اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد

پرداخت تسهیلات به متقاضیان پرورش نهال خرما از طریق کشت بافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این سازمان آمادگی دارد به متقاضیان احداث گلخانه، پرورش و نگهداری نهال خرما از طریق کشت بافت تسهیلات پرداخت کند.

پرداخت تسهیلات به متقاضیان پرورش نهال خرما از طریق کشت بافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، غلامرضا هادربادی گفت: شهرستان طبس دارای یک‌هزار و 750 هکتار باغات نخیلات بوده که به دلیل شرایط آب و هوایی از کیفیت مناسبی نیز برخوردار است.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به متقاضیان احداث گلخانه، پرورش و نگهداری نهال خرما از طریق کشت بافت تسهیلات پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در رابطه با فواید روش تکثیر خرما به روش کشت بافت یادآور شد: درختان خرمای حاصل از کشت بافت به طور کامل شبیه به والدین هستند.

هادربادی ادامه داد: بنابراین تمامی صفات والد نظیر مقدار محصول، وضعیت رشد، مقاومت به بیماری و آفات به گیاهان تولید شده منتقل شده و امکان تولید انبوه نهال شبیه به گیاه مادری وجود دارد.

وی با بیان این‌که واریته‌های کمیاب خرما را می‌توان در مقیاس وسیع تولید کرد، افزود: تکثیر نخل خرما به روش کشت بافت را می‌توان در هر زمان و هر فصل انجام داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، تحت تاثیر شرایط فصلی نبودن، کاهش مدت زمان تولید نهال به حد قابل ملاحظه، انتقال راحت‌تر و هزینه کمتر را از جمله ویژگی‌های این نوع کشت برشمرد.

هادربادی تصریح کرد: همچنین خطر انتشار آفات و بیماری‌های نخل از یک منطقه به منطقه دیگر وجود ندارد و یا بسیار نادر است و گیاهان حاصل از کشت بافت، باغات یک دست از نظر ساختار ژنتیکی و ظاهری، رشد سریع و ثمردهی زود هنگام را تولید می‌کنند.

وی گفت: ایستگاه سازگاری نخیلات در شهرستان طبس در حال حاضر دارای 16 رقم خرما است که سازگاری آن‌ها با شرایط اقلیمی شهرستان طبس اثبات شده است.

انتهای پیام/69017/م/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول