اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پایگاه انتقال خون خراسان‌جنوبی تأکید کرد

کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکل انتقال خون خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه انتقال خون خراسان جنوبی کمبود نیروی انسانی را مهمترین مشکل این نهاد عنوان کرد.

کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکل انتقال خون خراسان‌جنوبی

غلامرضا ارجمندی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در بیرجند به تشریح مشکلات و فعالیت‌های سازمان انتقال خون خراسان جنوبی پرداخت.

 

*فارس: پایگاه انتقال خون خراسان‌جنوبی از چه زمانی تأسیس شده است؟

ارجمندی: پایگاه انتقال خون بیرجند ابتدا در سال 1364 به صورت پایگاه انتقال خون بیمارستانی تأسیس شد و در محل بانک خون بیمارستان امام رضا با پرسنل بانک خون فعالیت داشت و در سال 1369 با استخدام نیروی رسمی فعالیت جدید خود را در ساختمان بنگاه آب لوله وقت واقع در خیابان مدرس آغاز کرد و پس از آن با اختصاص زمینی به مساحت 3 هزار مترمربع در خیابان پاسداران با جذب کمک‌های مردمی و همکاری مستمر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جهادسازندگی، کمیته امداد و فرمانداری، شهرداری، بازرگانی و نماینده وقت شهرستان بیرجند عملیات ساختمانی پایگاه از اواسط سال 1370 آغاز و در سال 1374 در هفته دولت این ساختمان مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به دنبال پیگیری‌های انجام شده عملیات ساختمانی طرح توسعه پایگاه در سال 1380 آغاز شد که شامل مرکز خون‌گیری و پخش و قسمت اداری است و این ساختمان در بهمن 1384 افتتاح شد.

*فارس: آیا در شهرستان‌های استان کار خون‌گیری انجام می‌شود؟

کار خون گیری در شهرستان‌های استان هزینه‌بر است و خونی که از افراد اهدا کننده در شهرستان‌های استان گرفته می‌شود به سبب دوری راه کیفیت خود را از دست می‌دهد.

*فارس: آیا پایگاه اهدای خون استاندارد در سطح استان داریم؟

ارجمندی: یک کانتینر ثابت در میدان ابوذر بیرجند برای اهدای خون وجود دارد که استاندارد نیست و در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفته تا روی کانال آب در میدان ابوذر با همکاری مسکن و شهرسازی پایگاهی ثابت احداث شود که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

*فارس: آیا امکانات پایگاه انتقال خون خراسان‌جنوبی جوابگوی تمامی استان است؟

ارجمندی: حدود 49 درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می‌دهند و برای این جمعیت استان امکانات کمی داریم که بتوانیم تیم سیار برای اهدای خون به روستاها بفرستیم که بنابراین مجبور هستیم یک شیفت ثابت را در مرکز استان تعطیل کنیم.

*فارس: بیشترین نیاز گروه خونی استان را کدام گروه خونی تشکیل می‌دهد؟

ارجمندی: بیشترین نیاز گروه خونی در استان را AB منفی و B منفی دارا است به سبب اینکه یک درصد افراد جامعه AB منفی و دو درصد جامعه B منفی است و آماری هم که برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون مراجعه می‌کنند بسیار کم است.

*فارس: میزان رشد اهدای خون و مراجعان در سطح استان چگونه است؟

ارجمندی: از ابتدای سال جاری تاکنون 14 درصد مراجعان به پایگاه‌های انتقال خون خراسان‌جنوبی مراجعه کرده‌اند که مجموع خون‌گیری در سطح استان تا پایان بهمن ماه 11 هزار و 895 واحد خونی است.

همچنین میزان رشد خون‌گیری در استان هفت درصد است که از مجموع اهداکنندگان خون در استان 93 درصد اهدای خون مربوط به آقایان و 7 درصد مربوط به بانوان است.

از ابتدای سال جاری تاکنون 3 هزار و 367 نفر برای نخستین بار اهدای خون داشته‌اند و حدود 2 هزار و 649 نفر کسانی هستند که سابقه اهدای خون داشته‌اند.

*فارس: مهمترین علل موانع اهدای خون توسط بانوان در سطح جامعه چیست؟

ارجمندی: ترس و ضرر داشتن اهدای خون یکی از مهمترین علل موانع در اهدای خون توسط بانوان است و بسیاری از بانوان فکر می‌کنند که خون دادن برای آ‌نها ضرر دارد در حالی که این طور نیست و هر کسی که به پایگاه انتقال خون مراجعه و مصاحبه و گزینش شود و سلامتش تأیید شد خون‌گیری از او انجام می‌گیرد و اگر کسی سلامتش تأیید نشد خون‌گیری از وی انجام نمی‌گیرد.

محدودیت‌های خانوادگی از دیگر موانع اهدای خون توسط بانوان است که مواردی مانند دوران شیردهی، دوران بارداری و وزن کمتر از 50 کیلو از مهمترین این عوامل هستند.

*فارس: آمار اهدای خون در خراسان‌جنوبی نسبت به سایر استان‌ها چگونه است؟

ارجمندی: آمار اهدای خون در خراسان جنوبی نسبت به جمعیت در مقایسه با سایر استان‌های کشور کمتر است، آمار اهدای خون در استان 19 نفر به ازای هر یک‌هزار نفر در طول سال است این در حالی است که این میزان در برخی استان‌ها بالاتر است و پراکندگی جمعیت در استان، وسیع بودن استان از دلایل کمی اهدای خون در استان است.

*فارس: بیشترین اهدای خون مربوط به کدام شهرستان است؟

ارجمندی: بیشترین اهدای خون در استان خراسان جنوبی مربوط به شهرستان بیرجند است.

*فارس: بیشترین خون اهدایی در چه مواردی مصرف می‌شود؟

ارجمندی: با توجه به افزایش اعمال جراحی قلب باز روز به روز نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی داریم که انتظار است از افراد سالم 18 تا 60 سال که حداقل یک نوبت در طول عمر خود برای اهدای خون مراجعه کنند.

*فارس: آیا تمامی فرآورده‌های خونی در استان تولید می‌شود؟

ارجمندی: در پایگاه انتقال خون استان تأمین کننده به صورت اهدا و 100 درصد رایگان گلبول قرمز، پلاکت، پلاسما و کرایو برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها هستیم و تمامی فرآورده‌های خونی در استان تولید می‌شود.

*فارس: آیا اهدای خون عوارضی برای کسانی که خون اهدا می‌کنند، دارد؟

ارجمندی: اهدای خون هیچ عوارضی برای کسی که خون اهدا می‌کند، ندارد برخلاف حجامت، طب سوزنی و خالکوبی که از طریق ابزارهای آلوده استفاده می‌کنند احتمال بیماری‌های عفونی است اما در اهدای خون تمام وسایلی که استفاده می‌شود یکبار مصرف است و هیچ خطری وجود ندارد بنابراین خون از دست رفته ظرف 24 ساعت و تعداد گلبول‌های قرمز از دست رفته ظرف کمتر از یک ماه جبران می‌شود،همچنین تحقیقات نشان داده است افرادی که به طور مستمر خون اهدا می‌کنند در مقایسه با افرادی که اهدای خون ندارند به مقدار خیلی کمتری دارای سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند.

*فارس: چه تعداد مرکز خون‌گیری در استان در حال احداث است؟

تعداد دو مرکز خون گیری ثابت در شهرستان‌های فردوس و قاینات طی سال آینده احداث می‌شود که در سال جاری برای احداث مرکز خون گیری قاین 100 میلیون تومان و برای مرکز فردوس 90 میلیون تومان اختصاص یافته است.

*فارس: آیا خون اهدایی استان به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود؟

ارجمندی: در مواقع نیاز خون به استان‌های خراسان رضوی و سیستان بلوچستان ارسال می‌شود.

*فارس: در چه موقعیت‌هایی نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود؟

ارجمندی: این موقعیت‌ها عبارت است از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است.

همچنین خانم‌های باردار در حین زایمان، نوزادان و به ویژه نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، از جمله دیگر نیازمندان به خون هستند، از طرفی بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های آن هستند.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول