اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اردبیل نیازمند گسترش فضاهای مطالعه است

تمرکز کتابخانه‌ها غصه دل اهالی اردبیل

خبرگزاری فارس: تمرکز کتابخانه‌های عمومی شهر اردبیل سبب دل‌آزردگی و غصه دل دوستداران یار مهربان شده است.

تمرکز کتابخانه‌ها غصه دل اهالی اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مطالعه و کتابخوانی و رشد سرانه آن شاخصه مهم توسعه‌یافتگی هر منطقه محسوب می‌شود که استان اردبیل نیز با پیوستن به قافله کتابخوانان حرفه‌ای هم اکنون در این حوزه جزو استان‌های پیشرو است.

عادت به مطالعه و کتابخوانی نیازمند وجود فضاهای متعدد کتابخانه‌ای است که استان اردبیل از این حیث با کمبودهای فراوانی مواجه است به طوری که ناکافی بودن فضای مطالعه سبب شده است تا کتابخوانان کمتر به کتابخوانی در مکان‌های تعبیه شده مراجعه کنند و این امر در اردبیل معضل‌آفرین است.

با این که تعداد مراجعان به کتابخانه‌ها در استان در سال گذشته از مرز یک‌میلیون نفر گذشت اما متاسفانه کمبود فضای مطالعاتی در اردبیل باز هم به چشم می‌خورد.

با اینکه در حال حاضر 66 باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در اردبیل در حال ارائه خدمات کتابخانه‌ای به فرهنگ دوستان و کتابخوانان است اما با کمبود فضاهای مطالعاتی چنین به نظر می‌رسد که بیشترین کتابخوانان محروم از این خدمات باشند.

یک کارشناس مطالعه و کتابخوانی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس و با اشاره به نامناسب و نامطلوب بودن شاخص‌های مطالعه در اردبیل اظهار داشت: این شاخص‌ها و نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در استان مطلوب و مناسب نیست اما حرکت‌های آغاز شده در چند سال اخیر روند یک بهبودی را می‌دهد.

مژگان عزیز‌خانی خاطرنشان کرد: البته در این زمینه ما باید نسبت به گسترش فضاهای مطالعه نیز اقدام کنیم تا از این باب بتوانیم تعداد بیشتری از افراد را به سمت مطالعه جذب نماییم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، هم‌اکنون در استان اردبیل دو کتابخانه عمومی شیخ صفی و مطهری پاسخگوی نیاز مراجعان به کتابخانه‌ها نیست و علیرغم اینکه هم اکنون در فصل امتحانات و آغاز رقابت کنکور قرار گرفته‌ایم این فضاها و کمبود آنها معضلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان خواهد بود.

باوجود اینکه مجمع خیرین کتابخانه‌سازی نیز در استان اردبیل راه‌اندازی شده است اما متاسفانه هیچ اقدامی برای افزایش فضاهای مطالعاتی در استان صورت نگرفته و با ادامه این روند به نظر می‌رسد در چند سال آینده اردبیل با معضل واقعی و کمبود فضاها مواجه خواهد شد.

کتابخانه عمومی شیخ صفی‌الدین اردبیلی که نزدیک به نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد امروز با یک فضای نامناسب مطالعه دیگر نمی‌تواند پاسخگوی حجم عظیمی از کتابخوانان باشد و فضای مطالعه آن که در زیر‌زمین این کتابخانه در نظر گرفته شده محقر و خالی از هرگونه امکانات است.

به این مشکلات نبود تهویه مناسب هوای این قرائتخانه و نبود امکانات همچون آبخوری و سرویس‌های بهداشتی مطلوب نیز اگر اضافه شود ما به طور واقع با یک معضل عظیم در این کتابخانه مواجه‌ایم.

باوجود اینکه به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل کتابخانه مرکزی این شهر شبانه‌روزی شده است پراکندگی کتابخانه‌ها در استان به ویژه شهر اردبیل یک معضل و ضعف جدی به حساب می‌آید.

صادق فرهمند امین در این باره به خبرنگار فارس گفت:‌ پراکندگی کتابخانه‌ها و توزیع نامتناسب این فضاها در شهر اردبیل نامناسب است و در یک فاصله کوتاه کتابخانه شهید مطهری و چند کتابخانه عمومی دیگر در محدوده و هسته مرکزی شهر واقع شده و استقبال خوبی نیز از این کتابخانه‌ها انجام می‌شود اما سایر علاقمندان از مناطق مختلف شهر به زحمت و سختی به کتابخانه‌های داخل شهر و مرکزی مراجعه می‌کنند و طی کردن مسیر طولانی برای آنها زجر‌آور است.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان بیان داشت: در همین زمینه با همکاری شهرداری کتابخانه محله آراز‌علی افتتاح شده و در سفر رئیس جمهور نیز درخواست احداث 13 باب کتابخانه عمومی در شهر اردبیل را دادیم تا در یک استاندارد و تناسب‌سازی فضاها احداث این کتابخانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

فرهمند امین ادامه داد:‌ انتظار می‌رود با تامین اعتبار مناسب این کار اتفاق بیفتد تا علاقمندان و ساکنین مناطق مختلف شهر بتوانند از خدمات کتابخانه‌ای استفاده کنند.

وی با واهمه از تبدیل کتابخانه‌ها به قرائتخانه تصریح کرد:‌ در فصل امتحانات و مراجعات فصول مختلف شاهد آن هستیم که کتابخانه‌ها به قرائتخانه تبدیل شده در حالی که این کار نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل عنوان کرد: هر چند این امر به دلیل نبود قرائتخانه‌ها در سطح شهر اتفاق می‌افتد اما انتظار داریم کتابخانه‌ها هویت خود را حفظ کرده و کتاب‌های متنوع کتابخانه‌ای در آنها مورد اقبال قرار گیرد.

فرهمند امین یادآور شد: تنها فضایی که در پارک‌ها می‌توان به احداث آن اقدام کرد ساختمان کتابخانه‌ است که انتظار داریم در پارک‌ها و حتی فضای مساجد قرائتخانه‌ها و سالن‌های مطالعه راه‌اندازی شود تا علاقمندان بتوانند از آن استفاده کنند.

علاوه بر کتابخانه شیخ‌صفی کتابخانه عمومی بابا‌صفری اردبیل نیز که در محل سالن بیضای اردبیلی ساخته شده است از کمبود امکانات و فضای مناسب رنج می‌برد به طوری که با قرار گرفتن سالن کنفرانس بیضای اردبیلی در طبقه فوقانی این کتابخانه کتابخوانان شاهد فضای آرام مطالعاتی نیستند.

اما کتابخانه مرکزی اردبیل نیز که چند کیلومتر دورتر از مرکز شهر ساخته شده نیز دیگر مشکلی است که کتابخوانان ما با آن مواجه‌‌اند.

این کتابخانه با قرار گرفتن در خروجی مجتمع فرهنگی ـ تفریحی شورابیل تنها می‌تواند به محلی برای مطالعه دانشجویان تبدیل شود چرا که با احداث این کتابخانه در آن محل که خیابان دانشگاه و مراکز آموزش عالی در آن قرار دارند تنها دانشجویان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

یکی از کتابخوانان که خود را دانشجوی غیر‌بومی معرفی می‌کند با ابراز نارضایتی از فضای کم مطالعه در اردبیل گفت:‌ ما اغلب برای انجام دادن پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی خود نیاز به یک مکان و فضای آرام مطالعه داریم اما متاسفانه این امکان با توجه به پراکندگی کتابخانه‌ها و کمبود فضاهای مطالعه برای ما میسر نیست.

هدی رضا‌خواه اضافه کرد: مسئولان باید تدبیری بیندیشند تا با ساختن مکان‌های جدید مطالعه دانشجویان و سایر کتابخوانان با چنین معضلی دست به گریبان نشوند و بتوانند نیازهای مطالعاتی خودرا به سهولت تامین نمایند.

یکی دیگر از دانشجویان که خود اهل اردبیل بود نیز گفت: ساخت کتابخانه در مرکز شهر باید از دغدغه‌های مسئولان باشد نه اینکه کتابخانه را در فضایی دور از دسترس ما بسازند که تنها با ماشین امکان تردد به آن وجود داشته باشد.

این دانشجو که از گفتن نام خود امتناع کرد، تصریح کرد: امیدواریم با اعتبارات فرهنگی که گفته شد در سفر رئیس جمهور به اردبیل اختصاص یافته است ما شاهد کتابخانه‌هایی شکیل‌تر، مناسب‌تر و با فضای بیشتر برای مطالعه باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آنچه که در این میان حائز اهمیت به نظر می‌رسد این است که اگر ما خواهان افزایش سرانه مطالعه در استان هستیم باید اسباب آن را نیز فراهم کنیم چرا که پراکندگی کتابخانه‌ها و نبود ساخت و ساز صحیح در این راستا می‌تواند کتابخوانان را با معضل مواجه کرده و آنان را در دراز مدت نسبت به این امر دلسرد کند.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول