اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

بهشت را به بها می‌دهند نه بهانه

آیت‌الله بهشتی: اگر بخواهید این استقلال را حفظ کنید باید بهای سنگین آن را هم بپردازید که بهشت را به بها می‌دهند نه بهانه.

بهشت را به بها می‌دهند نه بهانه

رخدادهای23 بهمن 1359

چکیده

  • گروهک های ضد انقلاب در شهرهای مختلف کشور از یزد و کرمان گرفته تا آمل و همدان دست به ایجاد آشوب و درگیری زده اند .
  • کلیه مدارس ، بازار ، مغازه ها و کارخانجات یزد به نشانه اعتراض به راهپیمایی گروهی که مدعی حمایت از رئیس جمهور بودند و باعث درگیری شدند و حمایت از روحانیت مبارز تعطیل شد.
  • در زد و خورد شدیدی که بین گروهک های چپ و مردم در شهر آمل روی داد عده ای زخمی و دستگیر شدند.
  • آیت الله بهشتی: آقای ریگان این فریاد ملت ما را بشنود که اکنون با همین خروشی که در 22 بهمن 1357 شعار مرگ بر آمریکا را سر می داد امروز شعار مرگ بر سازشکار را می دهد و هیچ یک از افراد این امت تن به سازش با تو و مزدور متجاوز تو یعنی صدام نخواهد داد. 
  • محمد علی رجایی : این اسلام بود که در میان همه مکتب ها پیروز شد و باعت وحدت و حرکت مردم و سرانجام نابودی طاغوت گردید و حال هم این اسلام و رهبری قادر است مسائل و مشکلات ما را حل کند.
  • شورای عالی قضایی ضوابط و چگونگی فعالیت احزاب و گروه های مختلف را اعلام کرد .
  • یکی از دانش آموزان مسلمان در راه مدرسه مورد حمله چند نفر از اعضای گروهک مجاهدین خلق [منافقین] قرار گرفت و در اثر ضربات وارده به شدت مجروح و به شهادت رسید .
  • نماینده لیبی در کنفرانس غیرمتعهدها خواستار اخراج مصر از جنبش شد و سیاست مصر در جهان عرب و جنبش عدم تعهدها را مورد حمله قرار داد.
  • پسر رئیس جمهور آمریکا به اتهام سرقت 17 هزار دلار تحت بازجویی قرار گرفت.

آشوبگری ضد انقلاب در شهرها ؛ از تعطیلی مدارس تا هتاکی به امام

گروهک های ضد انقلاب در شهرهای مختلف کشور از یزد و کرمان گرفته تا آمل و همدان دست به ایجاد آشوب و درگیری زده اند . از درگیری با مردم به بهانه های مختلف تا تحریک دانش آموزان به تعطیلی مدارس از جمله اقدامات این گروهک ها در روزهای اخیر است . در ادامه به درگیری های صورت گرفته در چند شهر و واکنش های مردمی به آن اشاره می کنیم . 

تعطیلی شهر یزد در اعتراض به راهپیمایی نفاق افکنان

به دنبال راهپیمایی بدون مجوز گروهی که مدعی حمایت از رئیس جمهور بودند و باعث درگیری در شهر یزد و به آتش کشیده شدن پوستر شهدای این شهر شدند صبح امروز کلیه مدارس ، بازار ، مغازه ها و کارخانجات یزد به نشانه اعتراض به این امر و حمایت از روحانیت مبارز تعطیل شد. به همین مناسبت شورای تامین استان یزد در اطلاعیه ای اعلام کرد : به زودی جریانات پشت پرده را برای مردم مسلمان و متعهد یزد روشن و این افراد ماجراجو که تحت نام ریاست جمهور به رهبران انقلاب و اسلام وقیحانه ترین جسارت ها را نموده اند به مردم معرفی خواهیم کرد و از مردم صبور یزد انتظار داریم که صبر انقلابی خود را حفظ کرده و در این رابطه خود راسا اقدام نکنند.(1)

 

دکتر بهشتی  ضمن اشاره به توطئه های آمریکا خطاب به ریگان گفت : آقای ریگان این فریاد ملت ما را بشنود که اکنون با همین خروشی که در 22 بهمن 1357 شعار مرگ بر آمریکا را سر می داد امروز شعار مرگ بر سازشکار را می دهد و هیچ یک از افراد این امت تن به سازش با تو و مزدور متجاوز تو یعنی صدام نخواهد داد.

زد و خورد گروهک ها با مردم در آمل

در زد و خورد شدیدی که بین گروهک های چپ و مردم در شهر آمل روی داد عده ای زخمی و دستگیر شدند. صبح دیروز به مناسبت 22 بهمن سالروز انقلاب مردم آمل تظاهرات وسیعی در سطح شهر انجام دادند و غروب همین روز گروه های چپ نیز جداگانه یک راهپیمایی از چاک سر آمل به طرف خیابان های اصلی شهر ترتیب دادند. هنگامی که این گروه به نزدیک پل قدیم آمل رسیدند برخورد شدیدی بین آنان با مردم پیش آمد که تا پاسی از شب ادامه داشت .(2)

مردم کرمان در یک راهپیمایی بزرگ عوامل اختلاف افکنی درشهر را محکوم کردند

به دعوت امام جمعه کرمان و جامعه روحانیت مجلس یادبودی برای یکی از شهدای کرمان که به دست ضد انقلاب ترور شده است در مسجد جامع این شهر برگزار و طی آن عاملین وقایع اخیر کرمان محکوم شدند. گفتنی است علی فدایی یکی از فرهنگیان کرمان توسط یک گروه ناشناس ضد انقلاب به شهادت رسید و به همین منظور مجلس یادبودی در محل آموزش و پرورش کرمان برگزار شدند که این جلسه به زد و خورد و تشنج منتهی گردید و طی آن چندین نفر زخمی و گروهی نیز دستگیر شدند. در همین رابطه گروهی نیز دانش آموزان را تشویق به تعطیلی مدارس کرده اند. (3)

آیت الله بهشتی : بهشت را به بها می دهند نه بهانه

آیت الله بهشتی در جمع مردم قم خطاب به ریگان گفت : این ملت تن به سازش با آمریکا و مزدور متجاوز تو نخواهد داد. وی با اشاره به پیشرفت های کشور اظهار داشت : اگر بخواهید این استقلال را حفظ کنید باید بهای سنگین آن را هم بپردازید که بهشت را به بها می دهند نه بهانه . دکتر بهشتی سپس ضمن اشاره به توطئه های آمریکا خطاب به ریگان گفت : آقای ریگان این فریاد ملت ما را بشنود که اکنون با همین خروشی که در 22 بهمن 1357 شعار مرگ بر آمریکا را سر می داد امروز شعار مرگ بر سازشکار را می دهد و هیچ یک از افراد این امت تن به سازش با تو و مزدور متجاوز تو یعنی صدام نخواهد داد.(4)

رجایی‌: اسلام و رهبری قادر به حل مشکلات ایران هستند

محمد علی رجایی نخست وزیر در ادامه بازدید خود از مازندران بدون اطلاع قبلی به خانه یکی از روستایی های گالیکن رفت و این روستایی مشکلات خود را برای نخست وزیر بازگو کرد. رجایی پس از این دیدار در اجتماع مردم مینودشت حضور یافت و طی سخنانی اظهار داشت : این انقلاب و اسلام همه ما را به هم نزدیک کرد تا این که امروز ما زندگی برادرانه داریم لذا ما به حکم وظیفه الهی و انسانی خود باید به خاطر داشته باشیم که این انقلاب را مرهون اسلام و زحمات همه مردم هستیم تا توانستیم طاغوت زمان را که عامل تفرقه و توطئه میان ما بود با وحدت به گورستان بفرستیم امروز هم با همین وحدت و اتحاد صدام کافر را به جای خود خواهیم نشاند .

نخست وزیر گفت : آن چه که باید مورد توجه ما قرار گیرد اسلام است زیرا این اسلام بود که اتحاد را میان ما ایجاد کرد این اسلام توانایی دارد تا مسائل ایران و جهان را حل کند و در کشور ما تجربه شده است که گروه های مختلف سیاسی – اجتماعی شعار دادند و فعالیت کردند ولی این اسلام بود که در میان همه مکتب ها پیروز شد و باعت وحدت و حرکت مردم و سرانجام نابودی طاغوت گردید و حال هم این اسلام و رهبری قادر است مسائل و مشکلات ما را حل کند.(5)

شورای عالی قضایی شرایط فعالیت احزاب و گروه ها را اعلام کرد

شورای عالی قضایی ضوابط و چگونگی فعالیت احزاب و گروه های مختلف را اعلام کرد . در ماده یک اطلاعیه این شورا آمده است :هر کس و هر گروه می تواند جمعیت و انجمن و سازمان و حزب یا هر نوع تشکیلات فرهنگی ، دینی ، سیاسی و اجتماعی دیگر تشکیل دهد بی آنکه نیازی به تحصیل پروانه رسمی داشته باشد. بر اساس ماده 4 نیز تشکیلات موضوع این قانون باید در نشریات اجتماعات و فعالیت های دیگر خود از هر نوع کار که ناقض استقلال آزادی های مشروع دیگران وحدت ملی و موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی و مصالح کشور باشد خودداری کنند.(6)

 

محمد علی رجایی : آن چه که باید مورد توجه ما قرار گیرد اسلام است زیرا این اسلام بود که اتحاد را میان ما ایجاد کرد این اسلام توانایی دارد تا مسائل ایران و جهان را حل کند .گروه های مختلف سیاسی – اجتماعی شعار دادند و فعالیت کردند ولی این اسلام بود که در میان همه مکتب ها پیروز شد  و حال هم این اسلام و رهبری قادر است مسائل و مشکلات ما را حل کند

مجاهدین خلق دانش آموز 15 ساله ای را به شهادت رساند

یکی از دانش آموزان مسلمان در راه مدرسه مورد حمله چند نفر قرار گرفت و در اثر ضربات وارده به شدت مجروح و به شهادت رسید . در پی شهادت این دانش آموز 15 ساله که محمد حسین صالحی ناک دارد ستاد بزرگداشت شهدا اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد که اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] این نوجوان را به دلیل فعالیت های مکتبی مورد حمله قرار داده و شهید کرده اند . (7)

تلاش ها برای اخراج مصر از سازمان عدم تعهدها ادامه دارد

کنفرانس 4 روزه غیرمتعهدها که امشب به کار خود پایان می دهد دیشب برای نوشتن آخرین قطعنامه جلسه ای را برگزار کرد . سخنگوی کنفرانس گفت در این جلسه مسائل مهمی از جمله دخالت شوروی در افغانستان حضور نظامی ویتنام در کامبوج و جنگ ایران و عراق مطرح شد . کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت پرز دکوئیار معاون وی در سازمان ملل به نمایندگی شخصی او برای تسریع مذاکرات میان افغانستان و همسایگانش ایران و پاکستان برگزیده شده است . وزرای خارجه کشورها از کوشش هایی که جهت برهم زدن صلح و همبستگی جنبش غیرمتعهدها صورت می گیرد اظهار تاسف کردند.

خبر دیگر این که به هنگام سخنرانی سعدون حمادی وزیر خارجه عراق در کنفرانس غیرمتعهدها هیئت ایرانی سالن را ترک کرد و محمد هاشمی مشاور سیاسی نخست وزیر اندکی پس از ترک سالن کنفرانس اظهار داشت ما تا خروج کامل نیروهای عراقی از سرزمین های ما جنگ را ادامه خواهیم داد .

نماینده لیبی در کنفرانس غیرمتعهدها نیز خواستار اخراج مصر از جنبش شد و سیاست مصر در جهان عرب و جنبش عدم تعهدها را مورد حمله قرار داد و آن را مغایر با روح این جنبش توصیف کرد. نماینده لیبی حضور پایگاه های آمریکا در مصر را مخالف با شئون بین المللی دانسته و آن را محکوم نمود. گفتنی است بسیاری از کشورهای عضو سازمان عدم تعهدها با اخراج مصر از این سازمان اصرار و تاکید دارند. عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه نیز قسمت اعظم سخنرانی خود را به قرار داد کمپ دیوید اختصاص داده و گفت : سازمان آزادیبخش فلسطین نماینده قانونی مردم فلسطین است که بایستی به حقوق خود دست یابد . (8)

دستگیری پسر رئیس جمهور آمریکا به اتهام سرقت

پسر رئیس جمهور آمریکا به اتهام سرقت 17 هزار دلار تحت بازجویی قرار گرفت. به گزارش لس آنجلس تایمز مایکل ریگان متهم است به میزان 17 هزار و 500 دلار از شرکتی که در آن کار می کند به سرقت برده است . او همچنین متهم است سهام شرکتی را که اصلا وجود خارجی ندارد به فروش رسانده است ! (9)

پی نوشت :

1- کیهان ، 23 بهمن 1359 ، صفحه 2

2-  کیهان ، 23 بهمن 1359 ، صفحه 16

3- کیهان ، 23 بهمن 1359 ، صفحه 15

4- کیهان ، 23 بهمن 1359 ، صفحه 2

5- کیهان ، 23 بهمن 1359 ، صفحه 3

6-  کیهان ، 23 بهمن 1359 ، صفحه 15

7- کیهان ، 23 بهمن 1359 ، صفحه 16

8-  کیهان ، 23 بهمن 1359 ، صفحه 1

9- کیهان ، 23 بهمن 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول