اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

روحانی: مسئله خم شدن آمریکا بود نه پول

ما در مسأله گروگان گیری آن قدر مقاومت کردیم تا آمریکا در برابر ملت ما خم شود. مسأله پول مطرح نبود مسأله خم شدن آمریکا مطرح بود. آن قدر مقاومت کردیم تا آمریکا در برابر ملت ما وادار به رکوع شد.

روحانی: مسئله خم شدن آمریکا بود نه پول

رخدادهای 18 بهمن 1359

چکیده

  • حسن روحانی نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی نسبت به تضعیف صدا و سیما به شدت هشدار داده و افرادی که این سازمان را تضعیف می کنند را به مناظره دعوت کرد .
  • ما در مسأله گرگان گیری آن قدر مقاومت کردیم تا آمریکا در برابر ملت ما خم شود. مسأله پول مطرح نبود مسأله خم شدن آمریکا مطرح بود.
  • دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در پیامی به والری ژیسکاردستن رئیس جمهور فرانسه اقدام فرانسه در تحویل هواپیماهای میراژ به عراق را اقدامی خصمانه  علیه ایران دانست.
  • مدرسی رئیس دفتر وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه ای تاکید کرد جان محمد جواد تندگویان که توسط مزدوران رژیم بعث صدام اسیر و به شدت شکنجه شده است در خطر قرار دارد.
  • رئیس کل بانک مرکزی روزگذشته در راس هیئتی جهت حل و فصل دعاوی بانک های آمریکایی و تصفیه حساب های نهایی و احقاق حقوق حقه ملت ایران به لندن رفت.
  • نمایندگان ایران در کنفرانس غیرمتعهدها که در دهلی نو برگزار می شود پیشنهاد دادند شورای نگهبان این جنبش دایر شود.

حسن روحانی : آنان که از مشکلات می نالند از انقلاب های دیگر بی خبرند

حسن روحانی نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی نسبت به تضعیف صدا و سیما به شدت هشدار داده و افرادی که این سازمان را تضعیف می کنند را به مناظره دعوت کرد . 

وی گفت : آنها که امروزه ازکمبودها وازمشکلات می نالند و اظهار عجز می کنند بدان دلیل است که از انقلاب های دیگریا بی خبرند و یا تجاهل می کنند. ساده است انقلاب های دیگر و تاریخشان را ورق بزنیم . بعد ازانقلاب اکتبر وضع داخلی روسیه شوروی وضعی بودکه تا چهار سال دچار جنگ داخلی بود. و در این چهارسال میلیونها کشته و زخمی دادند.و از دیدگاه اقتصادی آنچنان وضع نابسامانی داشتند که صدها هزار نفر گرسنگی مردند وحتی لنین دریکی ازمصاحبه هایش صریحاً در برابر امریکا تواضع کرده گفت اگر امریکا به ما کمک نکند انقلاب ما دچار سقوط خواهدشد.

انقلاب های عمیق مشکلات بیشتری هم دارند

روحانی افزود : می بینیم مشکلات امت ما بعد از انقلاب در مقایسه با دیگر انقلاب ها بسیار ناچیز بوده است. به اضافه اینکه انقلاب ما به مراتب عمیق تر از دیگر انقلاب ها بوده است و انقلابی که عمیق تر است مشکلاتش هم علی القاعده بایدبیشترباشد.

چه کسانی اجازه ندادند قرنی ها مشکل کردستان را حل کنند؟

وی به حوادث کردستان اشاره و تاکید کرد : حادثه ای بنام کردستان درهمان هفته های اولیه و ماه های اولیه انقلاب آغاز میشود وهنوز هم ادامه دارد. آنروز که مرحوم تیمسارقرنی ها پیشنهاداتی داشتندطرح هایی داشتند، واگراجرامیشد مسأله کردستان حل شده بود.چه کسانی مخالفت کردند؟طبق چه نقشه ای بوده است؟ آیاحسن نیت بوده یا سوء نیت بوده است؟ مسأله باید برای ماروشن بشود. هیأتی ازطرف شورای انقلاب وامام به کردستان رفت. بنام هیأت حسن نیت بسیاری ازآن مسائل امروزبرای ما مخفی است. روشن نیست.

 

حسن روحانی : آنها که امروزه ازکمبودها وازمشکلات می نالند و اظهار عجز می کنند بدان دلیل است که از انقلاب های دیگریا بی خبرند و یا تجاهل می کنند. ساده است انقلاب های دیگر و تاریخشان را ورق بزنیم . بعد ازانقلاب اکتبر وضع داخلی روسیه شوروی وضعی بودکه تا چهار سال دچار جنگ داخلی بود. و در این چهارسال میلیونها کشته و زخمی دادند

در تسخیر لانه جاسوسی بت آمریکا شکسته شد

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به تسخیر لانه جاسوسی نیز اشاره کرد و گفت :‌حادثه عظیمی بنام مسأله گروگان گیری درتاریخ ما اتفاق افتاد. ابرقدرتی بنام امریکا ، شکسته شد. این بت امریکا درهم شکسته شد. کسانی درجامعه ما و در سراسر جهان بودند که فکرمی کردند به امریکا نمی شود گفت بالاچشمت ابرو است و این مسئله را باور و یقین داشتند. بت امریکا شکسته شد. این بت پوشالی از بین رفت. وی  ادامه داد : مادرمسأله گرگان گیری آن قدرمقاومت کردیم تا آمریکا دربرابر ملت ما خم شود. مسأله پول مطرح نبود مسأله خم شدن آمریکا مطرح بود. آن قدرمقاومت کردیم تا آمریکا در برابر ملت ما وادار به رکوع شد.

مخالفان صدا و سیما به جای هارت و پورت استدلال کنند/ دعوت مخالفان صدا و سیما به مناظره

روحانی با اشاره به تخریب مدیران صدا و سیما از سوی نزدیکان رئیس جمهور گفت : ما به خاطر توصیه هایی که امام به ما کرده است ساکت می مانیم ...اما بدانند اگر ادامه پیدا کند آنها را پای میز مناظره خواهیم کشاند یوم لاینفع فیها هارت وپورت ول اسر و صدا الا من اتی الناس بدلائل قوی. یادشان باشد تک تک شورای سرپرستی قادرهستند که همه این هایی که جو می سازند را پای میزمناظره بکشانند.(1) گفتنی است در ادامه ابراهیم یزدی از اعضای نهضت آزادی تلاش داشت به سخنان روحانی پاسخ دهد که آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس این اجازه را به او نداد .  یزدی روحانی را متهم کرد که دعوت به مناظره می کند ولی یک طرفه اتهاماتی را مطرح و می گذرد.(2)

بنی صدر اقدامات فرانسه را خصمانه دانست

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در رابطه با تحویل هواپیماهای میراژ به عراق از سوی فرانسه پیامی به والری ژیسکاردستن رئیس جمهور فرانسه فرستاد. در بخشی از این پیام آمده است : خبر تحویل هواپیماهای میراژ و سایر ابزار جنگی از جانب دولت شما به رژیم متجاوز عراق موجی از اندوه و ناباوری در نزد ملت ما ایجاد کرده است . وی ادامه داد : جای تردید نیست که رژیم متجاوز عراق از هواپیماهایی که دولت شما در اختیار او گذارده است برای ادامه و تشدید بمباران و تخریب مناطق مسکونی و غیرنظامی کشور ما و کشتار مردم ایران استفاده خواهد کرد .

بنی صدر ادامه داد : طبیعی است که این اقدام شما از جانب ملت ما که اکنون در پنجمین ماه مقاومت علیه متجاوز خارجی به سر می برد اقدامی خصمانه و بر ضد موجودیت و استقلال ایران تلقی می گردد . من تردید ندارم که این اقدام دولت شما بر ضد مصالح ملت فرانسه و روابط دوستانه آن ملت با مردم ایران است . (3)

جان وزیر نفت ایران در خطر است

مدرسی رئیس دفتر وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه ای تاکید کرد جان محمد جواد تندگویان که توسط مزدوران رژیم بعث صدام اسیر و به شدت شکنجه شده است در خطر قرار دارد. وی با اشاره به فیلمی که توسط شبکه خبری وای اس نیوز از جبهه های جنگ تحمیلی عراق با ایران تهیه شده و به تهران رسیده است گفت این فیلم محمد جواد تندگویان را در حالی نشان می دهد که یک کت سربازی از نوع عراقی و شلوار جین آبی رنگ به تن دارد .

مدرسی ادامه داد : این وضع نشان می دهد که ادعای دولت مزدور و خود فروخته رژیم صدام در مورد دستگیری تندگویان با لباس ارتش ایران تا چه حد مسخره و بی ربط است. وی در این زمینه اضافه کرد :‌آثار ضربات وارده روی صورت تندگویان به خوبی مشهود است و این حالت نشان می دهد که جهت کسب اخبار و اطلاعات مربوط به نفت ایران تندگویان به سختی شکنجه شده است . (4)

آیت الله باهنر : ما در هر حال می خواهیم پیام انقلاب را به همه برسانیم

آیت الله باهنر وزیر آموزش و پرورش که برای تشریح سیاست خارجی ایران به کشورهای آلمان غربی و شرقی ، اتریش و بلژیک سفر کرده است قبل از این سفر طی گفت و گویی اهداف این سفر را تشریح کرد . وی گفت : سعی ما بر این است که از طریق رسانه های گروهی این کشورها و اجتماعاتی که در مراکز اسلامی آنها برپا می شود انقلاب اسلامی را توضیح دهیم دستاوردهای انقلاب را بیان کنیم و آن چه را که رسانه های گروهی شرق و غرب تا به حال گفته اند افشا سازیم .  باهنر اظهار داشت : ما اگر ایجاب کند با سران این کشورها نیز دیدار خواهیم داشت و ما در هر حال می خواهیم پیام انقلاب را به همه برسانیم و ممکن است که با سران این کشورها هم ملاقات داشته باشیم . (5)

 

روحانی با اشاره به تخریب مدیران صدا و سیما از سوی نزدیکان رئیس جمهور گفت : ما به خاطر توصیه هایی که امام به ما کرده است ساکت می مانیم ...اما بدانند اگر ادامه پیدا کند آنها را پای میز مناظره خواهیم کشاند.

رئیس کل بانک مرکزی به لندن رفت

رئیس کل بانک مرکزی روزگذشته در راس هیئتی جهت حل و فصل دعاوی بانک های آمریکایی و تصفیه حساب های نهایی و احقاق حقوق حقه ملت ایران به لندن رفت. وی ادامه داد : اختلاف حساب های ایران با بانک های آمریکایی سر به صدها میلیون دلار می زند و بر طبق بیانیه الجزایر تا آخر بهمن ماه جاری وقت باقی است که این اختلاف حساب ها حل شود و ایران از دارایی خود یعنی 4/1 میلیارد دلار سپرده ای که در بانک مرکزی انگلیس به حساب بانک مرکزی الجزایر ریخته شده است حق خود را برداشت کند.

رشید زاده گفت : پس از اتمام این مدت دو هفته ای دارایی های ایران به حساب بانک مرکزی کشور ثالثی تعیین خواهد شد ریخته می شود تا حل و فصل اختلافات مربوط به اصل مبالغ سپرده های دیون ایران و بهره های متعلقه از محل آن برداشت شود .

وی افزود : در مورد دعاوی حقوقی طرفین ایرانی و آمریکایی غیر از موارد فوق الذکر احتلاف حساب های بانکی قرار است به مدت 6 ماه طرفین با هم روی مبالغ مورد اختلاف به توافق برسند و در صورتی که توافق انجام نشد بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی این دعاوی که تعداد آنها به بیش از سه هزار بالغ می گردد پس از مدت 6 یا 9 ماه به کمیسیون 9 نفری حکمیت که مرضی الطرفین خواهد بود ارجاع خواهد شد.(6)

پیشنهاد ایران برای تشکیل شورای نگهبان جنبش عدم تعهدها

نمایندگان ایران در کنفرانس غیرمتعهدها که در دهلی نو برگزار می شود پیشنهاد دادند شورای نگهبان این جنبش دایر شود. در بخشی از پیشنهاد ایران آمده است : جای خوشحالی است که طی 20 سال گذشته شمار کشورهای غیرمتعهد افزایش یافته است اما این امر اگر چنانچه اصولی که کشورهای مختلف را به عنوان غیرمتعهد به هم پیوند داده نادیده گرفته شود ممکن است که اهمیت آن را از بین ببرد و ما امیدواریم که این امر در جنبش غیرمتعهدها روی ندهد.

در ادامه پیشنهاد ایران آمده است : اهمیت جنبش غیرمتعهدها در اصول اولیه آن نهفته است و برای حفظ اصول یاد شده و کلیه تصمیمات متخذه مایلیم که از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کنیم که سازمانی تحت عنوان شورای نگهبان تشکیل یافته و موظف شود تا نقض مقررات و قوانین جنبش از سوی هر یک از اعضاء را در هر یک از جلسات خود بررسی نموده و اقدام لازم را معمول دارد . (7)

پی نوشت :

1-  مشروح مذاکرات مجلس ، 18 بهمن 1359

2-  مشروح مذاکرات مجلس ، 18 بهمن 1359

3- کیهان ، 18 بهمن 1359 ، صفحه 1

4-  کیهان ، 18 بهمن 1359 ، صفحه 12

5- کیهان ، 18 بهمن 1359 ، صفحه 2

6- کیهان ، 18 بهمن 1359 ، صفحه 3

7- جمهوری اسلامی ، 18 بهمن 1359 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول