریق دهان و بدون گذراندن هوا از فیلترهای مؤثر بینی نفس می‌کشند، لذا به بیشتر آلاینده‌ها این امکان داده می‌شود که بدون عبور از مانع خاصی فرو داده شوند.

کودکان نسبت به افراد بالغ به‌ویژه در ماه‌های تابستان زمانی‌که سطح مه‌دود بسیار بالا است، بیشتر وقتشان را در بیرون سپری می‌‌کنند و نسبت به اثرات آلودگی هوا حساس‌تر هستند، چون سیستم ایمنی و ارگان‌های رشدشان هنوز کامل نشده است.

به‌طور مثال سرب که فرو داده می‌شود به ‌آسانی در استخوان‌های کودکان که سریعاً در حال رشد هستند، رسوب می‌کند.

در معرض قرار گرفتن کودکان با آلاینده‌های سمی هوا در دوره نوزادی و کودکی می‌تواند بر رشد و توسعه سیستم تنفسی، اعصاب، غدد و سیستم ایمنی بدن اثر بگذارد و خطر سرطان‌های بعدی در زندگی را افزایش دهد.

کودکان قربانیان معصوم آلودگی هوا هستند، آمار جمع‌آوری‌ شده از درمانگاه‌ها و مطب‌ها نشان می‌دهد که در زمان بحران آلودگی هوا، میزان مراجعه کودکان دچار بیماری‌های تنفسی افزایش پیدا می‌کند، بروز التهاب بینی و سینوس‌ها «رینیت ‌ـ ‌سینوزیت» و التهاب نایژه‌ها «برونشیت» و بیماری آسم در کودکانی که در هوای آلوده تردد دارند و بازی می‌کنند، رو به ‌افزایش است و اگر این کودکان زمینه بیماری تنفسی هم داشته باشند، بیماری‌شان تشدید می‌شود.

کودکان در هوای آلوده دچار تپش قلب می‌شوند و تنگی نفس پیدا می‌کنند، مطالعات نشان داده است که حملات آسم بعد از تماس با هوا‌ی آلوده ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودروهای فرسوده، که به ازون بد موسوم است، بیشتر می‌شود (در مقابل ازون خوب که در ارتفاعات بالا، محیط‌ زیست را از پرتوهای زیان‌بار کیهانی محافظت می‌کند) در بررسی‌‌ها نشان داده شده که ذرات کربن به‌طور معمول در گویچه‌های درشت‌خوار (ماکروفاژ) راه هوایی کودکان وجود دارد و افزایش میزان کربن در این درشت‌خواران موجب کاهش کارکرد ریه می‌شود. کودکان نباید در اوج آلودگی هوا از خانه خارج شوند و به‌ویژه نباید در هوای آلوده ورزش کنند.

به‌ خاطر داشته باشیم که آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است که آنان را از مدرسه رفتن باز می‌دارد در شرایطی که کودکان مصرف هله‌هولـه‌هایی مانند چیپس و پفک و لواشک را به خوردن غذاهای سالم و مقوی و پرپروتئین و سرشار از ویتامین ترجیح می‌دهند و ذائقه‌شان با غذاهای مفید بیگانه است در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌شوند.

کودکانی که در مسیر جاده‌های شلوغ و پرترافیک زندگی می‌کنند یا به مدرسه می‌روند، ممکن است در معرض میزان غیرقابل قبولی از آلودگی هوا قرار داشته باشند، توصیه می‌شود که در مواقع تشدید آلودگی هوا، علاوه بر توجه خاص به تغذیة کودکان، پزشکان متخصص کودکان و گروه‌های بهداشت در قالب اکیپ‌های امدادرسان به مهدکودک‌ها و کودکستان‌ها و مدارس سرکشی کنند و به مربیان و معلمان آگاهی لازم را برای مراقبت از کودکان بدهند.

پژوهش‌های جدید نشان داده است که آلودگی هوا در نوزادان و شیرخواران نیز تأثیر می‌گذارد و موجب افزایش مرگ‌ومیر آنها می‌شود. قرار گرفتن نوزادان در محیط‌های آلوده احتمال بروز نشانگان (سندروم) مرگ ناگهانی شیرخوار را افزایش می‌دهد.

در تحقیقی درباره 19 هزار و 664 شیرخوار که در سال‌های 1989 تا 2000 فوت کردند، میزان آلودگی هوا در دو هفته، یک ماه، دو ماه و شش ماه پیش از مرگشان بررسی و مشخص شد که خطر مرگ‌‌ومیر ناشی از بیماری تنفسی در شیرخواران هفت تا 12 ماهه‌ای که در معرض سطح بالایی از آلودگی ناشی از ذرات ریز و معلق قرار دارند، دو برابر بیشتر است.

همچنین خطر مرگ‌ و میر ناشی از نشانگان مرگ ناگهانی شیرخوار در شرایط آلودگی هوا با دی‌اکسید نیتروژن، 15 تا 19 درصد بیشتر است و نیز احتمال مرگ ‌و میر در نوزادان و شیرخواران در معرض آلاینده‌های دیگر چون مونوکسید کربن رو به‌ افزایش است.

---------------------------------------------------------

یادداشت از پروین مولایی کارشناس بهداشت محیط

---------------------------------------------------------

انتهای پیام/2446/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول