اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل نبود صنایع تبدیلی

18.5 درصد محصولات کشاورزی در اثر ضایعات از میان می‌رود

خبرگزاری فارس: مشاور اتاق تعاون کرمانشاه گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی 18.5درصد محصولات کشاورزی در اثر ضایعات از میان می‌رود.

18.5 درصد محصولات کشاورزی در اثر ضایعات از میان می‌رود
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امان‌الله نورمحمدی ظهر امروز در جلسه تخصصی کمیسیون کشاورزی، شیلات و صنایع تبدیلی همایش سراسری اتاق‌های تعاونی‌ و اتحادیه‌های سراسر کشور که در هتل قصر طلائی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در ضایعات محصولات کشاورزی آمار قابل توجهی وجود دارد به گونه‌ای که 18.5 درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود.

مشاور اتاق تعاون کرمانشاه در ادامه افزود: از بین رفتن این میزان از محصولات کشاورزی به معنای آن است که غذای 20تا 25میلیون نفر از مردم کشور براثر ضایعات کشاورزی از میان می‌رود.

* ضایعات محصولات کشاورزی 25درصد بالاتر از استانداردهای جهانی

وی در ادامه با اشاره به استانداردهای جهانی در ارتباط با ضایعات محصولات کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی و محصولات آن در کشور سالانه 25 درصد بالاتر از استانداردهای جهانی در اثر ضایعات ازمیان می‌رود.

نور محمدی در ادامه نبود صنایع تبدیلی را از جمله علل بالا بودن ضایعات محصولات کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: محصولات کشاورزی از جمله محصولات با فساد بالا هستند که بر این اساس و به دلیل نبود صنایع تبدیلی مورد نیاز در این بخش مقدار قابل توجهی از محصولات کشاورزی از بین می‌رود.

مشاور اتاق تعاون کرمانشاه در ادامه گزارش‌های فائو در ارتباط با کشاورزی و محصولات تولیدی ایران را ارائه داد و گفت: در محصولات تولیدی کشاورزی در دنیا بر اساس اطلاعات موجود 66نوع محصول کشاورزی کشت و تولید می‌شود که از این تعداد در حدود 41محصول در ایران کشت می‌شود.

*سود 80 درصدی واسطه‌ها در محصولات کشاورزی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فروش محصولات کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات و چالش‌هایی که کشاورزان با آن مواجه هستند وجود واسطه‌ها و دلالان در بخش فروش محصولات کشاورزی است.

مشاور اتاق تعاون کرمانشاه افزود: وجود واسطه‌ها و دلالان در این بخش سبب شده است که شاهد باشیم در حوزه محصولات کشاورزی در حدود 80 درصد سود نصیب واسطه‌ها و دلالان می‌شود و در این میان کشاورزان تنها20درصد سود نصیب آنان می‌شود.

نورمحمدی گفت: در ارتباط با تولید محصولات کشاورزی در ایران می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی ایران به وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود.

مشاور اتاق تعاون کرمانشاه اظهار داشت: بر این اساس در حال حاضر در حدود 95 درصد محصولات کشاورزی در حوزه بخش خصوصی کشت و تولید می‌شود.

نورمحمدی کشاورزی را از جمله کارها با ریسک بالا با توجه به بلایای طبیعی عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین مشکلی که در حوزه محصولات کشاورزی و انجام فعالیت‌های تولیدی در این حوزه وجود دارد بلایای طبیعی است که به محصولات کشاورزی آسیب وارد می‌کند.

مشاور اتاق تعاون کرمانشاه اظهار داشت: از 40 نوع حادثه و بلایای طبیعی که در جهان شناخته شده است در حدود 31مورد آن در کشور اتفاق می‌افتد که این تعداد نشان از بالا بودن میزان بروز حوادث طبیعی در کشور است.

انتهای پیام/م10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول