اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‎ای استان بوشهر:

70 درصد آب مصرفی کشاورزان بوشهر از منابع زیرزمینی است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‎ای استان بوشهر گفت: از یک میلیون و 150 هزار مترمکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی در استان 70 درصد منابع زیرزمینی و 32 درصد سطحی است.

70 درصد آب مصرفی کشاورزان بوشهر از منابع زیرزمینی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر شاهپور رجایی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه توسعه کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: همچنین تقریبا به ازای هر 95 لیتر آب مصرفی یک کیلو محصول برداشت می‎شود و آب مصرفی هر هکتار گلخانه تقریبا یک دهم آب مصرفی هر هکتار فضای باز است.

وی گفت: در برنامه‎های سوم و چهارم توسعه به استناد آیین‌نامه مصرف بهینه کشاورزی، 365 فقره پروانه چاه‎های کشاورزی در استان تعدیل و اصلاح شد اما اکثر کشاورزان با اضافه برداشت سالانه تغییری در برداشت آب و مصرف خود نداده‎اند.

رجایی افزود: 7 هزار و 625 پروانه چاه کشاورزی با حجم برداشت 330 مترمکعب در استان وجود دارد که از این تعداد 4 هزار و 10 چاه با حجم 174 مترمکعب تعدیل نشده است.

مدیرعامل آب منطقه‎ای استان بوشهر یادآور شد: در استان بوشهر 2 هزار و 423 کنتور حجمی و 82 کنتور هوشمند نصب شده است.

وی بیان کرد: افزایش راندمان توزیع و انتقال آب از طریق اصلاح و بازسازی شبکه‎ها و خطوط انتقال آب از تکالیف کارگروه توسعه کشاورزی است که باید با جدیت پیگیری شود ضمن اینکه تسریع در اجرای طرح‎های تعادل‎بخشی باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل آب منطقه‎ای استان بوشهر گفت: افزایش بهره‏وری و بهینه‎سازی مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند اصلاح الگوی کشت، بهره‏گیری از سیستم‎های نوین آبیاری و توسعه کشاورزی علمی و مکانیزه است.

رجایی با بیان اینکه اولویت تخصصی در اراضی تحت پوشش طرح‌های جدید است تصریح کرد: اراضی شبکه مدرن در استان 16 هکتار و 300 هکتار است ضمن اینکه 71 هزار هکتار شبکه در حال اجرا است و 9 هزار هکتار شبکه اصلی با بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی در سال جاری افتتاح می‎شود.

وی ادامه داد: همچنین امسال عملیات اجرایی یک‌هزار و 500 هکتار شبکه آبیاری گلدشت آغاز می‎شود که یکی از مستعدترین اراضی استان برای توسعه طرح‎های کشاورزی به‌ویژه کشت و صنعت به شمار می‌رود.

مدیرعامل آب منطقه‎ای استان بوشهر با بیان اینکه هیچگونه محدودیتی برای کشاورزی مکانیزه نداریم یادآور شد: پیگیری اخذ تخصیصی آب و شروع عملیات اجرایی 37 هزار هکتار شبکه آبیاری زهکشی لیراوی و دشت حیات داوود در شهرستان‎های گناوه و دیلم ضروری است.

رجایی اظهار داشت: همچنین باید کاهش سهمیه آب پروانه‎های بهره‎برداری و قراردادهای آب اراضی در همه دشت‎ها بر اساس سند ملی آب و به‌کارگیری شیوه‎های نوین آبیاری به میزان حداقل 10 درصد پیگیری شود.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول