اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

محمد خاتمی: قوه قضائیه صراحتا بلواگران را معرفی کند

سیدمحمد خاتمی: در جبهه داخلی تلاش آمریکا برای دامن زدن به جو اغتشاش و شورش و تضعیف همه ارگان های رسمی و قانونی افزایش خواهد یافت. و ای کاش مقامات قضایی به صراحت به مردم می گفتند که چه گروه هایی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی دست به دست هم داده اند.

محمد خاتمی: قوه قضائیه صراحتا بلواگران را معرفی کند

رخدادهای 30 دی 1359

چکیده

  • سرانجام و پس از گذشت 444 روز جاسوس های آمریکا بعد از مذاکرات انجام شده و تسلیم دولت آمریکا در برابر شرایط اعلام شده از سوی مجلس شورای اسلامی آزاد شدند.
  • پیش از آزادی گروگان ها دولت آمریکا یادداشت تهدید آمیزی علیه ایران به تعهدنامه پیشین اضافه کرد که این یادداشت باعث شد جاسوس ها که به فرودگاه مهرآباد منتقل شده بودند بار دیگر به بازداشت گاه برگردانده شوند.
  • بهزاد نبوی سخنگوی دولت گفت : روابط ایران و آمریکا به دنبال انقلاب اسلامی خصمانه شده و با رفتن گروگان ها روابط خصمانه آمریکا با ما پایان نخواهد گرفت.  ما هیچ رابطه سیاسی و اقتصادی با دولت جهانخوار آمریکا نخواهیم داشت . 
  • سادات رئیس جمهور مصر با انتقاد از سیاست آمریکا درقبال ایران گفت ایالات متحده باید برای حیثیت خود تسلیم ایران نمی شد و گروگان ها باید به خاطر حیثیت آمریکا قربانی می شدند.
  • سید محمد خاتمی در سرمقاله امروز کیهان با عنوان کارتر رفت نوشت : ماهیت انقلاب اسلامی بالضروره ایران را به میدان مبارزه ای بی امان و آشتی ناپذیر با هر نیروی تجاوزگر و توسعه طلب و بخصوص آمریکا به عنوان شیطان بزرگ کشانده است .
  • علیرغم تصور ساده اندیشان که میان حزب دمکرات و حزب جمهوری خواه تفاوت قائلند هیچ گونه تفاوت بنیادی و ماهوی میان این دو وجود ندارد که این دو نمایندگان و طبعا حافظان منافع نظام سرمایه داری غربند .

آمریکا تسلیم شد ؛ جاسوس ها پس از 444 روز آزاد شدند

سرانجام و پس از گذشت 444 روز جاسوس های آمریکا که در روز 13 آبان 1358 به اسارت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در آمده بودند بعد از مذاکرات انجام شده و تسلیم دولت آمریکا در برابر شرایط اعلام شده از سوی مجلس شورای اسلامی آزاد شدند.

دولت جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای در این راستا اعلام کرد : امروز سه شنبه 30 دی ماه سال 1359 ساعت 17 به وقت تهران از طرف دولت الجزایر رسما به دولت جمهوری اسلامی ایران اطلاع داده شد که سپرده های ایران در بانک های آمریکایی بر اساس مفاد بیانیه دولت الجزایر به حساب بانک مرکزی دولت الجزایر واریز شده است و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز برابر تعهدات به عمل آمده بلافاصله اقدام به اعزام 52 نفر آمریکایی گروگان ملت ایران نمود. در ادامه این اطلاعیه آمده است : پس از تائید سلامت این گروگان ها به وسیله نمایندگان دولت الجزایر و سوئیس هواپیماهای الجزایری حامل آنها در ساعت 20 و 55 دقیقه به وقت تهران از فرودگاه پرواز نمود و در ساعت 21 و 58 دقیقه آسمان دولت جمهوری اسلامی ایران را ترک کرد.(1)

 

امروز و پیش از آزادی گروگان ها دولت آمریکا یادداشت تهدید آمیزی علیه ایران به تعهدنامه پیشین اضافه کرد که این یادداشت باعث شد جاسوس ها که به فرودگاه مهرآباد منتقل شده بودند بار دیگر به بازداشت گاه برگردانده شوند. دولت ایران نیم ساعت فرصت برای مذاکره تعیین کرده بود که در صورت عملی نشدن خواسته های ملت ایران تصمیمات شدیدی در این راستا اتخاذ کند.

آخرین بدعهدی آمریکا پیش از آزادی گروگان ها و فرصت نیم ساعته ایران به آمریکا

گفتنی است امروز و پیش از آزادی گروگان ها دولت آمریکا یادداشت تهدید آمیزی علیه ایران به تعهدنامه پیشین اضافه کرد که این یادداشت باعث شد جاسوس ها که به فرودگاه مهرآباد منتقل شده بودند بار دیگر به بازداشت گاه برگردانده شوند. دولت ایران نیم ساعت فرصت برای مذاکره تعیین کرده بود که در صورت عملی نشدن خواسته های ملت ایران تصمیمات شدیدی در این راستا اتخاذ کند. (2)

با آزادی جاسوس ها روابط ایران و آمریکا بهبود نمی یابد

بهزاد نبوی سخنگوی دولت و مسئول مذاکره در مورد گروگان ها گفت : با رفتن جاسوس های آمریکا روابط خصمانه بین ایران و آمریکا بهبود نمی یابد.

نبوی ادامه داد : این ها می دانستند که ما باج خواهی نمی کنیم و می دانستند که ما تضمین تعهدات آمریکا را می خواهیم و به ما پاسخ دادند که این کار بر اساس قوانین آمریکا با مشکلات فراوانی دارد و به جای آن مکانیزم دیگری مشترکا از طرف دولت آمریکا و الجزایر پیشنهاد شد به این معنی که به جای تضمین طرفین تعهد بدهند به انجام یک سری اعمالی در نزد دولت الجزایر. سخنگوی دولت ادامه داد : ما بعد از بررسی های فراوان این تعهدات را به جای تضمین پذیرفتیم زیرا که از نظر ما تعهدات هم می توانست به اندازه تضمین ها مفید و موثر باشد.

آمریکا به راحتی تضمین هایش را نقض می کند

آن وقتی هم که از دولت آمریکا تضمین می خواستیم به این امر واقف بودیم که دولت آمریکا چندین میلیارد دلار پول را نقدا تحویل دولت الجزایر نمی دهد تا چنانچه به تعهدات خودش عمل نکرد از این پول برداشت شود  یا تضمین هایی از این قبیل لذا تعهد در نزد کشور الجزایر هم به نظر ما اعتبارش به اندازه همان تضمین بود چرا که آمریکا می توانست به راحتی تضمین های مالی خودش را نقض کند کما اینکه در مورد خود ما این کار را کرد .

وی اظهار داشت : توقیف سپرده های ما در بانک های آمریکایی در این کشور و بانک های سراسر جهان از اقداماتی بود که برخلاف کلیه قوانین و حقوق بین المللی است ولی آمریکا با یک فرمان رئیس جمهورش این کار را انجام داد پس بنابراین در مورد تضمین بانکی الجزایر هم اگر آمریکا واقعا می خواست به این تضمین وفادار نماند از آنجا که به هیچ اصولی وفادار نیست می تواند این کار را بکند .

تعهد آمریکا به عدم مداخله در امور ایران پیروزی سیاسی برای ما است 

نبوی در مورد عدم مداخله آمریکا در امور ایران گفت : آمریکا تعهد داده است که از این به بعد به هیچ عنوان به طور مستقیم و غیرمستقیم چه نظامی و چه سیاسی در امور داخلی ایران مداخله نکند البته این ماده بیش از آنکه برای ما ارزش عملی داشته باشد ارزش سیاسی دارد چون که ما می دانیم در همین لحظه که این بیانیه امضا شده است آمریکا مشغول مداخله در امور ایران است و به هرحال این ماده برای ما یک پیروزی سیاسی است .

 

خاتمی با اعلام این که انتخابات در آمریکا آزاد نیست ادامه داد : گردانندگان پشت صحنه در واقع با تبدیل کارتر به ریگان بر روی افتضاح شکست خود در ایران و جهان سرپوش می گذارند و بیچاره مردم آمریکا که قربانی دسیسه های پشت پرده شده اند زیرا برای آنان صحنه را چنان آراسته اند که در انتخاباتی به ظاهر آزاد راهی جز برگزیدن سیاستمداران حاکم از میان دو حزبی که وابسته به مراکز قدرتند باقی نمی ماند

هیچ گونه رابطه سیاسی و تجاری با آمریکا نخواهیم داشت

بهزاد نبوی در مورد روابط ایران و آمریکا پس از این نیز گفت : این روابط به دنبال انقلاب اسلامی خصمانه شده و آمریکا نمی تواند آن را تحمیل کند و با رفتن گروگان ها روابط خصمانه آمریکا با ما پایان نخواهد گرفت.(3) وی در بخش دیگری از این مصاحبه نیز گفت : ما هیچ رابطه سیاسی و اقتصادی با دولت جهانخوار آمریکا نخواهیم داشت . (4)

سادات : آمریکا نباید تسلیم ایران می شد !

سادات رئیس جمهور مصر با انتقاد از سیاست آمریکا درقبال ایران گفت ایالات متحده باید برای حیثیت خود تسلیم ایران نمی شد و گروگان ها باید به خاطر حیثیت آمریکا قربانی می شدند. وی ادامه داد :تسلیم آمریکا در مقابل ایران دوستان ایالات متحده را نگران و نسبت به تعهدات آمریکا مشکوک کرد. سادات همچنین گفت : سالانه هزاران نفر در آمریکا در تصادفات رانندگی کشته می شوند و گروگان ها در مقابل این کشته ها عدد ناچیزی بود.(5)

خاتمی توضیح داد ؛ چرایی سقوط کارتر

سید محمد خاتمی در سرمقاله امروز کیهان با عنوان کارتر رفت نوشت : بدون شک عمده عامل سقوط رئیس جمهور پیشین آمریکا عبارت است از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که در سایه آن بزرگترین پایگاه تجاوز آمریکا در منطقه سقوط کرده است و نه تنها آمریکا مطمئن ترین پایگاه تجاوز خود را از دست داده بلکه پایگاه دیروز به صورت کانون آرمان های استقلال طلبانه در سراسر دنیا درآمده است و چون پیکانی بر قلب سیاه آمریکا نشسته است .

انتخابات در آمریکا آزاد نیست

خاتمی با اعلام این که انتخابات در آمریکا آزاد نیست ادامه داد : گردانندگان پشت صحنه در واقع با تبدیل کارتر به ریگان بر روی افتضاح شکست خود در ایران و جهان سرپوش می گذارند و بیچاره مردم آمریکا که قربانی دسیسه های پشت پرده شده اند زیرا برای آنان صحنه را چنان آراسته اند که در انتخاباتی به ظاهر آزاد راهی جز برگزیدن سیاستمداران حاکم از میان دو حزبی که وابسته به مراکز قدرتند باقی نمی ماند و این خود شعبده بزرگ روزگار ما است که در پوشش پرزرق و برق ترین دموکراسی ها تحمیلی ترین سیاست ها را به صحنه می آورند.

دوران فرمانروایی آمریکا به سرآمده است

خاتمی در ادامه به تاثیر انقلاب ایران بر انتخابات آمریکا پرداخته و نوشت : واقعیت هرچه باشد اما تاریخ این حقیقت را به ثبت رسانده است که دیگر دوران فرمانروایی بی چون و چرای ابرقدرت ها به پایان رسیده است و حتی کار بدانجا کشیده است که ملت مظلومی در سایه برخورداری از رهبری بی همانند اسلامی به چنان آگاهی و اقتدار معنوی برسد که بتواند اثری تعیین کننده بر سرنوشت انتخابات آمریکا بگذارد و رئیس جمهوری پرنخوت ترین امپراطوری تراز نوین را از عرش استکبار به زیر بکشد و وی را سرافکنده به سراغ کار دیگر بفرستد.

کارتر و ریگان تفاوتی ندارند/ همه سران آمریکا حافظ منافع نظام سرمایه داری هستند

خاتمی در ادامه نوشت : علیرغم تصور ساده اندیشان که میان کارتر و ریگان یا به تعبیر درست تر میان حزب دمکرات و حزب جمهوری خواه تفاوت قائلند هیچ گونه تفاوت بنیادی و ماهوی میان این دو وجود ندارد که این دو نمایندگان و طبعا حافظان منافع نظام سرمایه داری غربند .

 

خاتمی : علیرغم تصور ساده اندیشان که میان کارتر و ریگان یا به تعبیر درست تر میان حزب دمکرات و حزب جمهوری خواه تفاوت قائلند هیچ گونه تفاوت بنیادی و ماهوی میان این دو وجود ندارد که این دو نمایندگان و طبعا حافظان منافع نظام سرمایه داری غربند .

انقلاب اسلامی ماهیتا با آمریکا به عنوان شیطان بزرگ در حال جنگ است

وی با پرداختن به توطئه های آمریکا نوشت : گرچه کار مبارزه با آمریکای جهانخوار با اشغال لانه جاسوسی و مرکز توطئه آمریکا در ایران آغاز نشد و ختم این ماجرا به معنی پایان درگیری با آمریکا نیست بلکه ماهیت انقلاب اسلامی بالضروره ایران را به میدان مبارزه ای بی امان و آشتی ناپذیر با هر نیروی تجاوزگر و توسعه طلب و بخصوص آمریکا به عنوان شیطان بزرگ کشانده است مبارزه ای که نتیجه اش در سرنوشت نه تنها ایران که کل بشریت تاثیر تعیین کننده ای خواهد گذاشت ولی به هر حال تسخیر مرکز فرمانروایی آمریکا بر ایران به این مبارزه اوجی تازه بخشید و تصمیم ملت مسلمان ایران را به رد هرگونه سازش و تسلیم در برابر این ابرقدرت جهان خوار به اثبات رساند.

قوه قضائیه صراحتا به مردم بگوید چه کسانی بلوا گری می کنند

خاتمی در بخش دیگری از نوشتار خود به ضد انقلاب پرداخت و نوشت : در جبهه داخلی نیز تلاش آمریکا برای دامن زدن به جو اغتشاش و شورش و تضعیف همه ارگان های رسمی و قانونی افزایش خواهد یافت که نشانه های گویایی از آن را در حملات متحد و هماهنگ همه نیروهای مخالف از مادون راست گرفته تا ماوراء چپ علیه جمهوری اسلامی می توان مشاهده کرد و هیچ جای تعجب نیست وقتی در بحبوحه درگیری عظیم نیروهای مسلح ایران با رژیم مزدور بعث عراق و در حالیکه بهترین فرزندان این مملکت در مرزها می جنگند در تهران و پاره ای شهرها عده ای انگشت شمار درصدد ایجاد بلوا بر می آیند تا شاید جنگ را از مرزها به داخل بکشانند و ای کاش مقامات قضایی به صراحت به مردم می گفتند که این عده با چه ترکیبی بلوا گری می کنند و چه گروه هایی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی دست به دست هم داده اند. (6)

پی نوشت :

1- کیهان ، 1 بهمن 1359 ، صفحه 12

2-  کیهان ، 30 دی 1359 ، صفحه 3

3- کیهان ، 30 دی 1359 ، صفحه 3

4- جمهوری اسلامی ، 30 دی 1359 ، صفحه 2

5- جمهوری اسلامی ، 30 دی 1359 ، صفحه 3

6-  کیهان ، 30 دی 1359 ، صفحه 1 و 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول