اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی سمنان خبر داد

کاهش 75 درصدی وقوع حریق در منابع طبیعی سمنان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: وقوع حریق در منابع طبیعی این استان در حدود 75 درصد کاهش داشته است.

کاهش 75 درصدی وقوع حریق در منابع طبیعی سمنان

حمیدرضا عبدوس امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار کرد: در سال 1389 تعداد 13 فقره آتش‏سوزی در سطح 85 هکتار از عرصه‏های منابع طبیعی این استان رخ داد.

وی بیان کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه از قبیل استفاده از مانیتورینگ و گشت‏های منظم، فعالیت‏های فرهنگی و ترویجی، هم‌یاری و همکاری هم‌یاران طبیعت و شوراهای روستاهای استان سمنان، توانسته‏ایم در مقایسه با مدت مشابه در سال 89 در حدود 75 درصد کاهش حریق درسطح جنگل‏ها و مراتع استان سمنان داشته باشیم.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: یکی از عوامل تخریب و انهدام جنگل‏ها، آتش‏سوزی است که آتش‏سوزی علاوه بر نابودی درختان جنگل، سبب به هم خوردن اکولوژی شده و حیات جانوران را نیز به مخاطره می‏اندازد.

عبدوس اضافه کرد: حریق ترکیب گونه‏های گیاهی عرصه را مختل کرده و سبب تضعیف پایداری گونه‏های نادر و ذخایر ژنتیکی می‏شود.

وی تصریح کرد: چند سال پس از وقوع یک آتش‏سوزی در منطقه‏ای، گونه‏های مهاجر سطح عرصه را تسخیر کرده و تیپ جامعه گیاهی گذشته را تحت تأثیر قرار می‏دهند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: هم چنین آتش‏سوزی سبب به هم خوردن میزان هم‌سالی درختان و نابودی نهال‏های جوان، فقیر شدن خاک و دفرمه شدن شکل ظاهری درختان می‏شود.

عبدوس افزود: می‏توان گفت که آتش به سرعت اندوخته قرون و اعصار محیط زیست را در میان شعله‏های بی‏رحم به دود و خاکستر تبدیل می‏کند.

وی خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان بیشتر به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی روستاییان، مسافران، گردشگران، شکارچیان، کوهنوردان و همه افرادی که برای گذراندن اوقات فراغت به عرصه‌های منابع طبیعی می‏‌روند، است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: باید به منظور جلوگیری از بروز حریق در جنگل‏ها و مراتع و از بین رفتن پوشش گیاهی، از روشن کردن آتش و ایجاد حریق در مجاورت مراتع و جنگل‌ها خودداری شود.

وی با تأکید بر شناسایی و ریشه‏یابی عوامل و موارد منجر به آتش‏سوزی‏ها گفت: مشارکت دادن مردم در حفاظت از جنگل‏ها و مراتع بهترین و مناسب‏ترین ابزار در پیش‌گیری از آتش‏سوزی است.

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول