اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک متخصص زنان و فلوشیپ نازایی:

15 درصد زوج‌ها ناباروی دارند/ هنوز بیمه‌ها روش‌های درمان آی‌وی‌اف را پوشش نمی‌دهند

خبرگزاری فارس: یک متخصص زنان و فلوشیپ نازایی با بیان اینکه براساس بررسی‌های انجام شده، 15 درصد زوج‌ها مشکل ناباروی دارند، گفت: هنوز بیمه‌ها روش‌های درمان آی‌وی‌اف را پوشش نمی‌دهند.

15 درصد زوج‌ها ناباروی دارند/ هنوز بیمه‌ها روش‌های درمان آی‌وی‌اف را پوشش نمی‌دهند
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سپیده پیوندی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به زوجی که در طی یک سال اقدام به باروری بدون آنکه از هیچ روش جلوگیری از بارداری استفاده کرده باشند، بارداری رخ ندهد، نازا اطلاق می‌شود.
وی ادامه داد: در مواردی که سن خانم بالاتر از 35 سال باشد و یا سایر عوامل خطر در زوج وجود داشته باشد بررسی‌های نازایی پس از شش ماه اقدام برای باروری شروع می‌شود.
پیوندی با بیان اینکه زوج‌های جوان و سالم در صورتی که اقدام برای بارداری کرده‌اند و کمتر از یک سال بگذرد نیاز به درمان ندارد، خاطرنشان کرد: سه عامل اختلالات تخمک‌گذاری، اختلالات مربوط به اسپرم و اختلالات لوله‌های رحمی(لوله فالوپ) از دلایل شایع نازایی است.
وی با اشاره به اینکه 10 تا 15 درصد از زوج‌ها که در آزمایش‌ها و بررسی‌های اولیه اختلالی در آنها دیده نشود، در گروه نازایی با علت ناشناخته قرار می‌گیرند، تصریح کرد: این گروه مانند سایر مبتلایان به نازایی از روش‌های کمک باروری سود می‌برند.
پیوندی یکی از روش‌های کمک باروری را روش آی‌یو‌آی عنوان و خاطرنشان کرد: در این روش اسپرم‌ها در آزمایشگاه تخصصی نازایی با استفاده از روش‌های استاندارد آماده می‌شوند.
وی با اعلام اینکه بهترین اسپرم‌ها از نظر ایجاد باروری، در روز تخمک‌گذاری خانم به وی منتقل می‌شود، ابراز داشت: در این روش نیاز به بیهوشی، بستری در بیمارستان یا استراحت مطلق نیست.
فلوشیپ نازایی در مورد موفقیت این روش درمان نازایی ابراز داشت: میزان موفقیت در روش آی‌یو‌آی 15 تا 20 درصد است.
وی با تاکید بر اینکه در این روش عمل لقاح به طور طبیعی در بدن خانم صورت می‌گیرد، اظهار داشت: برای موفقیت در این روش نیاز است که مسیر لوله‌های فالوپ رحم خانم، باز باشد.
پیوندی با اعلام اینکه در خانم‌هایی که انسداد لوله‌های رحمی به علت ابتلای قبلی به عفونت‌های لگن وجود دارد و یا به علت عمل جراحی‌ و اختلالات مادرزادی لوله‌های رحمی آنها فاقد عملکرد باشند از روش درمانی دیگری به عنوان آی‌وی‌اف استفاده می‌شود، گفت: اختلالات شدید مربوط به اسپرم، خانم‌ها با سنین بالا، مبتلایان به بیماری اندومتریوزیس شدید و افرادی که به روش‌های قبلی درمان و آی‌یو‌آی پاسخ نداده باشند، باید کاندیدای این روش باشند.  
وی با بیان اینکه در روش آی‌وی‌اف با استفاده از داروهای تزریقی و خوراکی، فولیکول‌های تخمدان رشد یافته و  زمانی که رشد نهایی فولیکول‌ها توسط سونوگرافی تایید شد در طی یک فرآیند با استفاده از بیهوشی در اتاق عمل بخش آی‌وی‌اف عمل گرفتن تخمک‌ها از تخمدان انجام می‌شود، یادآور شد: تخمک‌ها در محیط آزمایشگاهی و با استفاده از تکنیک میکروانجکشن(تزریق یک اسپرم توسط سوزن به درون سیتوپلاسم تخمک) بارور می‌شوند.
پیوندی با اعلام اینکه 24 ساعت بعد از تزریق علائم لقاح بررسی می‌شود، گفت: دو تا سه روز بعد از عمل تخمک‌‌گیری یعنی زمانی که جنین‌ها در مرحله شش تا هشت سلولی هستند با استفاده از کاتترهای ویژه انتقال جنین به داخل فضای رحم انجام می‌شود، ابراز داشت: در بعضی از موارد انتقال جنین پنج روز پس از تخمک‌گیری یعنی در مرحله بلاستوسیست که مرحله پیشرفته‌تری از رشد جنین است، صورت می‌گیرد.
وی میزان موفقیت این روش درمانی در مراکز استاندارد را 35 تا 45 درصد عنوان کرد.
این متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در این روش هدف این است که جنین‌ها به تعدادی منتقل شوند که میزان بارداری افزایش داشته باشد و در عین حال میزان بارداری‌های چندقلویی که خطر زایمان زودرس و نارس بودن را افزایش می‌دهند، کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه در بعضی از مواقع در مورد زوج‌هایی که جنین‌های اضافی دارند پس از کسب رضایت، جنین‌های اضافی به روش فریز یا انجماد برای سال‌ها نگهداری می‌شوند، اظهار داشت: در صورتی که خانم در سیکل اول باردار نشد، می‌تواند از جنین‌های فریز در دفعه‌های بعدی استفاده کند.
پیوندی میزان موفقیت بارداری در روش انتقال جنین فریز را 40 تا 45 درصد برشمرد و تصریح کرد: در این مرحله هزینه درمان نیز کمتر است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا جنین فریز قدرت بارداری دارد نیز گفت: سیاست درمانی بعضی از مراکز نازایی بر انتقال جنین فریز است و این اعتقاد وجود دارد که جنین‌هایی که پس از پروسه فریز و ذوب زنده می‌مانند و تقسیم‌های سلولی را از سر می‌گیرند از نظر کیفیت بالا هستند و شانس بارداری را افزایش می‌دهند.
پیوندی درباره پذیرش بیمه‌ها در مورد هزینه‌های روش درمانی آی‌وی‌اف نیز بیان داشت: مشکلی که بیشتر خانواده‌ها در مورد استفاده از این روش‌ها دارند، هزینه درمان است.
وی با اشاره به اینکه هنوز بیمه‌ها روش‌های درمانی آی‌وی‌اف را پوشش نمی‌دهند، تصریح کرد: مشکل تهیه داروها برای خانواده‌ها وجود دارد.
این متخصص زنان با بیان اینکه حمایت نکردن سازمان‌های بیمه‌ای در این روش درمانی فقط ویژه ایران نیست، یادآور شد: هزینه درمان‌های نازایی در ایران پایین‌تر از کشورهای خارجی است.
وی گفت: درصدی از بیماران مراجعه‌کننده به ما، بیماران مقیم در کانادا، آمریکا و پاکستان هستند.
پیوندی در مورد امکانات بخش نازایی بیمارستان امام خمینی (ره) ساری اظهار داشت: جدیدترین امکانات لازم در درمان نازایی و فریز جنین در بخش موجود است.
وی محدودیت در فضای فیزیکی بخش را از مشکلات بخش ناباروری بیمارستان امام خمینی (ره) ساری عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه علم ژنتیک در تشخیص و غربالگری اختلالات قبل از انتقال جنین و بررسی موارد ناموفق روش IVF  جایگاه بسیار مهمی دارد هدف تیم درمانی این بخش، تلاش برای گسترش فضای بخش و استفاده از متخصصین ژنتیک است.
پیوندی آموزش به متخصصان علاقمند و تربیت فلوشیپ را از برنامه‌های آینده تیم نازایی بیمارستان امام خمینی (ره) ساری اعلام کرد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول