اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نظر جالب هاشمی در مورد شیطنت آمریکا در مذاکرات

آنها با همة شیطنتی که دارند و در این مذاکرات احساس شد واقعاً شیطان بزرگ هستند و آنقدر شیطانند که در پاکنویسی و ماشین کردن یک سند حتی کلمه حساسی را می اندازند که اگر از زیر چشم بازبین ها دررفت یک کلاه بگذارند.

نظر جالب هاشمی در مورد شیطنت آمریکا در مذاکرات

رخدادهای 1 بهمن 1359

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز در اعلامیه ای 11 ماده ای نکات مهمی را خطاب به فرماندهان و سربازان حاضر در جبهه های جنگ خاطر نشان کردند.
  • باید فرماندهان و همه افراد قوای مسلح، با کمال دقت مواظب باشند تا ضد انقلاب در سنگرهای آنان و در جبهه‌ها نفوذ نکنند و با تبلیغات باطل خود جنگنده‌های نیرومند ما را تضعیف ننمایند.
  • اخبار مربوط به آزاد سازی قصرشیرین و تخلیه این شهر از سوی مزدوران بعثی که در یکی از روزنامه های عصر دیروز منتشر شده بود  توسط مقامات نظامی و غیرنظامی به شدت تکذیب شد.
  • وزارت امورخارجه کشورمان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد ایران به دلیل حضور صدام در کنفرانس سران کشورهای اسلامی در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه علنی امروز مجلس ضمن ارائه تحلیلی در مورد تسخیر سفارت آمریکا و آزاد سازی گروگان ها گفت در این مذاکرات احساس شد واقعاً آمریکا شیطان بزرگ است .
  • در عملیات پاکسازی روستاهای اطراف پیرانشهر 100 نفر از افراد گروه های مسلح غیرقانونی کشته و صد نفر دیگر نیز مجروح شدند.
  • روزنامه سوئیسی تریبون دولوزان نوشته است ثروت های تازه ای از شاه سابق در این کشور ضبط شده است .
فرمان 11 ماده ای امام خمینی به سربازان و فرماندهان نیروهای مسلح

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در اعلامیه ای 11 ماده ای نکات مهمی را خطاب به فرماندهان و سربازان حاضر در جبهه های جنگ خاطر نشان کردند. اهم نکات مطرح در این اعلامیه عبارت است از ؛

ضرورت اطلاعت نیروهای مسلح از فرماندهان

1- باید تمام افراد نیروهای مسلح از فرماندهان خود اطاعت کنند، که بحمدالله می‌کنند. سرپیچی از اطاعت فرمانده، چه در قوای نظامی و انتظامی و چه در سپاه پاسداران و چه بسیج و نیروهای مردمی، مسئولیت دارد و موجب تعقیب است.

2- وحدت فرماندهی از مسائل مهم سرنوشت ساز است که بدون آن پیروزی میسر نیست؛ و عدم مراعات آن فاجعه آفرین است. و کسانی که بدان سر ننهند مسئول می‌باشند.

3- هماهنگی جمیع قوای نظامی و غیر نظامی از مهمات آینده ساز است. اگر فرد و یا افرادی در این امر حیاتی اخلال نمایند، باید معرفی شوند تا به دادگاه تسلیم گردند.

مواظب باشید ضد انقلاب در سنگرها نفوذ نکند

4- باید فرماندهان و همه افراد قوای مسلح، با کمال دقت مواظب باشند تا ضد انقلاب در سنگرهای آنان و در جبهه‌ها نفوذ نکنند و با تبلیغات باطل خود جنگنده‌های نیرومند ما را تضعیف ننمایند. و اگر کسانی به چنین اعمال خیانت باری دست زدند، همه موظف هستند آنان را دستگیر نموده تسلیم فرماندهان کنند تا به دادگاه تسلیم نمایند.

 

خمینی که آخرین روزهای عمرش را می‌گذراند، تمام امیدش به شما مردم سلحشور ایران است؛ به شما مردمی که به هیچ وجه تحت تأثیر اختلافات جزئی و کلی واقع نشده و ان شاء الله نمی‌شوید؛ شما مردمی که با تمام وجود بر سر غرب و شرق جهانخوار شوریدید، شما عزیزانم، به امید خدا پیروزید.
نیروهای عراقی که به ایران پناهنده شوند مورد عفو قرار می گیرند

5- کسانی که از ارتش بازی خورده عراق به ایران پناهنده شوند مورد عفو و محبت و اغماض هستند و با آنان چون برادران خودمان رفتار می‌شود؛ و کسی حق ندارد به غیر از رفتار انسانی - اسلامی با آنان رفتار کند.

نصیحت پدرانه امام به گروه های ضد انقلاب مسلح

6- اینجانب به حسب وظیفه اسلامی و اخلاقی، به گروه‌های داخل کشور، اعم از تهران و کردستان و سایر نواحی ایران، در هر نقطه که هستند، پدرانه توصیه می‌کنم که به آغوش گرم اسلام و ملت مسلمان برگردید، و سلاحهای خود را کنار گذاشته با برادران وخواهران خود آشتی کنید. در این صورت، اینجانب به همه آنان تأمین می‌دهم که مادامی که با صلح و صفا به کشور خودتان خدمت کنید و به جمهوری اسلامی وفادار باشید، هیچ کس مزاحم شما نخواهد شد.

امیدم به مردمی است که تحت تاثیر اختلافات جزئی و کلی قرار نمی گیرند

7- خمینی که آخرین روزهای عمرش را می‌گذراند، تمام امیدش به شما مردم سلحشور ایران است؛ به شما مردمی که به هیچ وجه تحت تأثیر اختلافات جزئی و کلی واقع نشده و ان شاء الله نمی‌شوید؛ شما مردمی که با تمام وجود بر سر غرب و شرق جهانخوار شوریدید، شما عزیزانم، به امید خدا پیروزید.(1)

آزاد سازی قصر شیرین تکذیب شد

اخبار مربوط به آزاد سازی قصرشیرین و تخلیه این شهر از سوی مزدوران بعثی که در یکی از روزنامه های عصر دیروز منتشر شده بود(2) توسط مقامات نظامی و غیرنظامی به شدت تکذیب شد. در تماس خبرنگاران با اتاق عملیات جنگ غرب کشور و همچنین فرماندهی ناحیه ژاندارمری مسئول ستاد بسیج عشایری و سپاه پاسداران مستقر در غرب کشور این مقامات اخبار مربوط به آزاد سازی قصرشیرین و سومار و آزاد کردن این دو منطقه اشغالی را به کلی تکذیب کردند. مقامات مسئول اظهار داشتند که پخش چنین اخبار دروغی فقط باعث تضعیف روحیه نیروهای رزمنده ایران و به تعویق افتادن طرح های تهاجمی در جبهه های غرب کشور می شود.(3)

دلایل عدم حضور ایران در کنفرانس اسلامی اعلام شد

وزارت امورخارجه کشورمان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد ایران به دلیل حضور صدام در کنفرانس سران کشورهای اسلامی در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : دولت جمهوری اسلامی ایران با الهام از رهنمودهای امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ضمن ابراز علاقه به شرکت در کنفرانس مذکور با در نظر گرفتن جنایات و تجاوزات رژیم عراق علیه ایران که به همه ملل و دولت های جهان مسلم و روشن است و از مظاهر آشکار نقض تمام موازین اسلامی  و انسانی است و به علت شرکت و حضور صدام در اجلاس سران کشورهای مسلمان جهان در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.(4)

هاشمی : آمریکا نتوانست خللی بر اراده ایران وارد کند

آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه علنی امروز مجلس ضمن ارائه تحلیلی در مورد تسخیر سفارت آمریکا و آزاد سازی گروگان ها گفت آمریکا نتوانست خللی بر اراده ایران وارد کند. وی گفت : قبل از هرچیز باید مراتب تشکر و قدردنی خودمان را از برادران عزیز دانشجویان پیرو خط امام ، این فرزندان راستین انقلاب اسلامی ابرازکنیم که نقطة عطفی در حرکت جمهوری اسلامی شدند.

 

هاشمی رئیس مجلس گفت : ما متوجه شدیم که باید روی پای خودمان بایستیم، ملت ما متوجه شد که در حرکت انقلابی خودش نیاز به ریاضت دارد و بدون ریاضت نمی شود کار کرد آمادگی ریاضت پیدا کرد و دنیا فهمید که آمریکا این شیطان بزرگ درست به تعبیر قرآن با لشکر پیاده و سواره اش و با نیروهای مخفی و ظاهرش از هر جا توانست تلاش کرد که ما را در این برنامه بخصوص بشکند و نتوانست .
وجدان اجتماعی جامعه اشتباه نمی کند

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد : وجدان اجتماعی جامعه اشتباه نمیکند افراد اشتباه زیاد دارند اما ثابت شده که وجدان عمومی یا بی اشتباه است یا کم اشتباه. و تأییدی که این ملت واین مردم البته قشر مسلمان آگاه حکیم، حکیم به معنای غیر فرمولیش یعنی آن شعور خاصی که اسلام به این مردم داده است حمایتی که اینها کردند و پشتوانه کار بودند و حضور همین ها بود که سم پاشی های افراد ناآگاه یا مغرض را مرتب خنثی کرد.

در مذاکرات مشخص شد آمریکا واقعا شیطان بزرگ است

هاشمی افزود : از دولت باید تشکر کرد که بسیار ماهرانه وهوشیارانه در پیاده کردن مصوبات مجلس و با نهایت هوشیاری در مقابل رندی های طرف مذاکره و با ملاحظه همة جهات که نگذارد آنها با همة شیطنتی که دارند و در این مذاکرات احساس شد واقعاً شیطان بزرگ هستند و آنقدر شیطانند که در پاکنویسی و ماشین کردن یک سند حتی کلمه حساسی را می اندازند که اگر از زیر چشم بازبین ها دررفت یک کلاه بگذارند دولت هوشیار و انقلابی مسلمان ما همان طور که از یک مسلمان آگاه انتظار میرفت درست برخورد کرد واین مصوبه را خوب اجرا کرد.

خسارت های اقتصادی برای مبارزه با شیاطین بزرگ و کوچک لازم است

هاشمی در تحلیل پیروزی به دست آمده افزود : ما البته در این جریان ممکن است این جا و آن جا و در رابطه با خرید بعضی از اجناس ودر رابطه با بعضی از دولت ها یک خسارت های جزئی مادی برده باشیم انقلاب هم همین است آن روزی که ما برای رسیدن به پیروزی در این انقلاب نزدیک 6 ماه این کشور را تعطیل کرده بودیم وهمه کارمندان دستشان را روی دست هم گذاشته بودند آن روزی که مؤسسات اقتصادی را با برنامه های انقلابی تعطیل می کردیم آن روزی که حتی جوان های انقلابی ما دراین خیابان مؤسسات را آتش می زدند و برای سقوط رژیم شاه تانک های آنها را به گلوله می بستند آن ها هم خسارت اقتصادی داشت وهنوز هم چنین خسارت هائی را به دنبالش داریم، ولی البته اینگونه تخریب ها برای مقابله با یک شیطان بزرگ یا کوچک در پیش است. گرچه همین جا با تحلیل عمیقتر باید بگوئیم ما منافع اقتصادی بسیار زیاد برده ایم و خواهیم برد.

فواید دشمنی با آمریکا برای ملت ایران / فهمیدیم روی پای خودمان باید بایستیم

رئیس مجلس گفت : ما متوجه شدیم که باید روی پای خودمان بایستیم، ملت ما متوجه شد که در حرکت انقلابی خودش نیاز به ریاضت دارد و بدون ریاضت نمی شود کار کرد آمادگی ریاضت پیدا کرد و دنیا فهمید که آمریکا این شیطان بزرگ درست به تعبیر قرآن با لشکر پیاده و سواره اش و با نیروهای مخفی و ظاهرش از هر جا توانست تلاش کرد که ما را در این برنامه بخصوص بشکند و نتوانست .

آمریکا از هیچ تلاشی برای شکستن ایران دریغ نکرد

وی ادامه داد : یعنی امریکا هیچ ملاحظه نکرد دنیا بداند و میداند همه اقمارش را به کار گرفت اقمار اروپائی، آسیائی، اقمار مسلمانش و مسیحی اش و حتی سوسیالیستش را به کار گرفت برای اینکه ما را شکست بدهد و نتوانست. نه محاصره اقتصادی مؤثر شد آنچنان که میخواست و نه حمله نظامی که در طبس رسوا شد مؤثر شد و نه حتی جنگ عراق که بزرگترین کارش بود و نه توطئه کودتایش و نه بایکوت کرد ن ما و نه مسدود کردن حسابهای ما ونه جلوگیری از اموال ما و نه تبلیغاتش.

هاشمی همه این ها را در جلسه علنی مجلس گفت و امروز همه اینها را منکر می شود ... آن چه روشن است و سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که « وقتی کسی خاطرات مکتوب و موجود خود را به گونه ای دیگر بازخوانی می کند و سخنان دیروز خود را که هم صوت این سخنان موجود و هم متنشان در جریده های آن زمان ثبت شده است منکر می شود چگونه شایستگی آن را دارد که خاطراتی را در مورد امام خمینی بازخوانی کند که جز خود او کسی آن را تائید و یا تصدیق نمی کند؟»

اگر گروگان گیری هم نمی شد این جنگ راه می افتاد

رئیس مجلس اظهار داشت : در مورد مسأله جنگ عراق حتماً گفته خواهد شد که جنگ عراق این همه خساراتش به دنبال گروگان گیری است و من هم حرفی ندارم البته اگر گروگان گیری هم نمی کردیم آمریکا این جنگ را علیه ما راه می انداخت او به خاطر 70 یا 50 نفر جاسوس اینقدر تلاش نمی کند او با انقلاب ما و فاجعه ای که در منطقه دچارش شده است می جنگد بهانه هم خیلی آسان است هر روز می شود هزار بهانه از همین راه تراشید.

وی ادامه داد : ولی من فرض میکنم که گروگانگیری از عوامل جنگ عراق باشد. ما با تأییدی که از خدا در همة حرکاتمان دیدیم و هر جا که خالص بودیم خداوند ما را حمایت کرده است واین آیاتی که این قاری محترم قرآن اول مجلس خواند (5) من را به اوج برد یعنی روح من الان با آن آیات دارد حرکت میکند و جان میگیرد خداوند این فوز عظیم و این نصر را در این جریان انقلاب یک لحظه از ما دریغ نکرده است.

راه قدس از تسخیر سفارت آمریکا می گذرد 

وی ادامه داد : اگر فردا که انشاءالله دیر نخواهد بود عراق و صدام را شکستیم وملت عراق را آزاد کردیم و حکومت اسلامی در عراق به وجود آمد غیر از اینکه یک ملتی آزاد شده است و منطقه رو به صلاح میرود در بعد جهانی قضیه جبهه اسلامی که از رود هیرمند در شرق سیستان تا رود اردن در شرق دولت غاصب اسرائیل یک پارچه پشت ملت فلسطین می ایستد واردن دیگر چیزی نخواهد بود و بعد ازعراق آیا جبهه به این عمق دیگر اسرائیل را میگذارد که بماند؟ و اگر ما روزی از جبهه شرق با این طول و این عرض به گرده اسرائیل فشار بیاوریم سادات ها وصدام ها و شاه حسین ها میتوانند چه بکنند؟خداوند از همین مجرای باریک و از همین دروازه جاسوسخانه آمریکا راه را به سوی قدس برای ما گشوده است.(6)

100 مهاجم در درگیری های اطراف پیرانشهر کشته شدند

درگیری های پراکنده در مهاباد و شهرهای اطراف آن همچنان ادامه دارد و در عملیات پاکسازی روستاهای اطراف پیرانشهر 100 نفر از افراد گروه های مسلح غیرقانونی کشته و صد نفر دیگر نیز مجروح شدند.(7) خبر دیگر در این رابطه آنکه یک گروه گشتی از نیروهای انقلاب در منطقه کانی میر در حومه سردشت به پایگاه افراد حزب منحله دمکرات حمله کردند و تلفات قابل توجهی به عناصر وابسته وارد کردند. از سوی دیگر پیشمرگان مسلمان کرد مریوان نیز توانستند چنیدن روستا را از عناصر ضد انقلاب پاکسازی کنند.(8)

ثروت های شاه در سوئیس ضبط شد

روزنامه سوئیسی تریبون دولوزان نوشته است ثروت های تازه ای از شاه سابق در این کشور ضبط شده است . چهارشنبه گذشته ضبط 14 قسمت از دارایی های شاه سابق از جمله ویلای او در سن موریس اعلام شده بود. وکلای سوئیسی ایران بنا به دستور مقامات ایران از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند و مقامات سوئیسی نیز اعلام کرده اند این خبر را نمی توانند تائید کنند.(9)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 13 ، صفحه 541

2-  اطلاعات ، 30 دی 1359 ، صفحه 2

3-   کیهان ، 1 بهمن 1359 ، صفحه 2

4-  کیهان ، 1 بهمن 1359 ، صفحه 2

5-  آیه 1 الی 6 سوره فتح

6-  رک مشروح مذاکرات مجلس ، 1 بهمن 1359 ، سال گذشته سایت خبری بازتاب امروز که بعدها به آینده آنلاین تغییر نام داد در گزارشی خطاب به موسوی خوئینی ها نوشت : «صرف نظر از سران دولت وقت، آیا آیت الله هاشمی رفسنجانی که به صراحت از مخالفت خود ... با این موضوع سخن می‌گوید و تاکید می‌کند به احترام موضعگیری امام از مخالفت علنی با این اقدام خودداری کرده، اما در طول 33 سال گذشته دعوت برای سخنرانی در لانه جاسوسی را نپذیرفته است، جزو رجال سیاسی نبود؟» در این نوشتار به مخالفت آیت الله هاشمی با تسخیر سفارت آمریکا اشاره شده و از موسوی خوئینی ها نیز خواسته شده بود که این مشی را در پیش گیرد و از گذشته خود اعلام برائت کند . قصد راستی آزمایی گذشته و حال موسوی خوئینی ها را نداریم . ولی ادعای سایت نزدیک به خاندان هاشمی رفسنجانی مبنی بر این که هاشمی با تسخیر سفارت آمریکا مخالف بود را با سخنان گذشته و حال وی می آزمائیم . بی شک هاشمی امروز از طلایه داران تلاش برای ایجاد رابطه ایران با آمریکا است و امروز هاشمی برای سنجیدن دیروز او نمی تواند مستند باشد . ولی تاریخ مکتوب انقلاب از جمله مشروح مذاکرات مجلس که هم در روزنامه های آن زمان منتشر و هم امروز در سایت مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی قابل دسترسی است نشان می دهد هاشمی از دیگران نیز در تائید تسخیر سفارت آمریکا پرشورتر بود. هاشمی در سخنانی که در جلسه روز 1 بهمن 1359 مجلس شورای اسلامی ایراد شد و شرح مبسوط آن در روزشمار امروز آمد به صراحت تسخیر سفارت آمریکا را تائید و آن را اقدامی سرنوشت ساز در تاریخ جهان و ایران خواند و گفت : راه قدس از تسخیر سفارت آمریکا می گذرد. او مخالفان تسخیر سفارت آمریکا را افرادی مغرض خواند و از فواید دشمنی با آمریکا سخن گفت و گفت ملتی که انقلاب کرده باید ریاضت بکشد و آماده سختی ها باشد ...او این سختی ها را نیز کوچک شمرد و ادامه داد آن چه به دست آوردیم از جمله این که فهمیدیم باید روی پای خود بایستیم از آن چه از کف دادیم بزرگتر است ...هاشمی گفت در مذاکرات مربوط به آزاد سازی گروگان ها همه فهمیدند که آمریکا شیطان بزرگ است و ...هاشمی همه این ها را گفت و امروز همه اینها را منکر می شود ... آن چه روشن است و سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که « وقتی کسی خاطرات مکتوب و موجود خود را به گونه ای دیگر بازخوانی می کند و سخنان دیروز خود را که هم صوت این سخنان موجود و هم متنشان در جریده های آن زمان ثبت شده است منکر می شود چگونه شایستگی آن را دارد که خاطراتی را در مورد امام خمینی بازخوانی کند که جز خود او کسی آن را تائید و یا تصدیق نمی کند؟» در این زمینه گفتنی های دیگری نیز هست که به فرصت دیگری وامی گذاریم ...

7- کیهان ، 1 بهمن 1359 ، صفحه 1

8- کیهان ، 1 بهمن 1359 ، صفحه 11

9-  کیهان ، 1 بهمن 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول