اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سابقه عهدشکنی آمریکا در توافقنامه‌های قبلی

چند روز بعد از توافقنامه، قاضی محلی دادگاه تگزاس به 6 بانک که سپرده های ایران را در اختیار دارند دستور داد تا اموال ایران در این بانک ها توقیف شود. سپرده های مذکور بالغ بر 3/17 میلیون دلار می شود.

سابقه عهدشکنی آمریکا در توافقنامه‌های قبلی

رخدادهای 11 بهمن 1359

چکیده

  • در جلسه امروز هیئت دولت پس از بررسی کنفرانس طائف قطع رابطه سیاسی با دولت های اردن و مغرب با اکثریت آرا به تصویب هیئت وزیران رسید .
  • در حالی که آمریکا تعهد کرده بود در امور داخلی ایران مداخله نکند امروز رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی خواستار تغییر دولت کنونی در ایران شد .
  • قاضی محلی دادگاه تگزاس بر خلاف دستور دولت آمریکا به 6 بانک که سپرده های ایران را در اختیار دارند دستور داد تا اموال ایران در این بانک ها توقیف شود.
  • منابع آگاه در لندن اظهار داشتند که دو شرکت بزرگ نفتی شل و بریتیش پترولیوم به زودی خرید نفت خام ایران را از سرخواهند گرفت.
  • با متوقف شدن طرح ایجاد و بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر به زودی از امکانات این مرکز به عنوان مجتمع آموزشی و تولیدی برای صنایع مختلف کشور استفاده خواهد شد.
  • هاشمی رفسنجانی: اگر در گوشه و کنار کمبودی و رنجی بر شما تحمیل شد آن را برای استقلال و عظمت و پا برجا کردن حکومت اسلامی و طرد استعمار و نجات نسل های آینده کشور تحمل کنیم.
  • سومین کنفرانس اسلامی با شرکت رهبران 37 کشور اسلامی در طائف برای تقویت سلطه آمریکا در منطقه و ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران به کار خود پایان داد.
  • فرانک اسمیت مشاور استراتژیک سیا در ویتنام عملیات این سازمان جاسوسی در ایران قبل و بعد از انقلاب را تشریح کرد.

روابط سیاسی ایران با اردن و مغرب قطع شد

هیئت دولت جمهوری اسلامی بعد از ظهر امروز به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر تشکیل شد . در این جلسه پس از بررسی کنفرانس طائف قطع رابطه سیاسی با دولت های اردن و مغرب با اکثریت آرا به تصویب هیئت وزیران رسید . (1)

رئیس جمهور آمریکا خواستار تغییر دولت ایران شد

در حالی که آمریکا تعهد کرده بود در امور داخلی ایران مداخله نکند امروز رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی خواستار تغییر دولت کنونی در ایران شد . ریگان گفت اگر به خاطر گروگان گیری علیه ایران اقدام تلافی جویانه ای انجام نمی دهد با این حال برقراری مجدد روابط با ایران را ممکن نمی داند. وی گفت : فکر نمی کنم انتقام گیری به نفع ما باشد اما در عین حال ما نمی توانیم گروگان گیری را نادیده بگیریم .

رئیس جمهور آمریکا در مورد تعهدنامه ای که دولت پیشین آمریکا آن را با ایران امضا کرده است گفت : ما این تعهدنامه را بر اساس قوانین بین المللی و نیز قوانین داخلی خودمان به مرحله اجرا در می آوریم! وی در مورد دولت ایران نیز گفت : در ایران باید دولتی روی کار بیاید که حافظ ثبات منطقه باشد.(2) رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا همچنین با بزرگ خواندن سادات رئیس جمهور مصر اظهار داشت تصمیم گرفته است تاریخ دیدار خود با سادات را جلو بیندازد اما تاریخ و محل قطعی این دیدار را فاش نکرد. ریگان گفت : سادات مرد بزرگی است و مایلم هر چه زودتر با او دیدار کنم. (3)

 

هاشمی همچنین گفت : اگر در گوشه و کنار کمبودی و رنجی بر شما تحمیل شد آن را برای استقلال و عظمت و پا برجا کردن حکومت اسلامی و طرد استعمار و نجات نسل های آینده کشور تحمل کنیم و هوشیار باشیم که سم پاشی های ضد انقلاب شما را مایوس نکند.

علیرغم توافق های صورت گرفته ؛ اموال ایران در آمریکا توقیف شد

خبر دیگر از عهد شکنی جدید آمریکا این که قاضی محلی دادگاه تگزاس بر خلاف دستور دولت آمریکا به 6 بانک که سپرده های ایران را در اختیار دارند دستور داد تا اموال ایران در این بانک ها توقیف شود. سپرده های مذکور بالغ بر 3/17 میلیون دلار می شود. با وجودیکه کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا از کمپانی های این کشور خواسته بود از شکایات خود صرف نظر کنند ولی به گفته مقامات آمریکا بر طبق قانون اساسی رئیس جمهور چنین اختیاراتی را ندارد .(4)

انگلیس از ایران نفت می حرد

منابع آگاه در لندن اظهار داشتند که دو شرکت بزرگ نفتی شل و بریتیش پترولیوم به زودی خرید نفت خام ایران را از سرخواهند گرفت. همین منبع اضافه کرد که کمپانی شل حاضر شده است روزانه 100 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند و کمپانی بریتیش پترولیوم نیز برای خرید روزانه 50 هزار بشکه نفت از ایران وارد مذاکره شده است . شل و بریتیش پترولیوم از مشتریان بزرگ نفت ایران در زمان رژیم شاه بوده اند.(5)

وزیر نیرو : نیروگاه اتمی بوشهر به مجتمع آموزشی و تولیدی تبدیل می شود

با متوقف شدن طرح ایجاد و بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر به زودی از امکانات این مرکز به عنوان مجتمع آموزشی و تولیدی برای صنایع مختلف کشور استفاده خواهد شد. دکتر عباس پور وزیر نیرو در پایان بازدید از تاسیسات نیروگاه اتمی بوشهر در مصاحبه ای ضمن اعلام این مطلب گفت : پروژه های ایجاد نیروگاه اتمی در وضعیت فعلی به خاطر مسائل مختلف از جمله وابستگی و جنبه های فنی ادامه پیدا نخواهد کرد و تولید برق مورد نیاز کشور از طرق معمول صورت خواهد گرفت.

وی گفت : در حال حاضر واحدهای مسکونی نیروگاه در اختیار جنگ زدگان و نیروی دریایی گذاشته شده و از قسمت های اسکله و فنی نیز برای نیروی دریایی استفاده خواهد شد. وزیر نیرو در مورد استفاده از انرژی اتمی گفت : طرح استفاده از نیروگاه اتمی بوشهر برای دراز مدت منتفی نشده است.(6)

هاشمی : کمبودها را برای استقلال و برقراری حکومت اسلامی تحمل کنید

آیت الله هاشمی رفسنجانی که به استان همدان سفر کرده است در جمع مردم تویسرکان گفت : با برنامه ریزی های درست عمرانی عمر منابع نفت ایران از 20 سال به 100 سال افزایش یافته است. وی افزود : روزگاری بود که سفارت آمریکا به وسیله عمالش در این کشور حکومت می کرد و شخصیت های بی اراده به دلیل وابستگی شان همچون مهره ای بودند در دست آنها ولی به یمن انقلاب اسلامی امروز مردم مسلمان ایران حاکم بر سرنوشت خویشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش درباره مسائل اقتصادی گفت : ما در بعد اقتصادی قبل از پیروزی انقلاب وابسته به نفت بودیم و روزانه 6 میلیون بشکه از ذخایر نفتی کشور به خارج می رفت و پول هایی که دریافت می شد مبلغ هنگفتی صرف لوکس بازی ها و تجدد گرایی ها می شد و مبالغ هنگفت دیگری به نورچشمی ها تعلق می گرفت ولی امروز ملت مسلمان ما بر سرنوشت سرزمین خویش حکومت دارد. وی همچنین گفت : آن روز که این ملت نه اسلحه ای داشت و نه از تشکیلات منسجمی برخوردار بود و نه حزب و گروهی او را هدایت می کرد دشمنان انقلاب که همه چیز را در اختیار داشتند نتوانستند کاری از پیش ببرند حالا با وجود پاسدارانی قهرمان و ارتشیانی دلیر و مردمی چون شما چگونه می توانند به مقاصد شوم خود برسند.

هاشمی همچنین گفت : اگر در گوشه و کنار کمبودی و رنجی بر شما تحمیل شد آن را برای استقلال و عظمت و پا برجا کردن حکومت اسلامی و طرد استعمار و نجات نسل های آینده کشور تحمل کنیم و هوشیار باشیم که سم پاشی های ضد انقلاب شما را مایوس نکند.(7)

 

فرانک اسمیت مشاور استراتژیک سیا در ویتنام عملیات : در دوره شاه 300 تا 600 مامور سیا در ایران مشغول فعالیت بودند که البته همه آنها در سفارت آمریکا در ایران نبودند. اسمیت افزود : مقامات سیا با مقامات ساواک همکاری نزدیک داشتند و به عبارتی از این ماموران به عنوان پوششی برای مامورین امنیتی ایران استفاده می شد و حتی یک افسر سازمان سیا به عنوان مامور ویژه امور مربوط به شاه انجام وظیفه می کرد.

کنفرانس طائف بدون هیچ تصمیم عملی برای جهان اسلام پایان یافت

سومین کنفرانس اسلامی با شرکت رهبران 37 کشور اسلامی در طائف برای تقویت سلطه آمریکا در منطقه و ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران به کار خود پایان داد. بر اساس گزارشات رسیده در جلسات خصوصی این کنفرانس برای ایجاد اختلاف در مناطق سنی نشین ایران برنامه ریزی شده است . در این جلسات اردن و عراق از عربستان خواستند آمریکا را تحت فشار بگذارد تا از تحویل سلاح های خریداری شده توسط ایران به این کشور خودداری کند.

عراق همچنین به دولت پاکستان پیشنهاد داده بود تا با همکاری یکدیگر برای تجزیه بلوچستان ایران اقدام کنند که این طرح از سوی دولت پاکستان مورد قبول واقع نشد.(8) روزنامه محافظه کار الرای العام چاپ کویت قطعنامه های این کنفرانس در مورد مناقشه میان اعراب و اسرائیل مسخره خوانده و نوشت : چنان چه جهان اسلام موضع قاطعی در قبال آمریکا اتخاذ نکند تمام صحبت های ما در مورد اسرائیل فقط باعث استهزای خودمان و ملتهایمان خواهد شد.(9)

عملیات ماموران سیا قبل و بعد از انقلاب در ایران افشا شد

فرانک اسمیت مشاور استراتژیک سیا در ویتنام عملیات این سازمان جاسوسی در ایران قبل و بعد از انقلاب را تشریح کرد. وی گفت : در دوره شاه 300 تا 600 مامور سیا در ایران مشغول فعالیت بودند که البته همه آنها در سفارت آمریکا در ایران نبودند. اسمیت افزود : مقامات سیا با مقامات ساواک همکاری نزدیک داشتند و به عبارتی از این ماموران به عنوان پوششی برای مامورین امنیتی ایران استفاده می شد و حتی یک افسر سازمان سیا به عنوان مامور ویژه امور مربوط به شاه انجام وظیفه می کرد.

اسمیت افزود : ماموران سیا در ایران به عنوان تاجر عملیات خود را انجام می دادند و ماموریت آنها معمولا کوتاه مدت بود و پی در پی از ایران خارج شده و دوباره باز می گشتند. اسمیت ادامه داد : بعد از رفتن شاه و تغییر اوضاع داخلی ایران و اشغال سفارت آمریکا فعالیت این ماموران نیز تغییر کرد عملیات ماموران سیا در ایران بعد از اشغال سفارت آماده کردن زمینه و تهیه وسایل لازم برای موفقیت نجات گروگان ها بود. وی همچنین گفت : در تمام سفارت خانه های آمریکا در سراسر جهان منجمله ایران سیا در نقش رابط با وزارت امورخارجه را داشته است بنا بر این در تهران ماموران سیا بودند که با وسایل ارتباط رادیوی کار می کردند و جزو دیپلمات ها قلمداد می شدند.(10)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 12 بهمن 1359 ، صفحه 2

2-  کیهان ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 14

3-  اطلاعات ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 12

4-  کیهان ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 3

5-  اطلاعات ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 12

6- کیهان ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 5

7- کیهان ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 14

8-  کیهان ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 14

9- جمهوری اسلامی ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 6

10- جمهوری اسلامی ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 6

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول