اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نماینده‌ای که دولت انقلابی را نابلد می‌خواند

یدالله سحابی در جلسه علنی مجلس با اشاره به این که دولت محمد‌علی رجایی نخست‌وزیر کارش را بلد نیست و اوضاع کشور آشفته و بحرانی است، اظهار داشت : تضعیف بنی‌صدر رئیس‌جمهور به مصلحت کشور نیست!

نماینده‌ای که دولت انقلابی را نابلد می‌خواند

رخدادهای 28 دی 1359

چکیده

 

  • بنی صدر رئیس جمهور پس از دیدار با امام خمینی رهبر انقلاب به خبرنگاران گفت : ایران در تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در کنفرانس اسلامی تجدید نظر می کند.
  • روابط عمومی نخست وزیری در اطلاعیه نسبت به توطئه ها علیه دولت و رویکرد تضعیف آن از سوی روزنامه انقلاب اسلامی منتسب به بنی صدر اعتراض کرد.
  • رئیس جمهور سوریه در دیدار با وزیر راه و ترابری ایران تاکید کرد انقلاب ایران یک پیروزی برای منطقه بود و هرگونه تلاش برای تضعیف آن، تضعیف سراسر منطقه خواهد بود.
  • وزیر خارجه عراق گفت: اکنون زمانی است که مسئولان ایران باید برای پیدا کردن راه حل برای پایان جنگ از طریق مذاکره اقدام کنند.
  • یدالله سحابی در جلسه علنی مجلس با اشاره به این که دولت محمد علی رجایی نخست وزیر کارش را بلد نیست اظهار داشت : تضعیف بنی صدر رئیس جمهور به مصلحت کشور نیست !
  • طرح ادغام سازمان بسیج مستضعفین در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از انجام اصلاحات لازم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

بنی صدر : در تصمیم خود تجدید نظر می کنیم

بنی صدر رئیس جمهور پس از دیدار با امام خمینی رهبر انقلاب به خبرنگاران گفت : ایران در تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در کنفرانس اسلامی تجدید نظر می کند. وی ادادمه داد : از آن جا که صدام اعلام کرده است که در کنفرانس سران کشورهای اسلامی شرکت نمی کند لذا تصمیم گرفته شد که ایران در مورد شرکت در این کنفرانس تجدید نظر کند و بر این اساس نحوه شرکت در کنفرانس را مورد بررسی قرار دهد. وی همچنین گفت : پس از یک دیدار دیگر با امام خمینی در این مورد تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.(1)

اعتراض نخست وزیری به روزنامه انقلاب اسلامی

روابط عمومی نخست وزیری در اطلاعیه نسبت به توطئه ها علیه دولت و رویکرد تضعیف آن از سوی روزنامه انقلاب اسلامی منتسب به بنی صدر اعتراض کرد. در اطلاعیه روابط عمومی نخست وزیری آمده است: در ابتدا امیدوار بودیم که روزنامه انقلاب اسلامی با انتقادات سازنده، نقاط ضعف دولت را گوشزد و باعث هدایت می شود ولی در ادامه این روزنامه نشان داد که در پی تضعیف دولت است و برای سقوط آن تلاش می کند.

نخست وزیری به دلایل سکوت در برابر توطئه های این روزنامه اشاره و افزوده است؛ به جهت رعایت فرمان امام و به دلیل اینکه این روزنامه منتسب به رئیس جمهور است و ممکن است با مخالفت با این روزنامه تلقی اختلاف با رئیس جمهور حاصل شود از بیان اعتراض خودداری کردیم. در پایان این اطلاعیه هشدار داده شده که روزنامه انقلاب اسلامی در مطالب اخیر خود به خوانندگانش تلقین می کند که دولت از پایگاه مردمی برخوردار نیست.(2)

 

رئیس جمهور سوریه در دیدار با وزیر راه و ترابری ایران تاکید کرد انقلاب ایران یک پیروزی برای منطقه بود و هرگونه تلاش برای تضعیف آن، تضعیف سراسر منطقه خواهد بود. حافظ اسد خاطر نشان کرد جبهه پایداری عرب، پیروزی ایران را علیه امپریالیسم را پیروزی خود تلقی می کند.

حافظ اسد: پیروزی ایران پیروزی تمام منطقه است

رئیس جمهور سوریه در دیدار با وزیر راه و ترابری ایران تاکید کرد انقلاب ایران یک پیروزی برای منطقه بود و هرگونه تلاش برای تضعیف آن، تضعیف سراسر منطقه خواهد بود. حافظ اسد خاطر نشان کرد جبهه پایداری عرب، پیروزی ایران را علیه امپریالیسم را پیروزی خود تلقی می کند. در این دیدار همچنین وزیر راه و ترابری کشورمان حمایت ایران از استقامت و مبارزه سوریه علیه تجاوزات اسراییل را به حافظ اسد ابلاغ کرد.(3)

درخواست وزیر خارجه عراق از ایران برای مذاکره

وزیر خارجه عراق گفت: اکنون زمانی است که مسئولان ایران باید برای پیدا کردن راه حل برای پایان جنگ از طریق مذاکره اقدام کنند. «سعدون حمادی» در یک کنفرانس خبری مدعی شد رهبران ایران پس از شکست کامل حمله به اصطلاح متقابل باید لزوم مذاکرات بین دو کشور را درک کرده باشد. وی افزود عراق حاضر است در کنفرانس اسلامی نظرات دیگر کشورها را برای حل بحران جنگ بشنود.(4)

یدالله سحابی : دولت کارش را بلد نیست !

یدالله سحابی در جلسه علنی مجلس با اشاره به این که دولت محمد علی رجایی نخست وزیر کارش را بلد نیست اظهار داشت : تضعیف بنی صدر رئیس جمهور به مصلحت کشور نیست ! وی با اشاره به نقاط ضعف دولت و بکارگیری افراد کم تجربه گفت: با وجود این نکات منفی، تضعیف دولت به مصلحت کشور نیست. سحابی خواستار تشکیل کمیسیونی با مشارکت نمایندگان احزاب مختلف مجلس و نمایندگان  رییس جمهور و نخست وزیر برای رفع اختلافات موجود شد. وی در سخنانش با بیان اینکه اوضاع کشور آشفته و بحرانی است، گفت: دولت نسبت به حل مشکلات بی اعتناست و اصول مملکت داری را نمی داند. وی خاطر نشان کرد: کوبیدن رییس جمهوری که ارتش روح باخته را بازسازی کرد و شجاعانه در مقابل دشمن می جنگد به مصلحت نیست.(5)

تصویب طرح ادغام بسیج در سپاه پاسداران

طرح ادغام سازمان بسیج مستضعفین در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از انجام اصلاحات لازم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. براساس این طرح واحد بسیج مستضعفین در سپاه پاسداران ادغام و مسئولیت اداره و فرماندهی آن برعهده سپاه خواهد بود. در ماده 4 این طرح آمده است؛ دولت و ارتش جمهوری اسلامی موظفند تمام نیازهای تسلیحاتی، آموزشی و تدارکاتی واحد بسیج مستضعفین سپاه را با تشخیص شورای عالی دفاع تامین کنند.(6)

پی نوشت :

1-  کیهان ، 28 دی 1359 ، صفحه 2

2- جمهوری اسلامی ، 28 دی 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 28 دی 1359 ، صفحه 3

4- اطلاعات ، 28 دی 1359 ، صفحه 3

5- اطلاعات، 28 دی 1359 ، صفحه 4

6- مشروح مذاکرات مجلس ، روز 28 دی 1359

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول