اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

واکنش آمریکا به شرایط مجلس شورای اسلامی

پیشنهادات مجلس شورای اسلامی در شورای امنیت ملی آمریکا بررسی شد. کارتر پس از این جلسه گفت : به نظر می رسد شرایط مجلس ایران برای آزادی گروگان ها یک پایه مثبت برای آزاد کردن آنها با حفظ منافع حیاتی و شرافت آمریکا به وجود آورده است.

واکنش آمریکا به شرایط مجلس شورای اسلامی

رخدادهای 12 آبان 1359

چکیده

  • پیشنهادات 4 گانه مجلس شورای اسلامی در خصوص آزادی گروگان ها در شورای امنیت ملی آمریکا بررسی شد.
  • کارتر: به نظر می رسد شرایط مجلس ایران برای آزادی گروگان ها یک پایه  مثبت برای آزاد کردن آنها با حفظ منافع حیاتی و شرافت آمریکا به وجود آورده است.
  • جرج بوش نامزد معاونت ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت 4 شرط ایران برای آزادی گروگان ها مغایر حیثیت و منافع حیاتی آمریکا نیست .
  • با مقاومت نیروهای کشورمان  متجاوزین عراقی که بارها قصد پیشروی به سمت آبادان داشتند، با تلفات زیاد مجبور به عقب نشینی شدند.
  • نخست وزیر: گروهی متشکل از برخی مسئولان وزارتخانه ها با همکاری وزارت خارجه مامور شده اند تا برحسب پیشرفت در اجرای شرایط پیشنهادی ایران در ارتباط با آزادی گروگانها اقدامات لازم را انجام دهند.
  • فخرالدین حجازی: عجیب است که یک کشوری که درحال نبرد است، هنوز وزیر خارجه ندارد و وزارت خارجه اش غیر فعال است در صورتی که وزارت خارجة عراق به تمام کشورهای جهان حتی کشورهای آمریکای لاتین نماینده می فرستد وظلم خود را به صورت حقانیت معرفی می کند.
  • رییس جمهور پاکستان تاکید کرد تکنولوژی اتمی برای این کشور ضرورت دارد و باید به هر قیمت شده آن را به دست آورد.
  • کمیته کشورهای غیرمتعهد در خصوص جنگ عراق علیه ایران نسبت به موفقیت تصمیماتش ابراز تردید کرد.
  • پس از دیدار نخست وزیر کشورمان با سفیر الجزایر در تهران تصمیم گرفته شد الجزایر در مسئله گروگان ها به عنوان میانجی عمل کند .
  • علامه سید محمد حسین فضل الله از علمای شیعه لبنان از یک توطئه سوء قصد جان سالم به در برد .
واکنش آمریکا به شرایط مجلس شورای اسلامی

پیشنهادات 4 گانه مجلس شورای اسلامی در خصوص آزادی گروگان ها در شورای امنیت ملی آمریکا بررسی شد. پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی در خصوص گروگانها کارتر سفر تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری را لغو و در جلسه ای به ابعاد این موضوع پرداخت. کارتر  پس از این جلسه در  سخنرانی تلویزیونی خود گفت : به نظر می رسد شرایط مجلس ایران برای آزادی گروگان ها یک پایه  مثبت برای آزاد کردن آنها با حفظ منافع حیاتی و شرافت آمریکا به وجود آورده است.

کارتر اضافه کرد : من بار دیگر تکرار می کنم که سیاست ما بر اساس دو هدف اصلی استوار است حفظ شرافت و منافع حیاتی آمریکا و تامین آزادی گروگان ها در اسرع وقت ممکن . جرج بوش نامزد معاونت ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت 4 شرط ایران برای آزادی گروگان ها مغایر حیثیت و منافع حیاتی آمریکا نیست و برعکس این شرایط پایه و اساس تازه ای برای ادامه مذاکرات منطقی به وجود آورده است . (1)

 

فخرالدین حجازی نماینده مجلس: دیروز آقایان رأی دادند برای آزادی گروگانهای ومن در اینجا میگویم که بنده به این موضوع رأی مخالف دادم زیرا گفته بودید که آمریکا دخالت در امور ایران نکند اما این بمبها و خمپاره هائی که بر سر فرزندان ما و مردم ریخته می شود به دستور امریکا و به دست آمریکاست. پس او چگونه در کار ما دخالت نمی کند؟
وزارت خارجه هرگونه میانجیگری برای آتش بس را رد کرد

وزارت امورخارجه کشورمان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد در شرایط کنونی آتش بس فاقد معنی و مفهوم است. در این اطلاعیه به تجاوز ارتش بعث با هدف نابودی شهرها وتاسیسات نفتی ایران اشاره و تاکید شده است  پس از فداکاری و ایثار ملت ایران در دفاع از ایران اسلامی که جهان را متعجب کرده است رژیم بعث عراق  به سبب ناکامی در تحقق تخیلاتش در تلاشی بی امان در صدد برقراری آتش بس است. در ادامه این اطلاعیه می خوانیم : ملت مسلمان ایران تا ریشه کن کردن کلیه تجاوزهای عراق به راه خود ادامه خواهد داد و هرگونه میانجیگری و وساطت و تلاش برای آتش بس از دیدگاه وزارت خارجه ایران غیرقابل قبول و مردود است.(2)

شکست متجاوزان عراق در آبادان

با مقاومت نیروهای کشورمان  متجاوزین عراقی که بارها قصد پیشروی به سمت آبادان داشتند، با تلفات  زیاد مجبور به عقب نشینی شدند. رزمندگان کشورمان سرگرم پاکسازی مناطق جنگی اطراف آبادان از لوث وجود متجاوزان بعثی هستند..(3)

تشکیل کمیته بررسی وضعیت گروگانها

نخست وزیر گفت : گروهی متشکل از برخی مسئولان وزارتخانه ها با همکاری وزارت خارجه مامور شده اند تا برحسب پیشرفت در اجرای شرایط پیشنهادی ایران در ارتباط با آزادی گروگانها اقدامات لازم را انجام دهند. محمدعلی رجایی در مصاحبه با تلویزیون اقدام عراق در ربودن وزیر نفت  کشورمان را جنایتی علیه غیر نظامیان دانست.  وی همچنین در خصوص طرح اصلاحات ارضی گفت: در این زمینه از نظرات آیت الله منتظری، بهشتی و مشکینی استفاده خواهد شد.(4)

به آزادی گروگان ها رای ندادم

آیت الله هاشمی رفسنجانی  رئیس مجلس گفت: مجلس در یک جلسه رسمی غیر علنی به مسئله جنگ رسیدگی می کند . (5) همچنین در این جلسه فخرالدین حجازی از رای مخالف خود برای آزادی گروگانها سخن گفت و خاطر نشان کرد آمریکا و شوروی متفقا در جنگ شرکت دارند.

حجازی گفت : دیروز آقایان رأی دادند برای آزادی گروگانهای ومن در اینجا میگویم که بنده به این موضوع رأی مخالف دادم زیرا گفته بودید که آمریکا دخالت در امور ایران نکند اما این بمبها و خمپاره هائی که بر سر فرزندان ما و مردم ریخته می شود به دستور امریکا و به دست آمریکاست. پس او چگونه در کار ما دخالت نمی کند؟

علامه سید محمد حسین فضل الله از علمای شیعه لبنان از یک توطئه سوء قصد جان سالم به در برد . وی به هنگام عزیمت به حسینه منطقه شیاح در حومه جنوب شرقی بیروت مورد حمله گروهی ناشناس قرار گرفت.  محافل اسلامی لبنان این عملیات تروریستی را از توطئه های صدام و در ارتباط با جنگ ایران و عراق دانستند

کشوری که در حال جنگ است هنوز وزیر خارجه ندارد !

وی اظهار داشت : در داخل کشور، عجیب است که یک کشوری که درحال نبرد است، هنوز وزیر خارجه ندارد و وزارت خارجه اش غیر فعال است در صورتی که وزارت خارجة عراق به تمام کشورهای جهان حتی کشورهای آمریکای لاتین نماینده میفرستد وظلم خود را بصورت حقانیت معرفی میکند ما نمایندگانی هنوز به کشورهای خارج اعزام نداشته ایم آقایان درست است که رادیو خبرهای پیروزی میدهد و تمام این پیروزیها صحیح و راست است ولی پاسداران عزیز ما میروند و کشته میشوند و محلی را میگشایند ولی نیروئی که آن خلاء را پر کند نیست .

حجازی گفت : دیروز ما نوشته ای تهیه کردیم بیش از صد نفر از نمایندگان محترم مجلس تقاضای جلسة سری کردند که آقایان فرماندهان بیایند ما را در معرض وقایع جنگ قرار دهند ما باید در همة جبهه های جنگ حضور داشته باشیم اگر نمیتوانیم بعنوان یک نماینده به درد صدها هزار نفر آواره و کشته واسیر برسیم لااقل خودمان در جبهة جنگ شرکت کنیم.(6)

پاکستان به دنبال انرژی هسته ای

رییس جمهور پاکستان تاکید کرد تکنولوژی اتمی برای این کشور ضرورت دارد و باید به هر قیمت شده آن را به دست آورد. محمدضیاء الحق در جلسه شهرداران این کشور با اشاره به استعداد دانشمندان پاکستانی در این خصوص گفت: تکنولوژی هسته ای برای این لازم است چون نفت و نیروی برق قادر به تامین انرژی کشور نیستند. وی به ارتش هم توصیه کرد به سمت خودکفایی حرکت کنند .(7)

سردرگمی کمیته کشورهای غیر متعهد درباره جنگ عراق علیه ایران

کمیته کشورهای غیرمتعهد در خصوص جنگ عراق علیه ایران نسبت به موفقیت تصمیماتش ابراز تردید کرد. وزیران خارجه هند، پاکستان، زامبیا، کوبا و یوگسلاوی و رئیس شعبه سیاسی سازمان آزادی بخش فلسطین پس از برگزاری جلساتی منتظر توضیحات مقامات ایران وعراق هستند تا کار رسمی خود را آغاز کنند. روزنامه های یوگسلاوی در این خصوص نوشتند این کمیته نمی تواند نقش میانجی و داور را ایفا کندزیرا فرمول جادویی برای آتش بس را ندارد.(8)

رییس جمهور پاکستان تاکید کرد تکنولوژی اتمی برای این کشور ضرورت دارد و باید به هر قیمت شده آن را به دست آورد. محمدضیاء الحق گفت: تکنولوژی هسته ای برای این لازم است چون نفت و نیروی برق قادر به تامین انرژی کشور نیستند. وی به ارتش هم توصیه کرد به سمت خودکفایی حرکت کنند.

واگذاری پیگیری مسئله گروگانها به الجزایر

پس از دیدار نخست وزیر کشورمان با سفیر الجزایر در تهران تصمیم گرفته شد الجزایر در مسئله گروگان ها به عنوان میانجی عمل کند . عبدالکریم غراید سفیر الجزایر در ایران در این دیدار گفت: ما آرزو می کنیم خواسته های ایران برآورده شود و ما تا انجا که در توان داریم از منافع ایران دفاع می کنیم. وی از محمدعلی رجایی برای سفر به الجزایر دعوت کرد. وزارت خارجه کشورمان نیز اعلام کرد تصمیمات مجلس ایران در خصوص گروگانها تحویل سفارت الجزایر در واشنگتن شده است.گزارش های رسیده  از تسلیم شدن شرایط ایران به وزارت خارجه آمریکا حکایت دارد.(9)

سوء قصد نافرجام علامه فضل الله

علامه سید محمد حسین فضل الله از علمای شیعه لبنان از یک توطئه سوء قصد جان سالم به در برد . وی به هنگام عزیمت به حسینه منطقه شیاح در حومه جنوب شرقی بیروت مورد حمله گروهی ناشناس قرار گرفت.  محافل اسلامی لبنان این عملیات تروریستی را از توطئه های صدام و در ارتباط با جنگ ایران و عراق دانستند.(10)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ،12 آبان 1359 ،  صفحه 4

2- اطلاعات، 12 آبان 1359 ،  صفحه 1

3-  اطلاعات، 12 آبان 1359 ،  صفحه 2

4-  اطلاعات ،12 آبان 1359 ،  صفحه 4

5-   اطلاعات، 12 آبان 1359 ،  صفحه 11

6- مشروح مذاکرات مجلس ، 12 آبان 1359

7-  اطلاعات، 12 آبان 1359 ،  صفحه12

8-  اطلاعات، 12 آبان 1359 ،  صفحه 12

9- اطلاعات، 13 آبان 1359 ،  صفحه 9

10-  اطلاعات، 13 آبان 1359 ،  صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول