اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

همپیمانان قدس۸؛ محور قدس عملا شکل گرفته؛ نبرد آزادسازی قدس قطعی است

جمعی از کارشناسان سیاسی منطقه در ویژه‌برنامه حلف القدس (همپیمانان قدس) شبکه المیادین تأکید کردند که محور قدس عملا شکل گرفته و اگر قدس از پروژه صهیونیسم گرفته شود، دیگر چیزی از آن نمی‌ماند

همپیمانان قدس۸؛ محور قدس عملا شکل گرفته؛ نبرد آزادسازی قدس قطعی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «حلف القدس» (همپیمانان قدس)، به مناسبت پانزدهمین سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه (سال ۲۰۰۶)، به موضوع «حلف القدس» یا همان محور حامیان قدس و نقش هر یک از اعضای آن در نبرد آتی با دشمن صهیونیستی پرداخت.

در این برنامه کارشناسانی از چند کشور منطقه مثل ایران، لبنان، سوریه، فلسطین، عراق و یمن همزمان حضور داشتند و تأکید کردند که محور قدس عملا شکل گرفته و تشکیل معادله جنگ منطقه‌ای مقابل تعرض به قدس، سبب ایجاد معادلات تازه دیگر علیه رژیم صهیونیستی خواهد شد.

 

ملیتا،‌ جنوب لبنان؛ معادله تعرض به قدس = جنگ منطقه‌ای، معادلات دیگری هم به دنبال دارد

«حُسام مطر» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بیروت در پاسخ به سوال المیادین درباره ابعاد «حلف القدس» (همپیمانان قدس) گفت، ابتدا باید به راهبرد دشمن نگاه کنیم. رژیم اسرائیل در ابتدا دولت‌های عربی را دچار اختلاف و جداسازی کرد سپس حلقه‌ای بزرگ‌تر از آنان گرداگردشان ایجاد کرد مثلا از طریق ائتلاف با ایران در زمان شاه و ترکیه و از این طریق دولت‌های عربی را مهار کرد. امروز کاملا وضعیت متفاوت است. محور مقاومت دیدگاهی راهبردی دارد و تا حد توان در حال تشکیل حلقه محاصره و عمق بخشیدن به آن است. اسرائیلی‌ها اکنون از سه حلقه (محاصره) نزدیک، نسبتا دور و دورتر که خود ایران است، صحبت می‌کنند و این عمقی راهبردی و حاشیه مانور خوبی به مقاومت داده است. اگر اسرائیل تا پیش از این برای یک یا دو جبهه برنامه‌ریزی می‌کرد امروز برای سه، چهار و پنج جبهه باید آمادگی کسب کند. برای همین اگر در یک جبهه احتمال پیروزی بدهد، در جبهه دیگر شکست خواهد خورد و این سبب می‌شود قبل از هر اقدامی خوب درباره عواقب آن فکر کند. این امر قدرت مانور اسرائیل برای برداشتن گام‌های غافلگیرکننده را کم کرده است. 

 

مطر در پاسخ به سوالی درباره معادله تعرض به قدس مساوی با نبردی منطقه‌ای است، گفت: اینکه اگر اسرائیل به قدس تعرضی بکند با جنگی منطقه‌ای روبه‌رو می‌شود، به معنای این است که اگر شکل بگیرد، معادلات مشابه دیگر هم در پی آن خواهد آمد. مثلا اگر به غزه حمله کند، یا به لبنان حمله کند یا به سوریه تعرض کند، با جنگ فراگیر روبه‌رو خواهد شد. در نتیجه قدس، آغاز راه بزرگ است نه انتهای آن. گذشته از این، نفس تشکیل چنین ائتلافی به نام حلف القدس (همپیمانان قدس) خودش عواقب غیرنظامی برای اسرائیل خواهد داشت. این ائتلاف ابعاد سیاسی و فرهنگی دارد چرا که بعد از اقدام مشترک نظامی، اقدام اقتصادی مشترک، اقدام فرهنگی مشترک و اقدامات مشترک دیگر به همراه خواهد داشت.

مطر درباره آخرین وضعیت منطقه نیز گفت، بعد از پایان دوره ترامپ، محور مقاومت اقدام به تقویت خود کرد... منطقه میان سه محور است؛ محور ایران و متحدان و محور مقاومت، محور ترکیه و متحدانش و محور اسرائیل و متحدان عربش مثل امارات و عربستان سعودی... مقاومت فلسطین با محدودیت‌هایی که دارد توانسته این معادله را بیشتر به منصه ظهور برساند که تعرض به قدس، به معنای نبردی منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی است... در نبرد نظامی، محور مقاومت مترصد شکار فرصت است تا اراده خود را تحمیل کند و اینجا دیگر نباید بگویم محور باید بگوییم همپیمانان [ائتلاف]... اسرائیلی‌ها امروز می‌ترسند که این هم‌پیمانانان به جایی برسند که همه بگویند که حل منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی راهی ندارد جز مقاومت.

غزه؛ محور قدس عملاً شکل گرفته است

«ولید القططی» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در این برنامه در پاسخ به سوالی درباره معادله قدس مقابل جنگی منطقه‌ای گفت، مقاومت فلسطین در نبرد سیف القدس [جنگ اخیر غزه] معادله نبرد جدیدی ترسیم کرد. تراکم پیروزی‌های مقاومت الان در مقابل تراکم شکست‌های دشمن قرار گرفته. هر موفقیتی در مقابل جریان صهیونیستی و آمریکایی به معنای پیروزی برای محور مقابل آنان در منطقه است. 

القططی توضیح داد، محور قدس عملا شکل گرفته و صرفاً نظریه سیاسی نیست. این محور از طریق معادلاتی که بنا گذاشته از جمله تعرض به قدس مساوی با جنگ منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی است، در حقیقت ائتلافی در مقابل ائتلاف اورشلیم و صهیونیست‌ها بنا گذاشته است. 

 

این عضو جهاد اسلامی گفت، هر موفقیتی در نبردهای بعدی با رژیم صهیونیستی سبب تقویت محور مقاومت و الحاق نیروهای مردمی بیشتر از منطقه عربی و اسلامی به حلف القدس (همپیمانان قدس) خواهد شد چرا که آنان ضعف جبهه استکباری را خواهند دید... این رژیم هیچ زبانی جز زبان زور را نمی‌فهمد. باید بداند که بمباران برج‌های مسکونی در غزه به معنای موشک‌باران مناطق مختلف تل‌آویو خواهد بود... از طرفی دیگر رژیم‌هایی که پشت رژیم صهیونیستی پناه گرفته‌اند باید بدانند که این رژیم در مقابل فلسطین نتوانست خود را حفظ کند.

یمن؛ متجاوزان به یمن متحد اسرائیل هستند

«محمد البُخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، درباره اینکه آیا یمن در نبردهای آتی با رژیم صهیونیستی به محور مقاومت خواهد پیوست بخصوص اینکه رژیم صهیونیستی از قدرت گرفتن یمن اظهار نگرانی کرده است، گفت، همه می‌دانند که یمن به این دلیل هدف تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی قرار گرفته که فلسطین را در رأس اولویت خود قرار داده است. شکی نیست که یمن عضوی از محور مقاومت است. ما مسئله فلسطین را وبال خود نمی‌دانیم. بلکه این امر، وسیله‌ای برای آزادگی ماست و توانستیم مستقل شویم و سفیر آمریکا را از یمن فراری بدهیم. قدس بزرگ‌تر از مردم و ملت‌های عربی است. 

البخیتی توضیح داد، بعد از آغاز تجاوز و روشن شدن صحنه و اینکه چه کسانی در حال کمک به ائتلاف سعودی هستند، ما نیز هماهنگی‌های خود را کردیم و ملت یمن نیز در حال ایستادگی است. کشورهایی که در حال تجاوز به یمن هستند،‌ متحد اسرائیل هستند... شما ببینید در مراحلی از بحران سوریه چیزی نمانده بود که ائتلاف آمریکایی سوریه را سرنگون کند و بعد از آن به سراغ دیگر کشورها مثل لبنان و عراق برود و در مراحلی وضعیت عراق نیز سخت بود. درگیر شدن آنها در یمن آنان را دچار فرسایش نظامی و اقتصادی کرد. از طرف دیگر ایستادگی ملت یمن الهام بخش برای دیگر اعضای مقاومت بود و سبب شد محور مقاومت ابتکار عمل را دوباره به دست بگیرد. 

 

البخیتی در پاسخ به اینکه یمن در هر جنگ احتمالی منطقه‌ای در حوزه نظامی چه چیزی می‌تواند به محور مقاومت اعطا کند، گفت، باید حقیقتی را مورد تأکید قرار بدهم و سران محور مقاومت هم آن را تأکید کرده‌اند. نبرد آزادسازی قدس و فلسطین نبردی حتمی است و ناگزیر از آن هستیم. سوال این است که زمان آغاز این نبرد کی  هست. سوای صحبت‌های سران مقاومت که  در نقاط مختلف بیان می‌کنند، این حرف‌ها زمینه‌ساز و برای آمادگی روحی-روانی مردم است. اسرائیل بسیار نگران است لذا در حال ایجاد اختلافات قومی مذهبی میان ملت‌های مختلف منطقه است. ما باید از حیث مردمی آمادگی خود را کسب کنیم. 

البخیتی در پاسخ به این سوال که اگر به یمن بگویند با اسرائیل عادی‌سازی کنید سپس شما را به رسمیت می‌شناسیم و روی کل یمن حکومت کنید، شما چه می‌گویید، با لبخند گفت، خب این را بارها به ما گفته‌اند. آنها بارها از ما خواسته‌اند که از «صرخه» [شعار انصارالله = مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهود، پیروزی از آن اسلام است] دست برداریم اما همه تلاششان تا الان شکست خورده و ناامید شده‌اند و واقعیت را پذیرفته‌اند. 

 

تهران؛ اگر قدس را از پروژه صهیونیسم بگیریم، چیزی از آن باقی نمی‌ماند

«هادی محمدی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه، در پاسخ به این سوال که چه چیزی متحدان تهران را اطمینان می‌دهد و چرا متحدان عربستان باید از مذاکره ریاض و تهران نگران باشند، گفت، خب آنچه در چهل سال گذشته میان جمهوری اسلامی ایران و جنبش‌های آزادی‌بخش منطقه گذشته و تجاربی که به دست آمده نشان داده که جمهوری اسلامی رفتار روشنی دارد و قابل اعتماد است و متکی به اصول اعتقادی روشنی است و اعتقاد به آزادی مناطق اشغالی و کمک به مستضعفان دارد. اینها اصول امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی است... این اصول آنقدر روشن است که اگر تهران با عربستان مذاکره کند، متحدانش هیچ نگرانی نخواهند داشت. 

 

محمدی در پاسخ به این سوال که ایران کجای ائتلاف «همپیمانان قدس» (حلف القدس) است گفت، ابتدا این را توضیح بدهم که این حلف، یک نقطه‌ای در مسیر طولانی مبارزه با رژیم صهیونیستی است اما ابعاد مختلف و معانی مشخصی دارد. اگر بگوییم که ریشه‌دار است، متکی به مبارزه طولانی با رژیم صهیونیستی است... بنابراین حلف القدس ابعاد زمانی-مرحله‌ای و پرمعنایی دارد. اگر ما قدس را از پروژه صهیونیسم بگیریم چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

محمدی در پاسخ به سوالی درباره نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در محور حلف القدس گفت، آنچه شهید سلیمانی انجام داد در دو دهه گذشته این بود که مقاومت باید شبکه‌ای مرتبط علیه صهیونیست‌ها باشد. صهیونیست‌ها پدیده‌ای منطقه‌ای نیستند بلکه پدیده‌ای جهانی هستند.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول