اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره):

حوزه و مراکز علمی خود را برای تبادل فرهنگی آماده کنند

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت: حوزه و مراکز علمی باید زمینه مناسب را برای تبادل فرهنگی فراهم کنند.

حوزه و مراکز علمی خود را برای تبادل فرهنگی آماده کنند

حجت‌الاسلام احمد مرادخانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به فعالیت مراکز مختلف در زمینه استشراق اظهار کرد: مراکز مختلفی در زمینه استشراق فعالیت دارند و در این مراکز اسلام به گونه‌ای که هست تبیین می‌شود.

وی به فعالیت دبیرخانه دائمی استشراق اشاره کرد و گفت: این دبیرخانه به دنبال رصد دایرة‌المعارف‌های مختلف، ترجمه دایرةالمعارف‌ها و نقد و بررسی مقالات است.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) ادامه داد: شناسایی مراکز استشراق و شخصیت‌های استشراقی از دیگر اهداف این دبیرخانه است که بستر مناسبی برای تهیه منابع صحیح قرآن و اسلام را فراهم کرده تا دیدگاه مناسبی از اسلام و تشیع ارائه شود.

وی با بیان اینکه حساسیت‌های غرب نسبت به اسلام منحصر به دوران پس از پیروزی انقلاب نیست، عنوان داشت: تشکیل مراکز استشراقی و برنامه‌های بلند مدت آنها حکایت از عمق مسئله دارد.

مرادخانی خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به 60 هزار کتاب و مقاله در زمینه مباحث اسلامی به عنوان کتاب‌ها و مقالات استشراقی نوشته شده که این امر نشانه دقت نظر و برنامه‌ریزی در زمینه این مسئله است.

وی عنوان داشت: در آلمان نیز مراکز استشراقی قوی تاسیس شده و برخی مستشرقان به صورت منصفانه و برخی غیرمنصفانه در این مراکز به تبیین مباحث اسلامی می‌پردازند و اسلام مورد نظر خود را به دنیا معرفی می‌کنند.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بیش از پنج میلیارد نفر غیرمسلمان در دنیا زندگی می‌کنند، گفت: اطلاع‌رسانی به این جمعیت و آشنا کردن آنها با پیام اسلام و مکتب اهل بیت(ع) از وظایفی است که بر عهده حوزه و مراکز علمی است.

وی بیان داشت: در انگلستان به عنوان شاهراه فرهنگی دنیای غرب همین حساسیت‌ها نسبت به اسلام وجود دارد.

مرادخانی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی حساسیت‌ها را نسبت به تشیع افزایش داده است، ادامه داد: همین مسئله سبب شده مراکز استشراقی که در اسرائیل تشکیل شده به مطالعات فراوانی در رابطه با تاریخ ایران، تاریخ شیعه در ایران و عراق و افکار شیعه بپردازند و مطالب خود را منتشر کنند.

وی یادآور شد: نمی‌توانیم نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم، بلکه باید حوزه و مراکز علمی خود را مهیا کنند تا زمینه مناسب برای تبادل فرهنگی فراهم شود.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول